RZECZNICY PRAW I WOLNOŚCI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Nowy wzór świadectwa pracy – jak wypełniać poszczególne punkty
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Philippe Poniatowski – – Ia
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Stosowane załączniki:
Zmiany w zakresie procedury
AGH: Sprawy pracownicze
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

RZECZNICY PRAW I WOLNOŚCI

RZECZNICY PRAW I WOLNOŚCI ORGAN PAŃSTWOWY SKUPIONY W OSOBIE RZECZNIKA NIE MA CHARAKTERU KORPORACYJNEGO UMOCOWANIE W USTAWIE STRZEŻE INTERESÓW INDYWIDUALNYCH I ZBIOROWYCH

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

PODSTAWY FUNKCJONOWANIA KONSTYTUCJA RP USTAWA O RZECZNIKU PRAW OBYWATELSKICH

KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 208 Konstytucji RP 1. Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych. 2. Zakres i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich określa ustawa. Art. 1 Ustawy o RPO 1. Ustanawia się Rzecznika Praw Obywatelskich. 2. Rzecznik Praw Obywatelskich, zwany dalej „Rzecznikiem”, stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych aktach normatywnych, w tym również na straży realizacji zasady równego traktowania.

KTO MOŻE ZOSTAĆ RPO: Art. 2 Ustawy o RPO Rzecznikiem może być: obywatel polski wyróżniający się: wiedzą prawniczą, doświadczeniem zawodowym oraz wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną.

TRYB POWOŁOWANIA KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 209 Konstytucji RP 1. Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5 lat. Art. 3 Ustawy o RPO 1. Rzecznika powołuje Sejm za zgodą Senatu na wniosek Marszałka Sejmu albo grupy 35 posłów. 2. Szczegółowy tryb zgłaszania kandydatów na Rzecznika Praw Obywatelskich określa uchwała Sejmu. 3. Uchwałę Sejmu o powołaniu Rzecznika Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Marszałkowi Senatu. 4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi uchwały Sejmu, o której mowa w ust. 3. Niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody. 5. Jeżeli Senat odmawia wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika, Sejm powołuje na stanowisko Rzecznika inną osobę. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

POWOŁANIE RPO: SEJM WNIOSEK O POWOŁANIE RPO: - MARSZAŁEK SEJMU - 35 POSŁÓW POWOŁANIE RPO PRZEZ SENAT PRZEKAZANIE UCHWAŁY O WYBORZE RPO MARSZAŁKOWI SENATU POWOŁANIE RPO: SENAT A. PODJĘCIE UCHWAŁY O POWOŁANIU RPO (miesiąc) B. NIEPODJĘCIE UCHWAŁY O POWOŁANIU RPO (uznawane za wyrażenie zgody) C. ODMOWA WYRAŻENIA ZGODY NA POWOŁANIE RPO A. ZAPRZYSIĘŻENIE RPO B. ZAPRZYSIĘŻENIE RPO C. POWOŁANIE PRZEZ SEJM NA RPO INNĄ OSOBĘ

KADENCJA KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 209 Konstytucji RP 1. Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5 lat. Art. 5 Ustawy o RPO 1. Kadencja Rzecznika trwa pięć lat, licząc od dnia złożenia ślubowania przed Sejmem. 2. Ta sama osoba nie może być Rzecznikiem więcej niż przez dwie kadencje.

ŚLUBOWANIE Art. 4 Ustawy o RPO Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Rzecznik składa przed Sejmem następujące ślubowanie: „Ślubuję uroczyście, że przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków Rzecznika Praw Obywatelskich dochowam wierności Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, będę strzec wolności i praw człowieka i obywatela, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego i sprawiedliwości. Ślubuję, że powierzone mi obowiązki wypełniać będę bezstronnie, z najwyższą sumiennością i starannością, że będę strzec godności powierzonego mi stanowiska oraz dochowam tajemnicy prawnie chronionej.” Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

STATUS RPO KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 209 Konstytucji RP 2. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych. 3. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. Art. 2 Ustawy o RPO Rzecznikiem może być obywatel polski wyróżniający się wiedzą prawniczą, doświadczeniem zawodowym oraz wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną.

