„Naturalizm w utworach Młodej Polski”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dziękujmy Mu, naszemu Bogu Na wieki trwa Jego miłość
Advertisements

Antoine de Saint-Exupéry
ze sposobem odżywiania.
Opracowała Katarzyna Kołodziej kl. II
Złudzenia Optyczne.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Nagle w głębi lasu Amos Oz.
Systematyka literatury
kurs fotografii cyfrowej
Tłusty czwartek... mniaaam...
BAŚNIOWY ŚWIAT ANDERSENA
„Rzeczy nie zawsze są takie na jakie wyglądają."
Ratujemy i uczymy ratować
Adam Mickiewicz: Dziady. Część I. II. i IV.
Sam na sam z dziełem sztuki…
MATEMATEKA W ŻYCIU coDzIENNYm
Testament Gabriela Garcia Marqueza
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Praca nadesłana na Interdyscyplinarny Konkurs dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2012/2013 Janusz Korczak.
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
DZIEDZICTWO RODZINY POCHODZENIA Music: Nightengale Serenade
Krwawienie z ,,nosa’’ 1. Gdy masz koło siebie rękawiczki załóż je.
MINecraftowe przygody.
DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA ZABYTKOWYCH NAGROBKÓW NA CMENTARZU PARAFIALNYM W CZELADZI AUTORAMI OPRACOWANIA SĄ UCZNIOWIE DRUGIEJ KLASY LICEUM PROFILOWANEGO.
Badanie poszkodowanego
Gdyby Bóg podarował mi odrobinę życia
Jan Paweł II WIELKI.
Dwa Anioły.
Miasteczko na Dzikim Zachodzie
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Przyjmij Jezusa jako Pana!.
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Cztery świece.
„Inny świat” Gustawa Herlinga – Grudzińskiego jako literatura faktu
29. Kultura życia, kultura śmierci
BAJKA O ZDROWYM TRYBIE ŻYCIA
interpretacyjne dzieła
Malarstwo obrazem epoki
RODZAJE LITERACKIE.
Kliknij by kontynuowa ć Mężczyzna, wiek około 70 lat, niezbyt drobny, o mało szlachetnym wyglądzie, ubrany w sportowy dress rozwlekły i wytarty został.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
PORANEK ZMARTWYCHWSTANIA
TEATR GRECKI.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Andrzej Sapkowski. Urodzony 21 czerwca 1984 r. w Łodzi. Polski pisarz fantasy. Były absolwent XXI Liceum ogólnokształcącego, oraz uniwersytetu Łódzkiego,
DYNAMIC IDENTITY.
Zuzan Kwiatkowski, Julita Milewska, Eliza Supronowicz, Julia Zamojska
WARSZAWA Bryła ciemna, gdzie dymy bute, poczerniałe twarze pokoleń, nie dotknięte miłości chmury, przeorane cierpienia role. Miasto groźne jak obryw.
Ewelina Chojnacka Technik administracji.  1.Trzymać głowę prosto, tak aby szyja nie była wygięta i nie powodowało to odkształceń odcinka szyjnego.
CARLO COLLODI – „PINOKIO”
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Kształty twarzy Ragan Gabriela.
BHP PRZY KOMPUTERZE.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
SYMBOLIZM.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.

Wszystko o nakrywaniu do stołu
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
KRZYŻACY – OBRAZ ŚREDNIOWIECZA
Seks na wesoło JJ.
Maria Dąbrowska z domu Szumska urodzona 6 października 1889r. w Russowie koło Kalisza zmarła 19 maja 1965r. w Warszawie. Polska powieściopisarka, jedna.
PLANY I PERSPEKTYWY FILMOWE
Higiena osobista – z czym nam się kojarzy?
Systematyka literatury
czyli zasady dobrego zachowania
Zapis prezentacji:

„Naturalizm w utworach Młodej Polski”

