Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Stylizacja językowa polega na świadomym wprowadzeniu - do jakiejś wypowiedzi (mającej określony styl) - elementów innego stylu.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Gatunki dziennikarskie
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Recenzja w twórczości dziennikarskiej
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
Rodzaje i gatunki literackie
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
Rodzaje i gatunki literackie
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Analiza poezji na maturze
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Prezentację wykonała: Natalia Matusiak kl. IIA
Gatunki dziennikarskie
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Inny świat, czyli niesamowita kraina książek
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
zasady dramaturgii starożytnej
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Słowniczek.
RODZAJE LITERACKIE.
GENOLOGIA w szkole.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Fryderyk Pautsch
Rodzaje i gatunki literackie
Metody komunikowania się
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
LITERATURA I JEJ KLASYFIKACJE
Aleksander Fredro.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Adam Mickiewicz Twórczość
Norma postępowania jako wyrażenie języka
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Systematyka literatury
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Zapis prezentacji:

Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2)

Analiza tekstu lirycznego Adresat liryczny – osoba, do której kierowany jest utwór, odbiorca apostrof. Bohater liryczny – ten, o kim opowiada podmiot liryczny, postać, której poświęcono wiersz. Osoba mówiąca – ten, kto mówi w wierszu, osoba lub abstrakcyjny głos, jest najważniejszym elementem konstrukcji wiersza. Może być indywidualny lub zbiorowy. Jeśli p.l. wypowiada się w pierwszej osobie, mówi o swoich uczuciach, jest to liryka bezpośrednia; gdy p.l. chowa się za opis, relacjonuje coś, to liryka pośrednia. P.l. może mieć cechy autora, ale może również przedmiotu (liryka maski) oraz innej postaci (liryka roli).

Analiza tekstu lirycznego Określenie motywu głównego wiersza: jaki temat podejmuje wiersz? Czy jest to wyraz uczuć (jakich)? Czy jest to refleksja (jaka)? Czy jest to opis (czego i w jakim celu)? Czy utwór można podzielić na mniejsze całości? Jeśli tak, to jakie tematy w nich dominują? Podanie kontekstu: jakie były inspiracje do napisania tego wiersza? Czy wiąże się z konkretna sytuacją historyczną? Czy nawiązuje do jakiegoś konkretnego utworu, stylu, epoki? Jeśli tak, to jaki charakter ma to nawiązanie? Czy są to nawiązania jawne, czy aluzje? Jaki jest stosunek mówiącego do tych nawiązań?

Analiza tekstu lirycznego 3. Określenie osoby mówiącej w wierszu: kto mówi w wierszu? Czy jest to jedna osoba? Do kogo mówi? Jakie cechy ujawnia osoba mówiąca? Czy jest to konkretna osoba, czy tylko abstrakcyjny głos? Czy ma cechy autora, czy jest maską? 4. Określenie roli tytułu: czy tytuł zawiera jakąś podpowiedź? Określa gatunek utworu? Wskazuje adresata? Ujawnia główny motyw? Nazywa wydarzenie? Odwołuje się do jakiegoś utworu? 5. Rozpoznanie gatunku: jaki gatunek liryczny reprezentuje omawiany utwór? Czy wybrana forma jest funkcjonalna wobec tematu?

Analiza tekstu lirycznego 6. Omówienie środków stylistycznych: jakim językiem posługuje się osoba mówiąca? Czy jest to język naturalny czy stylizowany? Czy jest to język obfitujący w środki stylistyczne (jakie)? Czy to jest język zbliżony do mowy potocznej? Jakie elementy języka na to wskazują? Jaki jest dobór słownictwa (emocjonalne, pochodzące z gwar, grup środowiskowych, zawodowych, regionalizmy, archaizmy, wulgaryzmy)? JAKI JEST CEL UŻYCIA TYCH ŚRODKÓW STYLISTYCZNYCH?

Analiza tekstu epickiego Akcja: układ zdarzeń przedstawionych w utworze, które zaistniały dzięki działaniom bohatera i wpłynęły na jego losy. Zdarzenia są połączone związkiem przyczynowo – skutkowym i następstwem chronologicznym. Fabuła: wszystkie watki występujące w utworze, ich układ i sposób powiązania. Fabuła jest źródłem wiedzy o świecie przedstawionym i bohaterach.

Analiza tekstu epickiego 3. Bohater: fikcyjna postać żyjąca w świecie przedstawionym. AKTYWNY – PASYWNY GŁÓWNY – DRUGOPLANOWY – EPIZODYCZNY TYTUŁOWY ZBIOROWY POZYTYWNY – NEGATYWNY STATYCZNY - DYNAMICZNY

Analiza tekstu epickiego 4. Kompozycja otwarta i zamknięta: sposób, w jaki powiązane sa elementy dzieła. Otwarta – nieprzestrzegająca rygorów chronologicznych, polegająca na łączeniu elementów luźno powiązanych, wprowadzająca dygresja; zamknięta – wyraźnie zaznaczony koniec i początek, wątki fabularne wynikają z siebie, przestrzegany jest związek przyczynowo – skutkowy. 5. Świat przedstawiony: fikcyjna rzeczywistość występująca w dziele literackim. Może mieć charakter realistyczny lub fantastyczny.

