„NOWE ROZWIĄZANIA ELEKTRYCZNYCH NAPĘDÓW ZWROTNICOWYCH”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Advertisements

Dariusz Nowak kl.4aE 2009/2010 FALOWNIKI.
„Budowa nowoczesnej linii do diagnozowania pojazdów oraz rozszerzenie zakresu usług wykonywanych przez Warsztat Napraw w firmie Trans-Wiert Sp. z o.o.”
Podstawy automatyki 2010/2011Dynamika obiektów – modele – c.d. Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii.
Samochód elektryczny w infrastrukturze gminy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Wykonała: Ewelina Leżańska Transport, II st..
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR.
Prowadnice i przekładnie
PRZEKAŹNIKI DEFINICJA ZASTOSOWANIE TYPY BUDOWA KONFIGURACJA.
Definicja Cechy charakterystyczne Budowa Zastosowanie
Samobieżny pojazd poszukiwawczy sterowany komputerowo. Mączka Paweł Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2007 Promotor mgr inż. Dariusz Olczyk.
Wyniki badań przeprowadzonych w II kwartale 2010 w ramach projektu „Opracowanie nowej generacji łączników dla dystrybucji energii elektrycznej średniego.
Instytut Tele- i Radiotechniczny Instytut Elektrotechniki
Instytut Tele- i Radiotechniczny Instytut Elektrotechniki
Frezarka CNC Łukasz Kuśmierczyk Emil Duro.
1 1.
M&M ENGINEERING S.C. Firma M&M Engineering powstała z pomysłu dwóch inżynierów zrodzonego z pasji projektowania i wdrażania w rzeczywistość myśli technicznej.
układy i metody pomiaru siły, naprężeń oraz momentu obrotowego.
Przeznaczenie stanowiska
Technik elektryk Technik elektronik Technik mechatronik
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Nie bać się mechatroniki
PIEC INDUKCYJNY H 300 „Hitin” Sp. z o. o. ul. Szopienicka 62 C
OPONY.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
„Windup” w układach regulacji
Automatyka SZR.
PREZENTACJA.
Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”
URZĄDZENIE DO POMIARU PĘTLI ZWARCIA ZASILACZA TRAKCYJNEGO 660V
1. Układy pneumatyczne..
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Dokumentacja techniczna
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Zawory rozdzielające sterowane bezpośrednio i pośrednio.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
SILNIKI GAZOWE GE PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ.
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Opatentowana technologia do kontroli napięcia i efektywności energetycznej. Zbudowane na własnych projektach transformatorów kontrolowanych przez mikroprocesor.
Nowe narzędzia dla badania jakości węgla i koksu
GRAWITACYJNE SYSTEMY ODDYMIANIA
Zasady budowy układu hydraulicznego
1. Transformator jako urządzenie elektryczne.
Osprzęt stosowany obecnie
Automatyczna linia galwanizerska Zarządzanie procesem galwanizerskim w linii automatycznej – sterowanie i wizualizacja.
System podczerwieni Zdalne przekazywanie informacji tramwaj – sterownik zwrotnicy Tomasz Szczypek.
Sterownik zwrotnic WS90E
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
Obróbka Ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Warunki eksploatacyjne wynikające z danych znamionowych
systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Wpływ realizacji projektu KDP na firmy działające w branży kolejowej
Współczesne środki transportu
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Podstawy automatyki I Wykład 3b /2016
Modelowanie i podstawy identyfikacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
HYDROCYKLONY KLASYFIKUJĄCE
PRZEKŁADNIE ZĘBATE PKM III.2a Schemat układu przenoszenia napędu.
Współczesne Maszyny i Napędy Elektryczne
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

„NOWE ROZWIĄZANIA ELEKTRYCZNYCH NAPĘDÓW ZWROTNICOWYCH” Dyduch Janusz, Kornaszewski Mieczysław UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNO-HUMANISTYCZNY W RADOMIU im. Kazimierza Pułaskiego Wydział Transportu i Elektrotechniki IV Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i utrzymaniu rozjazdów kolejowych” Gdańsk, 18 stycznia 2018 roku

Sformułowanie problemu Bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego wymaga zapewnienia bezpiecznej drogi kolejowej. Rozjazd, który jest jednym z elementów drogi kolejowej, jest obsługiwany za pomocą napędu zwrotnicowego. Projektowanie i produkcja nowych rozwiązań napędów zwrotnicowych wymuszone jest wzrostem bezpieczeństwa jazdy i zwiększaniem prędkości przemieszczania pociągów oraz pewności ich działania. Podłączenie napędu do toru

