Schyłek Średniowiecza Pomiędzy nauką a religią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Prostokątny układ współrzędnych
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Epoka starożytnej Grecji
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Matematyka Geometria.
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Indukcjonistyczna filozofia nauki
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Dedukcja. Źródła poznania
Źródła i granice poznania
Źródła poznania.
Granice poznania. Granice poznania.
Problem psychofizyczny
Metoda intuicyjno-dedukcyjna a metoda aksjomatyczno-dedukcyjna
Granice poznania.
Kulturapojęcie i problem
O bezużyteczności filozofii?
Fundamenty kultury europejskiej
PODSTAWOWY PODZIAŁ TEORII NAUKOWYCH
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Scholastyka.
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
Zapraszam na prezentację Cynizmu.
Filozoficzno-Teologiczne
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Wprowadzenie do filozofii
Wykład I: Pytania o logikę
Wprowadzenie do filozofii
Analityczność i aprioryczność
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
KARTEZJUSZ i PASCAL
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Epistemologia jako subdyscyplina
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Schyłek Średniowiecza Pomiędzy nauką a religią Maciej Barwacz

Średniowiecze - systematyka Dwa okresy: patrystyka - okres Ojców Kościoła (V-VIII w.) scholastyka (do ok. 1500 r.). Cechy filozofii średniowiecza: Racjonalizacja wiary Antyczne wpływy (platonizm oraz arystotelizm) Między objawieniem a rozumem Hierarchiczność Symbolika Autorytet gwarantem ładu

Kwestie do rozwagi Czy Średniowiecze rzeczywiście było czasem filozoficznej jednomyślności? Czym zostało zastąpione pojęcie wolności , obecne w pismach Platona i Arystolesa, przez średniowiecznych interpretatorów? Czy jednomyślność leży u podstaw istoty filozofii?

Renesans Człowiek jest miarą wszechrzeczy (Panton chrematon metron anthropos) Protagoras Prawdziwe odrodzenie czy nostalgia za antykiem? Od antropocentryzmu do jego krytyki Indywidualizm i samodoskonalenie jako synonimy kultury Ponowne ożywienie pogańskich filozofii (stoicyzm, epikureizm)

Przemiany Późnego Średniowiecza Gwałtowny rozwój miast Rozpoczęcie procesu prywatyzacji gruntów Początki kapitalizmu, Luca Pacioli (1447–1517)

Luca Pacioli (1447–1517)

Rhombicuboctahedron De divina proportione (1509)

Sześcio-ośmiościan rombowy mały

Franciszek Petrarka (1304-1374) Autor Listów humanista Prekursor w badaniach nad językiem Natura pierwszym domem człowieka Filozofia poza uniwersytetami, ars vitae

Michel de Montaigne (1533-1592) Próby ( Essais ), 1580 Sceptyk (cóż ja wiem?) Edukator, pedagog Pierwszy krytyk europocentryzmu Kultura to obszar egalitarny Kultura i natura Kultura i religia

Franciszek Bacon (1561 – 1626) Novum organum (1620) Droga indukcji: obserwacja faktów, gromadzenie jak największej ilości danych Hipoteza i eksperyment. Prawo natury. Prognoza. Zastosowanie prawa –dedukcja. Złudzenia i idole

Indukcja eliminacyjna

Filozofia polityczna – Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, John Lock Astronomia – Mikołaj Kopernik, Galileusz

René Descartes(1596-1650) (dalej Kartezjusz)

René Descartes(1596-1650) Wiek XVII wiekiem racjonalizmu Dedukcyjny system wnioskowania Paradygmat : matematyka, geometria, logika Bezpośrednim przedmiotem poznania jest IDEA Punktem początkowym filozofii jest ŚWIADOMOŚĆ, w tym nasza zdolność do samodzielnego myślenia.

*przypomnienie Sylogizm (stgr. συλλογισμός) Schemat wnioskowani dedukcyjnego Wniosek + dwie przesłanki Schemat: przesłanka większa (ponieważ zawiera termin większy) przesłanka mniejsza (z terminem mniejszym) ------------------------------------------------------------------------- wniosek

Dwa typy dedukcji - Bezpośrednia (gdy związek przesłanka – wniosek ujmowany w jednym akcie poznania; np. Cogito ergo sum ). - Pośrednia (gdy intelekt ujmuje związek każdego ogniwa rozumowania z ogniwem mu najbliższym, lecz nie potrafi objąć go w całości).

Cztery wykładnie metody matematycznej wg Kartezjusza 1. Przyjmować tylko to, co jasne i wyraźne (reguła oczywistości) 2. Wyodrębnić najprostsze elementy i ustalić ich wzajemne relacje (analiza). 3. Przechodzić od elementów najprostszych do bardziej złożonych (dedukcja). 4. Wyliczać i robić przeglądy przeprowadzonych rozumowań (enumeracja).

Trzy typy idei wg Kartezjusza - Nabyte za pośrednictwem zmysłów (np. idea barwy), służą do zachowania życia. - Urobione fikcje, konstrukcje wyobraźni (np. chimera, centaur), podstawa sztuki. - Wrodzone (Bóg, prawda, myślenie) – wrodzone potencjalnie, a nie aktualnie, jako dyspozycje, związane z nauką. Tylko te idee są poznawane w sposób jasny i wyraźny.

Wątpliwość (sceptycyzm metodologiczny) 3 etapy: - argument ze złudzenia zmysłów; - argument z braku wyraźnej granicy między jawą a snem; Hipotezę złośliwego demona. Jeśli niczego nie wiemy na pewno, to pewność absolutną mamy w zakresie naszego istnienia

Dusza ≠ (życie – ciało) → dualizm Kartezjański jestem substancją , której istotą jest myślenie Wcześniej: Dusza = (życie – ciało) Dusza ≠ (życie – ciało) → dualizm Kartezjański Wniosek Kartezjusza: Myśli nie można identyfikować z procesami fizycznymi, wchodzą w inną kategorię istnienia.

Descartes dziś…

Descartes dziś… John Searle 1932-…

Listy do księżniczki Elżbiety(1643 - 49) autorstwa Kartezjusza „Jedynie codzienny bieg życia i potoczne rozmowy oraz powstrzymanie się od rozmyślań i studiów nad rzeczami, które ćwiczą wyobraźnię, uczą nas pojmowania jedności duszy i ciała”

Bibliografia E. Coreth, H. Schöndorf , Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2006 Z. Drozdowicz, Filozofia francuska w epoce Oświecenia, Poznań 2005. B. Russell, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa 2000.