Projektowanie wspomagane komputerem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria układów logicznych
Advertisements

Metody losowania próby
Programowanie obiektowe
Materiały pomocnicze do wykładu
Kolorowanie węzłów Monika Rosicka.
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
RACHUNEK ZDAŃ.
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Metody Analizy Programów Wykład 02
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
VI Rachunek predykatów
KNW- Wykład 8 Wnioskowanie rozmyte.
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
11 RDF Wertykalne zastosowania XML-a. 22 RDF - Wprowadzenie Problemy Sieć jest nieczytelna dla programów komputerowych. Sieć zawiera zbyt wiele informacji.
AUTOMATYCZNE DOWODZENIE TWIERDZEŃ.
ALGORYTMY GEOMETRYCZNE.
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Inżynieria Oprogramowania
Matematyka Dyskretna, Struktury algebraiczne G.Mirkowska, PJWSTK
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Hipergrafy Hipergraf jest rozszerzeniem pojęcia grafu. Hipergraf różni się od grafu nieskierowanego tym, że każda hiperkrawędź może być incydentna do dowolnej.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
OPERACJA DZIELENIA W SQL
Zależności funkcyjne.
O relacjach i algorytmach
Podstawy układów logicznych
LabVIEW Technologie informacyjne – laboratorium Irmina Kwiatkowska
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Rodzaje, przechodzenie grafu
Andrzej Macioł Bazy danych – model relacyjny – cz. 1 Andrzej Macioł
Metody reprezentacji wiedzy – cz. 2.
PODSTAWOWE WŁASNOŚCI PRZESTRZENI
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Model relacyjny.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
Algorytmy i Struktury Danych
Gramatyki Lindenmayera
Model obiektowy bazy danych
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
KNW- Wykład 3 Powtórzenie. PROGRAM WYKŁADU NR 3 Przykładowe zadania z logiki Modele możliwych światów.
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
NP-zupełność Problemy: rozwiązywalne w czasie wielomianowym - O(nk)
SZPITAL POŁUDNIOWY.
Systemy wspomagające dowodzenie twierdzeń
JEDNOSTKA PROJEKTOWA: Pracownia Projektowa Archicon ul. Batorego Warszawa INWESTOR: Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. A. Kakowskiego 5,7a,
Gramatyki Lindenmayera
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Wstęp do programowania Wykład 9
JEDNOSTKA PROJEKTOWA: Pracownia Projektowa Archicon ul. Batorego Warszawa INWESTOR: Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. Kard. A. Kakowskiego 5,7a,11.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Metodyki i narzędzia CASE
Strona 1 Osiedle domków jednorodzinnych w zabudowie szeregowej w Mikołowie. Oferta dla klienta indywidualnego: 31 domków w zabudowie szeregowej o powierzchni.
GEOMETRIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA – SEMESTR 2 KARTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA.
Elementy cyfrowe i układy logiczne
Remont Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych
- Budynek o prostej bryle z dachem dwuspadowym. OPIS OGÓLNY BUDYNKU Budynek usługowy, 8 kondygnacyjny - 7 kondygnacji nadziemnych + poddasze użytkowe.
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 7
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Podstawy teorii spinu ½
Zapis prezentacji:

Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 8

HSDR – Hypergraph System Supporting Design and Reasoning Graficzny interfejs użytkownika do edycji diagramów Generator wewnętrznej reprezentacji diagramów Kontroler – moduł zapewniający komunikację i synchronizację pomiędzy interfejsem a generatorem. 4. Moduł wnioskowania na temat diagramów.

PROJEKTOWANIE BUDYNKÓW WIELOPIĘTROWYCH

BUDYNEK WIELOPIĘTROWY Projekt budynku wielopiętrowego wspomagany przez systemem komputerowy zawierającym dwa edytory: edytor 2D edytor 3D.

PROJEKT – ETAP 1 Rysowanie konturów poszczególnych pięter Rysowanie ważnych obszarów na każdym piętrze 3. Wprowadzenie relacji pomiędzy piętrami

RELACJE PRZESTRZENNE Przykład relacji przyległości pomiędzy garażem a poddaszem: sufit garażu jest przyległy do podłogi strychu.

PROJEKT – ETAP 2 Rozkłady pomieszczeń kolejnych kondygnacji są projektowane.

