Z dziejów prawa w Anglii. Specyfika anglosaskiego systemu prawnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSP-W-7 „Z dziejów prawa w Anglii. SPECYFIKA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU PRAWNEGO”
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
Konstytucyjny system źródeł prawa
„Gałęzie i dziedziny prawa” Marta Maciejuk radca prawny
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Bądź częścią rozwiązania
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Stosowanie prawa.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Rzecznik Praw Dziecka.
Common law Zajęcia nr 10 – 12 grudnia 2017 r..
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
SSP I rok – zajęcia nr 6, 14 listopada 2017 r.
Podstawy prawa cywilnego
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Pojęcie i skład spadku.
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Centrum Arbitrażu i Mediacji
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Kodeks Napoleona.
SSP-Ćw.-9 (2018) – SPECYFIKA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU PRAWNEGO
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Prawo handlowe 1 wykład - Konspekt
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz
Zapis prezentacji:

Z dziejów prawa w Anglii. Specyfika anglosaskiego systemu prawnego SSP-Ćw.-10 Z dziejów prawa w Anglii. Specyfika anglosaskiego systemu prawnego

PROCES BUDOWY PAŃSTWOWOŚCI  Brytania od połowy I w. po Chr. wchodziła w skład imperium rzymskiego po wycofaniu się w połowie V w. legionów rzymskich powstały tu drobne państewka zamieszkujących wyspę Celtów Celtowie w krótkim relatywnie czasie zaczęli tracić niezależność na skutek podboju przez przybyłe z kontynentu plemiona germańskie Anglów, Sasów i Jutów, to one stworzyły na tych obszarach pierwsze rzeczywiste formy wczesnośredniowiecznej państwowości; zaczęły tworzyć pierwsze organizmy państwowe na Wyspach Brytyjskich na początku VII w. powstało siedem większych państewek germańskich, tzw. Heptarchia (Wessex, Sussex, Kent, Essex, East Anglia, Mercja, Northumbria). w IX w. rozpo­częły się najazdy Duńczyków (Wikingów) na Anglię doprowadziły do przejściowego włą­czenia Anglii w skład monarchii Kanuta Wielkiego (1016-1035), obejmującej Danię i Norwegię. powtórne panowanie królów anglosaskich zostało zakończone na skutek najazdu księcia Normandii Wilhelma zwanego Zdobywcą i jego zwycięstwa w bitwie pod Hastings (1066), po którym koro­nował się on na króla Anglii odtąd (od schyłku XI wieku) rozpoczyna się w dziejach Brytanii nowy okres, zwany anglo-normandzkim

POCZĄTKI WŁASNYCH TENDENCJI ROZWOJOWYCH WYSP BRYTYJSKICH wkrótce dzieje angielskiej państwowości, pod wodzą i władzą królów normandzkich i normandzkich najeźdźców, którzy z czasem ulegli procesowi asymilacji na Wyspach, zaczną wykazywać własne tendencje rozwojowe, często odmienne od tych kierunków rozwojowych, które staną się udziałem społeczeństwa i państw na kontynencie europejskim tę specyfikę wyraża się po dzień dzisiejszy istnieniem specyficznego systemu prawnego, zwanego dziś powszechnie anglosaskim lub systemem common law (dosłownie: „prawa powszechnego”), którego ekspansja i pozycja we współczesnym świecie, w świecie prawa, bardzo znacznie wykroczyła poza geograficzne i polityczne ramy lokalnej (choć w swych dziejach momentami – imperialnej) brytyjskiej państwowości

POCZĄTKI WŁASNYCH TENDENCJI ROZWOJOWYCH WYSP BRYTYJSKICH wkrótce dzieje angielskiej państwowości, pod wodzą i władzą królów normandzkich i normandzkich najeźdźców, którzy z czasem ulegli procesowi asymilacji na Wyspach, zaczną wykazywać własne tendencje rozwojowe, często odmienne od tych kierunków rozwojowych, które staną się udziałem społeczeństw i państw na kontynencie europejskim przedmiotem naszego zainteresowania jest dzisiaj jednak specyfika angielskiego systemu prawnego, i na tym skoncentrujemy dzisiejsze uwagi tę specyfikę wyraża się po dzień dzisiejszy istnieniem specyficznego systemu prawnego, zwanego dziś powszechnie anglosaskim lub systemem common law (dosłownie: „prawa powszechnego”), którego ekspansja i pozycja we współczesnym świecie, w świecie prawa, bardzo znacznie wykroczyła poza geograficzne i polityczne ramy lokalnej (choć w swych dziejach momentami – imperialnej) brytyjskiej państwowości

POJĘCIE I ISTOTA SPECYFIKI „COMMON LAW”   Common law - to system prawa powszechnego (common) w Anglii tworzony od XIII wieku przez orzecznictwo sądów obejmujący całe terytorium kraju i wszystkich mieszkańców charakter jego szczególnych rozwiązań zdeterminowały rodzaj źródeł prawa, czas ich tworzenia, sposób funkcjonowania, zakres obowiązywania, relacja względem prawa rzymskiego, prawa zwyczajowego oraz prawa stanowionego

