Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ruch jednostajnie przyspieszony
Advertisements

FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
FALE Równanie falowe w jednym wymiarze Fale harmoniczne proste
Ruch drgający drgania mechaniczne
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Fale t t + Dt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Fale.
Ruch harmoniczny prosty
Ruch harmoniczny prosty
Test 2 Poligrafia,
Fale dźwiękowe.
Elementy akustyki morza
OPORNOŚĆ HYDRAULICZNA, CHARAKTERYSTYKA PRZEPŁYWU
„Uczeń z klasą” – Badam świat
Temperatura, ciśnienie, energia wewnętrzna i ciepło.
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Fizyka – drgania, fale.
KONWEKCJA Zdzisław Świderski Kl. I TR.
Fale dźwiękowe.
1.
DŹWIĘK KAMERTONY.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Prędkość chwilowa Prędkość chwilowa jest to prędkość ciała w danej chwili. Prędkość chwilową vch jest ilorazem przemieszczenia ciała Δx do niewielkiego.
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
Badanie prędkości dźwięku w powietrzu
Witajcie! Nazywam się profesor Dźwięczek. Tematem dzisiejszej lekcji jest dźwięk, a dokładniej jego prędkość. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu rozchodzi.
Wyznaczanie prędkości dźwięku metodą oscyloskopową
Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu.
Konkurs Fizyka da się lubić!
Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu
KATEGORIA 1 Fizyka da się lubić Doświadczenie grupowe.
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Dźwięk.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: Funkcja falowa fali płaskiej.
Entropia gazu doskonałego
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
YETI NA TROPIE RICHTERA
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Pomiar przyspieszenia grawitacyjnego Ziemi ‘’Błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi…” Theodore Roosevelt.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
przyspieszenia ziemskiego.
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ
Rezonans to zjawisko wzbudzenie dużych drgań, gdy pobudzenie jest okresowe i ma częstotliwość bliską częstości własnej.
Zapis prezentacji:

Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku Magdalena Kaniowska Patrycja Gorzelańczyk Klaudia Danecka Anna Pachnik Agata Parka

Na początek trochę teorii

Co to jest dźwięk i jaką ma prędkość? Dźwięk to wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Prędkość dźwięku w określonym ośrodku to prędkość rozchodzenia się w nim podłużnego zaburzenia mechanicznego. Prędkość dźwięku w substancjach zależy od tempa przekazywania kolejnym cząsteczkom tej substancji energii drgań cząsteczek. Dla małych natężeń dźwięku (zatem również małej amplitudy drgań) prędkość związana z ruchem drgającym jest znacznie mniejsza od prędkości ruchu cieplnego cząsteczek, dlatego prędkość dźwięku nie zależy od jego natężenia (z wyjątkiem natężeń bardzo dużych, np. przy wybuchu) ani od częstości drgań. W powietrzu, w temperaturze 15 °C, prędkość rozchodzenia się dźwięku jest równa 340,3 m/s ≈ 1225 km/h. Prędkość ta zmienia się przy zmianie parametrów powietrza. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na prędkość dźwięku jest temperatura, w niewielkim stopniu ma wpływ wilgotność powietrza; nie zauważa się, zgodnie z przewidywaniami modelu gazu idealnego, wpływu ciśnienia.

Co wykorzystałyśmy w doświadczeniu? stoper z funkcją zatrzymania czasu dwie metalowe pokrywki do garnków ekierkę o długości ramion do 30 cm sznurek długości 1 metra

Jak to zrobiłyśmy? Czyli przebieg w kilku krokach.

KROK 1: Synchronizacja zegarków Synchronizujemy nasze stopery tak by pokazywały czas z dokładnością do 0.01s. Ważne jest też żeby urządzenia działały dokładnie tak samo.

KROK 2: Odległość Odległość 200 m wyznaczymy za pomocą ekierki i sznurka. Zaznaczamy długość kroku jednej z nas za pomocą sznurka po czym badamy jego długość ekierką. Następnie dzielimy 200 przez ową długość i uzyskujemy ilość potrzebnych kroków wykonanych przez daną osobę do pokonania pożądanego dystansu.

KROK 3: Pomiar dźwięku Jedna z nas uderza o siebie dwiema pokrywkami, a druga włącza stoper. Zatrzymuje czas na stoperze, gdy usłyszymy dźwięk. W punkcie wyjściowym zatrzymujemy czas w chwili usłyszenia echa dźwięku.

Nasze wyniki w tabeli pomiarów Lp. Różnica pomiędzy dwoma pomiarami Średni czas Prędkość dźwięku Wartość średnia prędkości dźwięku 1 0,63 0,60625 317,46 333,23 2 0,60 333,33 3 0,57 350,88 4 0,67 298,51 5 0,54 370,37 6 0,58 344,83 7 0,61 327,87 8 0,62 322,58

Co z tego wynika, czyli krótkie wnioski Błąd bezwzględny: 𝑏 𝑏 = 𝑥 0 − 𝑥 = 340,3−333,23 =7,07 𝑚 𝑠 Błąd względny: 𝑏 𝑤 = 𝑏 𝑏 𝑥 0 = 7,07 340,3 ≈0,0208 Błąd względny procentowy: 𝑏 𝑤 = 𝑏 𝑏 𝑥 0 ∗100%≈0,0208∗100%=2,08% Ze względu na niedokładność pomiaru czasu, czas reakcji i opory ruchu wynik nie będzie zbyt dokładny, jednak dzięki niemu będziemy mogli chociaż oszacować wartość prędkości dźwięku.

Dziękujemy za uwagę