Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja Akademia C# - Lab 3 Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Klasy Klasa to typ danych. Istnieją wbudowane klasy w platformę .NET, ale my możemy tworzyć własne Klasy zawierają pola i metody. Używasz klasy do tworzenia obiektu. Klasa to „projekt”.
Diagram klas
Obiekty Obiekty pomagają tworzyć strukturę kodu tak aby pomagała ona w rozwiązywaniu problemu. Późniejsza analiza i modyfikacja kodu jest zdecydowanie prostsza Aby utworzyć obiekt klasy piszemy: NazwaKlasy nazwaObiektu = new NazwaKlasy(); Gdy tworzysz obiekt klasy to ma on jej wszystkie metody. Kiedy tworzysz obiekt na podstawie klasy to taki obiekt nazywamy instancją klasy.
Obiekt to instancja klasy
Metody Pomagają rozwiązywać problem. Umieszczamy je w klasach. Metody mogą zwracać wartość Gdy podamy typ metody to poprzez return musi ona cos zwracać (tego typu co jest deklaracja). Szkielet metody Wywołanie metody Przykład: WypiszTekst();
Metody statyczne Metoda statyczna jest to metoda klasy, która nie jest wywoływana dla konkretnego obiektu tej klasy
Metody statyczne
Argumenty domyślne
Metoda która coś zwraca
Przeciążanie metod Wywoływana jest metoda w zależności od typu podanego przez nas argumentu
Rekurencja Metoda może wywoływać inne metody a także a także samą siebie
Modyfikatory dostępu
Modyfikatory dostępu - metody
Modyfikatory dostępu dla pól klasy
Hermetyzacja Możemy zmienić nazwisko, bo jest to pole publiczne. Nie możemy zmienić zarobków, bo jest to pole prywatne.
Hermetyzacja Ogólnie: Tworzymy pola z modyfikatorem dostępu private Dostęp do pól obiektu jest możliwy tylko z wewnątrz tego obiektu (lub innego obiektu danej klasy) Ustawienie zmiennej na public oznacza, że można uzyskać do niej dostęp, a nawet zmienić ja z zewnątrz klasy – a tego przecież nie chcemy Pola publiczne piszemy z dużej litery, prywatne z małej
Konstruktory Załóżmy, że mamy taką klasę
Konstruktory Konstruktor jest wykonywany tylko raz – przy tworzeniu instancji.
Napiszmy sobie proste zadanie Napisz program, który tworzy klasę Prostokat, zawierającą dwie prywatne dane składowe: dlugosc, szerokosc, dwie prywatne metody: powierzchnia(), obwod() oraz metodę publiczną – Prezentuj() (która wyświetla powierzchnię i obwód prostokąta) i konstruktor inicjalizujący. W metodzie Main() zdefiniuj obiekt i uruchom dla niego metodę Prezentuj().