Witajcie! Nazywam się profesor Dźwięczek. Tematem dzisiejszej lekcji jest dźwięk, a dokładniej jego prędkość. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu rozchodzi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady bezpieczeństwa na boisku i korytarzach szkolnych
Advertisements

Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Niepewności przypadkowe
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Dzień przedsiębiorczości 3 kwietnia 2008r.odbył się dzień przedsiębiorczości. Była to już piąta edycja programu. Dla mnie był to dzień, w którym miałem.
Opracowanie wyników pomiarów
Projektor i sposób jego podłączenia
Co mogę zrobić, aby mój dom był jeszcze bardziej ekologiczny
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Paweł Surma Hubert Gryczka Rafał Zmudziński Łukasz Jankowski
„Moja szkoła jest atrakcyjna dla uczniów”
Prezentują:.
Pomiar Fazowy 3D Nowa technika pomiarowa dla Wideo Endoskopów XL G3.
Wykorzystaj czas.
Doświadczenie – Moc świeczki typu „tea-light”
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
KATEGORIA - DOŚWIADCZENIE Marek DerezulkoII Liceum Ogólnokształcące Adrian Gęsickiz Oddziałami Dwujęzycznymi Wojciech Fabjańczukim. Adama Mickiewicza Joanna.
Projekt edukacyjny klasy IIIa Gimnazjum w roku szkolnym 2012/2013
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
Im więcej owiec, tym więcej owczych nóg.
Skala i plan.
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Wyznaczanie prędkości dźwięku metodą oscyloskopową
Krótkie formy wypowiedzi pisemnej
Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?
Każdy z nas choć raz marzył o wakacjach, takich, które pamiętał by do końca życia…
Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu.
Konkurs Fizyka da się lubić!
KATEGORIA 1 Fizyka da się lubić Doświadczenie grupowe.
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
wykonanie: Katarzyna Hoffmann, Anna Kasiewicz, Jakub Stasiuk
Wyznaczanie liczby  Przygotowali i przeprowadzili uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Wodzisławiu Śląskim.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
Omówienie i poprawa sprawdzianu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ „Fizyka da się lubić 2016”
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Czym zajmuje się fizyka ?
Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Gimnazjum Publiczne im. Mikołaja Kopernika w Ziębicach Rok szkolny 2010/2011.
Doświadczenie Michelsona i Morley’a Wykonała: Kaja Rodkiewicz Studia II stopnia, I rok GiG Wydział: Górnictwa i Geoinżynierii Grupa
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Pomiar przyspieszenia grawitacyjnego Ziemi ‘’Błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi…” Theodore Roosevelt.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Waga mierząca masę piórka:
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Wyznaczanie indukcji magnetycznej
przyspieszenia ziemskiego.
WAŻĘ PIERZĘ Gabriela Nowak.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
LearningApps.org Służy do tworzenia rozmaitych aplikacji: quizów, testów, krzyżówek i in. Do wykorzystania niemal w każdym przedmiocie nauczania „Gotowce”
ZASTOSOWANIA Systemów wizyjnych
Nowe rozwiązania wodomierzy w inteligentnych pomiarach
Zapis prezentacji:

Witajcie! Nazywam się profesor Dźwięczek. Tematem dzisiejszej lekcji jest dźwięk, a dokładniej jego prędkość. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu rozchodzi się on z prędkością 340,3 m/s.

Moi uczniowie: Anita, Kornelia, Damian, Dawid, Kuba, Miłosz i Paweł postanowili sprawdzić dostępnymi dla nich sposobami, czy rzeczywiście tak jest.

Po długich godzinach rozmyślań, wykonywania schematów, niezliczonej ilości pomysłów moi uczniowie doszli do wniosku, że najlepszym sposobem będzie wytworzenie dźwięku w bliskiej odległości od ściany, bezpośrednio przy mikrofonie i obliczenie czasu pomiędzy wykryciem przez program Audacity dźwięku, a odbitego od ściany jego echa.

W celu wytworzenia dźwięku klaskali, co powodowało stosunkowo głośne i krótkie odgłosy. Dźwięk był wychwytywany przez mikrofon, a następnie odbijał się od ściany i był ponownie rejestrowany. Szybko okazało się jednak, że na stosunkowo krótkiej odległości trudne jest wykrycie echa, ponieważ powracający dźwięk jest zniekształcony i nie ma możliwości wykonania dokładnych pomiarów, nawet po ustawieniu na osi setnych i tysięcznych części sekundy oraz powiększeniu obrazu. Wyglądało to tak:

Aby wytłumić dźwięk, ukierunkować go i zwiększyć dokładność pomiaru wykonali oni tunel z wytłaczanek po jajkach. Poszczególne jego elementy połączyli taśmą.

Gotowy tunel ustawili pod ścianą w gabinecie fizycznym. Na jego początku, w odległości 91 cm usytuowali mikrofon podłączony do laptopa. ściana tunel mikrofon laptop

Spośród 10 wykonanych pomiarów (nie licząc tych, wykonanych bez tunelu) jedynie na 5 udało się wyraźnie zauważyć echo. Na poniższych zdjęciach można zauważyć przerwę pomiędzy dźwiękiem wytworzonym przy klaśnięciu, a jego echem, słabszym i krótszym niż pierwotny dźwięk. We wszystkich 5 pomiarach czas pomiędzy dźwiękiem, a echem był ten sam, wynosił 0,005sekundy przy każdym pomiarze. Moi uczniowie nie dysponowali dokładniejszym programem, stąd należy założyć niepewność pomiarową wynoszącą ± 0,001 sekundy.

Poniżej zdjęcia 5 wykorzystanych pomiarów: (zdjęcia w różnych skalach, stąd inne długości strzałek)

Ostatecznie, dysponując danymi czasu i odległości, wykonali obliczenia. t=0,005s ± 0,001 s s=1,82m Niepewność pomiarowa: ± 0,001 s

Jestem dumny z wyników pracy moich uczniów. Sprawiło im to wielką frajdę, zdobyli nowe doświadczenia i przekonali się, że bez pomocy specjalistycznego sprzętu można wykonywać dokładne pomiary i fascynujące eksperymenty, a przy tym dobrze się bawić!

KONIEC Wykonali uczniowie ZSP im. A. Mickiewicza w Lubaniu: o Anita Nowak, klasa I D o Kornelia Sikora, klasa I A o Damian Stempel, klasa I A o Dawid Pasternak, klasa I A o Jakub Szewc, klasa I A o Miłosz Konefał, klasa IA o Paweł Pasternak, klasa IA Opiekun projektu: nauczyciel fizyki, Maria Narkiewicz