ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związki w UML.
Advertisements

Analiza współzależności zjawisk
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Wzorce.
Badania operacyjne. Wykład 2
Sposoby obejścia dziedziczenia
Kamil Łącki Dominik Strzelichowski
Implementacja asocjacji
Zrównoleglanie programu sekwencyjnego
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Szkolenie dla NaviExpert, Wprowadzenie.
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
DIAGRAMY KLAS i obiektów
Diagramy klas w języku UML
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Projektowanie - wprowadzenie
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Bazy Danych II prowadzący: mgr inż. Leszek Siwik
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
Nadstruktura języka UML w wersji 2.2
UML 2.x Robert Pająk.
Budowanie tabel i relacji
XML – eXtensible Markup Language
Związki w UML Do zrobienia jest: -Przerysować jak ktoś ma Visio te dwa diagramy tak żeby podmienić tylko nazwy a reszta Taka sama, -I dodać po jednym zdaniu.
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Programowanie obiektowe – język C++
1 Analiza obiektowa Peter Coad / Edward Yourdon Analiza obiektowa wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza READ ME, Warszawa 1994 dr Waldemar Wolski.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
Diagram klas Diagramy klas służą do obrazowania statycznych aspektów projektowanych systemów jako: Projekt struktury logicznej baz danych Projekt składników.
OCL.
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Projektowanie relacyjnych baz danych – diagramy związków encji
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Diagramy przepływu danych
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Programowanie Zaawansowane
Modelowanie model związków encji
Wstęp do systemów informatycznych Diagramy klas. Odbiór świata  Myślenie o dziedzinie problemu powinno być możliwie zbliżone do myślenia o systemie 
Asocjacja,Kompozycja,Agregacja
Implementacja asocjacji (z atrybutami i bez) przy użyciu: referencji (kolekcji referencji) tablic asocjacyjnych przygotował: Kamil Kowalczyk.
InMoST: Innowacyjne metody wytwarzania oprogramowania – II edycja (c) Bartosz Walter Wprowadzenie do obiektowości (1) Plan szkolenia – Część.
Temat: Tworzenie bazy danych
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, dr inż. mirosław Loręcki
Inżynieria systemów informacyjnych
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Analiza współzależności zjawisk
PGO Dziedziczenie Michail Mokkas.
PGO Porównywanie obiektów
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus

Związki Między Klasami Związki służą do opisu zależności pomiędzy dwoma klasami. Można je segregować względem siły wiązania dwóch obiektów. Są przedstawione za pomocą linii łączący klasy.

Typy Związków Źródło: http://brasil.cel.agh.edu.pl/~09sbfraczek/diagram-klas,1,11.html

Zależność (Dependency) Klasa A Klasa B Jest najsłabszą formą relacji. Oznacza, że przez jakiś czas obiekty wskazanej klasy (klasa A) używają obiektów innej klasy (B) Zależność występuje, gdy zmiana specyfikacji jednej klasy, może powodować konieczność wprowadzania zmiany w innej klasie.

Asocjacja (Association) Klasa A Klasa B posiada 0..* 0..* Asocjacja reprezentuje czasowe powiązanie pomiędzy obiektami dwóch klas. Obiekty związane asocjacją są od siebie niezależne. Asocjacja jest też używana jako alternatywny (obok atrybutu) i równorzędny sposób zapisu cech klasy. Asocjacje mogą posiadać nazwy, zwykle w postaci czasownika, który pozwala przeczytać w języku naturalnym jej znaczenie, np. „A posiada B”.

Asocjacja - Nawigowalność Klasa A Klasa B posiada 0..* 0..* Nawigowalność pomiędzy klasą A i klasą B oznacza, że od obiektu klasy A można przejść do obiektu klasy B, ale nie odwrotnie. Przy asocjacji dwukierunkowej pomija się strzałkę lub tworzy się dwie asocjacje w przeciwnych kierunkach.

Klasa Asocjacyjna Klasa asocjacyjna Klasa A Klasa B posiada 0..* 0..* Klasy asocjacyjne są związane z relacją asocjacji i opisują jej właściwości. Informacje przechowywane w klasie asocjacyjnej nie są związane z żadną z klas uczestniczących w asocjacji, dlatego wygodnie jest stworzyć dodatkową klasę i powiązać ją z relacją.

Klasa Asocjacyjna - przykład

Klasa Asocjacyjna – przykład alternatywny

Agregacja Częściowa (Aggregation) Klasa A Klasa B 0..* 0..* Agregacja reprezentuje relację typu całość-część, w której część może należeć do kilku całości, a całość nie zarządza czasem istnienia części. W przypadku tej relacji równowaga między powiązanymi klasami jest zaburzona: istnieje właściciel (A) i obiekt podrzędny (B), które są ze sobą powiązane czasem swojego życia. Właściciel jednak nie jest wyłącznym właścicielem obiektu podrzędnego, zwykle też nie tworzy i nie usuwa go.

Agregacja Całkowita, Kompozycja (Composition) Klasa A Klasa B 0..* 0..* Reprezentuje relacje całość-część, w których części są tworzone i zarządzane przez obiekt reprezentujący całość. Ani całość, ani części nie mogą istnieć bez siebie, dlatego czasy ich istnienia są bardzo ściśle ze sobą związane i pokrywają się: w momencie usunięcie obiektu całości obiekty części są również usuwane.

Uogólnienie Klasa A Klasa B Klasa C Uogólnienie tworzy hierarchię klas, od ogólnych do bardziej szczegółowych. Uogólnienie dotyczy dziedziczenia (m.in. z klas abstrakcyjnych) oraz implementacji interfejsów.

Interface

Klasy Abstrakcyjne i Interfejsy Klasa Abstrakcyjna Aby odróżnić w diagramach klasy abstrakcyjne od pozostałych klas, używa się w nazwie kursywy. Celem tworzenia klas abstrakcyjnych i interfejsów jest identyfikacja wspólnych zachowań różnych klas, które są realizowane w różny od siebie sposób. Różnica polega na tym, że klasa abstrakcyjna może posiadać implementacje niektórych operacji, natomiast interfejs jest czysto abstrakcyjny.

Szablony Klas Szablony są to klasy, których definicja wymaga podania argumentów będących innymi klasami. W ten sposób szablon klasy jest swego rodzaju niepełną klasą, która dopiero po ukonkretnieniu może zostać użyta. Na przykład, klasa Lista może przechowywać obiekty pewnego typu. Typ ten może stać się parametrem tej klasy: w ten sposób utworzony zostanie szablon listy dla potencjalnie dowolnego typu.

Pytania Podaj wszystkie(5) typów związków między klasami. W jaki sposób są oznaczane w UML interfejsy? Czym jest zależność?

Dziękuję za uwagę