STATUS RPO KONSTYTUCJA RP Art. 210 Konstytucji RP Rzecznik Praw Obywatelskich jest w swojej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 211 Konstytucji RP Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ ani pozbawiony wolności. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego. Art. 7a Ustawy o RPO Rzecznik nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ ani pozbawiony wolności. Rzecznik nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.

WNIOSEK W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PUBLICZNEGO WNIOSEK O WYRAŻENIE ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ RPO Art. 7c Ustawy o RPO 4. Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy oraz pełnomocnika, o ile został ustanowiony; 2) imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia Rzecznika; 3) wskazanie podstawy prawnej wniosku; 4) dokładne określenie czynu, którego dotyczy wniosek, ze wskazaniem czasu, miejsca, sposobu i okoliczności jego popełnienia oraz jego skutków, a zwłaszcza charakteru powstałej szkody; 5) uzasadnienie. WNIOSEK W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PUBLICZNEGO WNIOSEK DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PRYWATNEGO - składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego - składa oskarżyciel prywatny, po wniesieniu sprawy do sądu

PROCEDURA W PRZEDMIOCIE POCIĄGNIĘCIA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ (art. 7d Ustawy o RPO) ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O POCIĄGNIĘCIE RPO DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ SEJM WYRAŻA ZGODĘ NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ W DRODZE UCHWAŁY PODJĘTEJ BEZWZGLĘDNĄ WIĘKSZOŚCIĄ USTAWOWEJ LICZBY POSŁÓW. NIEUZYSKANIE WYMAGANEJ WIĘKSZOŚCI GŁOSÓW OZNACZA PODJĘCIE UCHWAŁY O NIEWYRAŻENIU ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ.

ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 211 Konstytucji RP Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani POZBAWIONY WOLNOŚCI. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego. Art. 7a Ustawy o RPO Rzecznik nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani POZBAWIONY WOLNOŚCI. Rzecznik nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.

ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE RPO Art. 74 Ustawy o RPO Zakaz zatrzymania, obejmuje wszelkie formy pozbawienia lub ograniczenia wolności osobistej Rzecznika przez organy stosujące przymus. Art. 7e Ustawy o RPO 2. Wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie lub aresztowanie Rzecznika składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy; 2) imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia Rzecznika; 3) dokładne określenie czynu oraz jego kwalifikację prawną; 4) podstawę prawną zastosowania określonego środka; 5) uzasadnienie, wskazujące w szczególności na konieczność zastosowania określonego środka.

ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O ZATRZYMANIE LUB ARESZTOWANIE RPO PROCEDURA W PRZEDMIOCIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZATRZYMANIE LUB ARESZTOWANIE (art. 7e Ustawy o RPO) ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O ZATRZYMANIE LUB ARESZTOWANIE RPO SEJM WYRAŻA ZGODĘ NA ZATRZYMANIE LUB ARESZTOWANIE W DRODZE UCHWAŁY PODJĘTEJ BEZWZGLĘDNĄ WIĘKSZOŚCIĄ USTAWOWEJ LICZBY POSŁÓW. NIEUZYSKANIE WYMAGANEJ WIĘKSZOŚCI GŁOSÓW OZNACZA PODJĘCIE UCHWAŁY O NIEWYRAŻENIU ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ.

ZAKOŃCZENIE KADENCJI Art. 6 Ustawy o RPO Po zaprzestaniu wykonywania obowiązków Rzecznik ma prawo powrócić na stanowisko zajmowane poprzednio albo otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu, jeżeli nie ma przeszkód prawnych. ROZPOCZĘCIE KADENCJI UPŁYW 5 LAT ZAKOŃCZENIE KADENCJI

NIE UPŁYNĄŁ JESZCZE OKRES 5 LAT KADENCJI RPO ODWOŁANIE Art. 7 Ustawy o RPO 1. Sejm odwołuje Rzecznika przed upływem okresu, na jaki został powołany, jeżeli: 1) zrzekł się wykonywania obowiązków; 2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby, ułomności lub upadku sił - stwierdzonych orzeczeniem lekarskim; 3) złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu. 2. Sejm odwołuje Rzecznika przed upływem okresu, na jaki został powołany, również jeżeli Rzecznik sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu. ROZPOCZĘCIE KADENCJI NIE UPŁYNĄŁ JESZCZE OKRES 5 LAT KADENCJI RPO ODWOŁANIE

