Adobe Flash vs Hyper Text Markup Language 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
HTML 5.0 Marcin Badurowicz .
Advertisements

20041 Projektowanie dynamicznych witryn internetowych Paweł Górczyński ASP 3.0.
Podstawowe funkcje przegladarek.
Marcin Piotrowski. Najpopularniejszymi darmowymi przeglądarkami są Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox, Google Chrome.
Internet Czyli wirtualny świat.
FLASH - INTERAKCJA Interaktywne dokumenty WWW.
Podstawowe wiadomości
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
Technologie XML Mgr inż. Michał Jaros Technologie XML wykład 1.
Arkadiusz Twardoń ZTiPSK
Przeglądarka Internetowa
PHP vs. ASP PHP – lider wydajności wśród języków skryptowych.
Systemy zarządzania treścią CMS
PHP wprowadzenie.
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
Program Skype  Aleksandra Sikora, kl.III gim..
Made by Mateusz Szirch Kilka słów o JavaScript.
Wieloplatformowa Gra edukacyjna dla nastolatków
Łukasz Sobczak. 1)Co to jest Office 2010 Web Apps 2)SharePoint 2010 a narzędzia pakietu office 3)Integracja Office Web Apps z SharePoint )Problemy.
Rozwój aplikacji przy wykorzystaniu ASP.NET
Aplikacje Internetowe
Portal Główne technologie webowe Tajemnice przeglądarek stron www
System webowy do tworzenia kolektywnych prototypów aplikacji sieciowych i mobilnych Łukasz Przywarty
Web Serwisy w praktyce Technologie internetowe ( )
Rozwój aplikacji. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji złożonych aplikacji opartych na przeglądarce. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji.
* HTML5 i CSS3 w nowoczesnych serwisach internetowych
Microsoft Expression Studio
Softeris Portal System CMS. System CMS System Zarządzania Treścią umożliwiający łatwe tworzenie elastycznych stron internetowych oraz portali intranetowych.
Damian Zawada
Ewolucja stron WWW Historia Informatyki.
Lokalne serwery www Serwer WWW - ang. Web server jest to oprogramowanie zainstalowane na serwerze podłączonym do sieci Internet. Używające technologii.
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
HTML5 - czy przewróci do góry nogami rynek aplikacji?
Autor: Kamil Szafranek
Systemy operacyjne.
Internetowe surfowanie
Specjalizacja "Dziennikarstwo On-line„ asynchroniczny JavaScript i XML – AJAX Część 6 Prowadzący: Dariusz Jaruga
Chyba najczęściej używaną przeglądarką internetową jest INTERNET EXPLORER, bo jest ona domyślnie instalowana w wiodącym na rynku polskim oprogramowaniu.
ZAKŁAD SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH
Specjalizacja "Dziennikarstwo On-line„ HTML – XHTML – Warsztat Prowadzący: Dariusz Jaruga
Czym są HTML5 i Adobe Flash? Nowe technologie związane ze standardem Charakterystyka rozwiązań Testy wydajności Podsumowanie Bibliografia Wprowadzenie.
Wprowadzenie do HTML Informatyka Cele lekcji: Wiadomości:
Specjalizacja "Dziennikarstwo On-line„ HTML – XHTML część 1 Prowadzący: Dariusz Jaruga
W W W Łukasz Stochniał.
Nieograniczone źródło informacji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Projektowanie Aplikacji Internetowych
Przeglądarki Wszelkie prawa zastrzeżone! Google Chrome – przeglądarka internetowa tworzona przez Google. Jej kod został napisany w oparciu o rozwiązania.
Temat 1: Ogólne cechy języka PHP
HTML (ang. HyperText Markup Language ) – język do tworzenia stron internetowych opierający się na znacznikach, czy inaczej je nazywając – tagach. Język.
Projektowanie Aplikacji Internetowych Artur Niewiarowski Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki Politechnika Krakowska.
Adobe Flash vs Hyper Text Markup Language 5
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
System operacyjny Windows
Podstawy języka skryptów
Grafika komputerowa Graphics Image Manipulation Program (GIMP) - zaawansowany edytor grafiki rastrowej za darmo Virtual Reality Modelling Language (VRML)
Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Obiekty COM Przemysław Buczkowski. Plan prezentacji 1.Wprowadzenie do COM 2.Historia standardu 3.Jak działa COM 4.Interface IUknown 5.Paradygmaty COM.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
INTERNET jako „ocean informacji”
HTML 5.0. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 2 Program Literatura Historia HTML Koncepcja HTML.
Temat: Porównanie technologii php,c# oraz javascript na przykładzie webaplikacji typu społecznościowy agregator treści Autor: Wojciech Ślawski.
Języki i technologie wytwarzania stron WWW Autor: Michał Walkowski Referat.
Elementy przeglądarki internetowej Pasek menu Pasek kart Pasek adresowy Pasek wyszukiwania Okno z zawartością strony internetowej Zakładki (ulubione)
Hipertekst HTML WWW.
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Zapis prezentacji:

