Postmodernistyczna architektura
Polska Marek Budzyński: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Sąd Najwyższy w Warszawie Projekt Świątyni Opatrzności Bożej Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie Irato Isozaki, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Mangha w Krakowie
Daniel Libeskind, wieżowiec Złota 44 Zaha Hadid, projekt wieżowca obok Marriota w Warszawie
M.Budzyński, świątynia Opatrzności Bożej
Biblioteka Uniwersytecka
Sąd Najwyższy
Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego
Akademia Muzyczna w Poznaniu
Filharmonia w Łodzi
Giełda Papierów Wartościowych Warszawa
I. Isozaki, Mangha, Kraków
Bulanda, Mucha, Spichrze, Bydgoszcz
Libeskind
Norman Foster, Metropolitan
Termin postmodernizm (czyli po-modernizm) ukuł m. in Termin postmodernizm (czyli po-modernizm) ukuł m.in. Charles Jencks (Post-Modern Architecture, 1975), wprowadzony do powszechnego obiegu przez dziennikarzy New York Timesa w 1978 przy okazji prezentacji projektu biurowca AT&T projektu Philipa Johnsona.
Philip Johnson, AT&T, Nowy Jork
Architektura postmodernistyczna cechuje się pluralizmem i złożonością architektura powinna zależeć od kontekstu, nastroju czy wreszcie osobistych upodobań architekta i inwestora.
Występuje w niej wiele równoległych tendencji, np Występuje w niej wiele równoległych tendencji, np. high-tech, dekonstruktywizm, historyzująca często eklektyzujące nawiązywanie do form historycznych, dekoracyjność stylistyczny pluralizm. W postmodernizmie elewacja traktowana jest jako odpowiednik stroju u ludzi.
Sprzeciw wobec modernizmu - Modernistyczna forma budynku, której sprzeciwiają się postmoderniści, często przybiera formę przypadkową, zaprojektowaną bez jakichkolwiek uwarunkowań kulturowych i przywołującą inne treści od zamierzonych (np. biura kojarzące się raczej z fabryką czy kościoły z biurowcem).
Modernistyczne hasła form follows function – forma podąża za funkcją (Louis Sullivan) i less is more – mniej znaczy więcej (Mies van der Rohe) zastąpiono hasłami form follows fiction i less is bore, co oznacza forma podąża za fikcją i im mniej tym nudniej.
Architekci high-tech Norman Foster Nicholas Grimshaw Renzo Piano Richard Rogers
Renzo Piano, Centrum George Pompidou
Norman Foster
Norman Foster, SwissReHQ, ogórek, Londyn 2001-04
Wnętrze British Museum
Reichstag, Berlin
City Hall, Londyn
Stadion Wembley
Wiadukt Tysiąclecia, Francja
Architektura high-tech (również hi-tech) - kierunek w architekturze, skupia się na intensywnym wykorzystaniu nowych technologii zarówno w konstrukcji budynków, jak i w ich wyposażeniu technicznym. Elementy techniczne, szczególnie powtarzalne (jak np. żaluzje czy baterie słoneczne), stanowią rodzaj nowoczesnego ornamentu.
Renzo Piano, lotnisko Kasai, Japonia
Renzo Piano
Potsdamer Platz
Potsdamer Platz, Bahn Tower
Kolhoff Tower
Helmut Jahn, Centrum Sony
Kościół San Giovanni il rotondo
Centrum Paula Klee, Berno
Richard Rogers, katedra Milenium, Londyn
Europejski Trybunał Sprawiedliwości, Strasburg
Nicolas Grimshaw, osiedle Camden Town, Londyn
Postmodernizm to styl architektoniczny odwołujący się do archetypu – wzoru i reminiscencji – pamięci nie naśladuje zazwyczaj konkretnego stylu, lecz swobodnie łączy zapożyczone motywy z własnymi pomysłami twórców i uwarunkowaniami funkcji.
Niekiedy określa się go jako manieryzm modernizmu. Używane są ornament i symbol, Środkami kształtowania architektury stają się absurd, ironia, zaskoczenie.
Charles W. Moore, Piazza d’Italia, Nowy Orlean
Dekonstruktywizm - późne lata 80. XX wieku Cechy charakterystyczne: fragmentacja, zainteresowanie manipulacją dotyczącą powierzchni lub pokrycia konstrukcji, krzywoliniowymi kształtami.
Końcowy efekt wizualny - stymulująca nieprzewidywalność i kontrolowany chaos. Architekci: Frank Ghery, Daniel Libeskind, Rem Koolhaas, Peter Eisenman, Zaha Hadid oraz Bernard Tschumi.
Daniel Liebeskind
Imperial War Museum, Massachusets
Felix Nissenbaum Museum, Osnabrück
Muzeum Żydowskie w Berlinie
Frank Gehry
Frank Gehry Muzeum Guggenheima, Bilbao
Piesek, Jeff Koons
Tańczący dom (Ginger i Fred), Praga
Weissman Museum, Minesota
Budynki na uniwersytecie Mit, Massachusets
Peter Eisenman, Pomnik Holocaustu, Berlin
Wexner center, Columbus, Ohio
Stadion Cardinals, Fenix, Arizona
Rem Koolhaas, Casa la Musica
Ambasada Holandii, Berlin
Biblioteka, Seattle
Mario Botta, Watari Muzeum Sztuki
Muzeum Sztuki, San Francisco
Zaha Hadid
Zaha Hadid, Budynek BMW, Lipsk
Reggio Calabria, Centrum Polifunzionale Lungomare, Włochy
Muzeum w Ordrup, Dania