Eksploatacja lotniczych silników tłokowych wg stanu technicznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Advertisements

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Technologia i Organizacja Robót Budowlanych
Cykl przemian termodynamicznych
Napędy hydrauliczne.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
ZESPÓŁ SZKÓŁ MECHANICZNYCH
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa
Silnik odrzutowy Silnik odrzutowy składa się z wielu elementów, gdzie jednym z podstawowych jest dysza. Dysza – rura o zmiennym przekroju poprzecznym.
Międzywydziałowy zespół badawczo-wdrożeniowy INWENTYKA
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Korelacja, autokorelacja, kowariancja, trendy
PRAKTYKI STUDENCKIE GDN Airport Services
INSTRUKCJA PROWADZENIA POKŁADOWEGO DZIENNIKA TECHNICZNEGO
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
1 1.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
MAŁA KOGENERACJA.
Dotcom Projektowanie systemów CCTV Projektowanie sieci LAN
Ekojazda.
CRM GigaCon Warszawa Jarosław Żeliński
Budowa motoroweru.
EKO - JAZDA.
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Podstawy Biotermodynamiki
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Dlaczego samoloty latają?
ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
Monika Naczk Justyna Tobolska Kl. II F
T48 Sprężarki wirowe..
Turbosprężarka STi & System AVCS
II zasad termodynamiki
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Pamięci magnetyczne. Parametry dysków Pojemność wyrażana w GB lub TB, Transfer danych – szybkość przesyłania danych, zależy głównie od rodzaju interfejsu.
Jedno ślady. Jedno ślady Honda CBR 900 ccm Liczba cylindrów-4 Liczba zaworów na cylinder-4 Pojemność-918cc Moc-130 KM przy rpm Moment obrot-92.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Na początku lat 30. XX wieku, w związku z opracowaniami teoretyków wojskowych na temat przyszłej wojny i dominującej w niej roli lotnictwa, a szczególnie.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Zasady budowy układu hydraulicznego
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Tankowanie w procedurze płytowej obsługi samolotów pasażerskich
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Silniki odrzutowe.
Technik transportu drogowego
OBSŁUGI.
Amortyzator.
Włodzimierz Balicki Paweł Głowacki
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Pojęcie usługi publicznej a otwarty dostęp
Nowe wkrętarki Cleco serii H
Pomysł Estymacja Przygotowanie Praca nad wdrożeniem Wdrożenie
MOTORYZACJA. SUZUKI GSX 1000r Silnik rzędowy Układ i liczba cylindrów rzędowy, cylindrów: 4 Średnica cylindra 74,5 mm Skok tloka 57,3 mm Pojemność skokowa.
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
ELEKTRONICZNY WYKRYWACZ NIESZCZELNOŚCI HYDROGEN
Zapis prezentacji:

Eksploatacja lotniczych silników tłokowych wg stanu technicznego

Małe prędkości obrotowe ≤ 3000 obr/min. Duże średnice tłoka. Lotnicze silniki tłokowe charakteryzują się dużymi objętościami cylindrów i stosowaniem doładowania. Podwyższa ono wielkość parametrów początkowych obiegu, dlatego ich stopnie sprężania są niewielkie i zawierają się przedziale ε = 6..8. Małe prędkości obrotowe ≤ 3000 obr/min. Duże średnice tłoka.

Okres międzyremontowy silnika Okres międzyremontowy, potocznie nazywany też resursem silnika zazwyczaj określony jest przez producenta po przeprowadzeniu długotrwałych sprawdzeń na stacji prób. Pracuje on na niej dzień i noc w bardzo wymagającym cyklu, w którym na zakres startowy, przelotowy czy biegu jałowego przypada określony czas pracy. Jednak, stan techniczny silnika w głównej mierze jest bardziej zależny od sposobu użytkowania przez pilota, obsługiwania i przechowywania przez personel obsługi technicznej, typów stosowanego oleju i paliwa, niż przez okres czasu lub godziny jego pracy.  Okres międzyremontowy jest wyłącznie najlepszym przybliżeniem producenta określającym czas niezawodnej pracy silnika

