Metodologia badań społecznych Wykłady I-III

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Finanse behawioralne.
Na podstawie: Analyzing Political Rhetoric autor: Martin Reisigl
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Analiza współzależności
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Analiza współzależności
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Struktura wyjaśniania naukowego
Podstawy metodologiczne ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Podstawy socjologii: wykład IV
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Metody badawcze w psychologii
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Podstawowe informacje
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Materializm a idealizm
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Metodologia badań społecznych Wykład X
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Planowanie badań i analiza wyników
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Rafał Trzciński Ewaluacja interwencji skierowanych do polskich przedsiębiorstw Doświadczenia Polskiej Agencji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projektowanie procesu badawczego
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Korelacje dwóch zmiennych. Korelacje Kowariancja.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Elementy metodologii badań społecznych
Źródła wiedzy biologicznej.
EKONOMETRIA Wykład 1a prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Wstęp do polityki gospodarczej
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

Metodologia badań społecznych Wykłady I-III Roman Dolata Zakład Ewaluacji Instytucji Edukacyjnych Dyżury: piątki, 15.30-17.00, s. 314 rdolata@uw.edu.pl

Podstawowe teksty i zaliczenie przedmiotu Podręcznik: - Earl Babbie (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN (załącznik F nieobowiązkowy) Uzupełniające teksty: David Silverman (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN M. Jakubowski, A. Pokropek (2009) Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. (www.ewd.edu.pl) Zaliczenie wykładu Test sprawdzający opanowanie pojęć metodologii badań społecznych Test składać się będzie z ok. 35 pytań zamkniętych

Problemy z tożsamością metodologiczną pedagogiki Pedagogika wykorzystuje warsztat badawczy przynajmniej czterech dyscyplin naukowych: filozofii, historii, psychologii, socjologii.

Czym zajmuje się metodologia? Metodologia - nauka o metodzie naukowej Hans Reichenbach: Kontekst odkrycia: czynniki psychologiczne i społeczne wpływające na sformułowanie danej teorii naukowej Kontekst uzasadnienia: przyjęte w danej nauce procedury racjonalnego akceptowania lub odrzucania teorii Karl Popper Świat I: świat obiektów i zjawisk fizykalnych Świat II: świat przeżyć subiektywnych Świat III: świat obiektywnej zawartości myśli, czyli zobiektywizowany (oderwany od procesu twórczego) świat nauki i sztuki Metodologia zajmuje się nauką w kontekście uzasadnienia i wiedzą zobiektywizowaną Metodologia nie jest psychologią, socjologią ani historią nauki Nauka a wartości

Pożytki płynące z metodologii Metodologia jest nauką normatywną Postępowanie zgodnie z zasadami formułowanymi przez metodologię nie zapewnia naukowej owocności naszych działań Postępowanie zgodnie z zasadami metodologii pozwala unikać typowych pułapek czyhających na (szczególnie początkującego) badacza Zasady metodologii są nagminnie łamane: Z niewiedzy Z lenistwa i oportunizmu Z racjonalnych powodów (ciężar dowodu, że złamanie zasad nie niweczy wartości poznawczej badania, spoczywa na łamiącym zasady)

Cechy postępowania naukowego Język umożliwiający komunikację w obrębie danej wspólnoty naukowej: jasność i jednoznaczność pojęć Zakorzenienie wiedzy w wynikach zaplanowanych i powtarzalnych badań Krytycyzm wobec procedur badawczych i formułowanych twierdzeń Problem falsyfikacji (Popper)

Struktura postępowania badawczego Podejścia badawcze Teorie naukowe Pytania badawcze/Hipotezy Wyniki Modele analizy danych Dane Metody i schematy badawcze Badane zjawiska ?

Podejścia badawcze Wybór dyscypliny naukowej Wybór w obrębie dyscypliny naukowej podejścia badawczego

Podejścia badawcze, cd Podstawowe podejścia badawcze w psychologii: behawiorystyczne psychoanalityczne humanistyczne poznawcze ewolucyjne

Podejścia badawcze, cd Podstawowe podejścia badawcze w socjologii: strukturalno-funkcjonalne teorie konfliktu interakcjonizm symboliczny etnometodologia

Podejścia badawcze, cd Podejścia niezależne od dyscypliny: wyjaśnienia nomotetyczne vs idiograficzne dane ilościowe vs jakościowe strategia indukcyjna vs dedukcyjna badania podstawowe vs badania stosowane (w tym ewaluacyjne)

Źródła pytań badawczych i hipotez: kontekst uzasadnienia i kontekst odkrycia Pytanie badawcze jest funkcją przyjętego podejścia i teorii naukowej danego zjawiska Hipoteza jest nowym (niepewnym) przewidywaniem postawionym na gruncie danej teorii naukowej Kontekst odkrycia Wykrycie źródeł pytań i hipotez w kontekście odkrycia to zadanie dla psychologów i socjologów nauki; dobre pytanie/hipoteza może się przyśnić, może być sformułowane na złość naukowemu rywalowi, może być dyktowana społeczną potrzebą, ideologiczną preferencją itp. Ważne, by kontekst odkrycia nie „obciążał” procesu badawczego.