Adobe Flash vs Hyper Text Markup Language 5 Autorzy: Piotr Kwiatek i Paweł Głębocki Grupa: I9H1S4

Wprowadzenie Czym są HTML5 i Adobe Flash? Nowe technologie związane ze standardem Charakterystyka rozwiązań Testy wydajności Podsumowanie Bibliografia

Czym są HTML5 i Adobe Flash?

Czym jest HTML5? 1994 HTML 2 1996 CSS 1 + JavaScript 1997 HTML 3.2 i 4 2000 XHTML 1 i HTML 4.01 2005 AJAX 2008 HTML 5 2007 Google Gears O3D

Czym jest Adobe Flash? 1995 – firma FutureWave Software wydaje aplikację FutureSplash Animator, 1996 – przejęcie FutureSplash przez Macromedia, 1996 – wydanie Macromedia Flash 1.0, 2002 – wydanie Macromedia Flash MX, 2003 – wydanie Macromedia MX 2004, 2005 – przejęcie Macromedia przez Adobe, 2007 – wydanie Adobe Flash CS3 Professional, 2008 – wydanie Adobe Flash CS4 Professional, 2010 – wydanie Adobe Flash CS5 Professional.

Adobe Flash i programowanie Wbudowany język programowania AS (ActionScript) – możliwość interakcji z użytkownikiem, obsługa zdarzeń, zaawansowane animacje,

Nowe technologie związane ze standardem

Nowe technologie związane ze standardem Multimedia Gromadzenie informacji Łączność i wykonywanie zadań Obsługa formularzy i stron Semantyka strony Dysk sieciowy: \\adresIP\Demonstracje

Multimedia Audio, Video – możliwość zagnieżdżenie odtwarzacza w przeglądarce Możliwość modyfikowania treści audio spod poziomu przeglądarki Canvas – pozwala na dynamiczne, skryptowe renderowanie kształtów i obrazów bitmapowych WebGL – rozszerzenie Canvas o obsługę grafiki 3D SVG – uniwersalny format dwuwymiarowej grafiki wektorowej (statycznej i animowanej) Zagnieżdżanie czcionek w strukturze strony Device – umożliwia obsługę urządzeń takich jak: kamera internetowa, mikrofon i nośniki danych USB

Multimedia Kodowanie w Video: WebM VP8/Vorbis: Firefox, Chrome, Opera, IE, Safari MP4 H.264/AAC: IE, Safari, Chrome Ogg Theora/Vorbis: Firefox, Chrome, Opera

Multimedia Quake II: http://crystalin.dyndns.org:8080/GwtQuake.html Civilization: http://games.freeciv.net/wireframe.jsp?do=login Wolfenstein 3d: http://www.nihilogic.dk/labs/wolf/

Multimedia we Flash Flash pozwala na punktowe definiowanie grubości linii, kiedy HTML5 wymaga definiowania w pikselach. Flash używa zaawansowanych technik anti-aliasingu i mieszania barw. Nawet na ekranach, które nie posiadają takich możliwości obrazy wydają się bardzo precyzyjne i Flash wygląda lepiej. Sytuacja zmienia się wraz z wprowadzaniem SVG w HTML5, Flash jest lepszy od Canvas. Zauważa się duże rozbieżności w wydajności Canvas w różnych przeglądarkach. Co więcej kod Canvas czasami po prostu nie działa, ponieważ nie każda przeglądarka implementuje funkcje Canvas w ten sam sposób. Flash używa kodeka x264. Przewagą Flash jest to, że aplikacja Flash jest w stanie kontrolować bufor. Udostępnia przyciski nawigacyjne i inne bardziej zaawansowane opcje. Istnieje również możliwość zwrotnego powiadomienia serwera o przepustowości łącza, dzięki czemu może on dostosować jakoś (stopień kompresji) odtwarzanego filmu.