Budowa napędu elektrycznego W skład napędu zwrotnicowego wchodzą następujące typowe podzespoły: silnik elektryczny – obroty w jedną i drugą stronę, posiada dobraną moc, przekładnia – redukuje prędkość silnika, aby był odpowiedni czas przesuwu suwaka, sprzęgło przeciążeniowe – chroni silnik przed przeciążeniami, gdy niemożliwy jest przesuw iglic, amortyzuje siłę bezwładności silnika, sprzęgło zaporowe (hamulec blokujący) – oddzielne urządzenie nie występujące w każdym napędzie. Jego zadaniem jest unieruchomienie silnika i przekładni w przypadku oddziaływania siły na napęd od strony iglic, urządzenie sterująco-nastawcze – przełącza obwód zasilania uzwojeń wzbudzających silnik, wyłącza prąd nastawczy po przestawieniu zwrotnicy w krańcowe położenie i załącza prąd kontrolny, suwak nastawczy – przenosi ruch silnika na pręt nastawczy, urządzenie do kontroli położenia iglic – zbudowane jest z suwaków kontrolnych połączonych z iglicami za pomocą prętów kontrolnych obudowa. Widok podzespołów napędu zwrotnicowego na przykładzie JEA-29

Klasyfikacja elektrycznych napędów zwrotnicowych

Umocowanie elektrycznego napędu zwrotnicowego typu EEA-4 przy torze Napęd zwrotnicowy typu EEA-4 Napęd EEA-4 to następca napędu JEA, produkowany już od 1975 roku. Był przeznaczony do przestawiania wszystkich odmian rozjazdów stosowanych w kolejnictwie polskim. Posiadał masę 160 kg, a stosowane w tego typu napędach były silniki na różne napięcia zasilania, m.in. na prąd przemienny 3 x 380V/50 Hz i 230V/50Hz oraz prądu stałego na 136V lub 230V. Napęd EEA-4 wykonywany był w różnych typach, m.in. wyposażonych lub niewyposażonych w wewnętrzne w zamknięcia nastawcze, rozpruwalny lub nierozpruwalny. Napęd był również wykonany w wersjach: szybkobieżnej – siła nastawcza 3 kN, siła trzymania 4,5 kN, czas przestawiania ok. 0,5 sek., normalnobieżnej – siła nastawcza 4 kN, siła trzymania 5 kN, czas przestawiania ok. 3 sek., wolnobieżnej – siła nastawcza 6 kN, siła trzymania 7 kN, czas przestawiania ok. 5 sek. Umocowanie elektrycznego napędu zwrotnicowego typu EEA-4 przy torze Napęd ten ze względu na złożoną konstrukcję został już wycofany z produkcji.

Napęd zwrotnicowy typu EEA-5 (1) Napęd typu EEA-5 produkowany od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, jest produktem firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Napędy elektryczne typu EEA-5 wykonywane są w dwóch wersjach: rozpruwalnej i nierozpruwalnej. Napęd ten jako element wykonawczy systemu sterowania ruchem kolejowym, spełnia następujące funkcje: przestawia zwrotnice, wykolejnice lub ruchomy dziób krzyżownicy, utrzymuje w położeniu krańcowym zewnętrzne zamknięcie nastawcze zwrotnicy lub ruchomego dzioba krzyżownicy, utrzymuje bezpośrednio wykolejnicę w położeniach krańcowych, kontroluje osiągnięcie położenia krańcowego i zakończenie procesu przestawiania iglic w zwrotnicy, ruchomym dziobie krzyżownicy lub w wykolejnicy, wersja napędu rozpruwalnego poprzez utratę kontroli może być wykorzystana do wykrycia rozprucia zwrotnicy. Widok elektrycznego napędu zwrotnicowego typu EEA-5 zainstalowanego w Laboratorium Systemów Sterowania Ruchem Kolejowym w UTH Radom

Napęd zwrotnicowy typu EEA-5 (2) W skład napędu zwrotnicowego EEA-5 wchodzą następujące moduły: zespół płyty podstawy, moduł zamykający, moduł sterująco-kontrolny, sprzęgło siły trzymania z suwakiem nastawczym, moduł wyłącznika korby, moduł przesuwny, moduł silnika, zespól suwaków kontrolnych, dolna osłona silnika, pokrywa napędu Moduły napędu zwrotnicowego typu EEA-5 Prawidłowe działanie napędu jest zagwarantowane przy napięciu zasilania: z silnikiem 3‑fazowym 3x400V (+10%, –30% wartości znamionowej), z silnikiem 1-fazowym (1x230V +10%¸ – 15% wartości znamionowej).