ETAPY ROZWOJU COMMON LAW   OKRES ANGLONORMANDZKI pierwszy zainicjował Wilhelm Zdobywca, rozpoczynając centralizację władzy królewskiej opartej również na wymiarze sprawiedliwości konstrukcję systemu – sądy tworzące i stosujące jednolite prawo powszechne – umocowała aktywność Henryka II (1154-1189), poddającego cały obszar kraju jurysdykcji pierwszych sądów westminsterskich i sędziów koronnych, wysyłanych na objazd sądów lokalnych W okresie panowania Henryka III pojawiła się instytucja Ławy przysięgłych formowanie kształtu zasad procesowych zakończono w połowie XV wieku objęcie władzy królewskiej przez dynastię Tudorów (1485-1603) poszukującej także w prawie potwierdzenia swojej dominacji spowodowało wprowadzenie do porządku prawnego znacznej grupy norm stanowionych. w większości dotyczyły nowych obszarów stosunków prawnych – prawo morskie, prawo zobowiązań, lecz część odnosiła się również do prawa spadkowego i karnego

ETAPY ROZWOJU COMMON LAW   OKRES WCZESNO-NOWOŻYTNY drugi ważny dla rozwoju common law okres łączył się z działalnością wybitnych angielskich prawników – XVII i XVIII wiek. ich koncepcje suwerenności prawa oraz prawa oraz prace o charakterze redakcyjnym związane z uporządkowaniem i opublikowaniem orzeczeń i protokołów sądowych (reports, records) stworzyły doktrynalną podbudowę systemu i upowszechniły wiedzę o jego szczegółowych rozwiązaniach do najwybitniejszych twórców nowożytnej doktryny prawa angielskiego należeli zwłaszcza: E. Cook, oraz W. Blackstone (Commentaries on the laws of England 1773-1769).

ETAPY ROZWOJU COMMON LAW   OD SCHYŁKU XIX WIEKU (1) od końca XVIII wieku losy common law toczyły się dwutorowo w swym tradycyjnym otoczeniu na Wyspach Brytyjskich i na terytoriach nowo tworzonych państw, w tym Stanów Zjednoczonych. wiek XIX przyniósł kilka zmian, które jednak nie zniosły podstawowych cech angielskiego prawa powszechnego. w Anglii dokonano reformy wymiaru sprawiedliwości, skupiając część instytucji sądowych, w tym: łącząc sądy królewskie – orzekające według common law (sądy westminsterskie) oraz sąd stosujący equity law (sąd kanclerski) zlikwidowano również podział sądów według trybu rozpoznawania spraw Odrębność samych procedur została jednak utrzymana.

ETAPY ROZWOJU COMMON LAW   OD SCHYŁKU XIX WIEKU (2) w drodze ustawowej usankcjonowano moc wiążącą precedensu i obecność adwokatów w trakcie procesu, a także usunięcie niektórych, archaicznych reguł przyczyną częściowego uporządkowania była potrzeba zwiększenia efektywności wymiaru sprawiedliwości wobec szybkiego rozwoju wobec szybkiego rozwoju jego społeczno-gospodarczego otoczenia znamienne było wprowadzenie kilku aktów regulujących obrót handlowy, wśród nich ustaw o: sprzedaży (1893) spółkach zwykłych (1890) oraz ustawy wekslowej i czekowej (1892) uniemożliwiono również dalsze pojawianie się przypadków obywateli domagających się skorzystanie z niektórych dawnych praw zwyczajowych w ich opinii nadal istniejących w systemie nieskodyfikowanego prawa (zniesienie prawa pojedynku na kije, jako formy rozstrzygnięcia zarzutu o morderstwo)

„SĘDZIOWSKI” CHARAKTER PRAWA ANGIELSKIEGO („JUDGE-MADE LAW”)   jedną z fundamentalnych tez angielskiej doktryny prawnej (filozofii prawa) było uznanie, że „(…) Prawo stanowione nigdy nie mogło posiąść walorów zbiorowego rozumu” (doktrynalną podbudowę koncepcji przedstawił E. Cook, Institutes Of The Laws Of England w 1628-1644) w konsekwencji, jak dowodzono, szczególna rola przypadła – sądom, wśród których szczególną pozycję uzyskały tzw. sądy westminsterskie, czyli SĄD SPRAW POSPOLITYCH wyodrębnionił się z kurii królewskiej w XII wiek stał się trybunałem rozpatrującym sprawy cywilne, o ile stroną nie była Korona sąd ten mógł wywołać (ewokować) każdą sprawę cywilną rozstrzyganą przez niższe sądy

SĄD ŁAWY KRÓLEWSKIEJ wyodrębnił się z kurii królewskiej w XIII wieku powołany został pierwotnie jedynie dla spraw kryminalnych jednak w sprawach cywilnych rozstrzygał również sprawy dotyczące interesów króla i Korony z czasem zaczął rozciągać szerzej swoje kompetencje także na sprawy cywilne powód tworzył fikcję zarzucając pozwanemu że ten dopuścił się jakiegoś wykroczenia praktyka podobnego postępowania powoda doprowadziła w konsekwencji do tego, że to od stron zależało, jaki sąd rozpatrzy ich sprawę każdy sąd usiłował, poprzez większy pośpiech i bezstronność, objąć swym postępowaniem jak największą ilość spraw

