Grafika inżynierska – geometria wykreślna 11. Rzut cechowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
Ostrosłupy SAMBOR MARIUSZ O A B C D E F H R S α S H h r R a S b h H a
KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE
Wielokąty i okręgi.
Geometria.
Przekształcenia afiniczne
Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe
Geometria obrazu Wykład 13
KLOCKI RZUTY PROSTOKATNE Opracowała: Anna Pawlak.
Napory na ściany proste i zakrzywione
RZUTY PROSTOKĄTNE.
Definicje matematyczne - geometria
Najważniejsze twierdzenia i zastosowania w geometrii
Rzut równoległy Rzuty Monge’a - część 1
Zastosowania rzutu cechowanego w robotach ziemnych
Rzut środkowy – część 2 Plan wykładu Równoległość i prostopadłość
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
Graniastosłupy i ostrosłupy
Zastosowanie rzutu środkowego na przykładzie zdjęć
Rzuty Monge’a cz. 3 Transformacje układu odniesienia
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Autor: Krystyna Bręk ZSZ im. Gen. I.Prądzyńskiego w Augustowie
Rzut środkowy- cz. 3 Perspektywa pionowa
Rysunek techniczny w klasach IV-VI
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
Przygotował: Elvis Mendek Marcin Przybyła
Rzuty Monge’a cz. 1 dr Renata Jędryczka
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Obliczanie objętości robót ziemnych
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE.
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 3
Zapis graficzny płaszczyzn
GRAFIKA INŻYNIERSKA wykład 11 Cieniowanie Aksjonometria.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
Projektowanie Inżynierskie
Układy sił.
Projektowanie Inżynierskie
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Projektowanie Inżynierskie
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Temat nr 7 : Wymagania dotyczące rzutów
Kąt nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym trójkątnym. Opracował: Jerzy Gawin.
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Kąt nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym. Opracował: Jerzy Gawin.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2008 r.
Projektowanie Inżynierskie
70 lat obecności Geometrii Wykreślnej w murach Politechniki Śląskiej
RZUTOWANIE PROSTOKATNE
Bryła obrotowa - to bryła geometryczna ograniczona powierzchnią powstałą w wyniku obrotu figury płaskiej dookoła prostej (nazywanej osią obrotu ).
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Prostopadłościan i sześcian.
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
Figury geometryczne.
 ROZWINIĘCIE POBOCZNICY STOŻKA - rozwinięcie powierzchni stożka ściętego płaszczyzną rzutującą na π 2   PRZEKROJE I PRZECIĘCIA FIGUR OBROTOWYCH PŁASZCZYZNĄ.
Formy terenu: wyniosłości i zagłębienia
Odcinki i kąty w graniastosłupie.
Rzut sił na oś. Twierdzenie o sumie rzutów.
Czyli geometria nie taka zła
Przekroje Grafika inżynierska I dr inż. Jacek Zapłata
Widoki i kłady Grafika inżynierska I dr inż. Jacek Zapłata
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

Grafika inżynierska – geometria wykreślna 11. Rzut cechowany. dr inż. arch. Anna Wancław Politechnika Gdańska, Wydział Architektury Studia inżynierskie, kierunek Architektura, semestr I

11. Rzut cechowany. Założenia metody Odwzorowanie punktu, prostej i płaszczyzny Przynależność elementów – zadania Elementy wspólne punkt przebicia i krawędź przecięcia Równoległość Powierzchnia topograficzna Interpolacja Przekroje i profile powierzchni topograficznej Linia największego spadu i linia stokowa powierzchni top. Powierzchnia stokowa

Rzut cechowany – rzut prostokątny na jedną rzutnię, założenia metody cecha (4) 4 jednostka rzutowania j 3 2 a moduł j 1 a m rzutnia (płaszczyzna rzutowania) Nachylenie = tg a = j/m

Rzut cechowany – odwzorowanie prostej (4) (3) (2) (1) 4’ p’ 3’ 2’ 1’ j = 1,5 cm 4’ 3’ 2’ 1’ p’

Rzut cechowany – szczególne położenia prostej k p m (4) 4 (3) 3 (2) (1) 2 j = 1,5 cm 4’ 3’ 2’ 1’ 1 k’ m’(4) prosta pozioma k’ prosta pionowa

Rzut cechowany - odwzorowanie punktu B j = 1,5 cm B’ A’(4) 4’ 3’ B’ 2’ 1’ p’ A’(4)

Rzut cechowany - odwzorowanie płaszczyzny j = 1,5 cm linia największego spadku l’a 4’ 3’ 2’ warstwice 1’

Rzut cechowany – szczególne położenia płaszczyzn b 4 płaszczyzna pozioma (2) 3 g’ 2 g 1 b’ płaszczyzna pionowa (rzutująca)

Zadanie 1 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; j B’(3,5) A’(1,25)

Zadanie 1 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; a’ j B’(3,5) A’(1,25)

