Jerzy Bartkowski Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Dane liczbowe UCZNIÓW (-8 418) ( ) ( ) CHŁOPCÓW 51,3%51,1% 51% DZIEWCZĄT 48,7%48,9% 49%
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Podsumowanie I edycji Projektu: „Kształcenie rolników w zakresie nowych technologii” Łomża, 23 czerwca 2007 r. Projekt finansowany ze środków Europejskiego.
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
PODSUMOWANIE WYNIKÓW MATUR z języka polskiego w maju 2007 r.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Bankowość spółdzielcza to bankowość bezpieczna
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
Badanie opinii i postaw członków Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN na temat aktualnej sytuacji w Polsce Wrzesień 2007 RAPORT PRZYGOTOWANY DLA.
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Bezrobocie w okresie transformacji w Polsce Mariola Bartnicka.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
[odpowiedzi spontaniczne]
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
Właściciele w strukturze społecznej Henryk Domański IFiS PAN Warszawa, 25 listopada 2013.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Jakie cechy partnera preferują osoby homoseksualne?
Opracowano w Departamencie Kontrolingu Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. według stanu na.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
1 1 PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2014 ROK. Wpływy do budżetu rosną, pomimo że podatki pozostają na tym samym poziomie.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
W ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji.
Możliwości wsparcia edukacji osób niepełnosprawnych ze środków PFRON Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Ministerstwo Pracy i Polityki.
Poznań, 16 maja Charakterystyka populacji Liczba szkół Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu Łącznie A1+A4+A5A6A7A8 lubuskie
Sposoby spędzania wolnego czasu i poczucie bezpieczeństwa w szkole
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Analiza wskaźnikowa.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Działalność ekonomiczno - finansowa
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
ZAJĘCIA 8 OBLICZENIE ZBROJENIA SŁUPÓW -ZBROJENIE SYMETRYCZNE - ZBROJENIE NIESYMETRYCZNE KONSTRUKCJE BETONOWE II 2013/2014 MGR. INŻ. Julita Krassowska.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Odzyskać obywatelstwo perspektywa makroekonomiczna Anna Zachorowska-Mazurkiewicz Feministyczny Think Tank.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Czerwiec TECHNIK HANDLOWIEC Etap pisemny: przystąpiło - 18 osób zdało – 18 osób Etap praktyczny przystąpiło - 18 osób zdało - 12 osób Dyplom otrzymało.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Jerzy Bartkowski Uniwersytet Warszawski „Położenie społeczno-ekonomiczne niepełnosprawnych w Polsce na tle sytuacji osób niepełnosprawnych w krajach UE i EOG”

Niepełnosprawni wśród osób w wieku powyżej 16 lat (Eurostat) (w %) Stopień Poważnie W pewnym stopniu Ogółem EU27 8,2 17,2 25,4 EU15 16,8 25,1 EU12+ 7,5 16,4 23,9 Polska 6,5 14,9 21,5 Grammenos, 2011. Raport ANED. Dane dla 2008 r.

Praca i zatrudnienie niepełnosprawnych (w wieku 16-64 lata) Stopa aktywności zawodowej Stopa zatrudnienia Stopa bezrobocia UE27 54,7% 46,1% 15,7% Polska 42,7% 35,7% 16,5% Karta – raport pełnomocnika ds. niepełnosprawnych za EU SILC 2010 .

Źródła dochodów stanowiące największą część bu-dżetu domowego – niepełnosprawni i sprawni (w %)   Niepełno-sprawność Wynagro-dzenie za pracę Dochody z pracy na własny rachu-nek lub z gospodarstwa rolnego Eme-rytura Alimenty na dzie-cko, zasiłek na dziecko Zasiłek dla bezrobot-nych, inny zasiłek lub renta Inne EU15 nie 64,6 10,6 17,7 1,1 4,6 1,4 tak 43,9 5,9 37,2 1,2 10,0 1,7 EU12+ 70,8 10,7 14,7 0,8 2,0 0,9 48,0 7,4 36,2 6,4 EU27 67,2 16,4 1,0 3,5 45,7 6,5 36,8 8,5 1,5 Polska 51,6 18,3 24,0 1,8 3,2 9,8 40,5 11,0 0,0 EQLS 2007.

Niepełnosprawni Tak Nie EU27 10.8 7.1 EU15 7,7 3,8 EU12+ 22,0 13,5 PL Udział osób w wieku pow. 16 lat żyjących w sytuacji po-ważnej materialnej deprywacji (osoby u których wystę-puje 4 z 9 wskaźników materialnej deprywacji) (w %) Niepełnosprawni   Tak Nie EU27 10.8 7.1 EU15 7,7 3,8 EU12+ 22,0 13,5 PL 21.4 13.2 EU SILC 2009 za Grammenos 2011.

Rezygnacja z wyjazdu na urlop (poza wizytą u krewnych) z powodów finansowych wg grup krajów. Wyjazd na urlop Niepełnosprawni Tak, byłoby nas stać Nie, nie byłoby nas stać UE15 nie 79,8 20,2 tak 68,6 31,4 UE12+ 54,2 45,8 28,9 71,1 UE27 69,4 30,6 50,1 49,9 Polska 53,6 46,4 23,0 77,0 EQLS 2007.

Umiejscowienie siebie w społeczeństwie 1 – pozycja najniższa; 10 – pozycja najwyższa Niepełnosprawność 1-4 5-6 7-10 EU27 nie 22,1 50,5 27,5 tak 34,2 46,6 19,2 EU15 17,3 51,1 31,6 27,3 47,8 24,9 EU12+ 28,6 49,6 21,7 43,8 44,9 11,4 Polska 25,4 53,1 21,5 38,3 50,9 10,8 EB77.4 z 7-8/2012 (ZA5613).

Wykształcenie i niepełnosprawność (w %)   Niepełno-sprawność Średnie i niższe (ISCED 3 i niższe) Powyżej średniego (ISCED 4 i wyższe) EU27 tak 79,2 20,8 nie 69,9 30,1 EU15 74,8 25,2 66,1 33,9 EU12+ 84,4 15,6 75,4 24,6 Polska 89,9 10,1 77,6 22,4 EQLS – 2007.

Umiejętność czytania po angielsku u niepełnosprawnych (w %) Niepełno-sprawność Bardzo dobrze Dosyć dobrze Niezbyt dobrze Wcale nie czyta EU27 Nie 19,3 24,2 20,5 36,0 Tak 11,9 14,2 17,2 56,7 EU15 24,9 28,3 20,1 26,7 19,5 20,6 39,8 EU12+ 11,1 18,4 21,1 49,5 3,3 6,9 13,9 75,9 Polska 3,9 19,6 62,5 0,0 4,0 7,2 88,8 EQLS 2007.

Poczucie szczęścia - niepełnosprawni a sprawni (średnia - 1 jestem bardzo nieszczęśliwy, 10 – jestem bardzo szczęśliwy) niepełnosprawność   EU27 nie 7,40 tak 6,53 EU15 7,72 6,95 EU12+ 6,83 5,81 Polska 7,63 6,43 ESS 2010.

Natężenie chęci życia - niepełnosprawni a sprawni (Jak często czuł się Pan w ten sposób w ciągu ostatnich dwóch tygodni? średnie - skala: 1 – cały czas, 5 - wcale)  Niepełno-sprawność Czułem się wesoły i w dobrym nastroju Byłem aktywny i pełen energii Moje codzienne życie było wypełnione rzeczami, które mnie interesują UE27   nie 2,65 2,77 2,81 tak 3,37 3,81 3,41 EU15 Nie 2,50 2,68 Tak 3,06 3,63 3,19 EU12+ 2,86 2,89 3,03 3,73 4,01 3,67 Polska 2,76 2,74 2,94 3,78 4,02 3,75 EQLS 2007.