SĄD EXCHEQUERU zorganizowany został w XII wieku jako organ sądowy dla rozpatrywania skarg przeciwko koronie w dziedzinie skarbowej działał w ramach Exchequeru, który był centralnym urzędem skarbowym i jednocześnie kasą skarbową stanowił instytucje kontrolująca rachunki centralne oraz rachunkowość szeryfów na prowincji w czym pełnił ważną rolę kontrolną mając zapobiegać nadużyciom, zwłaszcza finansowym lokalnych urzędników niezależność sądów względem innych władz była koniecznością, umożliwiającą zarówno kontynuowanie realizacji idei prawa powszechnego, jak i – w razie zaistnienia takiej potrzeby – korygowania działań prawnych innych organów państwa potwierdzeniem pozycji sądów angielskich w systemie politycznym była ich administracyjna odrębność – brak ministerstwa sprawiedliwości oraz niekwestionowany autorytet ten element porządku politycznego okazał się jednym z najbardziej trwałych w dorobku common law zostając powielony w innych państwach kultury anglosaskiej, w tym przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych

INSTYTUCJA PRECEDENSU (1)   precedens, to bodaj najbardziej charakterystyczny symbol common law szczególną rolę, dla ugruntowania się wiążącego charakteru precedensu miała działalność i orzecznictwo tzw. sądów westminsterskich upowszechniano je (tj. precedensy) początkowo z pomocą sędziów koronnych obecnych na corocznych „rokach sądowych” w okręgach hrabstw; nabrały mocy wiążącej dla wyroków wydawanych w podobnych sprawach przez inne sądy aż do połowy XIX wieku nie była to sformalizowana procedura, lecz wynik konsekwentnego traktowania precedensu przez angielski wymiar sprawiedliwości w rezultacie wyodrębnienia reguły decyzyjnej (zasady precedensu) oraz wnioskowania przez analogię (zasada: stare decesisis et non quieta movere) doprowadzano do jednolitości wielu elementów systemu prawa pomocne w tym względzie były niektóre z używanych przez common law pojęć ogólnych, których zakres obejmował bardzo wiele stanów faktycznych przy wspólnej regule postępowania (między innymi „trespass”, traktowane, jako każde naruszenie cudzego prawa) inne następstwo stosowania prawa w tej formie polegało na zdefiniowaniu normy poprzez indywidualne, potem powielone rozstrzygnięcie w miejsce abstrakcyjnej normy ogólnej znanej w systemie prawa kontynentalnego pojawiły się normy odnoszone do konkretnej sprawy sądowej o treści orzeczenia zaczęła decydować procedura sądowa

INSTYTUCJA PRECEDENSU (2)   kwestie te miały kluczowe znaczenie dla statusu sędziów. Od ich oceny sprawy zależał między innymi tryb jej rozpoznania – tryb common law/equity law, występowania precedensu i jego zastosowanie, lub wobec braku takiego punktu odniesienia – samodzielne rozstrzygnięcie sprawy, a tym samym stworzenie reguły mogącej w przyszłości stać się precedensem sędziowie byli także upoważnieni do zastąpienia istniejącego już precedensu – nowym tak działo się w przypadku uznania, iż zastosowanie istniejącej zasady byłoby rozwiązaniem niesłusznym albo z racji w ogóle utraty słuszności, przez wcześniejszy precedens albo z powodu ryzyka wadliwego rozstrzygnięcia na tle wyłącznie rozpoznawanej sprawy. ta różnorodność decyzji sędziowskich wskazywała, iż w systemie common law przede wszystkim decydowali oni o stosowaniu prawa, w mniejszym stopniu natomiast to prawo tworzyli

KAZUISTYKA I FORMALIZM   naturalną konsekwencją nasycania prawa precedensami (case law) była postępująca kazuistyka, stając się w przyszłości jedną z przyczyn trudności ewentualnej kodyfikacji. równoczesny formalizm procesowy ograniczał elastyczność i zdolność samoregulacji w przypadku pojawienia się luk w prawie lub sytuacji kolizyjnych wsparcia w takich sytuacjach zaczął udzielać drugi z systemów prawa angielskiego – oparty na zasadzie słuszności – equity law to jednak zasługą common law stała się zdolność szybkiego, w porównaniu z innymi krajami wprowadzenia w Anglii procesu sądowego, prowadzonego w warunkach pełnej jawności i bezpośredniości towarzyszyło im szereg reguł i zasad korzystnych dla wzmocnienia domniemania niewinności humanitarnego traktowania oskarżonego w sprawach cywilnych także zagwarantowano możliwości wnikliwego osądu w postępowaniu dowodowym oraz zwerbalizowanym sporze strony występowały na równych pozycjach działając według czytelnych reguł procesu angielskiego

