Teatr starożytny Jakub Brzozowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Opracowała Ewa Turek.
Cały świat jest teatrem….
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Kultura starożytnej Grecji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przez dzieje teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
Dramat i teatr antyczny
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W świecie starożytnych Greków
W teatrze starożytnej Grecji
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
CZYLI CO WARTO WIEDZIEĆ O ŚWIECIE NA SCENIE
QUIZ.
Zabytki Grecji.
Ludowo-religijna geneza tragedii antycznej.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Geneza teatru i dramatu antycznego
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
ZABYTKI STAROŻYTNEJ GRECJI.
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
NARODZINY EUROPEJSKIEGO TEATRU
TRAGICY GRECCY.
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
O sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków
Osiągnięcia starożytnej Grecji
TEATR Pracownicy teatru.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
W cyrku.
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Stolica: Ateny Wybrane zabytki: AKROPOL TEATR DIONIZOSA WIEŻA WIATRÓW
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
Antyczna Grecja.
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
DRAMAT I TEATR STAROŻYTNEJ GRECJI
Historia fryzur i ubioru
Teatr grecki.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
MODA STAROŻYTNA.
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Budowa teatru greckiego
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Balladyna PREZENTACJA.
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
Spektakl. Teatralny „ Morska
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

Teatr starożytny Jakub Brzozowski

Teatr starożytny Powstał z uroczystości religijnych ku czci Dionizosa. W VI w. p.n.e. chór uczestniczący w obrzędach wyłonił z siebie koryfeusza, przewodnika chóru. Następnie pojawili się aktorzy (pierwszego aktora wprowadził Tespis).W tym czasie ukształtowała się forma literacka zwana dramatem i powstały budowle zwane teatrem. Widowiska traciły stopniowo charakter kultowy, zachowały jednak cechy uroczystości powszechnych. W ciągu wieków teatr ulegał przeobrażeniom od teatru objazdowego (VI w. p.n.e.), przez klasyczny teatr z V w. p.n.e., teatr hellenistyczny (od IV w. p.n.e. na obszarach zhellenizowanych) po teatr grecki.

Budowa teatru starożytnego Amfiteatr Miejsce, w którym odbywało się przedstawienie, nazywano amfiteatrem. Wyróżniano tam następujące elementy: * teatron – miejsce dla publiczności, * orchestra – miejsce dla chóru (okrągła powierzchnia amfiteat proskenion – nieszerokie prostokątne podwyższenie, na nim pokazywali się artyści (było to miejsce niezwykle krótkich spotkań chóru z aktorem), skene (gr. skene – 'buda') – budynek z pięknymi kolumnami, przypominał wyglądem świątynię lub pałac. Miał zwykle front z trzema parami drzwi, przez które wchodzili i wychodzili aktorzy.

Teatr Na środku teatru znajdował się okrągły plac (gr. orchestra). Na nim występował chór. Z trzech stron, dokoła placu umieszczona była kamienna widownia (gr. theatron). Im dalej znajdowały się miejsca dla publiczności, tym wyżej były one położone (dlatego właśnie teatry budowano na stokach wzgórz). Z czwartej strony placu znajdował się budynek sceniczny (gr. skene). Pełnił on funkcję szatni dla aktorów. W nim także przebywali ci artyści, którzy akurat w danej chwili nie grali. Budynek sceniczny odgrywał również istotną rolę dla akcji wystawianej sztuki. Często w nim odbywały się wydarzenia, które nie były pokazywane na scenie i o których postacie tylko mówiły. Na jego ścianie zamieszczano dekoracje. Na krańcach ograniczony był bocznymi skrzydłamiPrzed nim znajdowało się podwyższenie (gr. proskenion). Na podwyższeniu tym występowali aktorzy. Z budynku scenicznego na podwyższenie prowadziło troje drzwi.