Gromadzenie informacji WebStorage – gromadzenie informacji w lokalnej pamięci Web SQL Database – gromadzenie informacji w lokalnej bazie danych Indexed Database API – gromadzenie informacji w indeksowanej bazie danych Application Cache – przechowywanie zawartości całej strony w pamięci off-line API plikowe: FileSystem, File, FileWriter – obsługa plików i katalogów Flash nie gromadzi danych w przeglądarce, a jedynie zapisuje ulotne informacje w ramach sesji wtyczki Flash, które są tracone po zamknięciu dokumentu. Brak bazy danych SQL po stronie przeglądarki. Moduły do komunikacji z zewnętrznymi bazami danych. Przechowywanie pliku SWF w Cache przeglądarki. API plikowe dostępne.

Gromadzenie informacji

Łączność i realizacja zadań WebSocket – komunikacja bazująca na zasadzie gniazd Cross-Document messaging – komunikacja miedzy otwartymi dokumentami Serwer-Sent Events – mozliwosć zgłaszania komunikatów ze strony serwera Geolocation – lokalizowanie użytkownika Notifications – informowanie użytkownika o zdarzeniach WebWorkers – obsługa wielowątkowa We Flash także dostępne Nie. Zazwyczaj wspomagane przez HTML5.

Łączność i realizacja zadań

Obsługa formularzy i stron Nowe elementy formularzy, takie jak paski postępu, suwaki, autouzupełnianie, kontrolki od wprowadzania liczb, dat, adresów… Obsługa walidacji zawartości znaczników – na podstawie typu elementu lub wyrażenia regularnego Speech Input API – możliwość wprowadzania danych przy użyciu głosu Zarządzanie historią odwiedzanych stron spod poziomu skryptów Zaimplementowane już komponenty. Renderowane przez wtyczkę FLASH, a nie tak jak w HTML5 przez system lub przeglądarkę. Obsługiwane przez ActionScript. Brak (?) Brak. Potrzebny HTML5.

Obsługa formularzy i stron

Semantyka stron Podział dokumentu na nagłówki, stopki, artykuły, sekcje umożliwiający łatwiejsze indeksowanie zawartości i wykrywanie tytułów Oznaczanie znaczenia poszczególnych fragmentów tekstu przy użyciu mikrodanych i mikroformatów, umożliwiające zrozumienie ich znaczenia, np. adres, imię i nazwisko, nazwa zespołu, firmy… Dodanie informacji nawigacyjnych zarówno na poziomie strony jak i poszczególnych odnośników

Semantyka stron

Semantyka stron Flash Strony we Flash mają dużo gorszą semantykę i są bardzo opornie czytane przez większość botów wyszukiwarek internetowych. Google jednak stara się indeksować strony we Flash, ale tylko wtedy kiedy aplikacja Flash pobiera dane z zewnętrznych plików XML lub tym podobnych.

Charakterystyka rozwiązań rozwiązań

Wady HTML5 Problemy z kodekami Video – WebM vs h.264 Brak pełnej implementacji Standard ciągle rozwijany – następują w nim zmiany Ponad 40% wykorzystywanych przeglądarek go nie wspiera (wg. danych StatCounter) Różne przeglądarki implementują różne moduły standardu – mała część wspólna

Popularność Adobe Flash 1.2 miliarda telefonów komórkowych potrafi obsługiwać Flash 70% gier online wykorzystuje Flash 98% użytkowników Internetu z niego korzysta 85% ze 100 najpopularniejszych stron wykorzystuje Flash Wiele ważnych stron wykorzystuje Flash 2-3 miliony członków społeczności deweloperów technologii Flash 90% twórców posiada zainstalowaną obsługę Flash

Dostępność technologii w przeglądarkach internetowych

Użytkownicy FLASH FLASH HTML5

Obsługa funkcji HTML5 i FLASH FLASH HTML5 Rysowanie 2D Native 3D SVG VIDEO AUDIO Efekty (filtry) Dostęp do plików (API) Socket Connections Rozpoznawalność (%)

Testy wydajności

Testy wydajności YouTube – odtwarzanie filmów WebM 720p (http://www.youtube.com/watch?v=e-fHh3a2ub4) Chrome 11 Firefox 4.0.1 Opera 11.11 Internet Explorer 9 Safari 5 HTML5 25% 10% 30% 14% 15% Adobe Flash 20% 16% 13%

