TEMAT: Zapoznanie się z funkcja TIMER sterownika Twido
TIMER
Numer i nazwa timera %TMi Gdzie i jest z przedziału od 0…63 Typ timera TON Timer opóźnionego załączenia TOF Timer opóźnionego wyłączenia TP Impuls monostabilny Podstawa Czasu TB 1 min (default), 1 s, 100 ms, 10 ms, 1 ms Bieżąca wartość timera %TMi.V Jest to rejestr stanu timera modyfikowany sygnałami o czasie uzależnionym od TB i po podaniu 1 na wejście IN, rejestr ten może być tylko odczytywany Zadana wartość timera %TMi.P Jest to rejestr wartości zadanej dla timera, rejestr ten może zostać odczytany lub zapisany zależnie od potrzeb Wejście IN(INPUT) IN Wejście ustawione na 1 załącza zliczanie lub aktywujące odpowiedni typ timera Wyjście timera Q Wyjście to jest ustawione na jeden zgodnie z ustawionym typem timera TON, TOF, TP
Napisać program na sterownik Twido, z wykorzystaniem Timera typu TON, TOF, TP, który umożliwi poznanie zasady ich pracy TM0 = TOF TB = 1s P = 5 II
Timer TOF – układ z opóźnionym wyłączeniem 1 Aktualna wartość %TMi.V ma wartość 0 i zaczyna stopniowo narastać kiedy sygnał na wejściu osiągnie 0. 2 Bit %TMi.Q jest ustawiony na 1, kiedy zostanie wykryty sygnał aktywujący na wejściu IN 3 Moment początku liczenia czasu zaczynające się opadającym zboczem sygnału na wejściu IN. 4 Wartość rejestru %TMi.V zwiększa się do wartości w rejestrze %TMi.P przy użyciu jednostki czasu ustawionej w podstawie czasu (Time Base) TB. 5 Wyjście bitowe %TMi.Q jest resetowane na 0 kiedy wartość naliczana w rejestrze %TMi.V osiągnie wartość nastawioną w rejestrze %TMi.P.
Napisać program na sterownik Twido, z wykorzystaniem Timera typu TON, TOF, TP, który umożliwi poznanie zasady ich pracy TM0 = TON TB = 1s P = 5 I
Timer TON – układ z opóźnionym załączeniem
Napisać program na sterownik Twido, z wykorzystaniem Timera typu TON, TOF, TP, który umożliwi poznanie zasady ich pracy TM0 = TP TB = 1s P = 5 III
Timer TP – układ generujący impuls o określonym czasie trwania
Czas Timera wyliczamy z iloczynu: P (Preset) i TB (Time Base) Stałą czasową Timera dobieramy tak aby jego dokładność była największa i dzieje się tak gdy wartość TB jest najmniejsza a P największa TB P 1s 5 źle 1ms 5000 dobrze
Znając działanie Timera piszemy program :
Po włączeniu zasilania marker M0 jest „0” sygnał zanegowany na IN w TM0 jest więc „1”.Timer TOF wystawia w 1 cyklu na OUT „1” a tym samym ustawia M0 na „1” na wejściu IN TM1 również jest „1” i na OUT również jest „1” w drugim cyklu na IN TM0 po zanegowaniu M0 pojawia się „0” więc TM0 zaczyna liczyć czas. Po upłynięciu 1s M0 na wyjściu TM0 zmienia się z „1” na „0”, na wejściu IN TM1 pojawia się „0”, a na wyjściu TM1 jest nadal „1” (M0) i timer TM1 zaczyna liczyć. Po upłynięciu 1s M0 na wyjściu TM1 zmienia się na „0”. I cała sytuacja się powtarza.
Zapisać poprzedni program na dysku!!!
Rozwiązanie pierwsze Napisać program, który po naciśnięciu przycisku S1 (%I0.2) zaświeci lampkę L1 (%Q0.0). Naciśnięcie przycisku S2 (%I0.3) spowoduje rozpoczęcie odliczania czasu w %TM0. Po upływie 5s lampka L1 Zgaśnie. Ponowne naciśnięcie S1 powtarza cykl.
