Główne błędy popełniane we wnioskach aplikacyjnych w zakresie opisu zgodności projektu ze Strategią ZIT AJ Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej
Zakres opisu zgodności ze Strategią wykracza poza pole we wniosku przeznaczone na opis zgodności projektu ze Strategią. Ocena zgodności projektu ze Strategią odbywa się w oparciu o treść całego wniosku. Szczególne znaczenie w procesie oceny zgodności ze Strategią mają zapisy w częściach wniosku powiązanych bezpośrednio z kryteriami oceny Zgodności ze Strategią ZIT. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Części szczególnie ważne dla oceny strategicznej: E. Skrócony opis projektu F.3. Zgodność z dokumentami o charakterze regionalnym lub ZIT jeśli dotyczy G. Komplementarność N. Zakres rzeczowy O. Wskaźniki osiągnięcia celów projektu Studium wykonalności Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Opis zgodności ze Strategią ZIT AJ [F.3. Zgodność z dokumentami o charakterze regionalnym lub ZIT jeśli dotyczy] Ograniczenie opisu zgodności do oświadczenia, że projekt jest zgodny ze Strategią ZIT AJ. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Opis zgodności ze Strategią ZIT AJ [F.3. Zgodność z dokumentami o charakterze regionalnym lub ZIT jeśli dotyczy] Odniesienie zgodności projektu wyłącznie do celu głównego Strategii ZIT AJ. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Opis zgodności ze Strategią ZIT AJ [F.3. Zgodność z dokumentami o charakterze regionalnym lub ZIT jeśli dotyczy] Przekopiowanie do pola opisu zgodności projektu ze Strategią danych z części wniosku zawierających skrócony opisu projektu lub zakres rzeczowy bez powiązania tych danych z zapisami Strategii. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Opis zgodności ze Strategią ZIT AJ [F.3. Zgodność z dokumentami o charakterze regionalnym lub ZIT jeśli dotyczy] Odniesienie głównego celu projektu do innego działania niż działanie, w ramach którego ogłoszono konkurs. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Brak wskazania projektów komplementarnych. Komplementarność [G. Komplementarność ] Brak wskazania projektów komplementarnych. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Komplementarność [G. Komplementarność ] Wskazanie projektów komplementarnych bez wskazania projektu komplementarnego w ramach danego naboru. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Przykład: Wskazanie i opis 12 projektów komplementarnych, które zostały zrealizowane przez różnych beneficjentów w perspektywie budżetowej UE 2007-2013. Ponieważ Wnioskodawca nie wykazał żadnego projektu komplementarnego z danego naboru, otrzymuje minimalną ilość punktów za spełnienie kryterium komplementarności czyli 25% (projekt jest komplementarny z minimum jednym innym projektem). Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Komplementarność [G. Komplementarność ] Wskazanie, jako projektów komplementarnych, działań nieobjętych dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
zakup urządzeń peryferyjnych zakup niszczarki Przykład: Wnioskodawca we wniosku dotyczącym projektu wdrożenia e-usług w polu G. Komplementarność opisuje kilka projektów, które zrealizował uprzednio: zakup komputerów zakup urządzeń peryferyjnych zakup niszczarki zakup i instalacja oprogramowania specjalistycznego Wszystkie projekty zrealizowane zostały w całości ze środków własnych Wnioskodawcy, w ramach jego podstawowej działalności, bez wsparcia UE. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
[O. Wskaźniki osiągnięcia celów projektu] Brak wskaźników obligatoryjnych (adekwatnych). Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Przykład: Wnioskodawca w projekcie dotyczącym działania 2.1 E-usługi publiczne wbrew zapisowi Załącznika nr 4 do Regulaminu konkursu - w przypadku, gdy w ramach danego Działania uwzględniony został wskaźnik z RPO, który odzwierciedla zakres projektu, jego wykazanie dla Wnioskodawcy jest obligatoryjne spośród wskaźników wymienionych w tabeli, nie wybiera wskaźnika obligatoryjnego, adekwatnego do projektu. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Konkurs dla działania 3.4. Wdrażanie strategii niskoemisyjnych Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej SzOOP Liczba zmodernizowanych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej Pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym Pojemność zmodernizowanego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym Długość wybudowanych dróg dla rowerów Długość przebudowanych dróg dla rowerów Długość wyznaczonych ścieżek rowerowych Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych Całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych Długość dróg, na których zainstalowano inteligentne systemy transportowe Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie (CI 1) Liczba przedsiębiorstw otrzymujących dotacje (CI 2) Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
