Ochrona prawna w UE 28.03.2018 r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Advertisements

ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 3 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
Filary ONZ-owskiego systemu ochrony praw człowieka Mgr Przemysław Mazurek Katedra Prawa Konstytucyjnego Rok akademicki 2016/2017 Slajdy podlegają ochronie.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
O ochronie danych osobowych.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Uniwersytet Opolski, WPiA
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Sądy Administracyjne w Polsce
Rzecznik Praw Dziecka.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Reforma ustroju UE w latach Traktat nicejski
Wyrok Trybunału z dnia 21 września 2017 r. w sprawie C- 605/15, AVIVA
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Instytucje i organy UE Podstawy prawa UE 2018/19
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Źródła prawa Unii Europejskiej
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
System ochrony prawnej w UE dr Izabela Skomerska-Muchowska
Skargi przeciwko państwu członkowskiemu
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Zasady Działania Unii Europejskiej
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Zapis prezentacji:

Ochrona prawna w UE 28.03.2018 r.

Trybunał Sprawiedliwości UE Siedziba: Luksemburg Zapewnienie jednolitej wykładni i spójnego stosowania prawa UE we wszystkich państwach członkowskich. Trybunał Sprawiedliwości rozstrzyga spory między państwami członkowskimi, instytucjami UE, osobami prawnymi i fizycznymi. W skład trybunału wchodzą sędziowie ze wszystkich krajów UE. Składa się z 2 organów sądowych: Trybunał Sprawiedliwości: po jednym sędzi z każdego kraju UE i 11 rzeczników generalnych Sądu: 46 sędziów. W 2019 r. ich liczba zwiększy się do 56 (po dwóch sędziów z każdego kraju UE). W każdym z organów sądowych sędziowie wybierają spośród siebie prezesa na odnawialny okres trzech lat.

Trybunał Sprawiedliwości - skład Sędziowie i rzecznicy generalni są mianowani za wspólnym porozumieniem przez rządy państw członkowskich, po konsultacji z komitetem, którego zadaniem jest opiniowanie, czy kandydaci są odpowiedni do pełnienia danej funkcji. Mandat jest sześcioletni i odnawialny. Są oni wybierani spośród osobistości o niekwestionowanej niezależności i mających wymagane w ich państwach kwalifikacje do zajmowania najwyższych stanowisk sądowych, lub są prawnikami o uznanych kompetencjach. Rzecznicy generalni wspomagają Trybunał. Ich zadaniem jest przedstawianie, w sposób całkowicie bezstronny i niezależny, opinii prawnej, określanej jako „opinia rzecznika generalnego" w sprawach, które zostaną im przydzielone. Sekretarz pełni rolę sekretarza generalnego instytucji, kierując jej administracją z upoważnienia prezesa Trybunału. Trybunał może obradować w pełnym składzie, w składzie wielkiej izby (piętnastu sędziów) albo w izbach złożonych z pięciu lub trzech sędziów. Trybunał obraduje w pełnym składzie w przypadkach określonych w Statucie Trybunału (w szczególności kiedy ma za zadanie zdymisjonować rzecznika praw obywatelskich lub orzec o dymisji członka Komisji, który naruszył ciążące na nim zobowiązania) oraz jeśli Trybunał uzna, że wniesiona sprawa ma wyjątkowe znaczenie. 

Trybunał Sprawiedliwości - postępowania Skargi bezpośrednie: Skargi o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego (wnoszone przez KE – art. 258 TFUE, wnoszone przez państwo członkowskie – art. 259 TFUE, kara finansowa przy niezastosowaniu się do wyroku– art. 260 TFUE). Skargi o stwierdzenie nieważności (art. 263-264 TFUE) skargi o zaniechanie wniesione przeciwko instytucjom Unii Europejskiej (art. 266 TFUE) Skargi pośrednie: Odesłania prejudycjalne - sprawa ważności wniesiona do sądu krajowego (art. 267 TFUE) Właściwość sądu drugiej instancji: Odwołania od wyroków i postanowień Sądu (odwołania muszą ograniczać się do kwestii prawnych. Odwołanie nie ma skutku zawieszającego. Jeżeli odwołanie zostanie uznane za dopuszczalne i uzasadnione, TS uchyla orzeczenie Sądu i sam rozstrzyga sprawę lub zwraca sprawę Sądowi do ponownego rozpoznania).

Sąd - skład Sędziowie mianowani są za wspólnym porozumieniem przez rządy państw członkowskich, po zasięgnięciu opinii komitetu, którego zadaniem jest opiniowanie kandydatów do wykonywania funkcji sędziego. Ich kadencja trwa sześć lat i jest odnawialna. Sędziowie wybierają spośród siebie na okres trzech lat prezesa. Mianują także sekretarza na sześcioletnią kadencję. Sprawy zawisłe przed Sądem są rozpoznawane przez: izby złożone z pięciu lub trzech sędziów, w niektórych przypadkach w składzie jednego sędziego. wielkiej izby (piętnastu sędziów), jeżeli uzasadnia to stopień zawiłości prawnej lub waga sprawy. W przeciwieństwie do Trybunału Sprawiedliwości w Sądzie nie ma stałych rzeczników generalnych. Rolę tę może w wyjątkowych przypadkach pełnić jeden z sędziów.