GENEZA (powstanie angielskiego equity) (1) EQUITY LAW   GENEZA (powstanie angielskiego equity) (1) powstanie i rozwój angielskiego systemu prawnego, określanego, jako equity law („prawo słuszności”, „system zasad słuszności”), był na Wyspach odpowiedzią na niedoskonałości systemu common law o cechach i miejscu equity law w porządku prawnym zdecydowały warunki jego powstania i rozwoju angielscy władcy korzystali we wczesnym średniowieczu z prerogatywy rozstrzygnięcia w dowolny sposób każdej sprawy lub zdecydowania o losie osoby uznanej winną istniejący już system common law (jako nawiązujący w orzecznictwie do uprzednich, dawniej powstałych rozwiązań) był (ze swej natury) systemem sztywnym, kazuistycznym i formalistycznym; niełatwo poddającym się nowym potrzebom

GENEZA (powstanie angielskiego equity) (2)   GENEZA (powstanie angielskiego equity) (2) tymczasem potrzeby życia społeczno-gospodarczego wymusiły konieczność jego uelastycznienia i dostosowania do nowych okoliczności rozwiązanie tego problemu znaleziono w uprawnieniach monarchy, jako nie związanego prawem powszechnym otóż: osoby, które nie chciały skorzystać ze ścieżki common law oraz te, którym sądy działające na podstawie common law <odmówiły prawa> zaczęły kierować petycje „o prawo” do monarchy, zaś ten przekazywał je do samodzielnego rozpatrzenia – Kanclerzowi praktyka ta doprowadziła do utworzenia osobnego Sądu Kanclerskiego (pod przewodnictwem Kanclerza), który to sąd, nie będąc związany zasadami prawa powszechnego, rozstrzygał według „norm słuszności” (equity)

PROCEDURA equity law (1)   PROCEDURA equity law (1) postępowanie przed Sądem Kanclerskim było uproszczone i łatwo dostępne dla stron „zasadny/normy słuszności” (w oparciu o które rozstrzygać miał Sąd Kanclerski) wynikać miały z „zasad sprawiedliwej moralności” (słuszności); której podstawami były łaska monarsza sumienie (łagodzenie surowości istniejących norm) litość sposób prowadzenia procesów według jednolitych, sztywnych zasad common law, wymagających często dokonania wielu czynności był racjonalny z punktu widzenia wnikliwej oceny werbalnej konfrontacji przedstawianego przez strony materiału dowodowego. nie uwzględniał jednak sytuacji, w których decydujące znaczenia miał czas, koszty, lub materia sporu wymagająca: szczególnej wiedzy, uwzględnienia dodatkowych czynników lub nawet wydania orzeczenia sprzecznego z dotychczasowym orzecznictwem (między innymi potrzeba zabezpieczenia roszczenia)

PROCEDURA equity law (2)   PROCEDURA equity law (2) cechy budujące prestiż społeczny procesów według common law, odwołujące się do domniemanej równowagi stron mogły w niektórych przypadkach stać się techniczną przeszkodą do uzyskania sprawiedliwego, lub w ogóle, rozstrzygnięcia (niemożność uczestniczenia ubogiej, chorej strony w długotrwałej, wymagającym nakładów procesie lub przedstawienia przysięgłym skomplikowanej gospodarczo kwestii) przyczyną rozpatrzenia sprawy według zasad equity mógł być także fakt odmowy dostępu do sądu – brak urzędniczego zarządzenia wymaganego do rozpoczęcia postępowania przed sądem królewskim przywoływana zasada słuszności mogła odnosić się do konkretnej treści rozstrzygnięcia, jak i do usunięcia „w jej imieniu” formalnego lub faktycznego zakazu samego rozstrzygania

PROCEDURA equity law (3)   PROCEDURA equity law (3) cechy budujące prestiż społeczny procesów według common law, odwołujące się do domniemanej równowagi stron mogły w niektórych przypadkach stać się techniczną przeszkodą do uzyskania sprawiedliwego, lub w ogóle, rozstrzygnięcia (niemożność uczestniczenia ubogiej, chorej strony w długotrwałej, wymagającym nakładów procesie lub przedstawienia przysięgłym skomplikowanej gospodarczo kwestii) przyczyną rozpatrzenia sprawy według zasad equity mógł być także fakt odmowy dostępu do sądu – brak urzędniczego zarządzenia wymaganego do rozpoczęcia postępowania przed sądem królewskim przywoływana zasada słuszności mogła odnosić się do konkretnej treści rozstrzygnięcia, jak i do usunięcia „w jej imieniu” formalnego lub faktycznego zakazu samego rozstrzygania