Rozwiązanie drugie
%MW i Komórka pamięci Inkrementacja – [INC] zwiększanie Dekrementacja – [DEC] zmniejszanie „ := „ - przypisanie %MW i gdzie i to numer słowa w pamięci Podstawowy opis słowa w pamięci sterowników TWIDO INC %MW1 %MW1:=%MW1+1 DEC %MW1 %MW1:=%MW1-1 TM0.P – rejestr preset Timera 0 TM1.P – rejestr preset Timera 1 Rejestr – jest to komórka pamięci pełniąca w danym systemie określoną funkcję i zawierające informacje dotyczące tej funkcji
%S i Bit systemowy gdzie i to numer bitu %S4 Time base: 10 ms %S5 Podstawowy opis bitu systemowego sterowników TWIDO %S4 Time base: 10 ms %S5 Time base: 100 ms %S6 Time base: 1 s %S7 Time base: 1 min %S13 Normalnie 0, ustawiany na 1 tylko w pierwszym cyklu programu tempo zmian sygnału na tych bitach określone jest przez wewnętrzny układ zegarowy. Przykładem może być wykres dla S4
Robimy przykład jak poniżej Obrazuje nam wykorzystanie „bloku operacyjnego” oraz „komórki pamięci”
Wykorzystanie bitu systemowego
Odczytujemy program Timer1
Modyfikujemy poprzedni układ dokładając jeszcze 4 RUNGI Blok komparacyjny Styk wyzwalany zboczem Blok funkcyjny
Wstawiamy dodatkowy rang jako zerowy
Modyfikujemy poprzedni układ dokładając jeszcze 2 RUNGI i modyfikując wcześniejsze 2
Uczeń potrafi : Powiedzieć co to jest Timer TON, TOF, TP i jak je zastosować Podać przykład bitu systemowego i jego zastosowania Powiedzieć do czego służy blok komparacji i jak go zastosować Powiedzieć do czego służy blok funkcyjny i jak go zastosować Zapisać zmienną w słowie pamięci MW
Cwiczenia
Napisać program, który po naciśnięciu przycisku start(%I0 Napisać program, który po naciśnięciu przycisku start(%I0.2) zaświeci L1(%Q0.0) na czas 5s.Jeżeli naciśniemy przycisk czerwony (%I0.3) wówczas zmienimy podstawę czasu na 1s.Po naciśnięci start lampka będzie świecić 1s. Jeżeli naciśniemy przycisk żółty (%I0.4) zmienimy podstawę czasu na 5s
Napisać program, z wykorzystaniem jednego Timera, który po naciśnięciu Start (%I0.2) spowoduje że: -po 2s zaświeci się L1 (%Q0.0) -po 4s zaświeci się L2 (%Q0.1) -po 6s zaświeci się L3 (%Q0.2) -po 8s zgasi L1 -po 10s zgasi L2 -po 12s zgasi L3
Napisać program, który będzie generował sygnał na wyjściu timera co 1s natomiast czas tego impulsu będzie regulowany przyciskami S1(I0.2) i S2(I0.3) w zakresie od 100ms do 1s. Wskazówka - wykorzystać bloki operacyjne i zmienną MW1 - wykorzystać rejestr %TMi.P
Napisać program sterujący prasą zgniatającą na złomowisku Napisać program sterujący prasą zgniatającą na złomowisku. Aby uruchomić prasę SILOWNIK (Q0.2) należy nacisnąć dwa przyciski równocześnie S1(I0.2) i S2(I0.3) za równoczesne naciśnięcie uważa się czas 1s jeżeli różnica pomiędzy naciśnięciami będzie większa niż 1s prasa się nie uruchomi. Jeżeli w trakcie pracy zwolnimy którykolwiek z przycisków prasa przestanie działać.
Napisać program sterujący przełączaniem silnika Ү w ∆ gdzie: S1 (I0.2) załącza stycznik sieć K1(Q0.0) i stycznik gwiazdy K2(Q0.1) Po 5s następuje przełączenie z K2 na K3(Q0.2) a K1 zostaje bez zmian Po naciśnięciu S2(I0.3) następuje wyłączenie wszystkich styczników K1,K2, K3
Napisać program sterujący siłownikiem pneumatycznym Napisać program sterujący siłownikiem pneumatycznym. Po włączeniu programu siłownik jest wsunięty co sygnalizowane jest lampką L1(%Q0.0) po naciśnięciu START (%I0.2) zaświeca się lampka L2(%Q0.1) co sygnalizuje wysunięcie tłoka, i równocześnie start Timera na 5s co sygnalizowane jest zapaleniem lampki L3(%Q0.2), kiedy minie 5s L3 gaśnie i możemy nacisnąć przycisk STOP (%I0.3) co spowoduje wycofanie siłownika czyli zgaszenie L2 a zaświecenie L1