Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 20 Mechanika płynów 9.1 Prawo Archimedesa
Advertisements

stany skupienia materii
Stany skupienia.
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotował Wiktor Staszewski
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Woda i Życie dawniej i dziś.
Gimnazjum nr10 w Szczecinie grupa II :
Budowa i właściwości ciał stałych
Właściwości i budowa cieczy
Właściwości i budowa gazów
Szkiełkiem i Okiem Fascynujący Świat Doświadczeń
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
Przypomnienie materiału z Fizyki z klasy I Gim
Fizyka – Powtórzenie materiału z kl. I gimnazjum „W świecie materii”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
1.
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Elementy hydrostatyki i aerostatyki
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Siły międzycząsteczkowe
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Fizyka i astronomia Opracowała Diana Iwańska.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Stefana i Agatona Gillerów w Opatówku
Publiczne Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Drążnej
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
DANE INFORMACYJNE GRUPY
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
1.
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia
Chemia – z czego składa się materia?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Wyróżniamy dwa rodzaje menisków: wklęsły i wypukły.
Dlaczego gęsta ciecz wylana ze słoika rozlewa się, zajmując ograniczoną powierzchnię? Dlaczego woda tworzy pojedyncze krople, a gdy płynie z kranu, tworzy.
Właściwości i budowa materii
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rodzaje i skutki oddziaływań.
WŁAŚCIWOŚCI MATERII Zdjęcie w tle każdego slajdu pochodzi ze strony:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Pierwsza zasada termodynamiki
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Właściwości i budowa materii
Czy substancje można mieszać?
Z poprzednich lekcji Sprawdź, czy zapamiętałeś: Jakie stany skupienia występują w przyrodzie? Jakie są dowody ziarnistej (atomowej/cząsteczkowej) budowy.
1.
Statyczna równowaga płynu
Napięcie powierzchniowe
Statyczna równowaga płynu
Zapis prezentacji:

Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?

Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Cały nasz świat Nasza planeta, rośliny, zwierzęta, ludzie i wszystkie przedmioty dookoła są zbudowane z niewidocznych gołym okiem drobin. Wymieszane Nie wymieszane

Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Atomy Niewidoczne gołym okiem drobiny to atomy ̵ podstawowe składniki substancji. Atomy różnych substancji są różnej wielkości. Model atomu wodoru Model atomu tlenu Model atomu wapnia

Połączone ze sobą atomy to cząsteczki. Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Cząsteczki Połączone ze sobą atomy to cząsteczki. Atom tlenu Atomy tlenu Atomy wodoru Cząsteczka tlenu jest zbudowana z takich samych atomów. Cząsteczka wody jest zbudowana z różnych atomów.

Cząsteczki cały czas się poruszają. Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Cząsteczki cały czas się poruszają.

Oddziaływanie międzycząsteczkowe Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Oddziaływanie międzycząsteczkowe Nie da się połączyć dwóch kawałków złamanej kredy. Przyciąganie między cząsteczkami tych kawałków jest bardzo słabe. „ciecz” „pusto” Gdy połączymy połówki przeciętego jabłka, trudniej je rozdzielić niż kawałki kredy. Przyciąganie między cząsteczkami tych połówek jest większe.

Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Ciała stałe Cząsteczki w ciałach stałych silnie się przyciągają, dlatego znajdują się bardzo blisko siebie. Nie zmieniają położenia, tylko drgają we wszystkich kierunkach.

Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Ciecze Cząsteczki cieczy przyciągają się, ale słabiej niż cząsteczki ciał stałych. Przestrzeń między nimi jest niewielka, ale mogą się poruszać i zamieniać miejscami.

Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Gazy Cząsteczki gazów praktycznie się nie przyciągają. Przestrzeń między nimi jest duża, dlatego poruszają się niezależnie od siebie we wszystkie strony.

Objętość Ciała stałe mają określoną objętość, którą trudno zmienić. Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Objętość Ciała stałe mają określoną objętość, którą trudno zmienić. Ciecze mają określoną objętość, którą trudno zmienić. Gazy nie mają określonej objętości. Wypełniają cały pojemnik, w którym są zamknięte. Ich objętość łatwo zmienić.

Kształt Ciała stałe mają określony kształt. Z CZEGO JEST ZBUDOWANY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT? Kształt Ciała stałe mają określony kształt. Ciecze nie mają określonego kształtu; przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują. Gazy nie mają określonego kształtu; przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują.

Przekonaj się sam! Przygotuj: 2 szybki lub dwa lusterka,,wodę. Przebieg doświadczenia: połóż jedną szybkę na drugiej, a potem je rozdziel; zwilż jedną szybkę wodą, połóż ją na drugiej i spróbuj je rozdzielić. Obserwacje: Suche szybki łatwo rozdzielić. Zwilżone szybki mocno do siebie przylegają i trudno je rozdzielić. Wniosek: Woda wypełnia nierówności między szybkami i w ten sposób zwiększa oddziaływanie międzycząsteczkowe. Siły przylegania między wodą a szybkami utrudniają rozdzielenie szybek.

Przekonaj się sam! Przygotuj: perfumy lub dezodorant w aerozolu. Przebieg doświadczenia: stojąc w jednym miejscu rozpyl w powietrzu aerozol; kto pierwszy poczuje zapach, podnosi rękę. Obserwacje: Jako pierwsze podnoszą ręce osoby siedzące najbliżej. Po pewnym czasie zapach dociera do osób siedzących dalej. Wniosek: Cząsteczki wonnej substancji rozprzestrzeniają się we wszystkich kierunkach i ostatecznie wypełniają równomiernie całe pomieszczenie.