Podstawowe typy pytań/hipotez naukowych Pytania/hipotezy mogą dotyczyć: występowania (nasilenia) zjawiska struktury (jawnej, ukrytej) zjawiska funkcji (jawnej, ukrytej) zjawiska przyczyn i konsekwencji zjawiska zmiany zjawiska w czasie (zmiany ilościowe vs jakościowe)

Poziomy sformułowania hipotezy naukowej Hipoteza teoretyczna nowe (niepewne), warte testowania przypuszczenie sformułowane na gruncie dotychczasowej wiedzy Hipoteza badawcza/operacyjna hipoteza odniesiona do przyjętych metod badania (wskaźników), schematu badawczego i modelu analizy danych

Cechy dobrej hipotezy naukowej Jest sformułowana w jasnym i jednoznacznym języku Jest ogólna (dla każdego x należącego do X) Jest falsyfikowalna nie jest tautologią jest tak sformułowana, iż można ją poddać empirycznemu testowi ma dużą moc poznawczą, czyli dużo „zakazuje”: szeroki zakres potencjalnych wyników wskazuje na jej fałszywość Jest prosta nie mnoży bytów teoretycznych (pojęć) bez potrzeby (brzytwa Ockhama); zawiera najprostsze z prawdopodobnych wyjaśnień

Problem przyczynowości Determinizm i indeterminizm Przykłady podejść deterministycznych: behawioryzm, podejście strukturalno- funkcjonalne Przykłady podejść indeterministycznych: psychologia humanistyczna, interakcjonizm symboliczny Schemat przyczynowo-skutkowy to podstawowa kategoria wyjaśniająca zjawiska w podejściu nomotetycznym

Związek przyczynowo-skutkowy przyczyna proces przyczynowo-skutkowy skutek

Problem przyczynowości, cd Pojęcie warunku koniecznego i wystarczającego Determinizm mechaniczny i probabilistyczny Probabilistyczny charakter praw odkrywanych w naukach społecznych

Warunki poprawnego uzasadnienia istnienia związku przyczynowo- skutkowego Wg. Paula Lazarsfelda: Przyczyna nie jest późniejsza niż skutek Istnieje empiryczna korelacja między wystąpieniem przyczyny i skutku Korelacja nie jest zależnością pozorną

Korelacja pozorna Zaobserwowanie korelacji między zjawiskiem X i Y nie jest dowodem istnienia związku przyczynowo- skutkowego Potrzeba kontroli zmiennych

Eksperyment

Eksperyment Eksperyment jako jeden ze schematów badawczych Eksperyment jako model „badania idealnego” Eksperyment jako model działania pedagogicznego

Eksperyment, podstawowe pojęcia manipulacja eksperymentalna, zmienna niezależna i zależna, grupa kontrolna i placebo, losowy dobór osób badanych i randomizacja.

Eksperyment: randomizacja Próba Grupa eksperymentalna 1 Grupa eksperymentalna 2 Grupa placebo Grupa kontrolna Losowy przydział

Różne schematy eksperymentalne klasyczny dwukrotny pomiar w jednej grupie szereg czasowy klasyczny bez pretestu pełny schemat Solomona schematy czynnikowe (np. 2x2, 2x3, 3x3 itd.) schematy ze zmienną mediującą (np. 2x2)

Eksperymenty klasyczny: schemat badania pretest grupa eksperymentalna: manipulacja eksperymentalna postetst pretest grupa kontrolna postetst

Kryteria oceny eksperymentu Trafność wewnętrzna Trafność zewnętrzna Powtarzalność Siła związku (problem determinizmu)

Zakłócenia eksperymyntu Wg D. T. Cambella: przypadkowe fluktuacje wartości zmiennych czynniki zewnętrzne samoistne trendy wpływ pretestu regresja do średniej zmiana narzędzi pomiarowych selektywny dobór grup wypadanie osób badanych