Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu genetyki cech jakościowych i ilościowych u koni dr inż. Janusz Strychalski, UWM.
Advertisements

Równania rekurencyjne i ich zastosowania
Wykład 11 Przykład z muszkami (krzyżówka wsteczna CcNn z ccnn)
Autorzy: Piotr Dudojć Emil Somnicki
Uniwersytet Warszawski
WYKŁAD 2 cz. 2.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Aleksandra Mańkowska kl. IIIc
Zmienność organizmów i jej przyczyny
ZLICZANIE cz. II.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: II Liceum Ogólnokształcące
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
FIZYKA WYKŁAD 02 A Teraz trochę ... dr Marek Siłuszyk MATEMATYKI
Wykład 3 Sparametryzowane rodziny funkcji
Pakiety statystyczne Maciej Szydłowski (dr)
Kojarzenia 2007.
Mapowanie loci genów cech ilościowych
Maria Jolanta Różańska
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
DZIEDZICZENIE POZAJĄDROWE
Tajemniczy ciąg Fibonacciego
Modele ze strukturą wieku
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT!
jako element analizy technicznej
Drzewo rodowe.
Drzewo genetyczne mojej rodziny
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
MODEL LOGISTYCZNY I JEGO UOGÓLNIENIA
Skala i plan.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Czym jest funkcja?? Funkcją nazywamy przyporządkowanie każdemu elementowi zbioru X dokładnie jeden odpowiednik ze zbioru Y. f(x) : X Y x – argumenty.
Fot. W. Wołkow Kierunek: Biomatematyka Prowadzący: dr Wioleta Drobik
Matematyka jest wszędzie
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
ENDOG Monitorowanie zmienności genetycznej w małych populacjach na postawie danych rodowodowych.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Prawdopodobieństwo.
Zarządzanie populacjami zwierząt
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Zmiany w informacji genetycznej
Od Mendla do Watsona i Cricka
Genetyczne uwarunkowanie płci
Darwinowska teoria doboru naturalnego
Wykonały: Natasza Richter Nina Linde Angelika Wabik
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
Podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech Współdziałanie niealleliczne
Jednym ze sposobów dziedziczenia okre ś lonych cech jest dziedziczenie, gdzie 1 gen determinuje 1 cech ę. Jest to dziedziczenie jednogenowe, w jednej.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Wyrażenia algebraiczne
1.22. Odczytywanie informacji genetycznej – przepis na białko
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Ewolucja.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Dziedziczenie cech
MUTACJE CHOROBY GENETYCZNE
Badanie współczynnika inbredu
PRACE I PRAWA GRZEGORZA MENDLA
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Trójkąt Pascala. Liczby podzielne przez 2
Zapis prezentacji:

Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka Autor: Wojciech Kotyczka VIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej – Curie Katowice

Biomatematyka- Czym jest? Biomatematyką nazywamy ogół zastosowań matematyki w biologii.

O początkach biomatematyki, czyli króliki Fibonacciego Ile par królików można otrzymać z jednej pary po roku, jeśli: Na początku jest jedna para królików. Po miesiącu para dojrzewa, ale nie wydaje jeszcze potomstwa. Po upływie kolejnego miesiąca para rodzi potomstwo, czyli kolejną parę królików. Po miesiącu druga para dojrzewa, choć jeszcze nie rodzi, a pierwsza para wydaje na świat kolejną parę, itd.

Liczba par królików w poszczególnych miesiącach I: 1 para II: 1 para III: 1+1=2 pary IV: 2+1=3 pary V: 3+2=5 par … n: an-2+an-1 par

Ciąg Fibonacciego

Dzięki zastosowaniu ciągu Fibonacciego, szybko możemy obliczyć, że po 12 miesiącach będziemy mieli 144 pary królików.

Inne modele opisujące rozwój populacji model Malthusa, model Volterry (uwzględnia istnienie populacji drapieżcy i ofiary), model McKendrick’a i von Foerster’a.

