Prawo konstytucyjne Niestacjonarne Studia Prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Advertisements

INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
I NSP Przygotowa ł a Iwona Dy ś
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE. POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE – UWAGI OGÓLNE Zważywszy na to, że w postępowaniu przyspieszonym stosuje się przepisy o postępowaniu.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Zasady postępowania dowodowego
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Ubezpieczenie wypadkowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Wstęp do nauki o państwie i polityce
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
PARLAMENT.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Art. 207 kodeksu karnego § 1. Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Cje Postępowanie przygotowawcze I Postępowanie karne WSP – 2017/2018
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Rzecznik Praw Dziecka.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w Umowie i Projekcie
Pojęcie i skład spadku.
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
RZECZNICY PRAW I WOLNOŚCI
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Prawo konstytucyjne Niestacjonarne Studia Prawa
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Zapis prezentacji:

Prawo konstytucyjne Niestacjonarne Studia Prawa 2017/2018 semestr letni

Mandat przedstawicielski Stosunek polityczno-prawny między podmiotem sprawującym funkcję z wyboru a wyborcami, obejmujący udzielone przez wyborców pełnomocnictwo do reprezentowania ich w sprawowaniu władzy państwowej

Mandat przedstawicielski Mandat wolny Mandat imperatywny

Przywilej nietykalności Immunitet Formalny Procesowy Przywilej nietykalności Materialny

Czy immunitet ma jakiś sens?

Immunitet w prawie polskim Art. 105 Konstytucji Art. 6-12 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

Kazus W trakcie jednej z kadencji Sejmu posłowie często zmieniali przynależność w klubach parlamentarnych. W pewnym momencie zagrożone zostało istnienie stabilnej, popierającej rząd koalicji parlamentarnej, jako że członkowie największego klubu parlamentarnego zaczęli przechodzić do klubów opozycyjnych. W poszukiwaniu metody, która pozwoliłaby na zapobieżenie wspomnianym praktykom, członkowie klubów koalicyjnych przyjęli uchwałę zmieniającą Regulamin Sejmu. Nowelizacja objęła dodanie przepisu, zgodnie z którym wystąpienie przez posła z klubu parlamentarnego związanego z partią polityczną, która poparła danego posła w wyborach parlamentarnych, otwiera przed sądem dyscyplinarnym danej partii możliwość podjęcia uchwały o pozbawieniu posła mandatu, pod warunkiem, że sąd ten uzna, iż przejście do klubu oznaczało „sprzeniewierzenie się obietnicom wyborczym:. Niebawem grupa posłów opozycji wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie niezgodności wspomnianej noweli Regulaminu Sejmu z art. 104 ust.1 zd. 1 Konstytucji, zgodnie z którym „posłowie są przedstawicielami Narodu”. Ponadto posłowie wskazali, że zaskarżona przez nich regulacja stanowiła materię ustawy i niedopuszczalne było zawarcie jej w regulaminie Sejmu. W postępowaniu przed TK przedstawiciel Sejmu wniósł o umorzenie postępowania ze względu na niedopuszczalność orzekania. Wskazał on, po pierwszej, że Regulamin Sejmu nie podlega kontroli konstytucyjności w ramach kompetencji Trybunału określonej w art. 188 Konstytucji oraz, po drugie, że Regulamin Sejmu w ogóle nie podlega kontroli konstytucyjności, jako że jest wyrazem autonomii tej izby, co oznacza zakaz wkraczania jakiegokolwiek innego organu (w tym Trybunału) w sferę objętą autonomią. Czy Regulamin Sejmu może obejmować wspomnianą problematykę? Czy posłowie mają rację podważając konstytucyjność regulacji w związku z art. 104 ust. 1 Konstytucji? Czy Trybunał posiada kompetencję do kontroli legalności Regulaminu Sejmu? Czy zamieszczenie wspomnianego przepisu w Regulaminie Sejmu, będącego wyrazem autonom