[O. Wskaźniki osiągnięcia celów projektu] Błędny dobór wskaźników, które nie odpowiadają zakresowi rzeczowemu projektu. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Liczba wspartych obiektów infrastruktury edukacji ogólnej. Przykład: Wnioskodawca w projekcie dotyczącym działania 7.1 Inwestycje w edukację przedszkolną, podstawową i gimnazjalną typ A i B, który dotyczył placówek edukacji przedszkolnej wybrał wskaźnik: Liczba wspartych obiektów infrastruktury edukacji ogólnej. zamiast wskaźnika obligatoryjnego: przedszkolnej. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
[O. Wskaźniki osiągnięcia celów projektu] Błędna interpretacja definicji wskaźnika. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Interpretacja wskaźnika: Przykład 1: Interpretacja wskaźnika: Działanie 9.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych, istniejących po zakończeniu projektu. Definicja: miejsce wsparte ze środków EFS, w którym świadczona jest usługa społeczna lub miejsce gotowe do świadczenia usługi społecznej po zakończeniu projektu; są to miejsca m. in. w placówkach dziennego pobytu, świetlicach, mieszkaniach o charakterze wspomaganym. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Interpretacja wskaźnika: Przykład 2: Interpretacja wskaźnika: Działanie 6.3 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów Liczba wspartych obiektów infrastruktury zlokalizowanych na rewitalizowanych obszarach Definicja: Nowy obiekt oznacza obiekt wybudowany . Budowa, zgodnie z prawem budowlanym, oznacza wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. We wskaźniku należy również wykazać obiekty przebudowane, przez co należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji. Przekształcenie oznacza zmianę celu funkcjonowania danego obiektu. Przez rewitalizację należy rozumieć kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na określonym obszarze proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych, koordynowany przez samorząd terytorialny (głównie lokalny) w celu wyprowadzenia tego obszaru ze stanu kryzysowego, poprzez nadanie mu nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do jego rozwoju, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne. (…) Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
[O. Wskaźniki osiągnięcia celów projektu] Niepoprawne wypełnianie pól we wniosku w części dotyczącej opisu wskaźników. Pomyłki w zakresie wskazania wartości liczbowych planowanych dla osiągnięcia poszczególnych wskaźników, np.: - wskazanie wartości docelowej niższej od pośredniej, - wskazanie wartości pośrednich bez docelowej, - niewypełnienie pól wartości pośrednich, które odpowiadają okresowi realizacji projektu podanemu np. w skróconym opisie. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Niewłaściwy opis grupy docelowej. Inne Niewłaściwy opis grupy docelowej. brak spójności opisu grupy docelowej z opisem zakresu rzeczowego projektu/ z opisem wskaźników/ ze skróconym opisem projektu/ z opisem zgodności projektu ze Strategią ZIT AJ. Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej
Dziękuję za uwagę! Kontakt: WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA ZINTEGROWANYMI INWESTYCJAMI TERYTORIALNYMI AGLOMERACJI JELENIOGÓRSKIEJ ul. Okrzei 10, Jelenia Góra (p.107) NR TELEFONÓW ADRESY E-MAILOWE 75/ 75 46255 (Naczelnik Wydziału) rkwiatek@jeleniagora.pl 75/ 75 46249 mguz@jeleniagora.pl 75/ 75 46286 aplociennik@jeleniagora.pl 75/ 75 46288 glukaszuk@jeleniagora.pl 75/ 75 46288 istywryszko@jeleniagora.pl 602-452-560 wlubieniecki@jeleniagora.pl Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnym Aglomeracji Jeleniogórskiej