Zadanie 1 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; g a 4 B(3,5) 3 2 a’ A’(1,25) j

Zadanie 1 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; a’ B’(3,5) A’(1,25) j j j

Zadanie 1 4x 3x Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; 2x a’=1x B’(3,5)

Zadanie 1 4x 3x Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; 2x Bx a’=1x B’(3,5)

Zadanie 1 4x 3x Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; 2x Bx a’=1x ax

Zadanie 1 4x 3x Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; 2x Bx 3x a’=1x ax 4’ 2x B’(3,5) 3’ Ax 2’ A’(1,25) 1x=1’

Zadanie 1 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; a’ 4’ B’(3,5) 3’ 2’ 1’

Zadanie 2 Przez punkty ABC poprowadzić płaszczyznę; j=2cm; B’(4) A’(1)

Zadanie 2 Przez punkty ABC poprowadzić płaszczyznę; j=2cm; a’ B’(4) 3’ 2’ C’(7) A’(1)

Zadanie 2 Przez punkty ABC poprowadzić płaszczyznę; j=2cm; a’ B’(4) 3’ 2’ C’(7) A’(1) 2’ 3’ b’

Zadanie 2 Przez punkty ABC poprowadzić płaszczyznę; j=2cm; a’ B’(4) 3’ 2’ C’(7) A’(1) 2’ 3’ b’

Zadanie 2 Przez punkty ABC poprowadzić płaszczyznę; j=2cm; l’ g a’ 3’ 2’ C’(7) b’ A’(1) 2’ 3’ l’ g 7’ 6’ 5’ 4’ 3’ 2’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. 4’ 3’ B’ 2’ 1’ p’ 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. 4’ 3’ B’ 2’ 1’ p’ 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; 4’ Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. b’ 3’ 2’ 1’ l’ a 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; 4’ Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. b’ 3’ 2’ 4’ 1’ l’ a 3’ 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; 4’ Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. b’ 3’ 2’ 4’ 1’ l’ a 3’ 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ q, b = g 2’ A’ q’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; 4’ Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. b’ 3’ 2’ 4’ 1’ l’ a 3’ 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ 4’ q, b = g 2’ A’ q’ 1’ 3’ l’ g 2’ 1’

Zadanie 3 Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; 4’ Zestopniować prostą a = AB; j=2cm; A należy do p; B należy do q. b’ 3’ 4’ 4’ 2’ 1’ l’ a 3’ 3’ 4’ 3’ 2’ 1’ p’ B’ p, b = a 2’ 4’ 2’ q, b = g 2’ A’ 1’ q’ 3’ l’ g 1’ 2’ 1’

Przynależność elementów Zadanie 4 Przez prostą a poprowadzić płaszczyznę a; j = 1,5 cm; na= 4/3; na = tg30*. 3’ a’

Przynależność elementów Zadanie 4 Przez prostą a poprowadzić płaszczyznę a; j = 1,5 cm; na= 4/3; na = tg30*. 3’ j a’ 4 30o 3

Przynależność elementów Zadanie 4 Przez prostą a poprowadzić płaszczyznę a; j = 1,5 cm; na= 4/3; na = tg30*. 3’ a’ j 4 j 30o ma 3 mp

Przynależność elementów Zadanie 4 Przez prostą a poprowadzić płaszczyznę a; j = 1,5 cm; na= 4/3; na = tg30*. a’ 4’ mp 3’ mp 2’ j 4 j 30o ma 3 mp

Przynależność elementów Zadanie 4 3 2 1 a’ a’ 4’ mp 3’ mp 2’ j

Stożek w rzucie cechowanym

Przynależność elementów Zadanie 4 3 2 1 a’ 4’ 3’ 2’ ma j

Przynależność elementów Zadanie 4 4’ 3’ 2’ ma j

Przynależność elementów Zadanie 4 l’a 4’ 3’ a’ 4’ 3’ 2’ 2’ ma j

Przynależność elementów Zadanie 4 l’a 4’ 3’ a’ 4’ 3’ 2’ 2’ ma j

Przynależność elementów Zadanie 5 Przez punkt A należący do płaszczyzny a poprowadzić prostą a należącą do a; j =1,5 cm; na = 100%; na = 1/2. A’ l’a 93’

Elementy wspólne Zadanie 6 Wyznaczyć krawędź przecięcia się płaszczyzn a i b; j=2cm; 3’ 4’ l’a 3’ 2’

Elementy wspólne Zadanie 6 Wyznaczyć krawędź przecięcia się płaszczyzn a i b; j=2cm; 2’ 3’ 4’ l’a 3’ k’ 3’ 2’

Elementy wspólne Zadanie 7 Wyznaczyć punkt przebicia prostej p z płaszczyzną a ; j=2cm; a’ 3’ 2’ 1’ 2’ l’a

Elementy wspólne Zadanie 7 Wyznaczyć punkt przebicia prostej p z płaszczyzną a ; j=2cm; Elementy wspólne Zadanie 7 1’ 2’ l’ g a’ 3’ 2’ 1’ 2’ 1’ Przez prostą a prowadzimy dowolną płaszczyznę pomocniczą (g). l’a

