MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Advertisements

Temat: Funkcja wykładnicza
Wyobraźcie sobie, że przychodzicie do domu i mama
CIĄGI.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
MATEMATYKA Trygonometria.
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Funkcje Barbara Stryczniewicz.
P1m1 Prezentacja została przygotowana w ramach projektu ,,Kompetencje kluczowe drogą do kariery” współfinansowanego ze środków Unii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Test z działu obejmującego funkcje KOLUSZKI, 06 MARCA 2007 ROKU y x y y= -2x-6 y= ˝ x-1.
FUNKCJE Autor: Wiesława Przewuska.
Analiza matematyczna - Ciągi liczbowe wykład I
Analiza matematyczna - Badanie przebiegu zmienności funkcji wykład IV
FUNKCJE.
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Funkcje liniowe Wykresy i własności.
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Granica funkcji.
Konkurs o tytuł „Mistrza Funkcji”
Funkcja liniowa Układy równań
Funkcja y = a(x - p)2 + q i jej własności
Własności funkcji liniowej.
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
y x Na podstawie tabelki narysuj wykres funkcji. x y
Funkcja liniowa Wykonała: Dżesika Budzińska kl. II A.
FUNKCJA LINIOWA.
Analiza matematyczna III. Funkcje Twierdzenia o funkcjach z pochodnymi
Funkcja.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Odczytywanie własności funkcji na podstawie jej wykresu
Jak sprawdzić monotoniczność ciągu ?
FUNKCJA KWADRATOWA
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
Ciągi i szeregi liczbowe
Rachunek różniczkowy funkcji jednej i wielu zmiennych
Funkcje Autorzy: Piotr Romanowski Marcin Warszewski kl. III b
Funkcje Barbara Stryczniewicz Co z tym zrobisz Ćwiczenia wstępne Opis funkcji,elementy Własności funkcji 4 Sposoby przedstawiania funkcji 5.
FUNKCJE Pojęcie funkcji
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Funkcje.
podsumowanie wiadomości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Własności funkcji Opracowała Magdalena Pęska. Dziedzina funkcji: 1 1 X Y -6 6 x   –6,6 
Funkcja Opracował: Mateusz Michalak Gimnazjum w Blachowni ul. Bankowa 13.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Zespół Szkół w Górze.
Przekształcanie wykresów i odczytywanie własności funkcji Opracowała : KL. II LP.
FUNKCJA KWADRATOWA o Definicja o Posta ć funkcji kwadratowej Posta ć ogólna Posta ć kanoniczna Posta ć iloczynowa o Wykres funkcji kwadratowej o Własno.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
FUNKCJE RÓŻNOWARTOŚCIOWE
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
Funkcje jednej zmiennej
Obliczenia procentowe w praktyce
Przekształcenia wykresów funkcji
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Funkcje jednej zmiennej
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
ZBIÓR WARTOŚCI WARTOŚĆ NAJMNIEJSZA WARTOŚĆ NAJWIĘKSZA
Zależności funkcje y = x2 - 3 y = x + 3.
Podstawowe własności funkcji
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI Bożena Stanisławska nauczycielka matematyki w Liceum Ogólnokształcącym Niepublicznym Kolegium św. Stanisława Kostki KSW w Warszawie.

Funkcję liczbową f:X Y nazywamy funkcją rosnącą w zbiorze A, A  X wtedy i tylko wtedy gdy dla dowolnych x1, x2 należących do zbioru A prawdziwa jest implikacja x1 < x2 => f(x1) < f(x2) y x X1 X2 y1 y2 Jeżeli x1 < x2, to y1 < y2. rosną

Funkcję liczbową f:X Y nazywamy funkcją malejącą w zbiorze A, A  X wtedy i tylko wtedy gdy dla dowolnych x1, x2 należących do zbioru A prawdziwa jest implikacja x1 < x2 => f(x1) > f(x2) Y x x1 x2 y1 y2 Jeżeli x1 < x2, to y1 > y2. rosną maleją

Funkcja f jest stała gdy po mimo zmiany argumentów wartości funkcji się nie zmieniają, czyli gdy dla każdego x1, x2  należących do zbioru A, A  X zachodzi: f(x1) = f(x2). Y X x1 x2 x3 x4 y różne argumenty te same wartości Jeżeli x1 x2, to f(x1) = f(x2).

Funkcję liczbową f:X Y nazywamy niemalejącą w zbiorze A, A  X wtedy i tylko wtedy gdy dla dowolnych x1, x2 należących do zbioru A prawdziwa jest implikacja x1 < x2 => f(x1) ≤ f(x2)

Funkcję liczbową f:X Y nazywamy nierosnącą w zbiorze A, A  X wtedy i tylko wtedy gdy dla dowolnych x1, x2 należących do zbioru A prawdziwa jest implikacja x1 < x2 => f(x1) ≥ f(x2)

Funkcję, która jest rosnąca w całej dziedzinie, nazywamy funkcją rosnącą Funkcję, która jest malejąca w całej dziedzinie, nazywamy funkcją malejącą Funkcję, która jest stała w całej dziedzinie, nazywamy funkcją stałą.

Zadanie 1 Na poniższym rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f. Podaj przedziały monotoniczności funkcji

Odpowiedź:

Zadanie 1 Wykaż, że funkcja f(x) = 2x -4 jest rosnąca. Rozwiązanie Założenie: f(x) = 2x -4 , x1, x1  R i x1<x2 Teza: f(x1)<f(x2 ) Dowód: f (x1)= 2x1 -4  f (x2)= 2x2 -4  Wyznaczam różnicę f (x1)- f (x2)= 2x1 -4-(2x2 -4)=2x1-2x2=2(x1-x2), Ponieważ z założenia mamy x1<x2, więc x1-x2<0 stąd f(x1)-f(x2)<0 a więc f(x1)<f(x2) tak więc ze wzrostem argumentów rosną wartości funkcji, czyli funkcja jest rosnąca w R.

Zadanie 2     Dowód:  

Sprawdź czy rozumiesz: Zadanie 1 Na poniższym rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f. Podaj przedziały monotoniczności funkcji

Zadanie 2  

H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I Literatura: K.Kłaczkow, M.Kurczab, E. Świda – Matematyka – podręcznik i zbiór zadań do liceów i techników, klasa I, H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I R.Leitner, W.Żakowski Matematyka dla kandydatów na wyższe uczelnie Prezentacja została opracowana podczas realizacji projektu „Różne kultury – jedna tożsamość”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z programu ERASMUS+. Partnerzy projektu: Fundacja „Dla Polonii”, Macierz Szkolna na Litwie i Ogólnokrajowa Szkoła Polska na Węgrzech. Informacje o projekcie i konspekty lekcji znajdziesz na portalu http://e-akademia.net/ RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+