PROCEDURA equity law (4)   poszukując instytucjonalnego rozwiązania pojawiających się coraz częściej problemów, angielscy władcy zdecydowali o utworzeniu Sądu Kanclerskiego sprawował on funkcję na odmiennych względem sądów westminsterskich zasadach. najważniejsza dotyczyła procedury przewidującej podejmowanie rozstrzygnięć w nawiązaniu do kryteriów słuszności odrębny był również tryb wyrokowania: bez ławy przysięgłych, uproszczony, odformalizowany, pozbawiony części obowiązków związanych z wnoszeniem skargi ona sama – w formie pisemnej – musiała zawierać opis poważnej szkody/zła lub zagrożenia taką szkodą wynikającą z bezskutecznego oczekiwania na rozpoznanie. ciężar dowodu spoczywał na skarżącym. w przypadku wstępnego uznania przedstawionych racji na mocy wystawianego przez kanclerza nakazu (writ) oskarżony/pozwany był wzywany do stawiennictwa pod groźba kary. sprawność proceduralną sądu zapewniała liczniejsza, niż w innych sądach obsada sędziów – łącznie 12 oraz doradzających im urzędników, a także sprawujących funkcje pomocnicze pisarzy; w jego składzie był także nadzorca zwojów przewodniczącym sądu pozostawał Lord Kanclerz miejsce obrad sądu ustalono poza Westminsterhall

PROCEDURA equity law (5)   postepowanie z udziałem obu przesłuchiwanych stron kończyło się orzeczeniem. większość z nich ustanawiała zakaz lub nakaz określonego działania lub powiernictwa. często było to także rozwiązanie alternatywne względem odszkodowania pieniężnego, orzekanego w podobnych sprawach przez sądy westminsterskie sędziowie Sądu Kanclerskiego zmieniając rodzaj świadczeń wynikających z treści umowy kierowali się zarówno interesem zobowiązanego – nadmierna uciążliwość pierwotnego świadczenia, jak i ochroną wierzyciela – zmiana umożliwiająca wyegzekwowanie korzyści materialnej w dostępnej postaci innym przedmiotem ich rozstrzygnięć była kwestia następstwa prawnego w obrocie gospodarczym, w której przyjęli, wbrew sądom orzekającym według common law o dopuszczalności dochodzenia roszczeń także przez cesjonariusza

DOKUMENTOWANIE POSTĘPOWANIA   począwszy od pisemnej skargi i poprzez protokoły przesłuchań do treści postanowienia włącznie, wynikało z odmiennego, korzystającego z opinii urzędników, a pozbawionego udziału niepiśmiennych przysięgłych, trybu rozpoznawania sprawy inne różnice to szybsze tempo i mniejsze koszty orzeczenia sądu kanclerskiego stawały się pomocne także dla sądów westminsterskich. interpretując w szerszym zakresie część problemów prawnych, reagowały efektywniej na nowe zjawiska oraz stany kolizyjne, sygnalizując problemy i możliwy wariant ich rozwiązania. ważne dla wzajemnej komunikacji były doświadczenia sędziów, z których część odbyła praktykę w obu sądach królewskich orzecznictwo Sądu Kanclerskiego było również źródłem poznania prawa – spisywane w formie zbliżonej do kodyfikacji. Nie stało się jednak źródłem prawa dla sądów westminsterskich, które kwestię tę rozstrzygnęły stanowczo

GOSPODARCZY ROZWÓJ MONARCHII ANGIELSKIEJ   pojawienie się nowych stosunków prawnych oraz nowych pojęć między innymi prawa handlowego, przemysłowego i morskiego sprzyjało wzmacnianiu podstaw systemu equity law udzielanie w tej formie (equity law) nieznanym wcześniej instytucjom ochrony prawnej wspierali królowie, opierając system zarządzania na sprawnych, elastycznych instrumentach władzy jednym z sądów orzekających w tym trybie stał się Trybunał Admiralicji z siedzibą w Southwark (sprawy zarzutów o korsarstwo poddano jednak pod osąd ławy przysięgłych). dostęp do drogi sądowej według equity law poszerzyło ustanowienie innego sądu działającego w tym systemie, tj. Trybunału Próśb jego właściwości poddano głównie sprawy osób ubogich i ich długów instytucja ta pozostawała organizacyjnie zależna od sądu kanclerskiego

EQUITY LAW, A COMMON LAW (1)   punktem odniesienia charakteryzującym equity law były także jego relacje wobec common law. equity law powstając początkowo w opozycji do common law, uosabiało przeciwstawienie słuszności – prawu mniej sformalizowane, zawierające – choć w innym kontekście – elementy prawa rzymskiego, nieobecnego w common law kształtowane bez udziału ławy przysięgłych miało w uzasadnionych przypadkach zastąpić prawo powszechne przyczyny jego użycia mogły być zarówno powiązane ze sprawiedliwością, jak i z pragmatyzmem equity law usankcjonowane na podstawie II Statutu Westminsterskiego z 1285 roku, powierzone specjalnym sądom, również po unifikacji struktury wymiaru sprawiedliwości w XIX wieku, zachowało odrębny tryb procesowy proces ten odbywał się przede wszystkim w sferze prawa cywilnego w niektórych dziedzinach, rozstrzygnięcia według equity law uzyskały pierwszeństwo (prawo własności, prawo spadkowe, prawo spółek)

