Obliczenia w Matlabie Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Algorytmy – zapis struktur programowania
Advertisements

Języki programowania C++
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2012/2013
PASCAL pętla WHILE.
Wykład 2 Dr Aneta Polewko-Klim
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
STEROWANIE Ale nie tylko
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Instrukcja warunkowa i wyboru
Podstawy informatyki 2013/2014
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Pakiety numeryczne Optymalizacja
Pakiety numeryczne Graphical User Interface Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Tablice: tworzenie, indeksowanie, wymiary Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Interpolacja i aproksymacja
Podstawy informatyki Zmienne, stałe Instrukcje sterujące Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
Pakiety numeryczne Wielomiany Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Pakiety numeryczne Skrypty, funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Podstawy informatyki Szablony funkcji Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty.
Podstawy informatyki Operatory rzutowania Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały.
Podstawy informatyki Mechanizm obsługi sytuacji wyjątkowych Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Pakiety numeryczne Równania różniczkowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Optymalizacja Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Algorytm Newtona - Raphsona
Wykład 2 Dr Aneta Polewko-Klim
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Python. Języki Programistyczne Microcode Machine code Assembly Language (symboliczna reprezentacja machine code) Low-level Programming Language (FORTRAN,
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Projektowanie systemów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL Układy sekwencyjne.
Optymalizacja wybranych algorytmów przetwarzania obrazów przy użyciu zestawu instrukcji NEON dla urządzeń z procesorem ARM Promotor: dr hab. prof. WWSI.
Mikroprocesory.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
© Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę 2016
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
Liczby pierwsze.
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Obliczenia w Matlabie Wprowadzenie
Obliczenia inżynierskie w Matlabie
Obliczenia w Matlabie Tablice
Obliczenia inżynierskie w Matlabie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Kurs języka C++ – wykład 13 ( )
Laboratorium 1 – obsługa wejść i wyjść
Instrukcje wyboru.
Elementy programowania w MATLABIE
Przykładowy algorytm geometryczny (geometria płaska)
Dane, zmienne, instrukcje
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Zmienne i typy danych w C#
Rekurencja Ponieważ w Haskellu nie mamy klasycznych pętli for czy while dlatego w wielu algorytmach musimy używać rekurencji.
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Znajdowanie liczb pierwszych w zbiorze
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Język C++ Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Python 3 Wprowadzenie.
Zapis prezentacji:

Obliczenia w Matlabie Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> a=2,b=4 a = 2 b = 4 >> a+b ans = 6 >> a-b -2 >> a*b 8 >> a/b 0.5000 >> b/a ans = 2 >> a\b >> b\a 0.5000 >> a^b 16 >> a' a = >> b' b = 4

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> a=5,b=[1 2 3] a = 5 b = 1 2 3 >> a+b ans = 6 7 8 >> a-b 4 3 2 >> a*b 5 10 15 >> b/a ans = 0.2000 0.4000 0.6000 >> a\b >> a/b Error using / Matrix dimensions must agree. >> b\a 1.6667 c=a/b => c*b=a c=b\a => b*c=a

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> a=5,b=[1 2 3] a = 5 b = 1 2 3 >> a^b Error using ^ Inputs must be a scalar and a square matrix. To compute elementwise POWER, use POWER (.^) instead. >> b^a >> b*b Error using * Inner matrix dimensions must agree. >> b' ans = 1 2 3

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> a=5,b=[1 2 3] a = 5 b = 1 2 3 >> a.^b ans = 5 25 125 >> b.^a 1 32 243 >> b.*b 1 4 9 >> b./a ans = 0.2000 0.4000 0.6000 >> a.\b >> a./b 5.0000 2.5000 1.6667 >> b.\a .* ./ .\ .^ to działania tablicowe!

