Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Analiza współzależności zjawisk
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Zainteresowania.
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Przechowywanie i zapominanie informacji
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
JAK SIĘ EFEKTYWNIE UCZYĆ I UTRWALAĆ TREŚCI SZKOLNE W DOMU
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Spostrzeganie.
KLOCKOMANIA.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
6-LATEK W SZKOLE.
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Jak uczyć się skutecznie?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Trening metodą Warnkego
Idea oceniania kształtującego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Metody sprawnego uczenia się.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Uwaga Michał Białek.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Metody pracy samokształceniowej ucznia
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
wykonała Edyta Gagracz
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Techniki efektywnego uczenia się
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
Analiza współzależności zjawisk
Zapis prezentacji:

Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie UWAGA I PAMIĘĆ

UWAGA Uwaga jest właściwością psychiczną, która odpowiada za kontrolę przebiegu pozostałych procesów i mogącą przyczynić się do polepszenia lub pogorszenia przebiegu pozostałych procesów poznawczych. Nie jest jednym określonym procesem, jest ona ściśle związana z przebiegiem wszystkich występujących procesów psychicznych.

UWAGA Uwaga to skierowanie świadomości na przedmioty czy zjawiska. Ta właściwość psychiczna posiada dwie funkcje: selekcję ukierunkowanie aktywności człowieka. Są one ze sobą powiązane.

UWAGA Selektywna zdolność do odbioru bodźców polega na możliwości wyboru czynności, jaką chcemy wykonywać. Wiąże się to z drugą funkcja uwagi, mianowicie możliwością ograniczania dopływu sygnałów otoczenia tylko dla niektórych z wyłączeniem innych; ukierunkowanie uwagi na cel lub zadanie.

UWAGA Rodzaje uwagi: Najprostszą postacią jest uwaga mimowolna zależna od zachowania wyznaczanego przez siłę i wielkość działających bodźców. Ten rodzaj najprościej wyjaśnić na przykładzie małego dziecka, które bawiąc się swoją ulubiona zabawka gdy da mu się inna od razu przerwie czynność wykonywaną i zainteresuje się nowym przedmiotem.

UWAGA Uwaga dowolna, kognitywna związana jest z zachowaniem celowym, skierowanym na wykonanie określonego zadania. Tym samym wymaga świadomego działania i wysiłku woli. L.S. Wygotski uważa iż ten rodzaj uwagi z punktu widzenia swojej genezy jest aktem społecznym a nie biologicznym i kształtuje się u dzieci w trakcie jego obcowania z dorosłymi.

PAMIĘĆ

UWAGA Uwaga charakteryzuje się następującymi cechami: zakres natężenie podzielność przerzutność trwałość

UWAGA Zakres uwagi czyli inaczej jej pojemność podlega rozwojowi. Zależy od ilości spostrzeganych przedmiotów i od właściwości indywidualnych. Przeciętny dorosły człowiek obejmuje zwykle cztery do sześciu elementów w polu widzenia. Ćwiczenie tej cechy powoduje jej wzrost. Natężenie lub inaczej siła, intensywność. Polega na skoncentrowaniu się na określonym obiekcie lub zadaniu spośród wielu innych i utrzymaniu go w polu uwagi. Koncentracja podlega naturalnym wahaniom i kształtuje się w ciągu całego życia.

UWAGA Trwałość uwagi wzmaga efektywność działania ludzkiego. U małych dzieci jest ona zwykle nietrwała, dopiero pod wpływam nauki wzrasta możliwość dłuższego skupienia się na zadaniu. Przeciwieństwem trwałości jest podzielność. Przez tą cechę rozumiemy zdolność do jednoczesnego skupiania się na kilku obiektach. Przykładami na podzielność uwagi może być praca nauczyciela zwracającego uwagę jednocześnie na wszystko co dzieje się w klasie jak i na prowadzoną lekcje. Przerzutność uwagi to zdolność do szybkiej zmiany działania; tu za przykład może posłużyć nam grupa dzieci mających inklinacje do zadawania pytań jednocześnie zupełnie nie związanych ze sobą nie czekając na odpowiedź.

PAMIĘĆ Pamięć jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Pamięć jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej. Istnieją różne sposoby klasyfikacji pamięci w zależności od czasu jej trwania, charakteru i sposobu przypominania. Główne etapy tworzenia i przywoływania pamięci, z punktu widzenia przetwarzania informacji, to: zapamiętywanie (zachowywanie) przechowywanie informacji (magazynowanie) przypominanie (odtwarzanie)

Magazynowa koncepcja pamięci Pamięć sensoryczna (ultrakrótkotrwała) VSTM Pamięć krótkotrwała STM Pamięć (długo)trwała LTM Zanikanie Zapominanie

Pamięć krótkotrwała STM Efekt pierwszeństwa i efekt świeżości Krzywa pozycyjna

Model pamięci operacyjnej (Baddeley, 1974 / 2000) Struktury płynne Str. skryst. Całość “zanurzona” w systemie wiedzy (knowledge base) Centralny system wykonawczy Central Executive Pętla fonologiczna Phonological loop Notes wzrokowo- przestrzenny Visuospatial sketchpad Bufor epizodyczny Episodic buffer Semantyka wzrokowa Visual semantics Pamięć epizodyczna Episodic LTM Język Language

PAMIĘĆ Pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania

PAMIĘĆ Stożek doświadczenia DALE`A demonstracja aktywne zwiedzanie czytanie słuchanie oglądanie obrazków nieruchomych oglądanie obrazków ruchomych demonstracja aktywne zwiedzanie dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role; symulacje zastosowanie w praktyce Stożek doświadczenia DALE`A

PAMIĘĆ Wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa. Jeżeli chcesz mieć sprawną pamięć – bądź stale aktywny w poznawaniu świata!

PAMIĘĆ Im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek

PAMIĘĆ Miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nim- bo uwierzy, że jest głupi... Stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania

PAMIĘĆ To co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku - jak kibic nazwiska zawodników. To co jest zabarwione emocjonalnie - najtrwalej zapamiętasz (gdy królowa ma na imię tak jak, Twoja dziewczyna...)

PAMIĘĆ Przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych!!!

PAMIĘĆ Efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego!!!

Lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno. PAMIĘĆ Pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9. Człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań. Rozdrabnianie - utrudnia zapamiętanie. Lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno.

Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi? Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Perm Karbon Dewon Sylur Ordowik Kambr Prekambr

UWAGA Roztargnienie jest przeciwieństwem sprawnej uwagi dowolnej. Oznacza ono zachowania, w których człowiek nie potrafi skoncentrować uwagi na pożądanym obiekcie lub działaniu przez dłuższy okres czasu. Jego uwaga jest rozproszona i łatwo odwracalna. Swoista odmiana roztargnienia występuje często u ludzi nadmiernie skoncentrowanych na jednym tylko obiekcie lub czynności, gdy z trudem przenosi on swoja uwagę na czynności czy obiekty, które aktualnie znalazły się w polu jego działania.

PAMIĘĆ

PAMIĘĆ

PAMIĘĆ

KONIEC 