Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo? inż. Karolina Jankowska
Wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.0 (WCAG 2.0) A AA AAA
Wytyczna 1.2 Media zmienne w czasie Należy dostarczyć alternatywę dla mediów zmiennych w czasie 1.2.1 Tylko audio lub tylko wideo (nagranie): A 1.2.2 Napisy rozszerzone (nagranie): A 1.2.3 Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie): A 1.2.4 Napisy rozszerzone (na żywo): AA 1.2.5 Audiodeskrypcja (nagranie): AA 1.2.6 Język migowy (nagranie): AA 1.2.7 Rozszerzona audiodeskrypcja (nagranie): AAA 1.2.8 Alternatywa dla mediów (nagranie): AAA 1.2.9 Tylko audio (na żywo): AAA
Wideo wykłady z analizy matematycznej i fizyki
W jakich materiałach zostanie poprawiona dostępność Cykl 90 odcinków wideo, omawiających szereg kluczowych zagadnień z przedmiotu Analiza matematyczna 1. Wykładowcą jest doc. dr Janusz Górniak z Wydziału Matematyki PWr. Cykl 44 odcinków wideo, będący uzupełnieniem wykładów z Analizy matematycznej 1. Doc. dr Janusz Górniak prezentuje rozwiązania 290 zadań z zakresu Rachunku różniczkowego i całkowego. 82 odcinki wykładów z Fizyki i 16 nagrań prezentujących eksperymenty fizyczne. Cykl obejmuje mechanikę klasyczną i termodynamikę. Prowadzi go prof. dr hab. Ewa Popko z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki PWr. Łącznie ok. 230 nagrań wykładów z przedmiotów technicznych!
Jak zostanie poprawiona dostępność technicznych materiałów wideo
Zwykłe napisy czy napisy rozszerzone? Zwykłe napisy (ang. Subtitles) Napisy rozszerzone (ang. Captions) Zwykłe napisy Napisy rozszerzone Tekst wyświetlany na ekranie w czasie rzeczywistym – synchronizacja z obrazem Stosowane jako napisy otwarte lub napisy zamknięte Opis wszelkich dźwięków występujących w materiale wideo
Jak tworzymy napisy (rozszerzone) W miarę możliwości stosujemy się do ogólnych zasad tworzenia napisów... Wers napisu zawiera zwykle do 40 znaków. Napis powinien mieć nie więcej niż dwa wersy. Trzywersowe wyjątki są dopuszczalne, jeśli główne treści materiały audiowizualnego zawarte są w przekazie słownym, a w mniejszym stopniu w obrazie. W dwuwersowym napisie górny wers powinien być krótszy, by zasłaniać jak najmniej ważnych elementów obrazu. Odstępstwa od tej zasady są uzasadnione z powodu dużej dysproporcji długości wersów albo logiki składni, narzucającej podział na wersy. Wyświetlany na ekranie napis powinien zawierać całe zdanie (zdania) itd., itp… CO JEST NAJWAŻNIEJSZE! Jeśli widać twarz mówiącego, należy dążyć do zapisywania wszystkich wypowiadanych słów, aby osoby czytające z ruchu warg uniknęły dysonansu poznawczego. Nie pomija się potwierdzeń, zaprzeczeń, okrzyków emotywnych oraz wyrazów dźwiękonaśladowczych. Ważne, tylko trochę mniej ♪♫♪♫♪ (alt 1,3) (alt 1,4) P
Zapis matematyki w napisach rozszerzonych Zasady (nie wszystkie!) … zapisuje się operatory matematyczne: plus, minus, razy, mniejsze, większe, dzielone, itp., chyba, że są częścią wzoru lub równania; w większości przypadków, nie zapisuje się słownie liczb i operatorów we wzorach i formułach. Jednak operator matematyczny "razy" (x) i "podzielić na" (/) mogą być mylone. "x" może być mylony z nazwą zmiennej, zaś "/" może być mylone z notacją ułamka. Jeżeli jest szansa dezorientacji należy oprócz zapisu operatora stosować także zapis słowny; znaki *, ^, \ |, należy poprzedzać znakiem \, np. 10\^4, 3\*8; jeżeli wypowiadane są operatory matematyczne, należy używać takich terminów jak te użyte w nagraniu, np. jeżeli osoba powie "x nad 2", należy użyć słowa "nad", jeśli powie "x dzielone na 2" należy użyć słów "dzielone na”; jeżeli osoba czytająca wzory lub równania pomija słowo "razy" jako operator matematyczny i mówi np. 3x (co znaczy 3 razy x) - w takim przypadku należy to zapisywać jako "3 x" - ze spacją pomiędzy znakami;
Przykład tworzenia napisów: Fizyka 1, fragment odc Przykład tworzenia napisów: Fizyka 1, fragment odc. 5 – Wektory jednostkowe
Czy sam transkrypt jest wystarczający transkrypt + deskrypcja Transkrypt – tekstowy zapis nagrania Deskrypcja – opisywanie, dodatkowe informacje
Transkrypt z deskrypcją Tekstowy zapis informacji zawartej w treści multimedialnej. Nie jest zsynchronizowany z nagraniem, stanowi oddzielny tekst. Kompletna alternatywa treści multimedialnych. Musi zawierać oprócz dialogu i opisu istotnych efektów dźwiękowych, także opis ważnych szczegółów wizualnych. Wzory, rozwiązania zadań i inne elementy techniczne będą zapisane w języku naturalnym, w miarę możliwości również w języku MathML. P
Przykłady transkrypcji AM1 – fragment odc 2 – transkrypt - rozpoznane bez korekty
Przykłady transkrypcji AM1 – fragment odc 2 – dostępny HTML, poprawiony tekst, z opisami scen
Dla kogo napisy rozszerzone i transkrypty z deskrypcją
Dla każdego! osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością słuchu, osoby z zaburzeniami poznawczymi,
Dla każdego!
Dla każdego!
Dla każdego! Zdjęcia ze strony Politechniki Wrocławskiej
Dla każdego! Zdjęcia ze strony Politechniki Wrocławskiej
Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej Karolina Jankowska Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej budynek D-21, p. 005 karolina.jankowska@pwr.edu.pl
Karolina Jankowska