Testy wydajności YouTube – wyniki testów z Wikipedii Chrome (Mac) Firefox (Mac) Safari Chrome (Win) Firefox (Win) Internet Explorer 8 Safari (Win) HTML5 49.89% - 12.39% 25.66% Adobe Flash 10 50.39% 40.25% 37.41% 19.55% 22% 22.41% 23.22% Adobe Flash 10.1 49.79% 42.07% 32.07% 10.73% 6% 14.62% 7.43%

Podsumowanie

Co, kiedy wybrać? Kierunki rozwoju: Wypieranie XHTML i HTML 4.01 przez HTML5 Integracja obu standardów w zawartość stron Prognoza – brak dominującego standardu w najbliższym okresie Wybierz HTML5 Wybierz Adobe Flash W przypadku systemów o niskiej wydajności Jeśli musisz obsługiwać wiele różnych, w tym starszych, przeglądarek W przypadku ograniczeń finansowych Gdy chcesz przetwarzać strumienie multimedialne wysokiej jakości Jeśli chcesz być wspierany na produktach firmy Apple (iPad, iPhone, …) W przypadku gdy chcesz chronić zawartość publikowaną w sieci przed nieautoryzowanym wykorzystaniem Jeśli chcesz pracować w otwartym środowisku Jeśli chcesz publikować reklamy zawierające wideo Jeśli zdecydujesz się na natywną obsługę – bez wtyczek W przypadku integracji komunikacji dwustronnej wykorzystującej strumienie multimedialne, np. rozmowy wideo Jeśli chcesz, by Twoja strona była poprawnie indeksowana

Dlaczego Adobe Flash? Wygodniejszy dla developerów. Adobe udostępnia środowiska programistyczne i narzędzia do programowania aplikacji Flash, Flash pozwala zagnieżdżać niestandardowe czcionki. HTML5 posiada już takie mechanizmy, ale ciągle są w fazie początkowej (WOFF, MsWEFT). Jedna aplikacja Flash działa wszędzie. Zdarza się kilka wyjątków, jednak firma Adobe ciągle dąży do takiego efektu w imię idei „pixel perfect fidelity across browsers and systems”. Użytkownicy Adobe Creative Suite posiadają możliwość używania dodatkowych wtyczek, które umożliwiają stosowanie w animacjach Flash dodatkowych efektów. Animacje stworzone przy pomocy AJAX mają całkowicie otwarty kod. Adobe Flash posiada dużo lepiej przygotowany silnik do tworzenia gier (renderowanie obiektów, przestrzeni, integracja z Facebook, Twitter), gdzie HTML5 posiada jedynie enigmatyczne Javascript-owe biblioteki.

Co dalej z Adobe Flash? W wersji 10.2 wprowadzono Stage Video API, które umożliwia akcelerację sprzętową, Nowe API wykorzystuje procesor na każdym etapie renderowania, Obsługa 2 monitorów w trybie Fullscreen, Wprowadzenie podpikselowego renderowania czcionek, dzięki czemu napisy wyglądają ładniej we Flash.

Czy Adobe jest wrogiem HTML5? Adobe jest aktywnym członkiem grup zajmującym się tworzeniem i rozwijaniem standardu HTML5 W marcu 2011r. Adobe opublikowało wersję testową programu Wallaby – aplikacji pozwalającej na prostą i szybką konwersję plików źródłowych Action Script (Flash) do języka HTML5

Grube ryby o HTML5 i Flash Apple nie wspiera Flash, Microsoft uczestniczy w rozwijaniu HTML5, Google wspiera i wykorzystuje ostrożnie HTML5 (np. w Youtube), jednak faworyzuje Flasha, Adobe o dziwo rozwija HTML5 jednak blokuje wiele potencjalnych rozwiązań.

Bibliografia Prezentacja HTML5 autorstwa Marcina Wicharego (http://slides.html5rocks.com) Wersja anglojęzyczna Wikipedii (http://en.wikipedia.org/wiki/HTML5 i http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML5_and_Flash) Materiały referencyjne World Wide Web Consortium (http://www.w3.org/TR/html5) i Web Hypertext Application Technology Working Group (http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage) http://features.techworld.com/applications/3225509/flash-vs-html5-seven-reasons-web-designers-remain-loyal-to-flash/

Dziękujemy za uwagę