Aktorzy w teatrze starożytnym Zawód aktorski był wyłącznym przywilejem mężczyzn. Aktor antyczny występował w chitonie, czyli długiej, luźnej szacie z rękawami o jaskrawych barwach, często zdobionych wzorami geometrycznymi lub figuralnymi, przepasanej wysoko pod piersiami. Na chiton narzucał chlamidę (krótki płaszcz spinany na prawym ramieniu) lub himation (długie okrycie zarzucane na prawe ramię), zależnie od roli. Bohaterów tragedii (bogów, herosów, królów, posłów, niewolników i innych) wyróżniano za pomocą szczegółów stroju i atrybutów. Elementem znaczącym, symbolicznym były kolory. Purpurę przeznaczono dla władcy, kolor pomarańczowy – dla kurtyzany, a szarość i czerń oznaczały żałobę (tak jak i ścięte włosy). Kolory peruk wskazywały na wiek i przynależność społeczną granej postaci: rude nosili niewolnicy albo barbarzyńcy, czarne – mężczyźni w “kwiecie wieku”, czarne z siwizną – starsi mężczyźni, jasne – młodzieńcy i młode dziewczyny, a siwe – starcy. Uzupełnieniem kostiumu aktora – zarówno w tragedii, jak i w komedii – była maska i wysokie buty na koturnach. Aktorzy w teatrze starożytnym

Ajschylos Był właściwym twórcą tragedii greckiej. Ajschylos w ciągu blisko 50-letniej działalności na scenie ateńskiej wystawił 70 tragedii i 20 dramatów satyrowych. Wprowadził na scenę drugiego aktora, dekoracje oraz ulepszone stroje. Początkowo tworzył tragedie wypełnione głównie pieśniami chóru (Persowie, Błagalnice do Orestei), później ograniczył rolę chóru, bardziej rozwinął akcję postaci jego bohaterów miały bardziej wyraziste charaktery (tragedie „Prometeusz skowany”, „Siedmiu przeciw Tebom”). Zachowała się także jedna z jego trylogii tragicznych „Oresteja”, na którą składają się: „Agamemnon”, „Ofiarnice” (Choefory), „Enumidy”).

Eurypides tragedię bogów i herosów uczynił bardziej realistyczną. Napisał 17 tragedii oraz jeden dramat satyryczny. Sofokles powiedział ponoć o Eurypidesie: „Ja przedstawiam ludzi takimi, jakimi być powinni, a Eurypides takimi, jakimi są.” Eurypides odszedł od religijnych korzeni tragedii. W jego dziełach nie ma już tak obfitych boskich interwencji, wpływania bogów na ludzkie losy. Z tego powodu oskarżano go o bezbożność. Eurypidesa można określić mianem agnostyka. Nie wierzy w bogów i bóstwa, widzi realny świat i takim go przedstawia – z jego złem i okrucieństwem. Do najbardziej znanych tragedii Eurypidesa należą: Elektra, Andromacha, Trojanki, Medea, Hippolit, Helena, Orestes

Sofokles Sofokles urodził się ok. 496 p.n.e. w Kolonos, a zmarł w 406 p.n.e. w Atenach) – największy obok Ajschylosa i Eurypidesa tragik starożytnej Grecji. Sofokles był także politykiem, dowódcą wojskowym i kapłanem. Jego działalność polityczna i praca twórcza przypadają na okres pomiędzy twórczością Ajschylosa a życiem Eurypidesa. Zarówno za życia jak i po śmierci był czczony przez współobywateli jak bohater. Sofokles zerwał z klasyczną konwencją trylogii tragediowej mieszczącej się w ramach tetralogii, której zwieńczeniem był dramat satyrowy. Wprowadził do tragedii trzeciego aktora (choć zdaniem niektórych badaczy (Freeman) jest to innowacja wprowadzona przez Ajschylosa u schyłku jego życia, natomiast Sofokles jako pierwszy zastosował ją na taką skalę), zwiększył liczebność chóru z 12 do 15 osób; położył ogromne zasługi na polu scenografii znacznie ją rozbudowując . Najsłynniejsze utwory to: „Antygona”, „Edyp królem”.

Ruiny najsłynniejszych teatrów starożytnych - Syrakuzy

Ruiny najsłynniejszych teatrów starożytnych - Delfy

Ruiny najsłynniejszych teatrów starożytnych – wyspa Delos

Ruiny najsłynniejszych teatrów starożytnych – Priene