EQUITY LAW, A COMMON LAW (2)   w pozostałych normą podstawową było prawo powszechne (common law), ustępując tylko wobec braku ze swej strony należytych gwarancji rozpoznania wyjątkowej, konkretnej sprawy tworzone w warunkach angielskiego porządku prawnego linie podziału i wspólne obszary obu systemów uformowały model specyficznej symbiozy, określanej, jako system dwuwarstwowy. POCZĄTKOWO (equity law) powstał by wypełnić lukę i nieco złagodzić sztywność i surowość common law z czasem: zapewnił ochronę prawną nowo powstającym i rozwijającym się instytucjom prawnym, głównie w zakresie prawa: morskiego, handlowego i gospodarczego equity law i common law nie są od siebie w pełni niezależne, nie można ich również identyfikować tylko według kryteriów specjalizacji

UJEDNOLICENIE SYSTEMU BRYTYJSKIEGO SĄDOWNICTWA (1)   likwidacja Sądu Kanclerskiego - scalonego wraz z sądami westminsterskimi w wyniku reformy sądownictwa przeprowadzonej w latach 1837-1875 w Sąd Najwyższy (Supreme Court), skutkowała tylko zniesieniem dualizmu struktury sądów, a nie – obu dotychczasowych sytemów (tj. common law oraz equity law sądy powszechne od 1837 roku zaczęły być właściwe do prowadzenia spraw w obu trybach reguła kolizyjna z 1873 roku określiła dyrektywę pierwszeństwa equity law dla części spraw dotyczących prawa własności i zobowiązań, nie zamykając jednak drogi do stosowania zasad słuszności również w innych obszarach porządku prawnego equity law wraz z common law ukształtowały kulturę prawa także poza terytorium Wielkiej Brytanii przykładem ich wykorzystania jest orzecznictwo amerykańskich sądów w postępowaniach dotyczących między innymi wydziedziczenia spadkobierców ustawowych, szkód wynikających z naruszania zakazów segregacji rasowej, a także w sprawach rozstrzyganych polubownie

UJEDNOLICENIE SYSTEMU BRYTYJSKIEGO SĄDOWNICTWA (2)   transfer zasad prawnych odbywał się również w drugim kierunku niektóre z założeń reformy angielskiego sądownictwa z 1873 roku były inspirowane w zakresie spraw cywilnych założeniami Kodeksu Postępowania cywilnego w 1848 roku przez stan Nowy Jork, a następnie wprowadzonego do porządku prawnego 22 stanów USA wielowiekowy byt equity law w systemie prawa precedensowego spowodował, iż także ono zaczęło doznawać modyfikacji tendencję tę częściowo zahamowały zrewidowane przez Izbę Lordów oraz Sąd Najwyższy zasady mocy wiążącej precedensów wśród przyczyn odstąpienia od wcześniejszego rozstrzygnięcia wskazano ryzyko naruszenia poczucia sprawiedliwości, przypominając zarówno o istocie equity law, jak i całego prawa współcześnie termin equity łączony jest zarówno z regułami słuszności, stanowiącymi podstawę orzeczeń, jak i ze sprawiedliwym traktowaniem podmiotu przez organy władzy publicznej

PRAWO STATUTOWE (STATUTE LAW, STATUTORY LAW)   działalność ustawodawcza (prawodawcza) w dziedzinie prawa sądowego w Anglii, aż do XIX stulecia była znikoma, wielce sporadyczna i incydentalna normatywne akty prawodawcze (statuty) w średniowieczu wydawał monarcha, działając w porozumieniu z baronami lub bez nich; niemniej już w tamtych czasach powstały akty prawne, zachowujące (przynajmniej częściowo) swoją moc prawną po dzień dzisiejszy, na czele z fundamentalną Wielką Kartą Wolności z roku 1215 w czasach nowożytnych (w związku z ewolucją ustroju i wzrostem pozycji oraz uprawnień ustawodawczych parlamentu), kompetencje monarchy w tym względzie przejął parlament parlament jednak, jeśli w nieco większym niż dotąd stopniu wkraczał drogą ustawodawczą w materię prawa sądowego, dotyczyło to zasadniczo prawa procesowego, nie zaś – materialnego sytuacja w tym względzie zaczęła wyraźnie zmieniać się w XIX, a następnie jeszcze wyraźniej w XX stuleciu w latach 1870-1934 wydano ponad 100 (109) tzw. „aktów konsolidacyjnych” (consolodations acts) które zunifikowały pewne działy prawa materialnego, zwłaszcza prawo wekslowe, czy prawo upadłościowe

ŹRÓDŁA PRAWA ANGIELSKIEGO   ZBIORY ORZECZEŃ SĄDOWYCH ORAZ URZĘDOWE PROTOKOŁY ROZPRAW RECORDS – urzędowe protokoły rozpraw sądowych i wydanych wyroków  REPORTS – księgi sadowe zawierające szczegółowe umotywowanie wyroków wraz z argumentacją prawną wydawano je pod nazwiskami wybitnych prawników (głównych autorów zbioru) za najznamienitsze uchodzą wydawane przez Edwarda Coke’a w l. 1600-1618 (11 tomów)  YEARBOOKS (Roczniki) sporządzali je anonimowi prawnicy (pierwotnie były kompilacjami prywatnymi, jednak od XIV w. stały się zbiorami urzędowymi) wydawano je do 1535 r. (zastąpiły je Reports)

