ŻYCIE SPOŁECZNE I KULTUROWE W XIX WIEKU. Julia Wojtyra kl. III B.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuka modernistyczna
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Polityka społeczna – geneza
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Podstawy socjologii- wykład II
Polacy znani i ci, o których wiedzieć warto
PRAWA CZŁOWIEKA.
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
Historia praw człowieka
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
Temat: (s. 111) Odrębność narodowa i kulturowa. Podręcznik: str
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Sławni Polacy MOJA PREZENTACJA Autor Koniec
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Muzyka.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Adam Bernard Mickiewicz
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
Muzyka klasyczna.
Młoda Polska.
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Muzyka klasyczna.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Merkantylizm i Fizjokratyzm
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
11 listopada – Święto Niepodległości.
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
Polska.
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Ludwig van Beethoven W tle Ludwig van Beethoven „Dla Elizy”
Adam Mickiewicz Twórczość
98 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
KLASA Społeczno-prawna
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Styl Gotycki.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

ŻYCIE SPOŁECZNE I KULTUROWE W XIX WIEKU. Julia Wojtyra kl. III B

KULTURA XIX WIEKU W EUROPIE Wiek XIX był wiekiem zwiększonego przyrostu naturalnego, wiekiem kapitalizmu, industrializacji, urbanizacji oraz postępu. Zachód Europy podążając drogą gospodarki kapitalistycznej prężnie się rozwijał. Powstawały nowe miejsca pracy, zakłady produkcyjne, fabryki. Z dnia na dzień zwiększano i unowocześniano produkcję. W ślad za Zachodnią Europą, podążała Ameryka Północna, ale nie wschodnia część Starego Kontynentu. Brak granic Polski na mapie, ziemie w rękach zaborców, brak poczucia bezpieczeństwa, stabilności, a nade wszystko wspólnoty, spowodowało, że dziś mówi się, że nasz kraj stracił (lub przespał) XIX wiek.

Edukacja: - w krajach rozwijających, dobrze prosperujących gospodarczo, cywilizacyjnie prężnych, nastąpił widoczny postęp w szkolnictwie - zmiany zostały wywołały także następujące okoliczności: przejęcie nadzoru szkolnego przez państwo oraz wzrastająca zamożność obywateli - obowiązywanie przymusu szkolnego na etapie podstawowym, w konsekwencji zmniejszenie odsetka analfabetów w krajach prosperity gospodarczego, oraz na obszarach uprzemysłowionych (odwrotnie w krajach zacofanych, oraz na terenach z dominującą produkcją rolną) - rozwój przemysłu napędzał szkolnictwo szczebla średniego i wyższego, zwłaszcza wobec konieczności zatrudniania fachowców, oraz ekspertów na konkretnych stanowiskach pracy - im mniej rozwinięte, a co za tym idzie, im bardziej wsteczne państwo, tym mniejsze zabiegi podejmowane w kierunku usprawnienia i doskonalenia szkolnictwa (przykłady: Rosja, kolonie, czy Ameryka Południowa)

NAUKI SPOŁECZNE - postęp na wielu płaszczyznach życia, w nauce, technice, medycynie, otworzył człowieka na człowieka, na relacje wzajemne pomiędzy ludźmi, a także na współzależność pomiędzy jednostką a światem, społeczeństwem, naturą - rozwijają się więc nauki humanistyczne: historia, filozofia, oraz społeczne: socjologia, psychologia czy pedagogika - w historii skupiono się na zgłębianiu zmian społecznych, ekonomicznych, cywilizacyjnych, dokonujących się w przekroju dziejowym - przed wybuchem I wojny światowej, w krajach takich, jak: Niemcy, Francja czy Belgia, na rynku wydawniczym, pojawiały się serie publikacji o profilu historycznym - na gruncie nauk społecznych zasłynęli Karol Marks i Fryderyk Engels, głosząc teorię społeczeństwa klasowego, oraz dokonującej się wciąż pomiędzy klasami walki -filozofia: ideologiem epoki był między innymi Fryderyk Nietzsche, to on wprowadził na grunt filozoficzny terminy: rasa panów i rasa niewolników, i to właśnie w nich zakorzenił się niemiecki, XX-wieczny faszyzm, nacjonalizm, ksenofobia i antysemityzm

LITERATURA W Europie: - jednym z dominujących kierunków literaturze był naturalizm, prąd ten powstał we Francji w XIX wieku i rozprzestrzenił się na inne kraje Europy (pojawił się także w Stanach Zjednoczonych), naturalizm był ściśle powiązany z realizmem, a niekiedy te dwa terminy używano zamiennie, naturalizm objawił się przede wszystkim w powieści i dramacie, najważniejszym propagatorem tego nurtu był bez wątpienia Emil Zola ( ) - istotną rolę odegrał także symbolizm, kierunek poetycki; powstał we Francji w drugiej połowie XIX wieku, jako reakcja na naturalizm, symboliści dążyli do wywołania nastroju nie poprzez efekty malarskie, ale poprzez rytm i muzykę wiersza, sztandarowymi reprezentantami kierunku byli: Paul Verlain i Maurycy Maeterlinck. - koniec wieku wzmacniał postawy dekadenckie, pesymistyczne a nawet w pewnym stopniu mistyczne - i o tym także traktuje literatura "wieku pary i elektryczności" - w światopoglądzie końca epoki (a także w literaturze) pojawia się kierunek zwany dekadentyzmem, zakłada on pesymistyczny, posępny, pasywny nastrój towarzyszący przełomowi XIX i XX wieku - głownie dzięki innowacjom w technice, a także sprawniejszej organizacji pracy w drukarniach, książka stała się produktem ogólnodostępnym, tanim, towarem po który chętnie sięgano, także wobec zmian zachodzących w szkolnictwie, naukę, a także literaturę ceniono, dzięki nim bowiem, poszerzały się horyzonty intelektualne ludzi epoki.