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> a=[1 2 3],b=[1;2;3] a = 1 2 3 b = 1 2 3 >> a*b ans = 14 >> b*a 2 4 6 3 6 9 >> a.*b Error using .* Matrix dimensions must agree. >> a.^b Error using .^ >> b.^a >> a^b Error using ^ Inputs must be a scalar and a square matrix. To compute elementwise POWER, use POWER (.^) instead. >> b^a

Operatory arytmetyczne + - * / \ ^ ‘ >> A=[1 2; 3 4],B=[5 6; 7 8] A = 1 2 3 4 B = 5 6 7 8 >> A+B ans = 6 8 10 12 >> A*B 19 22 43 50 >> B*A 23 34 31 46 >> C=A/B C = 3.0000 -2.0000 2.0000 -1.0000 >> C=B\A 5.0000 4.0000 -4.0000 -3.0000 >> C=B/A -1.0000 2.0000 -2.0000 3.0000 >> C=A\B -3.0000 -4.0000 4.0000 5.0000 >> A_=C*B A_ = 1 2 3 4 >> A_=B*C 1.0000 2.0000 3.0000 4.0000 >> B_=C*A B_ = 5.0000 6.0000 7.0000 8.0000 >> B_=A*C 5 6 7 8

Liczby zespolone >> a=1+2i,b=-3-4i a = 1.0000 + 2.0000i b = -3.0000 - 4.0000i >> a+b ans = -2.0000 - 2.0000i >> a-b 4.0000 + 6.0000i >> a*b 5.0000 -10.0000i >> a/b -0.4400 - 0.0800i >> a' ans = 1.0000 - 2.0000i >> a.' 1.0000 + 2.0000i >> a=[1 2 3]+i*[4 5 6] a = 1.0000 + 4.0000i 2.0000 + 5.0000i 3.0000 + 6.0000i 1.0000 - 4.0000i 2.0000 - 5.0000i 3.0000 - 6.0000i 1.0000 + 4.0000i 2.0000 + 5.0000i 3.0000 + 6.0000i ‘ sprzężenie macierzy .’ transpozycja macierzy

Operatory relacji > < >= <= == ~= >> a=[1 2 3 4 5] a = 1 2 3 4 5 >> a>3 ans = 0 0 0 1 1 >> a~=2 1 0 1 1 1 >> a==2 0 1 0 0 0 >> a=[1 2 3], b=[1 0 4] a = 1 2 3 b = 1 0 4 >> a>b ans = 0 1 0 >> a<b 0 0 1

Operatory logiczne & | ~ && || >> a=[1 1 0 0], b=[1 0 1 0] a = 1 1 0 0 b = 1 0 1 0 >> a&b ans = 1 0 0 0 >> a|b 1 1 1 0 >> ~a 0 0 1 1 >> xor(a,b) 0 1 1 0 >> a&&b Operands to the || and && operators must be convertible to logical scalar values. >> a=1,b=0 a = 1 b = 0 ans = >> a||b

Operator : >> a=1:1:5 a = 1 2 3 4 5 >> b=5:-1:1 b = 5 4 3 2 1 >> c=0:0.2:1 c = 0 0.2000 0.4000 0.6000 0.8000 1.0000 >> d=1:5 d = >> e=5:1 e = Empty matrix: 1-by-0

Priorytety operatorów 1 () 2 .’ .^ ‘ ^ 3 + - ~ 4 .* ./ .\ * / \ 5 6 : 7 < <= > >= == ~= 8 & 9 | 10 && 11 ||

Instrukcje sterujące - if n=input('Podaj liczbe '); if n>0 disp('Liczba dodatnia'); elseif n<0 disp('Liczba ujemna'); else disp('Zero'); end Warunek nie musi być w nawiasie Instrukcje nie są pomiędzy nawiasami {}, nawet jeśli jest ich kilka elseif pisane jest razem Kończy się słowem end

Instrukcje sterujące - switch n=input('Podaj liczbe '); switch n case 1 disp('Jeden'); case 2 disp('Dwa'); otherwise disp('Inna'); end Wartość nie musi być w nawiasie Poszczególne case’y nie są pomiędzy nawiasami {} Po wartości nie ma znaku : Nie używamy instrukcji break. Wykona się tylko jeden case Zamiast default jest otherwise Kończy się słowem end

Instrukcje sterujące - switch n=input('Podaj liczbe '); switch n case {1 2 3} disp('Jeden lub dwa lub trzy'); case 4 disp('Cztery'); otherwise disp('Inna'); end Możemy porównać do jednej z kilku wartości

Instrukcje sterujące - switch n=0.1; switch n case 0.1 disp('Jedena dziesiata'); case 0.2 disp('Dwie dziesiate'); otherwise disp('Inna'); end Możemy porównać liczby rzeczywiste