LITERATURA PRAWNICZA   stały się drugim, ważnym źródłem poznania prawa angielskiego, za najważniejsze uznawane są Ranulf de Glanvill, „ Traktat o prawach i zwyczajach Królestwa Anglii” {Treatise on the Laws and Customs of the Realm of England (1189), [Tractatus de Legibus et Consuetudinibus regni Angliae], (autorstwo przypisywane jest czasami Hubertowi Walterowi)} Henry de Bracton, „ O prawach i zwyczajach Anglii” {On the Laws and Customs of England (1250), [De Legibus et Consuetudinibus Angliae] (dzieło nigdy w całości nie ukończone)} Edward Coke, „Instytucje praw Anglii” {Institutes of the Lawes of England (1628–1644) William Blackstone, „Komentarze do praw Anglii” {Commentaries on the Laws of England (1765-1769)} wymienione, uznawane zgodnie i powszechnie za najważniejsze dzieła prawnicze uzyskały tak wielką powagę, że zaczęto je uznawać za oficjalne źródła prawa angielskiego, jako tzw. Księgi autorytetu (Books of authority)

POWSTANIE STANÓW ZJEDNOCZONYCH I AMERYKAŃSKIEGO COMMON LOW   POCZĄTKI AMERYKAŃSKIEGO COMMON LOW przed rewolucją amerykańską na terenie kolonii amerykańskich obowiązywało prawo angielskie zostało ono w dużej mierze zachowane także po uzyskaniu niepodległości wyjątkiem były kwestie konstytucyjne (prawa Korony, zwłaszcza w sferze podatkowej, ale także zależności politycznej), oraz prawa rzeczowego (property law), mające w systemie angielskim charakter feudalny prawo Stanów Zjednoczonych rozwijało się odtąd samodzielnie, choć nadal pod dużym wpływem prawa angielskiego wraz z uzyskaniem niepodległości (1776) dokonano zmian w systemie common law obowiązującym odtąd w Stanach Zjednoczonych modyfikacje miały związek z usunięciem części elementów odwołujących się do brytyjskich instytucji politycznych oraz tych spośród zasad odnoszących się do praw jednostki, które stały w sprzeczności z amerykańską konstytucją większość innych rozwiązań utrzymano, korzystając tą drogą z dorobku angielskiego prawa, między innymi w kwestiach bezpieczeństwa osobistego i własności prywatnej

FEDERALNE (i stanowe) COMMON LOW W STANACH ZJEDNOCZONYCH   odrębność sądownictwa stanowego od federalnego zrodziła z czasem pytanie o zasięg stosowania common law, o stosunek stanowego common law do federalnego podstawowe pytanie miało charakter fundamentalny: czy istnieje odrębne, wobec powszechnego (tu: stanowego) federalne COMMON LAW początkowo na tak postawione pytanie odpowiedziano – twierdząco w 1842 r. w głośnej, precedensowej sprawie Swift v. Tyson takie właśnie, twierdzące stanowisko przyjął Federalny Sąd Najwyższy (co wzbudziło jednak poważne kontrowersje, trwające blisko stulecie) ostatecznie, zmieniając swoje pierwotne stanowisko na negatywne Sąd Najwyższy USA orzekł w 1938 roku (sprawa Erice RAILROAD Co v. Tompkins), że: w sprawach nie mających federalnego charakteru, choć rozpatrywanych przez sąd federalny, istnieją tylko stanowe precedensy, wywodzące się z common law (prawa powszechnego) powołanie się na federalne common law mogło nastąpić natomiast wyłącznie wobec zagadnień regulowanych na poziomie federalnym amerykańscy sędziowie otrzymali także większą swobodę w kwestii zawężenia lub rozszerzenia reguły uznanej przez inny sąd, mogąc działać nie tylko z powołaniem się na precedens, lecz również na normę ustawową

COMMON LAW v. STATUTORY LAW (dalszy rozwój common law w USA) (1)   różnice w rozwijającym się amerykańskim common law w stosunku do tradycyjnego, angielskiego systemu prawnego leżały również w innych, niż w angielskim porządku prawnym, proporcjach między prawem sędziowskim (common law), a prawem stanowionym (statutory law) początkowo wpływy prawa stanowionego obejmowały w zasadzie zakupioną od Francji w 1803 r. Luizjanę, gdzie w 1808 r. wprowadzono kodeks wzorowany ściśle na francuskim wraz z ekspansją Stanów Zjednoczonych i ich rozwojem terytorialnym, wkrótce pojawił się problem obowiązywania prawa hiszpańskiego dotyczyło to wyspy Puerto Rico, a następnie stanów południowo-zachodnich, utworzonych z terytoriów niegdyś meksykańskich (stany: Kalifornia, Arizona, Nowy Meksyk, czy Teksas) problem nabrał jednak wkrótce szerszego, uniwersalnego problemu z punktu widzenia systemu źródeł prawa

