Ukształtowanie postawy ciała Rozkład obciążeń stóp Magdalena WOJTKÓW, Katedra Inżynierii Biomedycznej, Mechatroniki i Teorii Mechanizmów, Politechnika Wrocławska, Wrocław Klaudia SZKODA, Katedra Inżynierii Biomedycznej, Mechatroniki i Teorii Mechanizmów, Politechnika Wrocławska, Wrocław Wojciech WOŹNICA, Katedra Biomechaniki, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław Sylwia SZOTEK, Katedra Inżynierii Biomedycznej, Mechatroniki i Teorii Mechanizmów, Politechnika Wrocławska, Wrocław Postawa ciała ma charakter indywidualny i kształtuje się w procesie długofalowym. Okres szkolny to czas intensywnego rozwoju, w którym kształtują się postawa, nawyki oraz pamięć ruchowa. Celem przeprowadzonych badań było wyznaczenie wybranych parametrów charakteryzujących postawę ciała dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analiza rozkładu nacisków pod stopami. Ukształtowanie postawy ciała Rozkład obciążeń stóp 32 dzieci wiek: 6,7±0,5 lat; masa: 24,3±4,2 kg; wzrost: 121,7±6,7 cm Zgoda Komisji ds. Etyki Badań Naukowych przy AWF we Wrocławiu Metoda Fotogrametryczna Mora 4G Platforma sił reakcji podłoża FreeMed Sensor Medica http://www.cq.com.pl/n_pl_podstawy.html Stanowisko pomiarowe Metoda MORY 4Generacji Przykładowy rozkład obciążeń stóp uzyskany podczas badania Badane parametry pł. strzałkowa Kąt, głębokość kifozy piersiowej, lordozy lędźwiowej Badane parametry obciążenie całkowite, obciążenie przodostopia oraz tyłostopia stopy lewej i prawej pł. czołowa Asymetria barków, łopatek, trójkątów talii oraz kolców biodrowych Umiejscowienie punktów antropometrycznych Najczęściej występujące wady zwiększona kifoza piersiowa; w pł. czołowej- wady prawej strony ciała – skolioza prawostronna; przenoszenie obciążeń w większym stopniu przez tyłostopie obu kończyn dolnych Wykonane pomiary wykazały, że w postawie ciała dzieci, występują znaczne odchylenia od stanu prawidłowego. W obrębie rozpatrywanej grupy aż ponad 80% osób posiadała nieprawidłową sylwetkę ciała. W badaniach nie wykazano natomiast istotnych dysfunkcji w przenoszeniu obciążeń przez stopy. Niewielkie zwiększenie procentowej wartości obciążenia przenoszonego przez jedną ze stóp jest zjawiskiem powszechnym związanym z faktem, iż każdy człowiek posiada jedną nogę wiodącą (zazwyczaj prawą, tak jak w przypadku badanych). Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym stanowią jeden z najczęściej występujących problemów zdrowotnych, a ich wczesne wykrycie, stwarza możliwość skutecznej profilaktyki i leczenia.