Analiza tekstu epickiego 6. Narrator: osoba mówiąca w tekście, może należeć do świata przedstawionego lub istnieć poza nim. PIERWSZOOSOBOWY – TRZECIOOSOBOWY SUBIEKTYWNY – OBIEKTYWNY WSZECHWIEDZĄCY MOWA NIEZALEŻNA – ZALEŻNA – POZORNIE ZALEŻNA

Analiza tekstu epickiego Narrator: kto mówi? Jaka jest wiedza osoby mówiącej o świecie przedstawionym? Z czyjego punktu widzenia prezentowane są wydarzenia? Jaki jest stosunek osoby mówiącej do przedstawianej rzeczywistości? Czas akcji: czy wydarzenia dzieją się w trakcie opowiadania? Czy narrator mówi o tym, co było czy będzie? Czy w opowieści zachowana jest chronologia? Miejsce akcji: gdzie rozgrywa się akcja? Jakie są prawa rządzące tym światem?

Analiza tekstu epickiego 4. Przedstawienie fabuły: Akcja – o czym jest przedstawiona historia? W jakim celu została opowiedziana? Bohaterowie – jakie mają cechy? Jaka jest motywacja ich działania? Efekty? Jakie są ich wzajemne relacje? W jaki sposób mówią? Jak wyglądają? Tytuł – jaka jest rola tytułu? Jaki ma związek z fabułą?

Analiza tekstu epickiego 5. Język tekstu: czy mamy do czynienia z indywidualizacją języka postaci? O czym świadczy język, którym mówią bohaterowie? Czy mamy do czynienia ze stylizacją? Jakim stylem pisany jest tekst – niskim czy wysokim? 6. Kontekst: czy w tekście widoczne są jakieś nawiązania? Czy utwór osadzony jest w jakimś stylu? Czy widoczne są odwołania do biografii autora? Czy jest ona ważna przy interpretacji tekstu? Czy wydarzenia historyczne przyczyniły się do powstania utworu? Jak jest prezentowana historia?

Analiza tekstu dramatycznego Akt: część dramatu, najczęściej obejmująca jakąś całość zdarzeniową, kończąca się ważnym dla przebiegu akcji wydarzeniem, często zmieniającym jej kierunek. Bohater: postać występująca w dramacie, budowana z myślą o scenicznej realizacji. Dialog: rozmowa co najmniej dwóch postaci. Monolog: dłuższa wypowiedź bohatera.

Analiza tekstu dramatycznego 5. Komizm: zestaw zabiegów stylistycznych, które wywołują śmiech. Komizm słowny – gra słów, omyłek, dwuznaczności, specyficzny sposób wypowiadania się bohaterów; Komizm sytuacyjny – spiętrzanie niefortunnych, niezwykłych wypadków i śmiesznych zachowań bohatera – podstawa komedii intrygi; Komizm postaci – źródłem śmiechu jest bohater, jego cechy charakteru. 6. Tragizm: kategoria charakterystyczna dla tragedii, utrzymana w podniosłym tonie, polega na przedstawieniu nierozwiązywalnego konfliktu, równorzędnych racji, działania nieubłagalnych sił wyższych.

Rodzaje kontekstów BIOGRAFICZNY – umieszczenie elementów biografii autora lub innej postaci („Treny”, „Zemsta”, opowiadania Schulza, „Dziady” III, „Wesele”, „Lalka”, „Ferdydurke”). HISTORYCZNY – oparcie akcji lub innych elementów utworu na konkretnych wydarzeniach historycznych („Dziady” III, „Wesele”, „Lalka”, powieści Sienkiewicza). FILOZOFICZNY – nawiązania do określonej filozofii lub stylu myślenia charakterystycznego dla danych czasów lub ideologii (pieśni i fraszki, treny Kochanowskiego, „Dziady” III, bajki Krasickiego, „Lalka”, „Ferdydurke”).

Rodzaje kontekstów 4. HISTORYCZNOLITERACKI – powiązanie utworu z cechami epoki kulturowej, w której został napisany (pieśni i fraszki J. Kochanowskiego, „Bogurodzica”, „Dziady”, „Wesele”, „Lalka”). 5. RELIGIJNY – wprowadzenie elementów religijnych do utworu („Bogurodzica”, psalmy, pieśni Kochanowskiego, „Dziady” III, powieści Sienkiewicza). 6. LITERACKI – związek dzieła z innym tekstem literackim (pieśni Kochanowskiego, „Zemsta”, „Dziady”, „Wesele”, „Ferdydurke”, „Lalka”). 7. ARTYSTYCZNY – związek dzieła z innym tekstem kultury (opowiadania Schulza, „Wesele”, „Bogurodzica” + np. ekranizacje)

Słowa - klucze Stwierdzenia lub gromady stwierdzeń, które wyznaczają charakterystyczność języka utworu. 1. „Ferdydurke”: forma, pupa, łydka, gęba; 2. „Dziady” II: ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie; czego potrzebujesz duszeczko, żeby się dostać do nieba?; bo słuchajmy i zważmy u siebie… 3. „Zemsta”: mocium panie; 4. „Wesele”: złoty róg, sznur, Chochoł, Wernyhora.

Alegoria a symbol ALEGORIA SYMBOL Jednoznaczny, skończony, nie wywołujący skojarzeń zbędnych, upostaciowany obraz. Wieloznaczny, interpretowalny skojarzeniowo obraz, wielopoziomowy śmierć miłość, nienawiść, gniew, władza, bogactwo, krew, polskość