Epilog Apokalipsy św. Jana
Ap 22, 16-21 Epilog 16 Ja, Jezus, posłałem mojego anioła, by wam zaświadczyć o tym, co dotyczy Kościołów. Jam jest Odrośl i Potomstwo Dawida, Gwiazda świecąca, poranna". 17 A Duch i Oblubienica mówią: "Przyjdź!" A kto słyszy, niech powie: "Przyjdź!" I kto odczuwa pragnienie, niech przyjdzie, kto chce, niech wody życia darmo zaczerpnie.
18 Ja świadczę każdemu, kto słucha słów proroctwa tej księgi: jeśliby ktoś do nich cokolwiek dołożył, Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze. 19 A jeśliby ktoś odjął co ze słów księgi tego proroctwa, to Bóg odejmie jego udział w drzewie życia i w Mieście Świętym - które są opisane w tej księdze. 20 Mówi Ten, który o tym świadczy: "Zaiste, przyjdę niebawem". Amen. Przyjdź, Panie Jezu! 21 Łaska Pana Jezusa ze wszystkimi!
Jan Apostoł syn Zebedeusza i Salome, brat Jakuba Większego (Starszego) Apostoła, według tradycji chrześcijańskiej autor Ewangelii i Apokalipsy św. Jana oraz 3 listów Najmłodszy i umiłowany uczeń Trzech Janów: 1. Ewangelista 2. Jan z Patmos 3. Prezbiter Umiera na Patmos lub w Efezie (wrzący olej), ok. 100 r.
Apokalipsa Ἀποκάλυψις – odsłonięcie, łac. revelatio, zdjęcie welonu Napisana na podstawie dwóch źródeł Powstała po 100 r. n. e. Jaka interpretacja? 1. preteryzm (ang. preterist view) 2. futuryzm 3. historyzm (ujęcie holistyczne) 4. idealizm/uniwersalizm 5. eklektyzm
J. Martin, Wielki dzień Jego gniewu, 1852
Miedzioryt rosyjski, XIX w.
posłałem mojego anioła ἄγγελος - posłaniec Hebr. מלאך (mal’ach) Służy i wypełnia zamysły Boże „mój” – wyraża bliskość, oddanie, zaufanie i pewność, nacechowane emocjonalnie Znak wybrania i umiłowania Już nie tylko funkcja, ale także relacja Anioł posłany do 7 Kościołów z orędziem Ostrzeżenie i nadzieja, troska Boga o Kościół
Odrośl i Potomstwo Dawida, Gwiazda świecąca, poranna Ap 3, 7: ten, który ma klucz Dawida Jedyny pośrednik, królewskie potomstwo, synowie obietnicy, ciągłość w zamyśle Bożym Odrośl Dawida to tytuł królewski, różdżka z pnia Jessego (Iz 11) Gwiazda poranna (łac. Stella matutina, Lucifer, Fosforos, Wenus), tajemniczość Chrześcijaństwo używa jej jako eschatologicznego symbolu, ukazującego misję zbawczą samego Chrystusa, a także rolę jego matki Marii z Nazaretu.
A Duch i Oblubienica mówią: "Przyjdź!" Duch – symbol proroctwa Miasto Boże przedstawione jest jako Oblubienica Ma pewien aspekt boskości Teandryczność Kościoł (teos + antropos) Bliskie oczekiwanie końca Marana tha! Pragnienie, groźba, wezwanie na świadka.
Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze. Bóg odejmie jego udział w drzewie życia i w Mieście Świętym Przekleństwo za złamanie przymierza Plagi: Egipt, zapłata za zatwardziałość serca Grzechem końca czasów będzie brak nawrócenia mimo namacalnych znaków. Przestroga dla fałszerzy Słowa Bożego Udział w drzewie życia, nawiązanie do Rdz. Historia zbawienie domyka się. Alfa i Omega.
"Zaiste, przyjdę niebawem". Amen. Przyjdź, Panie Jezu "Zaiste, przyjdę niebawem". Amen. Przyjdź, Panie Jezu! Łaska Pana Jezusa ze wszystkimi! Epistolarne zakończenie, zapowiedź przybycia List skierowany do wspólnoty chrześcijańskiej. „Niebawem”: już i jeszcze nie. Oczekiwanie eschatologiczne. Błogosławieństwo liturgiczne Bene + dicere Biblia księgą błogosławieństwa dla czytelnika.
Venite vos ipsi seorsum in desertum locum et requiescite pusillum Venite vos ipsi seorsum in desertum locum et requiescite pusillum. Mc 6, 31