PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
Czym jest C? Trzecią literą alfabetu łacińskiego Językiem programowania – imperatywny – strukturalny – następca języka B
Historia 1972r. - pojawienie się C, Dennis Ritchie 1973r. - implementacja jądra UNIX 1978r. - publikacja dokumentacji języka C 1980r. - C dominującym językiem programowania 1983r. - pojawienie się C++, Bjarne Stroustrup Więcej: PWSZ Gniezno // codefly 2009
Przykładowe programy UNIX oraz Linux Microsoft Windows Symbian OS Mozilla Firefox Opera Gadu Gadu
Przykładowe IDE Microsoft VisualStudio Qt Creator Borland C++ Builder Eclipse IDE for C/C++ Developers NetBeans C/C++
Ogólna struktura // Pliki nagłówkowe #include "stdio.h" // Część główna void main() { // instrukcje }
Komentarze // Komentarz liniowy /* Komentarz blokowy, który może zajmować wiele linii */
Typy liczb całkowitych char signed-128, +127 unsigned0, 255 short signed-32768, unsigned0, int, long signed , unsigned0, long signed , unsigned0,
Typy liczb zmiennoprzecinkowych float-3,4*10 -38, 3,4*10 38 precyzja cyfr double-1,8* , 1,8* precyzja cyfr long double-1,7* , 1,7* precyzja cyfr
Deklaracja zmiennych int a; double b, c; unsigned long x; unsigned float y;
Definicja zmiennych int a = 7; double b = 0.5, c = ; unsigned long x = ; unsigned float y = 0.75;
Stałe const int dni_tygodnia = 7; const float PI = ; const float podatek = 0.22;
Operacje arytmetyczne int a = 3; int b = 8; int c = a + b; int d = a – b; int e = a * b; float f = a / b; int g = a++ - b; // a = 4; g = -4; int h = ++a – b; // a = 5; h = 8; a += --b; // a = 13; b = 7;
Typy pochodne enum dni {po, wt, sr, cz, pt, so, nd}; struct wspolrzedne { int x; int y; }; union liczba { int mala_liczba; // 4 bajty long long duza_liczba; // 8 bajtów };
Tablice int lotto[6] = {8, 9, 13, 24, 37, 40}; int tablica2d[4][4]; double tablica3d[3][4][5]; char nazwisko[64] = Kowalski;
Wskaźniki char *znak; int *a, *b, *c; double *x; int liczba = 10; a = &liczba; int **y;
Instrukcja warunkowa bool flaga = true; // zmienna logiczna true / false if(flaga){ // wykona się, gdy flaga = true; }else{ // wykona się, gdy flaga = false; } if(a == b && (b > c || b <= d) ){ }
Instrukcja decyzyjna char opcja[9] = druga; switch(opcja){ case pierwsza: // instrukcje break; case druga: // instrukcje break; default: // instrukcje break; }
Pętle - while int a = 0; while(a < 5){ // instrukcje a++; }
Pętle - do … while bool flaga = false; do{ // instrukcje }while(flaga);
Pętle - for for(int i = 0; i < 5; i++){ // instrukcje } for(int i = 5; i > 0; i--){ // instrukcje }
Funkcje int poleKwadratu(int a){ return a * a; } void napis(){ printf(Przykładowy napis!); }
Przydatne linki