Grafika komputerowa Rzutowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
„MATEMATYKA JEST OK!”. Figury Autorzy Piotr Lubelski Jakub Królikowski Zespół kierowany pod nadzorem mgr Joanny Karaś-Piłat.
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
KLASA VI 1. WSTĘP – Układy współrzędnych – przykłady 2. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH X-Y – definicja, rzędne, odcięte, początek układu. 3. WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU –
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
To znaczy, że składa się z dwóch identycznych części, które można na siebie nałożyć. Na przykład człowiek (w niektórych miejscach) jest takim stworem.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Wytrzymałość materiałów
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Systemy wizyjne - kalibracja
Okrąg i koło Rafał Świdziński.
Przesuwanie wykresu funkcji liniowej
Schematy blokowe.
Opracowanie wyników pomiaru
Geometria obrazu Wykład 12
Wytrzymałość materiałów
WYPROWADZENIE WZORU. PRZYKŁADY.
Metody matematyczne w Inżynierii Chemicznej
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Kąty Kąty w kole Odbicia Osie symetrii
FIGURY.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 3 KINEMATYKA Temat RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Wytrzymałość materiałów
Elementy analizy matematycznej
KLASYFIKACJA CZWOROKĄTÓW
KOREKTOR RÓWNOLEGŁY DLA UKŁADÓW Z NIEMINIMALNOFAZOWYMI OBIEKTAMI Ryszard Gessing Instytut Automatyki, Politechnika Śląska Plan referatu Wprowadzenie.
Wykorzystanie Twierdzenia Talesa w zadaniach tekstowych
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Elementy fizyki kwantowej i budowy materii
Równania różniczkowe zwyczajne
Moment gnący, siła tnąca, siła normalna
Wytrzymałość materiałów
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Próg rentowności K. Bondarowska.
Tensor naprężeń Cauchyego
Wytrzymałość materiałów
Dokumentacja rysunkowa
Przekształcenia geometryczne – grafika 2D
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Wytrzymałość materiałów
Kąty w wielościanach.
Wyrównanie sieci swobodnych
Wytrzymałość materiałów
Matematyka Zadania i objaśnienia Jakub Tchórzewski.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Elipsy błędów.
Zapis prezentacji:

Grafika komputerowa Rzutowanie

Rzuty można podzielić na dwie klasy: Wprowadzenie Podstawowym przekształceniem w grafice komputerowej jest rzutowanie, gdyż komputerowa wizualizacja obiektu wymaga by był on odwzorowany na płaską kartkę papieru, ogólnie – na płaszczyznę. Rzuty można podzielić na dwie klasy: Rzuty równoległe, Rzuty perspektywiczne.

Własności rzutów równoległych Zachowuje równoległość prostych, Zachowuje stosunek długości odcinków równoległych, Zachowuje związki miarowe figur płaskiej równoległej do płaszczyzny rzutowania, W rzucie równoległym wszystkie proste rzutowania mają kierunek równoległy, gdy jest on prostopadły do płaszczyzny rzutowania, to jest to rzut równoległy ortogonalny. Stosuje się go rysunku technicznym.

Własności rzutów perspektywicznych Pozwala na bardziej realistyczną wizualizację obiektów trójwymiarowych, Daje wrażenie głębi. W rzucie środkowym (szczególny przypadek rzutu perspektywicznego) zmienione zostają relacje długości, na przykład rzuty odcinków leżących bliżej rzutni są dłuższe niż rzuty odcinków tej samej długości ale bardziej oddalonych od płaszczyzny rzutowania. W rzucie perspektywicznym wszystkie proste (promienie rzutowania) mają punkt wspólny, nazywany jest on środkiem rzutowania. Odległość tego punktu decyduje o deformacji rysunku.

Porównanie rzutów Rzut równoległy Rzut perspektywiczny

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora W rzutowaniu znalezienie współrzędnej P’ sprowadza się do wyznaczenia punktu przecięcia płaszczyzny P z prostą, która łączy dany punkt z płaszczyzną rzutowania. W ten sposób otrzymalibyśmy jednak współrzędne punktu P’ w układzie trójwymiarowym, w którym był rysowany obiekt. Ten układ będzie nazywany układem danych. Do narysowania obiektu potrzebne są współrzędne w układzie dwuwymiarowym określonym na płaszczyźnie rzutowania. Takie współrzędne można wyznaczać różnie. Najbardziej popularna jest metoda przekształcania układu danych do układu obserwatora.

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Pp dane

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Obserwator jest nieruchomy i ma obejrzeć dane. W tym celu musimy przekształcić dane do układu obserwatora. W tym celu należy tak obracać układem danych, by osie układu pokrywały się (inaczej obserwator, to co jest np. wysokością będzie interpretował jako szerokość) i przesunąć dane, by obserwator miał je przed sobą (to co ma z tyłu „głowy” nie będzie widoczne).

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Układ obserwatora 0xyz, to układ, w którym płaszczyzna P pokrywa się z płaszczyzną z=0. Układ obserwatora nie jest określony jednoznacznie, można przyjąć, że jego początek pokrywa się z początkiem układu 0.