Parlamentu Europej-skiego Zaufanie do instytucji politycznych - niepełnosprawni a sprawni Średnia: 0 - Całkowity brak zaufania, 10 – Całkowite zaufanie Zaufanie do: Sejmu i Senatu Systemu prawnego Policji Poli-tyków Parlamentu Europej-skiego ONZ Niepełno-sprawność   EU27 nie tak 4,20 4,94 5,94 3,36 4,51 5,24 3,95 4,74 5,90 3,27 4,17 4,98 EU15 nie 4,66 5,49 6,49 3,75 4,48 5,37 4,34 5,29 6,43 3,60 4,08 5,09 EU12+ nie 3,38 4,97 2,67 4,57 5,01 3,29 3,80 2,70 4,32 4,78 Polska nie 3,52 4,39 5,36 4,82 5,40 3,23 3,88 5,44 2,55 4,40 4,96 ESS 2010.

Skala wartości Schwartza – średnia aprobaty wśród osób niepełnosprawnych w porównaniu z osobami sprawnymi W jakim stopniu każda z tych osób jest podobna do Pana: EU27 EU15 EU12+ Polska B Ważne jest dla niego to, aby być bogatym. Chce mieć dużo pieniędzy i różnych kosztownych przedmiotów. - - D Ważne jest dla niego pokazywanie własnych zdolności, możliwości. Chce, aby ludzie podziwiali to, co robi. E Ważne jest dla niego, aby żyć w bezpiecznym otoczeniu. + + + F Lubi niespodzianki i zawsze poszukuje nowych zajęć. I Ważne jest dla niego, aby być skromnym i pokornym. Stara się nie zwracać na siebie uwagi. J Ważna jest dla niego dobra zabawa. M Ważne jest dla niego odnoszenie znaczących sukcesów. O Poszukuje przygód i lubi ryzykować. Chce mieć życie pełne wrażeń. P Ważne jest dla niego, aby zawsze zachowywać się poprawnie. Pragnie uniknąć postępowania, które ludzie mogliby uznać za niewłaściwe. ++ T Ważna jest dla niego tradycja. Stara się postępować zgodnie z tradycjami religijnymi lub rodzinnymi.

Podsumowanie I Osoby niepełnosprawne żyją w gorszych warunkach materialnych od osób sprawnych: 1. Częściej nie pracują a dochody czerpią z rent i zasiłków 2. Mają niższe wykształcenie i mniejsze dodatkowe umiejętności sprzyjające pracy (języki, komputery) 3. Są bardziej zagrożone biedą, ich gospodarstwa domowe są gorzej wyposażone i częściej muszą rezygnować z ważnych wydatków 4. Niżej lokują siebie w społeczeństwie

Podsumowanie II Osoby niepełnosprawne cechują się niższą jakością życia i niższym kapitałem społecznym i kulturowym: 1. wyrażają niższe poczucie szczęścia i zadowolenia z życia 2. mają niższy dynamizm życiowy i optymizm życiowy 3. ich system wartości jest bardziej zorientowany na bezpieczeństwo, mniej dążą do wartości materialnych, sukcesu, realizacji wartości hedonistycznych, a bardziej do stabilizacji, typowości i „wtopienia się” w otoczenie

Podsumowanie III Osoby niepełnosprawne w Polsce i w regionie Europy Wschodniej w porównaniu z niepełnosprawnymi z Europy Zachodniej: 1. mają niższe wszystkie wskaźniki pozycji materialnej, wykształcenia, zadowolenia z życia, natężenia chęci życia i zaufania do świata 2. są słabiej zintegrowania ze społeczeństwem: różnice niepełnosprawni-sprawni pod względem zamożności, posiadania pracy, wykształcenia, jakości życia, zasobów psycho-społecznych i zaufania do świata są w nich większe