Holandia i jej sztuka w XVII w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Ergonomia.
EDVARD MUNCH ur. 12 grudnia 1863 zm.23 stycznia 1944.
Holandia.
Książki mistrzów pędzla
„Piękne Kobiety Renesansu”
KOBIETA.
M I S T R Z O W I E ODRODZENIA
Krok 7 Siła odprężającego śmiechu.
Niewidzialni ludzie … Niewidzialny świat.. Czas. Potęga, której nic i nikt nie jest w stanie stawić czoła. Potęga, która wyznacza początek i koniec. Rodzimy.
Zainspirowani barokiem
Czy zastanawiałeś/ aś się, jak ważną umiejętnością dla maturzysty jest analiza tekstów kultury? Przecież obraz wspomaga nas w odbiorze dzieła literackiego,
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Pęknięcie w dzbanie.
Pęknięcie w dzbanie.
Pęknięcie w dzbanie.
Podstawowe grupy tematyczne
Malarstwo Intuicyjne INN
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Tajemnice sztuki w pigułce.
Pieter Bruegel „Miesiące”
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
RZEŹBY GRECKIE.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Ikony – sztuka sakralna
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK KOGNITYWISTYKA.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
National Gallery of Art w Waszyngtonie
BAROK.
Vincent van Gogh ekspresjonista.
E. Delacroix Ważne dzieła.
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Architektura i sztuka baroku
malarz postimpresjonistyczny
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Wstępna charakterystyka
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Powrót syna marnotrawnego
Kobieta w okresie renesansu Kornelia Florczak.
MALARSTWO HOLENDERSKIE XVII WIEKU
Sławni malarze ..
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Analiza dzieła sztuki.
Juliusz Słowacki i jego relacje z matką.
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
1. Podstawy estetyki i makijażu
„Rzeźba w Książce’’. Upodobania twórcy zawsze nawiązywały do recyklingu. Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął od malarstwa, później w swoich pracach zaczął.
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
(Rembrandt Harmenszoon van Rijn ).  Rembrandt Harmenszoon van Rijn (ur. 15 lipca 1606 w Lejdzie, zm. 4 października 1669 w Amsterdamie) – holenderski.
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Złoty podział Agnieszka Kresa.
TWORZENIE AUTOPORTRETU Z WYKORZYSTANIEM FILTRÓW W PROGRAMIE GRAFICZNYM
Nazwa – pojęcie i podziały
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Holandia i jej sztuka w XVII w.

Myśl XVII w. „Nie znajduję w przyrodzie ani piękna, ani brzydoty, ani ładu, ani nieładu, ponieważ rzeczy jedynie w stosunku do wyobrażeń naszych wydają się piękne lub brzydkie” (Spinoza, „Z listu do Oldenburga”)

Malarstwo XVII w. Pierwsze ważne osiągnięcia malarstwa holenderskiego dotyczyły dziedziny portretu. Na początku wieku XVII najwybitniejszym artystą był Frans Hals (1580–1666). W plejadzie trzech wielkich twórców holenderskich XVII w. Rembrandt (1606–1669) jest największy. W pokoleniu twórców, którzy dojrzewali w poł. XVII w. wybija się szczególnie Vermeer (1632–1675).

Frans Hals „Malle Babbe, czarownica z Haarlemu”

Frans Hals „Malle Babbe, czarownica z Haarlemu” „Malle Babbe”, 1633–1635 r., olej na płótnie, 75 x 64 cm, Staatliche Museen, Berlin. Stara Malle Babbe przy kuflu ma uśmiech wykrzywiony w grymas, jest podobna do czarownicy – na ramieniu siedzi jej sowa. „Na wizerunku Malle Babbe tak celnie ukazał Hals przelotny ruch odwróconej głowy, że portret nabiera cech obrazu rodzajowego. Pijana starucha zdaje się rozmawiać z mądrą sową, którą trzyma na ramieniu; ponieważ zaś stara podobna jest do sowy, a sowa do kufla – w całym obrazie wyraźnie się uwidacznia powiązanie tych trzech elementów”. (Michał W. Ałpatow)

Rembrandt, „Portret matki Rembrandta”, 1639 r.

Rembrandt W latach 50. XVII w. Rembrandt otrzymywał najwięcej zamówień na portrety. Portrety Fransa Holsa, nawet te z najbardziej dojrzałego okresu jego twórczości, nie oddają tyle prawdy o ludzkiej twarzy, co dzieła Rembrandta. „Niemal niepostrzeżenie uwydatnia on zawsze osobiste cechy człowieka, jego niepowtarzalną indywidualność, ukazaną wymownie w zmęczonych oczach, z lekka uniesionych brwiach lub mocno zaciśniętych wargach. (...) chwyta na obliczu człowieka sam proces starzenia się”. (Michał W. Ałpatow)

Jan Vermeer, „Naszyjnik z pereł”, 1662–1665 r.

Jan Vermeer, „Naszyjnik z pereł”, 1662–1665 r. Obraz ten ma wiele cech wspólnych z dziełami innych malarz holenderskich: okno, stół, dwa krzesła i – przed pustą ścianą – kobieca postać. Jednak z obrazu Vermeera promieniuje wzniosły spokój, którego nie można znaleźć u na obrazach innych malarzy holenderskich. „Artysta ów miał rzadki dar wydobywania ze swoich postaci moralnej czystości i siły, nawet jeśli nie ujawniał intymnych ich przeżyć lub nastrojów. Kobiety Vermeera mają w sobie coś z wielkiego dostojeństwa antycznych posągów i marmurowych steli. Był to jeden z nielicznych malarzy holenderskich, którzy nie zajmując się tematyką mitologiczną, odczuwali szlachetne piękno klasyki”. (Michał W. Ałpatow)