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Przekształcenie układu danych do układu obserwatora będzie polegało wtedy na wykonaniu takich obrotów wokół osi układu by wektor [xn, yn, zn] miał kierunek osi z i przeciwny do niej zwrot. Szukaną transformację można otrzymać w dwu kolejnych krokach: Obrót wokół osi z o kąt f, Obracamy układ 0x’y’z’ wokół y o kąt y+180o

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Obrót wokół osi z o kąt f=arctg(yn/xn) dla xn<>0 lub o kąt f=90o gdy xn=0. Macierz R(f,z) jest postaci: R(f,z)= gdzie s=(xn2+yn2)1/2. Po tym obrocie wektor [xn, yn, zn] będzie miał postać [s,0,zn].

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Obracamy układ 0x’y’z’ wokół y o kąt y+180o. Macierz obrotu jest postaci: R(y+180o,y)= Składowe wektora [s,0,zn] w nowym układzie są postaci: [0,0,-t], gdzie t=(s2+zn2)1/2

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora Po wykonaniu tych dwu obrotów rzutnia P pokrywa się z płaszczyzną rzutowania, ale osie x i y mogą mieć dowolne ułożenie. W tym celu należy wykonać jeszcze jeden obrót, który będzie trzymał ustalony kierunek. Ten kierunek będzie zachowany, gdy wersor e2=[0,1,0] w nowym układzie będzie miał składową x=0. Ogólna postać macierzy obrotu jest następująca:

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora W takim razie wersor e2 po wykonaniu tego obrotu będzie następujący: [r21, r22, r23]. W takim razie należy dokonać jeszcze obrotu o kąt h=arctg(r21/ r22) wokół osi z. Taka transformacja zmieniająca jedynie osie x i y na rzutni P jest postaci:

Przekształcenie układu danych do układu obserwatora R(h,z)=

Klasyfikacja rzutów

Rzutowanie w układzie obserwatora Po przekształceniach opisywanych w poprzednim punkcie dalsze przekształcenia są proste. Rozważamy następujące rodzaje rzutów: Rzut równoległy ortogonalny: kierunek rzutu jest prostopadły do płaszczyzny rzutowania P. W takim razie punkt P=(x,y,z) będzie miał współrzędne P’=(x,y,0). Rzut równoległy nieortogonalny: kierunek rzutu tworzy z rzutnią P kąt a. Wtedy na podstawie rysunku możemy wyliczyć współrzędne w nowym układzie:

Rzutowanie w układzie obserwatora rzut ortogonalny x’=x+rcosf, y’=y+rsinf, gdzie r=zctga. Najczęściej przyjmowanymi praktycznymi wartościami kątów f i a są: f =30o i a=45o, f =30o i a=arctg(1/2)=63o - aksonometria kawalerska f =30o i a=45o - aksonometria wojskowa.

Rzutowanie w układzie obserwatora rzut srodkowy Rzut środkowy: z rysunku widać, że na zasadzie podobieństwa możemy otrzymać następujące zależności: x’=xd/(z+d), y’=yd/(z+d)

Informacje o obliczeniach numerycznych Arytmetyka binarna (układ oparty o podstawę 2). Liczba rzeczywista jest postaci: x=s m 2c Gdzie s=1, c jest liczbą całkowitą postaci: ci=1, m[0.5,1), gdzie m jest mantysą i ma własność: |m-mt|<1/2*2-t, gdzie

Informacje o obliczeniach numerycznych Przyjmijmy, że rd(x) oznacza reprezentację zmiennopozycyjną liczby x, wtedy rd(x)=s 2c mt i zachodzi    Co oznacza, że zachodzi: rd(x)=(1+e)x, |e|<h, gdzie h oznacza dokładność maszynową.

Informacje o obliczeniach numerycznych Przykład 1: Dane są dwie proste: y=a1x+b1, y=a2x+b2. Należy wyznaczyć punkt przecięcia. Oczywiście zachodzi:   Co będzie, gdy a2a1.

Informacje o obliczeniach numerycznych Przykład 2: Dane jest funkcja: f(x,y)=x2-y2. Należy obliczyć wartość tej funkcji. Obliczając: rd(x2)=rd(x)*rd(x)=(1+e0)*x*(1+ e0)*x=(1+ e1)x2, gdzie e1=2 e0+ e022 e0. rd(y2)=(1+ e2)y2, gdzie e22 e0. Wobec tego zachodzi

Informacje o obliczeniach numerycznych Inna metoda: W tym przypadku popełniany jest mały błąd względny.

Przykład praktyczny: I algorytm Narysować n-kąt foremny. I algorytm: Podstaw DF=2*3.14159265/n Przesuń pisak do (1,0) Dla i=1,...,m Oblicz F=i*DF Rysuj odcinek od poprzedniego położenia pióra do (cosF, sinF).   Rysunek jest dobrze narysowany (małe błędy obliczeń).

Przykład praktyczny: II algorytm Podstaw DF=3.14159265/n Przesuń pisak do (1,0) F=0 Dla i=1,...,m Oblicz F=F+DF Rysuj odcinek od poprzedniego położenia pióra do (cosF, sinF).   Rysunek wychodzi poprzesuwany o pewien kąt wynikający z kumulujących się błędów obliczeń.