Państwo
Za: K. Cebul, R. Zendrowski, Wstęp do nauki o polityce, państwie i prawie, Warszawa 2006, s. 82.
Za: J. Pomierny, Zmiany systemowe w państwie warunkiem rozwoju regionu i jego obywateli, „Barometr Regionalny” nr 4(26) 2011 s. 115
Sposoby definiowania państwa: - idealistyczny np. u Hegla, polega na postrzeganiu państwa jako pewnej wspólnoty wartości - funkcjonalistyczny skupia się na tym, czemu służą jego organy - organizacyjny utożsamia państwo z aparatem rządowym - socjologiczno-kulturowy akcentuje fakt, iż państwo to pewien zaawansowany szczebel rozwoju etnicznego, kulturalnego i ekonomicznego
Państwo jest/powinno być: grupowe zorganizowane suwerenne publiczne obligatoryjne legitymizowane dominujące zdefiniowane terytorialnie hierarchiczne utrzymywane na koszt społeczeństwa
Współcześnie realizowane (idealne) modele państw ze względu na stopień ingerencji w życie społeczne i ekonomiczne: państwo minimalne państwo rozwojowe (development state) państwo socjaldemokratyczne państwo skolektywizowane. -państwo totalitarne
Typy organizacji państwa ze względu na sposób geograficznego podziału władz można wyróżnić: federacja: władza podzielona między dwa szczeble, ich ogólne zasady wywodzą się z jednego systemu konstytucyjnego, kompetencje nachodzą na siebie konfederacja: rząd centralny nie sprawuje jurysdykcji nad składowymi jednostkami państwa, taka struktura właściwie należy do przeszłości -państwo unitarne: istnieje jednolite obywatelstwo, system prawny, władza centralna, a rząd centralny aby realizować swoje konstytucyjne kompetencje tworzy dodatkowe jednostki
Funkcje władzy państwowej: * integracyjna * obrona i atak * dystrybucyjna * kontakty z równorzędnymi partnerami * ochronna * strukturotwórcza
Rozproszenie władzy państwowej: * parlament * rząd * administracja * władza lokalna * społeczeństwo obywatelskie