ODWOŁANIE PRZYCZYNA ODWOŁANIA SPOSÓB ODWOŁANIA ZRZECZENIE SIĘ WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW NA WNIOSEK MARSZAŁKA SEJMU RPO STAŁ SIĘ TRWALE NIEZDOLNY DO PEŁNIENIA OBOWIĄZKÓW NA SKUTEK CHOROBY, UŁOMNOŚCI LUB UPADKU SIŁ - STWIERDZONYCH ORZECZENIEM LEKARSKIM RPO SPRZENIEWIERZYŁ SIĘ ZŁOŻONEMU ŚLUBOWANIU NA WNIOSEK MARSZAŁKA SEJMU GRUPY CO NAJMNIEJ 35 POSŁÓW WIĘKSZOŚCIĄ CO NAJMNIEJ 3/5 GŁOSÓW W OBECNOŚCI CO NAJMNIEJ POŁOWY USTAWOWEJ LICZBY POSŁÓW.

GŁÓWNE ZADANIE RPO KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 208 Konstytucji RP 1. Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych. Art. 1 Ustawy o RPO 2. Rzecznik Praw Obywatelskich, zwany dalej „Rzecznikiem”, stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych aktach normatywnych, w tym również na straży realizacji zasady równego traktowania.

CZYNNOŚCI RPO Art. 8 Ustawy o RPO 1. Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie wiadomość wskazującą na naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela, w tym zasady równego traktowania. 2. Rzecznik regularnie sprawdza sposób traktowania osób pozbawionych wolności.

PODJĘCIE CZYNNOŚCI PRZEZ RPO: Art. 9 Ustawy o RPO NA WNIOSEK OBYWATELI LUB ICH ORGANIZACJI ORGANÓW SAMORZĄDÓW RZECZNIKA PRAW DZIECKA RZECZNIKA PRAW MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORCÓW Z WŁASNEJ INICJATYWY

WNIOSEK SKIEROWANY DO RPO Art. 10 Ustawy o RPO Wniosek kierowany do Rzecznika jest wolny od opłat, nie wymaga zachowania szczególnej formy, lecz powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności i praw sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.

I. ZŁOŻENIE WNIOSKU DO RPO CZYNNOŚCI RPO PODJĘTE WSKUTEK ZŁOŻENIA WNIOSKU Art. 11 Ustawy o RPO I. ZŁOŻENIE WNIOSKU DO RPO II. DZIAŁANIA RPO: PODJĄĆ SPRAWĘ POPRZESTAĆ NA WSKAZANIU WNIOSKODAWCY PRZYSŁUGUJĄCYCH MU ŚRODKÓW DZIAŁANIA PRZEKAZAĆ SPRAWĘ WEDŁUG WŁAŚCIWOŚCI NIE PODJĄĆ SPRAWY

I. WPŁYNIĘCIE WNIOSKU DO RPO II. DECYZJA RPO O PODJĘCIU DZIAŁAŃ UPRAWNIENIA RPO: Art. 12 Ustawy o RPO + Art. 13 Ustawy o RPO + Art. 14 Ustawy o RPO I. WPŁYNIĘCIE WNIOSKU DO RPO II. DECYZJA RPO O PODJĘCIU DZIAŁAŃ Art. 16 Ustawy o RPO PODEJMUJĄC SPRAWĘ RZECZNIK MOŻE: 1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające; 2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej; 3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.