COMMON LAW v. STATUTORY LAW (dalszy rozwój common law w USA) (2)   nie podważając prymatu common law, na gruncie amerykańskim w znacznie większym stopniu wykorzystano możliwość ustawowej regulacji licznych kwestii, tworząc system, w którym wyroki mogą być oparte zarówno na precedensach lub tworzeniu precedensów, jak i na treści norm prawa stanowionego (statutory law). tym samym istotnie rozszerzono kategorię źródeł prawa kompromis z common law osiągnięto poprzez praktykę badania w danej sprawie zgodności zastosowania normy prawa stanowionego z istniejącymi precedensami. równocześnie jednak dopuszczono możliwość unieważnienia precedensu wskutek wydania w tym celu normy rangi ustawowej argumentem ustrojowym w tej kwestii stała się teza o zwierzchnictwie demokratycznej reprezentacji politycznej organów ustawodawczych nad sądami

KODYFIKACJA PRAWA ANGLOSASKIEGO PRÓBY SKODYFIKOWANIA PRAWA W ANGLII (1)   system prawa, jaki ukształtował się w ciągu stuleci w Anglii, wydawał się całkowicie niepodatny na ideę kodyfikacji wynikało to z istoty (charakteru) tego systemu prawa, jako prawa sędziowskiego, opartego na precedensach nieco inaczej, niż ostatecznie np. w Stanach Zjednoczonych, w Anglii obszar nieskodyfikowanego prawa pozostał po dziś dzień znacznie większy, a pierwszoplanowa pozycja common law pozostała niezagrożona

PRÓBY SKODYFIKOWANIA PRAWA W ANGLII (2)   w XX w. na gruncie angielskim podjęto pewne działania o charakterze unifikacyjnym, które jednak trudno wiązać z ideę kodyfikacji w 1916 roku opublikowane zostały w Anglii zapisy decyzji sądowych, które liczyły 6,5 tysiąca tomów stabilizację systemu gwarantowała moc wiążąca precedensów Sądu Najwyższego i Izby Lordów. takie stanowisko uzasadniano względami bezpieczeństwa obrotu i pewności prawa zwracano również uwagę, iż zmiana precedensu następująca w trakcie rozprawy mogłaby prowadzić do retroaktywności sądowego rozstrzygnięcia nowe stanowisko zajęła Izba Lordów dopiero w 1966 roku, uznając prawo do zmiany własnych uchwał w sytuacjach anachroniczności precedensu w kontekście rozwoju prawa oraz pojawienia się ryzyka niesprawiedliwości w ujęciu powszechnego poczucia sprawiedliwości trudno byłoby jednak na tej podstawie mówić o jakimś pojawieniu się w Wielkiej Brytanii poważniejszych działań, czy inicjatyw na rzecz skodyfikowania prawa

PRÓBY KODYFIKACJI PRAWA W USA (1)   w odróżnieniu od prawa angielskiego, udział prawa stanowionego w amerykańskim porządku prawnym jest zdecydowanie większy przyczyn takiej ewolucji i takiego (współcześnie) stanu rzeczy wielu historyków prawa dopatruje się w tym, że w Stanach Zjednoczonych, od samego początku zaznaczyła się tendencja do unifikacji prawa, jako środka służącego do pogłębienia spójności federacji JEDNAK – obiektywnie, podjęta w połowie XIX w. próba stworzenia kodyfikacji prawa cywilnego (na wzór europejski) w istocie zakończyła się fiaskiem: w dziedzinie prawa cywilnego symbolicznym jest dość wyjątkowe rozwiązanie obowiązujące w Luizjanie podjęte w stanie Nowy York prace nad kodeksem cywilnym nie zostały ostatecznie zwieńczone sukcesem większe efekty osiągnięto w dziedzinie procesu cywilnego – stosowne kodeksy procedury cywilnej obowiązują dziś w 25 stanach nieco inaczej rzecz ma się w sferze prawa karnego – dziś wszystkie stany posiadają własne karne i kodeksy procedury karnej

PRÓBY KODYFIKACJI PRAWA W USA (2)   w USA dokonano więc jedynie częściowej kodyfikacji prawa o ograniczonych skutkach jej zwolennicy powoływali się na konieczność zapewnienia obywatelom w tej formie równego dostępu do konkretnych, zrozumiałych regulacji prawnych. proces kodyfikacji z różnym skutkiem prowadziły legislatury stanowe, wzorując się między innymi na projektach aktów prawnych przygotowanych dla stanu Nowy Jork. ostatecznie we wszystkich stanach uregulowano zasady procedury karnej, a w 25 stanach również procedury cywilne. TENDENCJE – w XX w. dostrzec można w Stanach Zjednoczonych presję kodyfikacyjną, czy może choćby unifikacyjną wyrazem tego stało się np. przyjęcie w roku 1920 przez wszystkie Stany prawa wekslowego, czy jednolity dla całych Stanów kodeks handlowy z 1952 roku

COMMON LAW WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE 5 COMMON LAW we współczesnym świecie