ROZKŁAD POMIESZCZEŃ - PARTER

ROZKŁAD POMIESZCZEŃ – I PIĘTRO

ROZKŁAD POMIESZCZEŃ – PODDASZE

PROJEKT – ETAP 3 Automatyczna transformacja rozkładów pomieszczeń na atrybutowane hipergrafy hierarchiczne.

PARTER

ATRYBUTOWANY HIPERGRAF HIERARCHICZNY Definicja: Niech Σ będzie ustalonym alfabetem etykiet, a Ω jest zbiorem atrybutów. Atrybutowany hipergraf hierarchiczny nad Σ oraz Ω jest systemem H Ω = (E, V, A, t, lb, att, ch), gdzie: E jest niepustym skończonym zbiorem hiperkrawędzi obiektowych, V jest niepustym skończonym zbiorem wierzchołków (fragmenty obiektów), A jest skończonym zbiorem łuków pomiędzy wierzchołkami, t: E A → V * jest odwzorowaniem przypisującym sekwencje różnych wierzchołków do hiperkrawędzi oraz łuków, lb: E  A V → Σ jest funkcją etykietowania elementów hipergrafu, att: E  V → 2Ω jest funkcją atrybutowania, gdzie 2Ω jest zbiorem wszystkich podzbiorów Ω. ch: E → 2EVA jest funkcją zagnieżdżania potomków, taką że żadna hipergrawędź nie może być zagnieżdżona w dwóch różnych hiperkrawędziach oraz hiperkrawędź nie może być swoim własnym potomkiem.

HIPERGRAF HIERARCHICZNY DLA PARTERU ch+(e) oznacza wszystkie elementy hipergrafu będące potomkami e

HIPERGRAF DLA STRUKTURY BUDYNKU

REPREZENTACJE BUDYNKU

WIEDZA PROJEKTOWA I WNIOSKOWANIE System HSSDR jest wyposażony w translator wiedzy, który tłumaczy wiedzę zapamiętaną w hipergrafie na formuły języka logiki pierwszego rzędu.

SEMANTYKA FORMUŁ LOGICZNYCH struktura relacyjna – podstawa semantyki hipergraf H – struktura relacyjna dla HSSDR obiekty (pomieszczenia, ściany, sufity, podłogi) - hiperkrawędzie składowe oraz wierzchołki funkcje np. definiują atrybuty krawędziom przypisane są symbole predykatów (relacji).

PRZYKŁAD FORMUŁY LOGICZNEJ Formuła sprawdzająca, czy istnieje kuchnia o powierzchni co najmniej 10m2 , oraz zlokalizowana na powierzchni mieszkalnej. Postać formuły: ∀ x, y: lb(y) = LA ∧ x ∊ ch+(y) ∧ lb(x) = K ∧ area(x) ≥ 10, gdzie x, y – zmienne, ch+ jest domknięciem funkcji ch, która wyznacza potomków hiperkrawędzi, area - atrybut wyznaczający powierzchnie pokoi.

MODUŁ WNIOSKUJĄCY Hierarchiczna reprezentacja wiedzy projektowej ułatwia proces wnioskowania. ∀ x, y: lb(y) = LA ∧ x ∊ ch+(y) ∧ lb(x) = K ∧ area(x) ≥ 10, Moduł wnioskowania znajduje wartości zmiennej. Hiperkrawędź e1 odpowiada y oraz hiperkrawędź e10 z etykietą K such that e10 ∊ ch2(e1) odpowiada x. Ponieważ atrybut area (powierzchnia) wynosi 12, rozważana formuła jest spełniona.

SPRAWDZANIE KRYTERIÓW PROJEKTOWYCH

BŁYSKOTLIWE MYŚLENIE ŻART GRAFICZNY

Błyskotliwe myślenie wykorzystane jest ETAP 6 Błyskotliwe myślenie wykorzystane jest do antropomorfizmu projektu. Projektant korzysta z twarzy aby wyrazić różne aspekty projektu: minimalizm, niezwykłość czy żart. Projektanci portretują osobowości używając do tego przedmiotów charakteryzujących ich zawody.

Twarz 1

TWARZ 2

TWARZ 3

TWARZ 4