Czy w świecie polityki występuje etyka?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O języku polityków.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Odwaga.
CO POLACY MY Ś L Ą O DEMOKRACJI NA BIA Ł ORUSI? Warszawa, marzec 2007 Przygotowanie: Paweł Ogrodziński, Mariusz Toniszewski,
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
Liberalizm.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE.
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
CHORWACJA.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
DEMOKRACJA  Ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa i obowiązki Obywateli RP
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Gimnazjum nr 2 w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 Poznań ul. Powstańców Wielkopolskich 3.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Demokracja Ateńska Jakub Szymczyk.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Wiedza o społeczeństwie
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Dokładniej o demokracji
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
 ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli.
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
Starożytna Grecja.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
SYTUACJA W PRL-U PRZED OBRADAMI OKRĄGŁEGO STOŁU
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
DEmokracja.
Zasady Współczesnej Demokracji
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Demokracja.
Demokracja.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Instytucje demokratyczne w szkole
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Ustrój administracji publicznej
Sonda  I pytanie : Czy wiesz co to demokracja? Czy wiesz co to demokracja?
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Etyka Patrycja Zalewska.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Czy w świecie polityki występuje etyka? Szkolna Debata 21.03.2007r.

Co to jest etyka? Etyka (z gr. ἦθος ethos - "zwyczaj") – dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne, według których powinno się postępować.

Polityczna stabilność „Czy uważasz, że wybory w twoim kraju są wolne i sprawiedliwe ?” „Czy sądzisz, że twój kraj jest rządzony zgodnie z wolą społeczeństwa?”

Zadowolenie z demokracji „Zasadniczo jestem zadowolony z demokracji”

Na czym polega demokracja ? We współczesnej teorii demokracji, wywodzącej się z prac Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla zakłada się, że faktyczny ustrój demokratyczny powinien charakteryzować się: możliwością wyboru władzy przez wolne i uczciwe wybory możliwością kandydowania do ciał tworzących władzę przez wszystkich obywateli rządami prawa i jawnością stanowienia prawa przestrzeganiem elementarnych praw człowieka takich jak: wolność głoszenia swoich poglądów - nawet jeśli nie są one w danym momencie popularne wolność zrzeszania się i tworzenia politycznych grup nacisku wolność od dyskryminacji (rasowej, religijnej, seksualnej itp.)

Początki demokracji W 508/507 roku p.n.e. Klejstenes wprowadził szereg reform, które w przyszłości stały się podstawą ustroju demokratycznego. Główne z tych reform to: Podział na fratrie i rody (gene) został zastąpiony podziałem terytorialnym. Attyka podzielona została na 10 okręgów (fyle) a te z kolei na jeszcze mniejsze rejony (demy). Metojkowie (cudzoziemcy osiedleni na stałe w Attyce) zyskali prawa obywatelskie. Utworzono Radę Pięciuset (boule) (po 50 obywateli z każej z 10 fyl). wprowadzono ostracyzm oraz urząd 10 strategów (wybieralnych dowódców armii). Celem reformy było zmniejszenie roli eupatrydów, zatarcie wielkich różnic majątkowych oraz egalitaryzacja społeczeństwa.

„Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu." Winston Churchill

„W ustroju demokratycznym obywatele są niezdolni do wzniesienia się ponad swoje partykularne interesy dla poznania prawd uniwersalnych. W dziełach poświęconych sprawom społecznym Platon, poszukując sprawiedliwego systemu sprawowania rządów, zdecydowanie odrzucał demokrację, nazywając ją "spośród wszystkich praworządnych ustrojów najgorszą". Twierdził, że wprowadzone przez Peryklesa diety dla ludzi zajmujących się działalnością publiczną uczyniły Ateńczyków "próżniakami, tchórzami, gadułami i chciwcami". Człowiek szlachetny, który "naprawdę walczy w obronie słuszności, nie może uczestniczyć w życiu publicznym Aten bez narażania się na niebezpieczeństwo„ Platon

"Cel uświęca środki". Wszystkie drogi, które prowadzą do zrealizowania czyjegoś postanowienia, przedsięwzięcia, są tak samo dobre, nie są ani dobre ani złe, uczciwe i nieuczciwe, moralne czy niemoralne. Osoba, która dąży do celu powinna być pozbawiona skrupułów i bezwzględna w realizacji swoich planów. Dlatego też władcy mogą stosować zarówno przemoc, obłudę, jak i podstęp, jeśli w ten sposób zrealizują z góry wyznaczone cele. Niccolo Machiavelli

Dobry polityk musi umieć przepowiedzieć, co będzie się działo jutro, za tydzień, czy za rok i musi umieć wytłumaczyć, dlaczego nie zaszło to, co przepowiedział. Winston Churchill

"Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą" – Joseph Goebbels, minister oświaty III Rzeszy.

DEBATANCI Ania Krzon -prowadząca Zespół broniący etyki w polityce: Ania Fukas Ania Hauke Dawid Lipina Marcin Zagórski Zespół oponentów: Dominika Bursy Paweł Długosz Krzysztof Maśka Tomek Świerczek