Sąd - postępowania Sędziowie mianowani są za wspólnym porozumieniem przez rządy państw członkowskich, po zasięgnięciu opinii komitetu, którego zadaniem jest opiniowanie kandydatów do wykonywania funkcji sędziego. Ich kadencja trwa sześć lat i jest odnawialna. Sędziowie wybierają spośród siebie na okres trzech lat prezesa. Mianują także sekretarza na sześcioletnią kadencję. Sprawy zawisłe przed Sądem są rozpoznawane przez: izby złożone z pięciu lub trzech sędziów, w niektórych przypadkach w składzie jednego sędziego. wielkiej izby (piętnastu sędziów), jeżeli uzasadnia to stopień zawiłości prawnej lub waga sprawy. W przeciwieństwie do Trybunału Sprawiedliwości w Sądzie nie ma stałych rzeczników generalnych. Rolę tę może w wyjątkowych przypadkach pełnić jeden z sędziów. Art. 256 TFUE - Sąd jest właściwy do rozpoznawania w pierwszej instancji skarg określonych w artykułach 263, 265, 268 - skargi od osób fizycznych i prawnych, 270 (skargi pracownicze) i 272 (klauzule arbitrażowe).

Rodzaje postępowań przed TSUE 1. POSTĘPOWANIA SPORNE Skarga przeciwko państwu członkowskiemu z tytułu uchybienia zobowiązaniom (art. 258, 259 TFUE) Skarga o stwierdzenie nieważności aktu prawnego Unii (art. 263 TFUE) *incydentalna kontrola aktów o zasięgu ogólnym (art. 277 TFUE) zarzut os. fizycznych i prawnych niezgodności z prawem przy okazji postępowania przed TSUE w sprawie niezgodności decyzji wydanej na jego podstawie Skarga na bezczynność Unii (art. 265 TFUE) Skarga odszkodowawcza przeciwko Unii (art. 268, 340 TFUE) 2. POSTĘPOWANIA NIESPORNE Postępowanie prejudycjalne (art. 267 TFUE) Postępowanie w sprawie opinii o zgodności przewidywanej umowy międzynarodowej z Traktatami (art. 218 TFUE)

Właściwość TSUE TSUE jest właściwy we wszystkich sprawach oprócz: wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa i aktów wydanych w jej ramach, za wyjątkiem: procedur i kompetencji instytucji w celu zagwarantowania aby realizacja WPZiB nie naruszała procedur i kompetencji przewidzianych w TFUE i odwrotnie legalności decyzji przewidujących środki ograniczające wobec osób fizycznych lub prawnych przyjętych przez Radę na podstawie postanowień szczególnych WPZiB w zakresie orzekania o ważności lub proporcjonalności działań policji lub innych organów ścigania w państwie członkowskim w zakresie orzekania dotyczących wykonywania przez państwa członkowskie obowiązków dotyczących utrzymania porządku publicznego i ochrony bezpieczeństwa

Strony postępowania Pozywający Uprzywilejowany (państwa członkowskie, Rada, Komisja oraz PE) - mogą zaskarżyć każdy akt prawny, który podlega kontroli legalności, nie muszą wykazywać, że zaskarżony akt ma jakikolwiek wpływ na ich pozycję prawną Półuprzywilejowany (EBC, Komitet Regionów, TO) - mogą złożyć skargę na każdy akt prawny, który podlega kontroli legalności, z tą różnicą, że mogą to uczynić tylko w celu ochrony swoich prerogatyw, wskazanie prerogatywy, która ma być chroniona oraz wskazanie sposoby w jaki ta prerogatywa została naruszona Nieuprzywilejowany (osoby fizyczne lub prawne) - Muszą wskazać swoje locus standi (interes prawny) w stwierdzeniu nieważności zaskarżonego aktu: Aktów, których są adresatami Innych aktów, które dotyczą ich w sposób bezpośredni (bez konieczności odwoływania się do krajowych środków) i indywidualny (test Plaumanna) Aktów regulacyjnych, które dotyczą ich bezpośrednio i nie wymagają środków wykonawczych

Na następne zajęcia: Swoboda przepływu: Towarów Kapitału Usług Osób + pracowników, przedsiębiorczości Praca w grupach, możliwość zdobycia plusów za aktywność 19 kwietnia – kolokwium 26 kwietnia – omówienie kolokwium, wystawienie ocen