Elektrohydrauliczny napęd zwrotnicowy typu EBI SWITCH 700 Elektrohydrauliczny napęd zwrotnicowy typu EBI SWITCH 700 jest stosunkowo nowym napędem firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i przeznaczony jest do przestawiania zwrotnic z zewnętrznymi zamknięciami nastawczymi, jako rozpruwalny lub nierozpruwalny. Jest przystosowany do współpracy ze wszystkimi typami rozjazdów, przy dowolnych skokach zamknięć nastawczych i dowolnych szerokościach torów. W skład elektrohydraulicznego napędu zwrotnicowego typu EBI SWITCH 700 wchodzą następujące podstawowe podzespoły: silnik elektryczny; pompa tłokowa osiowa; blok sterujący; układ hydrauliczny. Widok napędu zwrotnicowego EBI SWITCH 700 Mocowanie napędu zwrotnicowego EBI SWITCH 700 przy torze

Elektrohydrauliczny napęd zwrotnicowy typu L826H Elektrohydrauliczny napęd zwrotnicowy typu L826H, produkowany przez firmę Thales, to najnowszej generacji napęd, posiadające funkcję regulacji skoku iglicy i czasu przestawiania. Nabiera szczególnego znaczenia w przypadku rozjazdów wielonapędowych na liniach dużych prędkości, zwrotnic w tunelach, rozjazdów krzyżowych oraz wykolejnic. Widok podzespołów występujących w elektrohydraulicznym napędzie zwrotnicowym typu L826H Napęd zwrotnicowy typu L826H firmy Thales jest stosowany w Polsce, Niemczech (DB AG), Hiszpanii (RENFE), Portugalii (CP), Szwajcarii (SBB), Izraelu (IR), Bośni (ZBH) oraz Holandii (NS).

Widok napędu zwrotnicowego typu S700 KM Napęd zwrotnicowy S700 K/KM Napęd typu S700 KM firmy SIEMENS konstrukcyjnie podobny jest do napędu zwrotnicowego EEA-5. Poszczególne jego podzespoły znajdują się na module podstawowym, który jest umieszczony w żeliwnej obudowie z zamykaną pokrywą stalową. Wykorzystuje podobną zasadę przekładania zwrotnicy i jest przystosowany do stosowania na liniach kolejowych o prędkości do 350 km/h. Napęd zwrotnicowy S700 KM jest nowocześniejszą wersją S700 K, posiada ulepszone parametry techniczne i właściwości eksploatacyjne oraz korzystniejsze rozwiązanie montażu napędu w rozjeździe. Widok napędu zwrotnicowego typu S700 KM

Stanowiska laboratoryjne do prowadzenia prac badawczych na Wydziale Transportu i Elektrotechniki UTH Radom Praca została sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Stosowanych, nr umowy PBS3/A6/29/2015

Wnioski Nowoczesne rozwiązania napędów zwrotnicowych opierają się głównie na stosowaniu elementów elektrycznych, elektronicznych i hydraulicznych. Wykorzystanie tego typu elementów daje producentom dodatkowo możliwość zwiększenia bezpieczeństwa prowadzonego ruchu. Producenci napędów zwrotnicowych w dużym stopniu zunifikowali swoje rozwiązania techniczne przy dużym urozmaiceniu ich wykonań. Spowodowane jest to m.in.: różnorodnością wymagań dotyczących funkcjonalności napędów, dostępnością serwisu oraz części zamiennych do napędów. Podjęli także szereg konkretnych działań pozwalających zwiększyć bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Przeprowadzili m.in. próby eksploatacyjne w celu wyeliminowania problemów z przestawianiem napędów i opóźnień stąd wynikających. Zwrócili szczególną uwagę na układy sterująco-kontrolne, wyłączniki krańcowe, możliwość zwiększenia siły nastawczej napędów rozpruwanych, itd.

Dziękuję za uwagę!