Przedstawienie pojęcia Naturalizm – prąd literacki, który powstał we Francji w XIX wieku. Powieści naturalistyczne były fotograficznym opisem rzeczywistości. Fikcja literacka została ograniczona na rzecz przekazania problematyki społecznej. Wprowadzono także nowe typy bohaterów – ludzi pochodzących z najniższych warstw społecznych (miejska biedota, chłopstwo), a nawet z marginesu społecznego. Tematem utworów stały się zaś sprawy związane z ich codzienną egzystencją. Akcentowano niesprawiedliwość społeczną i powszechny wyzysk. Emile Zola – twórca naturalizmu

Cechy dramatu naturalistycznego postulat obiektywizmu; eliminacja fantastyki; jedynym środkiem charakterystyki bohaterów jest sytuacja sceniczna (brak charakterystyki bezpośredniej); prosta fabuła; celem autora jest pogłębienie prawdy psychologicznej postaci; należało unikać dydaktyki; podkreślenie biologicznej motywacji postępowania ludzi; zacieranie granic między komedią a tragedią; przywiązanie wagi do dekoracji i rekwizytów.

Dramat naturalistyczny

Naturalizm w „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej

„Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej Dbanie o dobry wizerunek w oczach innych „Moja pani! Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział. Rozwłóczyć je po świecie to ani moralne, ani uczciwe. Ja zawsze tak żyłam, ażeby nikt nie mógł powiedzieć, iż byłam powodem skandalu. Kobieta powinna przejść przez życie cicho i spokojnie. Ta już to jest tak i żadne nic nie pomoże”.

Naturalizm w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego

„Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego Opis wyglądu ludzi ubogich „W kącie, pod piecem, siedziało widmo człowiecze, za ręce i nogi przywiązane do haka wystającego z ziemi. Siwe kudły nakrywały głowę i ramiona tej istoty, a jakieś stargane łachmany resztę ciała. Czasem spod oczu ukazywały się straszliwe oczy jak dwa błyskające płomienne miecze, kiedy niekiedy ust ciskały ładunek okropnych wyrazów”.

„Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego Opis wyglądu ludzi ubogich „W cieniu wysokiego muru fabryki bawiło się stado dzieci. Jedne z nich były mizerne tak bardzo, że dawała się widzieć w tych przeźroczystych twarzach sieć żył błękitnych: inne opaliły na słońcu nie tylko swe buziaki, ręce i szyje, ale także skórę kolan wyłażących obszernymi dziurami. Pośród pełzającej gromady pełzało jakieś małe, rachityczne, ze sromotnie krzywymi nogami i ze śladami ospy na gołych, mizernych gnatach”.

„Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego Opis warunków życia biedoty „Jedni idą spać pod mosty, na fortyfikacje, do Lasku Bulońskiego, na Vincennes... Inni, którzy mają w kieszeni kilkanaście groszaków, szukają jakiegoś taniego domu noclegowego”.

„Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego Drastyczny opis martwego Korzeckiego „W drugim pokoju na sofie, która służyła za łoże gościnne, leżał Korzecki w ubraniu, okropną masą krwi do szczętu zwalanym. Głowa jego była roztrzaskana. Na miejscu lewej części czoła i na całym lewym policzku stała kupa krwi stygnącej”.

Naturalizm w „Chłopach” Władysława Reymonta

„Chłopi” Władysława Reymonta Drastyczna scena, gdy Kuba odcina sobie nogę „Nogę miał przerąbaną w kolanie, ledwie się trzymała na skórze i obficie krwawiła”. (tom I, s. 124)

Naturalizm w „ Rozdziobią nas kruki, wrony” Stefana Żeromskiego

„ Rozdziobią nas kruki, wrony” Stefana Żeromskiego Opis konia oraz działań wron „ Na tle zorzy liliowej widać było konia, wspartego na przednich nogach. Miotał łbem, wykręcał go w stronę grobu Winrycha i rżał. Trzepały się nad tym żywym trupem, wzlatywały, spadały i krążyły wron całe gromady. Zorza szybko gasła. Zza świata szła noc, rozpacz i śmierć”.

Martyna Stanczewska i Faustyna Rzechółko