Kazus Jadąc na spotkanie z wyborcami Feliks N. spowodował wypadek samochodowy, w którym jeden z pasażerów odniósł poważne obrażenia ciała. Po pewnym czasie do Marszałka Sejmu wpłynął wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej. Marszałek Sejmu skierował wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Na posiedzeniu komisji poseł, korzystając z ustawowo zagwarantowanego mu prawa do złożenia wyjaśnień, stwierdził, że wypadek miał miejsce podczas wykonywania „czynności wchodzących w zakres sprawowania mandatu”, dlatego też czyn objęty jest immunitetem materialnym, a jego odpowiedzialność powinna zostać wykluczona. Członkowie komisji stwierdzili, że komisja nie jest uprawniona do orzekania o tym, którym z immunitetów czyn jest objęty, organem właściwym w tej sprawie jest bowiem wyłącznie prokurator. Skoro prokurator złożył wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej, uważa, że czyn ten nie wchodzi w zakres działań związanych z wykonywaniem mandatu. Którym z immunitetów powinien zostać objęty czyn posła? Jaki organ jest uprawniony do orzekania o tym, którym z immunitetów czyn jest objęty? W jakim trybie Sejm wyraża zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej?

Kazus W ramach rutynowej kontroli drogowej funkcjonariusze policji zatrzymali pojazd. Jego kierowca poproszony o okazanie dokumentów, po kilku minutach ich poszukiwania, oświadczył, że pozostawił je w innej kurtce. Prowadzący pojazd, zapytany przez policjantów, czy spożywał alkohol doparł , że „on może dużo, a poza tym w dzisiejszych czasach już się nie pije tylko pali”. Funkcjonariusze poprosili kierowcę, aby poddał się badani u na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Wynik testu alkomatem wykazał 1,9 promila. Bezpośrednio po badaniu kierowca zakwestionował sprawność urządzenia, żądając okazania jego homologacji. Jednakże poproszony o wyjście z samochodu i przejście do radiowozu odmówił. Jednocześnie kierowca okazał policjantom legitymację poselską i powołując się na swój immunitet zażądał umożliwienia mu kontynuowania jazdy, bowiem spieszy się na posiedzenie komisji sejmowej. Jakie czynności powinni podjąć funkcjonariusze policji wobec posła? Czy w zaistniałych okolicznościach dopuszczalne jest jego zatrzymanie bądź aresztowanie?

Kazus Dążąc do poprawy wizerunku parlamentu w oczach opinii publicznej, Marszałek Sejmu wydał wytyczne dotyczące trybu przeprowadzenia kontroli drogowej w stosunku do posłów. Zgodnie z postanowieniami tego aktu funkcjonariusze Policji zostali w sposób legalny upoważnieniu do zatrzymywania posłów, co do których w toku kontroli drogowej stwierdzono, że prowadzili pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości. Podstawą zatrzymania mogą być również podejrzenie popełnienia przez posła innych przestępstw w ruchu drogowym. W takich przypadkach zatrzymanie posła do dyspozycji Policji bądź prokuratur mogło jednak nastąpić jedynie wówczas, gdy by było to uzasadnione ze względu na okoliczności sprawy. Służby dokonujące zatrzymania nie musiały przy tym zawiadamiać Marszałka Sejmu o mającym miejsce fakcie zatrzymania. W Wytycznych wskazano również, że zatrzymanie posła przez Policję nie mogło nastąpić później niż w ciągu 48h od przeprowadzenia kontroli drogowej. Ponadto w sprawach nie budzących wątpliwości, jeśli zarzut popełnienia przez posła przestępstwa mógł podlegać rozpoznaniu w tzw. trybie 24- godzinny, to zgodnie z wytycznymi nie istniała potrzeba występowania do Sejmu o zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej. Czy Marszałek Sejmu mógł wydać w sposób generalny zgodę na zatrzymanie posłów? Czy dopuszczalnej jest zwolnienie organów dokonujących zatrzymania posła z obowiązku zawiadomienia Marszałka o fakcie zatrzymania? Czy Marszałek Sejmu mógł wyrazić zgodę na pociągnięcie posłów do odpowiedzialności karnej? Czy przywilej nietykalności zwalnia posłów z obowiązku poddania się kontroli drogowej?

incompatibilitas Art. 102 i 102 Konstytucji Art. 107 ust 2 Konstytucji Art. 30, 33-34 ustawy

Prawa i obowiązki przedstawiciela Rozdział 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

Dziękuję za uwagę