Elementy wspólne Zadanie 7 Wyznaczyć punkt przebicia prostej p z płaszczyzną a ; j=2cm; Elementy wspólne Zadanie 7 l’ g 1’ 2’ 2’ a’ 3’ 2’ 1’ 2’ 1’ k’ 1’ Wyznaczamy krawędź k między płaszczyznami a i g. l’a

Elementy wspólne Zadanie 7 Wyznaczyć punkt przebicia prostej p z płaszczyzną a ; j=2cm; Elementy wspólne Zadanie 7 l’ g 1’ 2’ 2’ a’ 3’ 2’ S’ 1’ 2’ 1’ k’ 1’ S - punkt przecięcia się prostej a z krawędzią k jest szukanym punktem przebicia. l’a

Równoległość rzuty równoległe moduły równe zwroty zgodne 102’ 101’ a’ b’ 2’ 1’

Równoległość Zadanie 8 Przez punkt A poprowadź płaszczyznę a równoległą do prostych p i q. j=2cm; 55’ j 2’ 1’ p’ 54’ q’ A’(7)

Równoległość Zadanie 8 Przez punkt A poprowadź płaszczyznę a równoległą do prostych p i q. j=2cm; 55’ j 2’ 1’ p’ 54’ q’ A’(7) 6’ p1’

Równoległość Zadanie 8 Przez punkt A poprowadź płaszczyznę a równoległą do prostych p i q. j=2cm; 55’ 2’ j 1’ p’ 54’ 8’ q’ p1’ 6’ A’(7) q1’

Równoległość Zadanie 8 Przez punkt A poprowadź płaszczyznę a równoległą do prostych p i q. j=2cm; 55’ 2’ j 1’ p’ 54’ 8’ q’ 8’ p1’ 6’ A’(7) q1’

Równoległość Zadanie 8 Przez punkt A poprowadź płaszczyznę a równoległą do prostych p i q. j=2cm; l’ a 55’ 8’ 7’ 2’ j 1’ p’ 54’ 8’ q’ 8’ p1’ 6’ A’(7) q1’

Zastosowania rzutu cechowanego Rysunek mechaniczny Rysunek okrętowy Rysunek drogowy

Zastosowania rzutu cechowanego

Zastosowania rzutu cechowanego

Powierzchnia topograficzna Odwzorowanie powierzchni w rzucie cechowanym

Powierzchnia topograficzna - własności Punkt szczytowy Punkt kotlinowy Punkt siodłowy (przełęcz) Linia grzbietowa Linia ściekowa Linia spadu terenu

Interpolacja i warstwice interpolowane

Linia największego spadu – metody konstrukcji

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7’ A’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 7’ A’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 7’ A’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 1’ 7’ A’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 1’ 7’ A’ B’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 1’ 7’ K’ A’ B’

Linia największego spadu – metody konstrukcji 8’ P’(8) 7,5’ 1’ 7’ K’ A’ B’

Linia stokowa – metody konstrukcji

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 m = 7 0 1 2 3 4 5 6 7m A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m A m = 7 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m 94,5 A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 nachylenie ścieżki – 1/7 B 0 1 2 3 4 5 6 7m 94,5 A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 B nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m 94,5 A 91 92

Wyznaczyć ścieżkę o jednakowym nachyleniu biegnącą z punktu A na szczyt wzgórza. 95 94 93 92 96 B nachylenie ścieżki – 1/7 0 1 2 3 4 5 6 7m 94,5 A 91 92

Skarpa jako powierzchnia stokowa Stożki stokowe Powierzchnia stokowa Skarpa jako powierzchnia stokowa

Skarpa jako powierzchnia stokowa Odwzorowanie stożka w rzucie cechowanym Odwzorowanie powierzchni stokowej

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Skarpa jako powierzchnia stokowa 2’ 1’ 3’ 4’ 0’ 5’

Literatura: Iwan Kernicki, Projektowanie geometryczne placów budowlanych i dróg dojazdowych. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008 Literatura: Jerzy Waligórski, Zasady i zastosowania rzutu cechowanego, PWN Warszawa, 1961 M. Helenowska–Peschke, K. Przyłucka, Wykłady z geometrii wykreślnej, www.pg.gda.pl/~mhelen/w1/ M. Helenowska–Peschke, A. Wancław, Geometria wykreślna w zadaniach, http://pbc.gda.pl/dlibra/ M. Helenowska–Peschke, K. Przyłucka, Ćwiczenia z geometrii wykreślnej, http://pbc.gda.pl/dlibra/ Bożena Kotarska-Lewandowska GEOMETRIA WYKREŚLNA. ZADANIA TESTOWE http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=9921&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI= http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=2594&dirids=16 (przebieg drogi w terenie) http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=2566&dirids=16 (rzut cechowany – 7 zadań)