CZYNNOŚCI PODEJMOWANE PRZEZ RPO CZYNNOŚCI PODJĘTE WSKUTEK ZŁOŻENIA WNIOSKU Art. 11 Ustawy o RPO 1. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem może: 1) podjąć sprawę, 2) poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania, 3) przekazać sprawę według właściwości, 4) nie podjąć sprawy - zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy. WYSTĘPOWANIE DO WŁAŚCIWYCH ORGANÓW Art. 16 Ustawy o RPO 1. W związku z rozpatrywanymi sprawami Rzecznik może przedstawiać właściwym organom, organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony wolności i praw człowieka i obywatela i usprawnienia trybu załatwiania ich spraw. WSPÓŁDZIAŁANIE Z INNYMI Art. 17a Ustawy o RPO Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami na rzecz ochrony wolności i praw człowieka i obywatela, także w zakresie równego traktowania. DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z REALIZOWANIEM ZASADY RÓWNEGO TRAKTOWANIA Art. 17b Ustawy o RPO Do zakresu działania Rzecznika, dotyczącego realizacji zasady równego traktowania, należy również: 1) analizowanie, monitorowanie i wspieranie równego traktowania wszystkich osób; 2) prowadzenie niezależnych badań dotyczących dyskryminacji; 3) opracowywanie i wydawanie niezależnych sprawozdań i wydawanie zaleceń odnośnie do problemów związanych z dyskryminacją.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO Art. 212 Konstytucji RP Rzecznik Praw Obywatelskich corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. Art. 19 Ustawy o RPO 1. Rzecznik corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela, w tym przekazuje: 1) informację o prowadzonej działalności w obszarze równego traktowania oraz jej wynikach; 2) informację o przestrzeganiu zasady równego traktowania w Rzeczypospolitej Polskiej,; 3) wnioski oraz rekomendacje dotyczące działań, które należy podjąć w celu zapewnienia przestrzegania zasady równego traktowania. 2. Informacja Rzecznika podawana jest do wiadomości publicznej. 3. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi określone sprawy wynikające z jego działalności. 4. Rzecznik na wniosek Marszałka Sejmu przedstawia informację lub podejmuje czynności w określonych sprawach.

BIURO RPO Art. 20 Ustawy o RPO 1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. 2. Rzecznik nadaje, w drodze zarządzenia, statut, który określa zadania i organizację Biura. 3. Rzecznik może powołać nie więcej niż trzech zastępców Rzecznika. Rzecznik odwołuje zastępców Rzecznika. 4. Rzecznik określa zakres zadań zastępcy (zastępców) Rzecznika. 5. Do zastępców Rzecznika oraz pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich stosuje się odpowiednio przepisy o pracownikach urzędów państwowych.

PEŁNOMOCNICY TERENOWI Art. 22 Ustawy o RPO Rzecznik, za zgodą Sejmu, może ustanowić swoich pełnomocników terenowych.

PRZYDATNE LINKI: STRONA INTERNETOWA RPO https://www.rpo.gov.pl/

RZECZNIK PRAW DZIECKA

PODSTAWY FUNKCJONOWANIA KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPO

KONSTYTUCJA RP USTAWA O RPD Art. 72 Konstytucji RP 4. Ustawa określa kompetencje i sposób powoływania Rzecznika Praw Dziecka. Art. 1 Ustawy o RPD 1. Ustanawia się Rzecznika Praw Dziecka. 2. Rzecznik Praw Dziecka, zwany dalej Rzecznikiem, stoi na straży praw dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i innych przepisach prawa, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców. 3. Rzecznik przy wykonywaniu swoich uprawnień kieruje się dobrem dziecka oraz bierze pod uwagę, że naturalnym środowiskiem jego rozwoju jest rodzina.

KTO MOŻE ZOSTAĆ RPD: Art. 1 Ustawy o RPD 4. Rzecznikiem może być ten, kto: 1) jest obywatelem polskim; 2) posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych; 3) nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne; 4) ukończył studia wyższe i uzyskał tytuł magistra lub tytuł równorzędny; 5) ma co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy z dziećmi lub na ich rzecz; 6) jest nieskazitelnego charakteru i wyróżnia się wysokim autorytetem ze względu na walory moralne i wrażliwość społeczną.

TRYB POWOŁANIA Art. 4 Ustawy o RPD 1. Rzecznika powołuje Sejm, za zgodą Senatu, na wniosek Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, grupy co najmniej 35 posłów lub co najmniej 15 senatorów. 2. Szczegółowy tryb zgłaszania kandydatów na Rzecznika określa uchwała Sejmu. 3. Uchwałę Sejmu o powołaniu Rzecznika Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Marszałkowi Senatu. 4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu, o której mowa w ust. 3. Niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody. 5. Jeżeli Senat nie wyrazi zgody na powołanie Rzecznika, Sejm powołuje na to stanowisko inną osobę. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