KRZYŻÓWKI GENOWE

Dziedziczenie to sposób przekazywania genów potomstwu Dziedziczenie to sposób przekazywania genów potomstwu. Genem nazywamy podstawową jednostkę dziedziczności, odcinek DNA. Pierwsze prawo Mendla - prawo czystości gamet Drugie prawo Mendla - prawo niezależnej segregacji cech

Pierwsze prawo Mendla P: Aa x Aa A A a a GENOTYP – zespół genów danego osobnika (Aa, AABb, AaBbCc, …) P: Aa x Aa FENOTYP – wygląd danego osobnika, zespół jego cech A A GAMETA – komórka rozrodcza a a ALLEL – jedna z wersji genu (dominujący lub recesywny)

Drugie prawo Mendla A a B AB aB b Ab ab P: AaBb x AaBb Geny należące do jednej pary alleli są dziedziczone niezależnie od genów należących do drugiej pary alleli P: AaBb x AaBb Kolor oczu Kolor włosów A a B AB aB b Ab ab Każdy organizm może wytworzyć różnych gamet 11 11

KRZYŻÓWKI GENOWE Jakie cechy posiada potomstwo? Jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia danej cechy?

KRZYŻÓWKI GENOWE Liczba gamet pochodzących od ojca Liczba gamet pochodzących od matki Liczba kombinacji gamet rodziców w komórce potomnej

Przykłady Oczy niebieskie u ludzi determinuje recesywny gen b, oczy brązowe – dominujący gen B BB = oczy ciemne (homozygota dominująca) bb = oczy niebieskie (homozygota recesywna) Bb = oczy piwne (heterozygota)

Jakiego koloru będą oczy dzieci, jeżeli rodzice mają oczy piwne? ojciec matka B b BB Bb bb 25% oczy niebieskie 50% oczy piwne 25% oczy ciemne Otrzymujemy: 1:2:1

Geny współdziałające ze sobą w wytworzeniu jednej cechy nazywamy genami kumulatywnymi. Dziedziczenie poligeniczne – jest to dziedziczenie, w którym o danej cesze decydują więcej niż dwa geny, np. dziedziczenie u ludzi koloru skóry i wzrostu.

Małżeństwo mulatów o genotypie AaBb może mieć dzieci o różnych fenotypach – podaj stosunek liczbowy tych fenotypów. gamety ojca gamety matki AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ilość alleli dominujących 4 3 2 1 Liczba potomstwa u której wystąpi dana cecha 6 rozrzut fenotypowy

Rozrzut fenotypowy 1:4:6:4:1 Liczba genów Liczba genotypów komórki potomnej 1:4:6:4:1 Rozrzut fenotypowy Rozkład prawdopodobieństwa wystąpienia danego fenotypu ilość alleli dominujących 4 3 2 1 prawdopodobieństwo wystąpienia danej cechy

Wzór dwumianowy Newtona

1 1 1 2 1 1 3 3 1 1 1 4 6 4 1 n k

1 1 1 1 2 1 1 3 3 1 1 4 6 4 1 TRÓJKĄT PASCALA 1 5 10 10 5 1 1 6 15 20 15 6 1 7 21 35 35 21 7 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

TRÓJKĄT PASCALA

TRÓJKĄT PASCALA

TRÓJKĄT PASCALA 1 1 1 1 2 1 1 3 3 1 1 4 6 4 1 1 5 10 10 5 1 1 6 15 20 15 6 1 1 7 21 35 35 21 7 1 1 8 28 56 70 56 28 8 1 1 9 36 84 126 126 84 36 9 1 Aa AaBb AaBbCc AaBbCcDd

Dlaczego? 0, 1, 2, …, 2n Matka n genów n alleli dominujących Ojciec Organizm potomny otrzymuje allele dominujące spośród puli 2n alleli pochodzących od rodziców Organizm może otrzymać 0, 1, 2, …, 2n alleli dominujących Na odpowiednio: sposobów

„Dialog z przyrodą musi być prowadzony w języku matematyki, w przeciwnym razie przyroda nie odpowie na nasze pytania” Michał Heller

Bibliografia Portal PWN Encyklopedia PWN http://pl.wikipedia.org/wiki/Biomatematyka http://www.rozanski.gower.pl/mendelizm2002.htm http://www.math.us.edu.pl/prace/liczba/ - „Z liczbą przez wieki” http://www.uni.opole.pl/news/streszczenie_prof_dawidowicz.pdf http://www.rozanski.henryk.gower.pl/genetyka.htm http://luskiewnik.strefa.pl/index/index/p7.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_biology http://pl.wikipedia.org/wiki/Trójkąt_Pascala http://pl.wikipedia.org/wiki/Dwumian_Newtona

Dziękuję za uwagę

1 1 1 1 2 1 1 3 3 1 1 4 6 4 1 1 5 10 10 5 1 1 6 15 20 15 6 1 1 7 21 35 35 21 7 1 1 8 28 56 70 56 28 8 1 1 9 36 84 126 126 84 36 9 1