LITERATURA w Polsce: Wiek XIX to dla Polski okres niewoli i zaborów, powstań narodowych i licznych represji politycznych. Bohater stworzony przez literaturę romantyczną miał więc przypominać Polakom o konieczności walki za ojczyznę, uczyć jej sposobów i poświęcenia dla swojego narodu. I połowa XIX wieku obfituje w dążenia niepodległościowe, które popiera czynem i dlatego bohater romantyczny przede wszystkim bierze udział w walce o wolność. Taka była potrzeba chwili.

PRZEDSTAWICIELE LITERATURY Adam Mickiewicz Eliza Orzeszkowa Henryk Sienkiewicz Johann Wolfgang Goethe Juliusz Słowacki Leopold Staff Maria Konopnicka Stefan Żeromski Zygmunt Krasiński

MALARSTWO - XIX wiek w malarstwie, zdominowały dwa sztandarowe kierunki: realizm i impresjonizm - realizm: to naśladowczy sposób przedstawiania rzeczywistości, charakteryzuje się spokojną i cichą kompozycją, bohaterem dzieł jest człowiek pracy, ofiara niesprawiedliwości i wyzysku, tło najczęściej stanowią piękne ojczyste krajobrazy, realizm reprezentowali: Gustaw Courbet ( ), Honoriusz Dauimier( ), Jan Franciszek Millet ( ) - najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, subiektywnych wrażeń (impresji) artysty, stąd wielkie znaczenie odpowiedniego uchwycenia barwy i światła w dziele jego twórcy, XIX-wieczni impresjoniści to: Klaudiusz Monet ( ), Edward Manet ( ), Paweł Gauguin ( ), Paweł Cezanne ( ), Vincent van Gogh ( ) - poza wspomnianymi prądami na uwagę zasługują: symbolizm, modernizm, kubizm z Pablem Picasso na czele

NAJWAŻNIEJSZE DZIEŁA XIX WIEKU. Jan Matejko „Bitwa pod Grunwaldem” Józef Chełmoński „Babie lato” Walenty Wańkowicz „Portret Adama Mickiewicza” Jacek Malczewski „Zatruta studnia”

ARCHITEKTURA kierunkiem dominującym w architekturze była secesja, podstawowe cechy sztuki secesyjnej to: dekoracyjność, stylizacja, asymetria, płynne, faliste linie, swobodne układy kompozycyjne, roślinna ornamentyka, pastelowa kolorystyka, inspiracje czerpano najczęściej z motywów kwiatowych (pąk symbolizował coś jeszcze nienarodzonego, coś oczekiwanego), także motywów ozdobnego ptactwa (pawie), słonecznika (światło, słońce), istotę secesji stanowiło dążenie do jedności wszystkich sztuk plastycznych

MUZYKA - ROMANTYZM Romantyczna muzyka poważna charakteryzowała się: tematyką związaną z naturą, dawnymi legendami i baśniami, rozwojem wirtuozerstwa i instrumentacji, subiektywizmem, indywidualizmem twórców, przewagą treści nad formą, syntezą wszystkich sztuk, łączeniem elementów narodowych, fantastycznych i ludowych, rozszerzeniem harmoniki, dużym dramatyzmem utworów, przekazywaniem doznań emocjonalnych wyrażających się w przełamywaniu klasycznych wzorców i konwencji formalnych, rozluźnieniem dotychczasowych form muzycznych. Powstały nowe gatunki muzyczne: opera romantyczna, tworzona przede wszystkim przez m.in. K.M. Webera i S. Moniuszkę; poemat symfoniczny (pisany głównie przez F. Liszta); miniatura instrumentalna; symfonia programowa; pieśń romantyczna (autorstwa m.in. F. Schuberta); dramat muzyczny (twórca: R. Wagner), pisano również muzykę narodową w formie walców, mazurków, ballad, polonezów i nokturnów (F. Chopin) oraz eklektyczną (H. Berlioz).

Przykłady muzyki XIX wieku: 1.Abbado, Mendelssohn-Bartholdy Symphony No.4 "Italian" in A major Op HminQRgaAlfgw_ok1wuhhU9FqDAeS-e&index=8 2. Ludwig van Beethoven-Sonata Księżycowa (wszystkie 3 części) 3. Chopin - Nocturne op.9 No.2

PRASA - stała się kolejnym przejawem tzw. raczkującej kultury masowej, a poprzez udoskonalenia techniczne mogła być kolportowana w wysokich nakładach; pozostawało postawić sobie pytanie do kogo ma być skierowana; jeśli także do nisko wykształconych grup zawodowych, należało uczynić teksty czytelnymi, a całość - atrakcyjną wizualnie; tym samym przekaz prasowy często sprowadzał się do ilustracji, zdjęć, opatrzonych chwytającym, błyskotliwym tytułem, i krótkim, lakonicznym, nierzadko spłyconym komentarzem - rosły nakłady, gdyż wzrastała liczba potencjalnych nabywców, dzięki nowinkom technicznym, komunikacyjnym, doskonaliły się sposoby druku i kolportażu - na rynku pojawiły się tytuły: "Het Limes", "New York Herold", "Daily Telegraph", "Die Woche" - powstawały koncerny prasowe, skupiające po kilka lub kilkanaście tytułów ukazujących się na rynku

ŹRÓDŁA epoki_literackie_i_ich_przedstawiciele epoki_literackie_i_ich_przedstawiciele

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