Odwołanie w postępowaniu administracyjnym
Środki zaskarżania w K.p.a. Środki zaskarżania w postępowaniu administracyjnym Środki zaskarżania w K.p.a. Zwyczajne - odwołanie - wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy - zażalenie Nadzwyczajne wznowienie postępowania stwierdzenie nieważności decyzji uchylenie lub zmiana decyzji dotkniętych niekwalifikowanymi wadami lub decyzji prawidłowych
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy Zwyczajne środki odwoławcze zażalenie Odwołanie, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy Zwyczajne środki odwoławcze
Pojęcie i istota odwołania Odwołanie jest zwyczajnym środkiem zaskarżania przysługującym od każdej decyzji wydanej przez organ I instancji. Ma charakter względnie dewolutywny i suspensywny. Wyjątek! Na decyzję wydaną przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Odwołanie – wymogi formalne Odwołanie jest pismem odformalizowanym. Oprócz podania danych osoby wnoszącej wystarczy, że strona wykaże, że nie jest zadowolona z decyzji. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał.
Obowiązki organu I instancji związane z wniesieniem odwołania 1. Badanie właściwości organu 2. Badanie warunków formalnych odwołania (czy jest wniesione w terminie, czy jest wniesione przez stronę) 3. Zawiadomienie stron o wniesionym odwołaniu 4. Analiza merytoryczna treści odwołania -Verte-
Analiza merytoryczna odwołania przez organ I instancji Prowadzi do autokontroli, w wyniku której zmienia lub uchyla swoją decyzję 1. Prowadzi do przekazania odwołania z aktami sprawy w terminie 7 dni do wyżej instancji 2.
Organ uwzględnia odwołanie i uznaje jego treść za słuszną AUTOKONTROLA Analiza merytoryczna daje podstawy do zmiany decyzji lub jej uchylenia, gdy: Organ uwzględnia odwołanie i uznaje jego treść za słuszną Inne strony wyrażają zgodę na zmianę lub uchylenie decyzji Od nowej decyzji służy odwołanie
Jeśli organ I instancji nie uwzględnia odwołania przekazuje go w ciągu 7 dni wraz z aktami sprawy organowi
1. Przekazuje organowi II instancji Jeśli organ I instancji uważa, że odwołanie wniosła osoba niebędąca stroną lub po terminie 1. Przekazuje organowi II instancji 2. Organ II instancji wydaje postanowienie o niedopuszczalności odwołania lub o uchybieniu terminu – to postanowienie jest ostateczne.
Obowiązki organu II instancji związane z wniesieniem odwołania 1. Badanie właściwości organu 2. Badanie warunków formalnych odwołania (czy jest wniesione w terminie, czy jest wniesione przez stronę) 4. Analiza merytoryczna treści odwołania
Rozstrzygnięcia organu odwoławczego Organ odwoławczy wydaje decyzję, w której: 1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo 2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy bądź uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji, albo umarza postępowanie odwoławcze. Organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę organ ten może wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
Umorzenie postępowania Gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania. Organ administracji publicznej może umorzyć postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym.
Zakaz reformationis in peius Zasada Zakaz orzekania na niekorzyść strony odwołującej się Wyjątki Zakaz nie obowiązuje w sytuacji, gdy decyzja rażąco narusza prawo lub interes społęczny
Różnice między odwołaniem i zażaleniem Do samodzielnego wypełnienia przez studentów. zażalenie
Dziękuje za uwagę