Eksploatacja silników tłokowych Użytkowanie i utrzymanie Eksploatacja wg stanu technicznego powoduje wzrost bezpieczeństwa latania poprzez: Podniesienie poziomu wiedzy technicznej personelu lotniczego 2. Wzrost dyscypliny 3. Wzrost kultury użytkowania i utrzymania a) prowadzenie skrupulatnych zapisów z obsługi, b) wprowadzenie dodatkowych czynności eksploatacyjnych ( np. zapis i analiza parametrów pracy silnika z lotu), c) obserwacja trendów zmian wybranych parametrów, d) wprowadzenie poziomów diagnostycznych dla wybranych parametrów

Określenie nowego przedziału ograniczenia wartości parametrów pracy silnika Ciśnienie oleju Temperatura głowic cylindrów Temperatura gazów wylotowych Zużycie paliwa Ciśnienie paliwa Temperatura oleju Z lotu poziomego

Analiza spektralna oleju silnikowego   Analiza spektralna oleju silnikowego Ze względów oczywistych badana jest zawartość w oleju glinu, żelaza, chromu i miedzi. Ilość krzemu w oleju informuje o warunkach zapylenia w jakich pracuje silnik. Ołów natomiast może być nośnikiem informacji o tym, czy stosowane jest paliwo lotnicze czy niedopuszczalne bezoołowiowe.

Wielkość i ilość opiłków ferromagnetycznych w oleju silnikowym   Ważnym nośnikiem informacji o stanie technicznym silnika jest ilość opiłków ferromagnetycznych w oleju silnikowym. Przy czym należy zwrócić uwagę na ich wielkość. Tzw. pył powstaje w wyniku normalnego zużywania się części silnika. Występowanie większych elementów świadczyć może o procesie uszkadzania się części trących.

Badanie endoskopowe cylindrów Widok tłoka cylindra nr 1 silnika IO-240-B zabudowanego na samolocie DA20-C1 "Katana”. Widok głowicy cylindra nr 1 silnika IO – 240-B zabudowanego na samolocie DA20-C1 "Katana”.

Wnioski Eksploatacja wg stanu technicznego wymaga wykonywania dodatkowych czynności i analiz, pozwala jednak na wczesnym etapie wykryć symptomy powstania niebezpiecznej usterki. Operator uniknie potencjalnego zdarzenia lotniczego i związanych z nim skutków ekonomicznych. Taki sposób eksploatacji redukuje również bezpośrednie koszty obsługi silnika na godzinę lotu.

Prof. dr hab. inż. Stefan Szczeciński Opinia „ ...Sugestię wprowadzenia metody eksploatacji silników tłokowych wg zasady oceny bieżącego stanu technicznego w naszym krajowym lotnictwie uważam za w pełni uzasadnioną i gorąco ją popieram. Skutki wdrożenia tej metody do praktyki użytkowania lotniczych silników tłokowych to nie tylko wymierne pozytywne skutki ekonomiczne dla operatorów lotnictwa ogólnego, ale i niewymierne – jak podniesienie poziomu bezpieczeństwa latania i kultury technicznej oraz poczucia odpowiedzialności służb naziemnych lotnictwa i pilotów... ”. Prof. dr hab. inż. Stefan Szczeciński

Kontakt: dr inż. Paweł Głowacki tel. 22 846 00 11 wew. 618 Publikacje i opracowania: P. Głowacki, B. Łukasik „Aviation piston engines on – condition maintenance – proposal”, Combustion Engines, No 3/2015 (162), PTNSS, ISSN 2300-9896, s. 52-63. Kontakt: dr inż. Paweł Głowacki tel. 22 846 00 11 wew. 618 pawel.glowacki@ilot.edu.pl mgr inż. Borys Łukasik tel. 22 846 00 11 wew. 426 borys.lukasik@ilot.edu.pl