POWOŁANIE RPO: SEJM WNIOSEK O POWOŁANIE RPO: - MARSZAŁEK SEJMU - MARSZAŁEK SENATU - 35 POSŁÓW / 15 SENATORÓW POWOŁANIE RPO PRZEZ SENAT PRZEKAZANIE UCHWAŁY O WYBORZE RPO MARSZAŁKOWI SENATU POWOŁANIE RPO: SENAT A. PODJĘCIE UCHWAŁY O POWOŁANIU RPO (miesiąc) B. NIEPODJĘCIE UCHWAŁY O POWOŁANIU RPO (uznawane za wyrażenie zgody) C. ODMOWA WYRAŻENIA ZGODY NA POWOŁANIE RPO A. ZAPRZYSIĘŻENIE RPO B. ZAPRZYSIĘŻENIE RPO C. POWOŁANIE PRZEZ SEJM NA RPO INNĄ OSOBĘ

KADENCJA Art. 6 Ustawy o RPD 1. Kadencja Rzecznika trwa 5 lat, licząc od dnia złożenia ślubowania przed Sejmem. 2. Kadencja Rzecznika wygasa w razie jego śmierci lub odwołania. 3. Ta sama osoba nie może być Rzecznikiem dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.

ŚLUBOWANIE Art. 5 Ustawy o RPD Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Rzecznik składa przed Sejmem następujące ślubowanie: ,,Ślubuję uroczyście, że przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków Rzecznika Praw Dziecka dochowam wierności Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, będę strzec praw dziecka, kierując się przepisami prawa, dobrem dziecka i dobrem rodziny. Ślubuję, że powierzone mi obowiązki będę wypełniać bezstronnie, z najwyższą sumiennością i starannością, że będę strzec godności powierzonego mi stanowiska oraz dochowam tajemnicy prawnie chronionej. " Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

STATUS RPD Art. 7 Ustawy o RPD 1. Rzecznik jest w swojej działalności niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie. 2. Rzecznik nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu: pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności 2c. Rzecznik nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego. 3. Rzecznik nie może: 1) zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych; 2) należeć do partii politycznej; 3) prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z obowiązkami i godnością jego urzędu.

WNIOSEK W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PUBLICZNEGO ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA WNIOSEK O WYRAŻENIE ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ RPO Art. 7d Ustawy o RPD 4. Wnioski, powinny zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy oraz pełnomocnika, o ile został ustanowiony; 2) imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia Rzecznika; 3) wskazanie podstawy prawnej wniosku; 4) dokładne określenie czynu, którego dotyczy wniosek, ze wskazaniem czasu, miejsca, sposobu i okoliczności jego popełnienia oraz jego skutków, a zwłaszcza charakteru powstałej szkody; 5) uzasadnienie. WNIOSEK W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PUBLICZNEGO WNIOSEK DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ W SPRAWIE O PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE Z OSKARŻENIA PRYWATNEGO - składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego - składa oskarżyciel prywatny, po wniesieniu sprawy do sądu

PROCEDURA W PRZEDMIOCIE POCIĄGNIĘCIA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ (art. 7c Ustawy o RPD) ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O POCIĄGNIĘCIE RPO DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ SEJM WYRAŻA ZGODĘ NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ W DRODZE UCHWAŁY PODJĘTEJ BEZWZGLĘDNĄ WIĘKSZOŚCIĄ USTAWOWEJ LICZBY POSŁÓW. NIEUZYSKANIE WYMAGANEJ WIĘKSZOŚCI GŁOSÓW OZNACZA PODJĘCIE UCHWAŁY O NIEWYRAŻENIU ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ.

ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE Art. 7e Ustawy o RPD 1. Zakaz zatrzymania, o którym mowa w art. 7a, obejmuje wszelkie formy pozbawienia lub ograniczenia wolności osobistej Rzecznika przez organy stosujące przymus. 2. Wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie lub aresztowanie Rzecznika składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy; 2) imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia Rzecznika; 3) dokładne określenie czynu oraz jego kwalifikację prawną; 4) podstawę prawną zastosowania określonego środka; 5) uzasadnienie, wskazujące w szczególności na konieczność zastosowania określonego środka.

ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE PROCEDURA W PRZEDMIOCIE ZATRZYMANIA/ARESZTOWANIA (art. 7e Ustawy o RPD) ZŁOŻENIE WNIOSKU MARSZAŁKOWI SEJMU O ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE SEJM WYRAŻA ZGODĘ NA ZATRZYMANIE/ARESZTOWANIE W DRODZE UCHWAŁY PODJĘTEJ BEZWZGLĘDNĄ WIĘKSZOŚCIĄ USTAWOWEJ LICZBY POSŁÓW. NIEUZYSKANIE WYMAGANEJ WIĘKSZOŚCI GŁOSÓW OZNACZA PODJĘCIE UCHWAŁY O NIEWYRAŻENIU ZGODY NA POCIĄGNIĘCIE RZECZNIKA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ.

ODWOŁANIE RPD Art. 8 Ustawy o RPD 1. Sejm, za zgodą Senatu, odwołuje Rzecznika przed upływem kadencji, jeżeli: 1) zrzekł się on sprawowania urzędu; 2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby lub utraty sił, stwierdzonych orzeczeniem lekarskim; 3) sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu; 4) został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

ODWOŁANIE RPD: WNIOSEK O POWOŁANIE RPO: SEJM WNIOSEK O POWOŁANIE RPO: - MARSZAŁEK SEJMU - MARSZAŁEK SENATU - 35 POSŁÓW /15 SENATORÓW ODWOŁANIE RPD PRZEZ SEJM PRZEKAZANIE UCHWAŁY O ODWOŁANIU RPD MARSZAŁKOWI SENATU SENAT A. PODJĘCIE UCHWAŁY O ODWOŁANIU RPO (miesiąc) B. NIEPODJĘCIE UCHWAŁY O ODWOŁANIU RPO (uznawane za wyrażenie zgody)

GŁÓWNE ZADANIE RPD Art. 1 Ustawy o RPD 2. Rzecznik Praw Dziecka, zwany dalej Rzecznikiem, stoi na straży praw dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i innych przepisach prawa, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców.

WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANAMI OCENY, WNIOSKI, INICJATYWA USTAWODAWCZA CZYNNOŚCI RPD INICJATYWA RPD Art. 9 Ustawy o RPD 1. Rzecznik podejmuje działania przewidziane w ustawie z własnej inicjatywy, biorąc pod uwagę w szczególności informacje pochodzące od obywateli lub ich organizacji, wskazujące na naruszanie praw lub dobra dziecka. 2. Rzecznik powiadamia osobę lub organizację, która zgłosiła informację o naruszeniu praw lub dobra dziecka, o zajętym przez siebie stanowisku, a w przypadku podjęcia działania - o jego skutkach. WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANAMI Art. 10b Ustawy o RPD Organ, organizacja lub instytucja, do których zwróci się Rzecznik, są obowiązane z nim współdziałać i udzielać mu pomocy, a w szczególności: 1) zapewnić dostęp do akt i dokumentów badanej sprawy; 2) udzielać Rzecznikowi żądanych przez niego informacji i wyjaśnień; 3) udzielać wyjaśnień dotyczących podstawy faktycznej i prawnej swoich rozstrzygnięć. OCENY, WNIOSKI, INICJATYWA USTAWODAWCZA Art. 11 Ustawy o RPD 1. Rzecznik przedstawia właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony praw i dobra dziecka oraz usprawnienia trybu załatwiania spraw w tym zakresie. 2. Rzecznik może również występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych. 3. Organy, instytucje i organizacje, do których Rzecznik zwrócił się z wnioskami określonymi w ust. 1 i 2, są obowiązane ustosunkować się do tych wniosków w terminie 30 dni od daty ich otrzymania. WSPÓŁDZIAŁANIE RPD Art. 11a Ustawy o RPD Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka.

COROCZNA INFORMACJA Art. 12 Ustawy o RPD 1. Rzecznik przedstawia Sejmowi i Senatowi, corocznie, nie później niż do dnia 31 marca, informację o swojej działalności i uwagi o stanie przestrzegania praw dziecka. 2. Informacja Rzecznika jest podawana do wiadomości publicznej.

BIURO RPD Art. 13 Ustawy o RPD 1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Dziecka. 2. Rzecznik nadaje, w drodze zarządzenia, statut, który określa organizację Biura. 3. Rzecznik może powołać zastępcę Rzecznika. Rzecznik odwołuje zastępcę Rzecznika. 4. Rzecznik określa zakres zadań zastępcy Rzecznika.

PRZYDATNE LINKI: STRONA INTERNETOWA RPD https://brpd.gov.pl/