Instrukcje sterujące - switch n=0.1; m=0.1; k=0.2; switch n case m disp('m'); case k disp('k'); otherwise disp('Inna'); end Możemy porównać ze zmiennymi

Licznik pętli przyjmuje kolejne wartości z wektora Pętle - for for i=1:5 disp(i); end x=5:-1:1; for i=x for i=1:Inf Licznik pętli przyjmuje kolejne wartości z wektora Pętla nieskończona

Pętle - while j=0; while j<5 disp(j); j=j+1; end while 1 Nie ma j++ ani j+=1 Pętla nieskończona

Instrukcje sterujące - break for i=1:5 disp(i); if i==3 break; end j=0; while j<5 disp(j); j=j+1; if j==3 disp('Ta linia sie wykona'); break; disp('Ta juz nie'); Przerwanie skryptu Przerwanie pętli

Instrukcje sterujące - continue for i=1:5 if i==3 continue; end disp(i); j=0; while j<5 j=j+1; if j==3 disp(j); Kolejny obieg pętli

Instrukcje sterujące goto – w Matlabie nie występuje exit, quit – kończy działanie Matlaba error – przerywa działanie programu i wyświetla informację o błędzie, np. error(‘Z powodu błędu przerywam obliczenia’); warning – wyświetla ostrzerzenie np. warning(‘Wyniki obliczeń mogą być obarczone błędem’); Skrypty: finish.m – skrypt wykonywany przed zamknięciem Matlaba (musi zostać zapisany w aktualnym katalogu lub na ścieżce) startup.m – skrypt wykonywany po uruchomieniu Matlaba (musi zostać zapisany w katalogu uruchomieniowym)

>> a=1 a = 1 >> class(a) ans = double Typy numeryczne Rzeczywiste: double – 8B single – 4B Całkowite ze znakiem int8, int16, int32, int64 Całkowite bez znaku uint8, uint16, uint32, uint64 >> a=1 a = 1 >> class(a) ans = double

Funkcje wykonujące operacje bitowe Wartość bitu nr 1 >> a=uint8(1), b=uint8(3) a = 1 b = 3 >> bitand(a,b) ans = >> bitor(a,b) >> bitxor(a,b) 2 >> bitget(a,1) ans = 1 >> bitset(a,8) 129 >> bitshift(a,2) 4 >> bitshift(a,-1) 0 >> bitcmp(a) 254 >> bitcmp(a,3) 6 Ustawienie bitu nr 8 Przesunięcie bitowe o 2 pozycje w lewo Iloczyn bitowy Przesunięcie bitowe o -1 pozycje w lewo (o 1 w prawo) Suma bitowa Negacja wszystkich bitów Bitowa różnica symetryczna Negacja bitów na pozycjach od 1 do 3

Funkcje wykonujące operacje bitowe >> a=1, b=3 a = 1 b = 3 >> bitand(a,b) ans = >> bitor(a,b) >> bitxor(a,b) 2 >> bitcmp(a,1) 0 >> bitget(a,1) ans = 1 >> bitget(a,2) 0 >> bitset(a,2) 3 >> bitset(a,3) 5 >> bitshift(a,10) 1024 Operacje bitowe możemy wykonywać tylko gdy wartość zmiennej jest całkowita Operacje bitowe możemy wykonywać tylko na mantysie (zgodnie ze standardem IEEE 754 mantysa ma 52 bity).

Funkcje wykonujące operacje bitowe >> a=uint8(1), b=uint16(1), c=uint32(1), d=uint64(1) a = 1 b = c = d = >> swapbytes(a) ans = 1 >> swapbytes(b) 256 >> swapbytes(c) 16777216 >> swapbytes(d) 72057594037927936 2^8 2^24 2^56

Prezentacja udostępniona na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach 3.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów. Zezwala się na dowolne wykorzystywanie treści pod warunkiem wskazania autorów jako właścicieli praw do prezentacji oraz zachowania niniejszej informacji licencyjnej tak długo, jak tylko na utwory zależne będzie udzielana taka sama licencja. Tekst licencji dostępny jest na stronie: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl