Projektowanie wspomagane komputerem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
FIGURY PRZESTRZENNE.
MATEMATYKA DLA OPORNYCH .
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
Przekształcenia afiniczne
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Wykład XII fizyka współczesna
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
FIGURY I BRYŁY W ARCHITEKTURZE MIASTA LEGIONOWO
Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Geometria obrazu Wykład 13
KLOCKI RZUTY PROSTOKATNE Opracowała: Anna Pawlak.
Napory na ściany proste i zakrzywione
RZUTY PROSTOKĄTNE.
Temat: Opis prostopadłościanu.
Podstawy grafiki komputerowej
Kilka słów o czcionkach
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Rzut równoległy Rzuty Monge’a - część 1
Zastosowanie rzutu środkowego na przykładzie zdjęć
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Komputerowe wspomaganie pracy inżyniera
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
FIGURY GEOMETRYCZNE.
Rzuty Monge’a cz. 1 dr Renata Jędryczka
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Tworzenie prezentacji
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Zapis graficzny płaszczyzn
WŁASNOŚCI FIGUR PŁASKICH
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
Temat nr 10 : WYMIAROWANIE ( PN-ISO 129 : 1996)
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Bryły.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Temat nr 7 : Wymagania dotyczące rzutów
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
BRYŁY.
Temat nr 4 : Tabliczki tytułowe ( PN-EN ISO 7200:2007)
S H D C a O A a B. Kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym.
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Rzuty prostokątne.
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
RZUTOWANIE PROSTOKATNE
PODSTAWY STEREOMETRII
każdy rysunek powinien być opatrzony
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
Geometria płaska Pojęcia wstępne.
Graniastosłup jest to wielościan, którego wszystkie wierzchołki są położone na dwóch równoległych płaszczyznach, zwanych podstawami graniastosłupa i.
Figury płaskie.
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
Figury geometryczne.
Projektowanie wspomagane komputerem
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 9

Rzutowanie w przestrzeni 3D Aparat fotograficzny i obiekt mają własne układy współrzędnych

Etapy tworzenia rzutów określenie rodzaju rzutowania określenie parametrów rzutowania położenie obserwatora położenie płaszczyzny rzutowania obcinanie w trzech wymiarach - pominięcie pewnej części sceny którą rzutujemy rzutowanie wyświetlanie

Płaszczyzna rzutowania Lewostronny układ współrzędnych, z = 0

Rodzaje rzutowań Rzutowanie równoległe Wszystkie punkty obiektu są rzutowane na pł-nę rzutowania wzdłuż linii, które są między sobą równoległe.

Rodzaje rzutowań Rzutowanie perspektywiczne Punkty są rzutowane wzdłuż linii, które zbiegają się w punkcie zwanym środkiem rzutowania

Rzutowanie równoległe W rzutowaniu równoległym odcinki równoległe między sobą i równej długości są tej samej długości po rzutowaniu na płaszczyznę rzutowania. Ten typ rzutowania jest wykorzystywany w otrzymywaniu dokładnych rzutów ścian obiektu trójwymiarowego.

Rzutowanie perspektywiczne W rzutowaniu perspektywicznym rzut odcinka bardziej oddalonego od płaszczyzny rzutowania jest krótszy od rzutu takiego samego odcinka umieszczonego bliżej płaszczyzny rzutowania. Rzutowanie perspektywiczne zachowuje realistyczną reprezentację wyglądu obiektu trójwymiarowego.

Klasyfikacja rzutów równoległych według kąta pomiędzy kierunkiem rzutu a płaszczyzną rzutowania Rzut prostokątny – kierunek rzutu jest prostopadły do płaszczyzny rzutowania. Rzut ukośny – rzut równoległy, który nie jest prostopadły.

Rzuty prostokątne Równania transformacji rzutowania prostokątnego: Xp = X, Yp = Y, Zp = 0, gdzie (X, Y, Z) - punkt rzutowany (Xp, Yp, Zp) - punkt będący wynikiem rzutowania punktu (X,Y, Z).

Klasyfikacja rzutów równoległych Rzuty pionowe – rzuty prostopadłe z przodu, z boku oraz z tyłu Rzut poziomy główny – rzut z góry Aksonometryczny rzut prostokątny – pokazuje więcej niż jedną ścianę

Rzut ukośny Xp = X + L cos Yp = Y + L sin

Rzut ukośny Kierunek rzutowania definiuje się dobierając kąty  oraz . Wybiera się  = 30 lub  = 45. Długość L zależy od wartości współrzędnej z. tan  = z/L =1/L1 L1 – długość odcinka od (X,Y) do (Xp,Yp) dla z = 1. L = zL1 Xp = X + z( L1 cos  ) Yp = Y + z(L1 sin  ) L1 = 0 rzut prostokątny.

Rzut perspektywiczny x’ = x – xu y’ = y – yu u  [0,1] z’ = z – (z+d)u u = 0 --- punkt P u = 1 --- środek rzutowania (0,0,-d) z’ = 0 u = z /(z+d) xp = x(d/(z+d)) = x(1/ (z/d+1)) yp = y(d/(z+d)) = y(1/(z/d+1)) zp = 0

Perspektywa Na obrazach dwuwymiarowych trzeci wymiar jest symulowany głównie za pomocą perspektywy

Punkty zbiegu W obiekcie trójwymiarowym rzutowanym na płaszczyznę za pomocą transformacji perspektywicznej każdy zbiór linii równoległych w obiekcie, które nie są równoległe do płaszczyzny rzutowania są rzutowane w linie zbiegające się w jednym punkcie zwanym punktem zbiegu.

Jeden punkt zbiegu

Dwa punkty zbiegu

Perspektywa dwupunktowa Rzut perspektywiczny z dwoma punktami zbiegu nazywa się perspektywą dwupunktową. Tego typu perspektywa jest powszechnie używana w rysunkach architektonicznych, inżynierskich, w projektowaniu przemysłowym i w reklamach.

Techniki rysowania perspektywy Perspektywa Techniki rysowania perspektywy jeden punkt zbiegu dwa punkty zbiegu trzy punkty zbiegu

Perspektywa Artysta nie jest niewolnikiem perspektywy - powinien znać reguły, ale stosować je według własnego uznania

Perspektywa W fotografii perspektywę uzyskuje się dzięki własnościom soczewki Uzyskana perspektywa jest zbliżona do perspektywy ludzkiego oka, jednak pole widzenia jest znacznie gorsze Można je rozszerzyć, ale obraz jest wtedy zniekształcony Aparat fotograficzny może natomiast utrwalić obraz z dowolną dokładnością.

Okno rzutowania Dla danej płaszczyzny rzutowania wyznacza się Okno jest definiowane za pomocą minimalnych oraz maksymalnych współrzędnych okna. Dowolna część sceny 3D, której rzut wypada poza okno nie jest wizualizowana.

Bryła widzenia Na podstawie okna rzutowania wyznacza się bryłę widzenia. Bryła widzenia ogranicza tę część sceny, która ma być zrzutowana i zwizualizowana. Kształt bryły zależy od rodzaju rzutu.

Bryła widzenia dla rzutu perspektywicznego Obszar z tyłu za środkiem rzutu nie jest włączany do bryły widzenia. Bryła jest ostrosłupem ściętym.

Bryła widzenia dla rzutu równoległego Dla rzutów równoległych bryła widzenia jest nieskończonym równoległościanem o bokach równoległych do kierunku rzutowania.

Bryła widzenia Często, jedna lub dwie dodatkowe płaszczyzny tworzą skończoną bryłę widzenia ograniczoną przez sześć płaszczyzn. Bliska i daleka pł-zny są zawsze równoległe do płaszczyzny rzutowania i są wyznaczone przez odległości od pł-zny rzutowania.

Bryła widzenia Dodatkowe pł-zny umożliwiają użytkownikowi eliminować rzutowanie fragmentów sceny. Fragmenty sceny bardzo odległe w rzutowaniu perspektywicznym są punktami. Bardzo bliskie obiekty mogą zasłaniać inne obiekty.

Obcinanie Algorytm trójwymiarowego obcinania identyfikuje i zachowuje wszystkie odcinki wewnątrz bryły widzenia do rzutowania na płaszczyznę rzutowania. Wszystkie odcinki na zewnątrz płaszczyzny rzutowania są usunięte.

Zadaniem projektanta na tym etapie jest wykazanie się oszczędnością i powściągliwością. w sposobie wyrażania wymagań projektowych.

TYPOGRAFIA

TYPOGRAFIA metody, za pośrednictwem których treść tekstu nabiera formy wizualnej projektowanie znaków pisarskich oraz wzajemnych relacji pomiędzy tymi znakami i grupami znaków

FONT Zestaw wszystkich liter alfabetu, w jednym rozmiarze wraz z towarzyszącymi im ligaturami (połączonymi literami), cyframi, znakami przestankowymi oraz wszelkimi innymi symbolami. Ligatura - połączone co najmniej dwie litery za pomocą wspólnego znaku. Zestaw wszystkich liter alfabetu, w jednym rozmiarze wraz z towarzyszącymi im ligaturami (połączonymi literami), cyframi, znakami przestankowymi oraz wszelkimi innymi symbolami. Zestaw wszystkich liter alfabetu, w jednym rozmiarze wraz z towarzyszącymi im ligaturami (połączonymi literami), cyframi, znakami przestankowymi oraz wszelkimi innymi symbolami. Zestaw wszystkich liter alfabetu, w jednym rozmiarze wraz z towarzyszącymi im ligaturami (połączonymi literami), cyframi, znakami przestankowymi oraz wszelkimi innymi symbolami.

KRÓJ PISMA (ang.Typeface) Krój pisma - charakterystyczny obraz kompletu znaków pisma, o jednolitych podstawowych cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji, układzie lub kształcie szeryfów oraz czytelności. Szeryf - poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek głównych liter danego kroju pisma.

RODZINA KROJU (ang. a type family) Zbiór odmian jednego podstawowego kroju, w zakres którego mogą wchodzić kroje pochyłe (italic, kursywa), pogrubione oraz całe spectrum różnych grubości i szerokości pisma. pismo pismo pismo pismo - (ARIAL) W rodzinie kroju zawarte są również kroje pisma powiązane ze sobą. pismo pismo pismo pismo - (ARIAL NARROW)

TYPOGRAFIA charakter neutralny wzbudzający emocje tendencje artystyczne polityczne filozoficzne

YYe

Jednolity charakter znaków Kabel 1927 -1929 Rudolf Koch Jednolity charakter znaków

Eurostyle 1962 Kształty liter są zblizone do kwadratu Pump 1970 Geometryczny kształt liter wczesnego Bauhausu

STOPIEŃ PISMA Stopień pisma - wysokość znaku rozumiana jako odległość między górną i dolną linią pisma, odnosi się do wielkości czcionek drukarskich. Miara stopnia pisma – punkt (0,35 mm). Stopnie pisma do czytania od 8 do 14 punktów Zalecane do używania w prezentacji: 24 28 32 36 40