ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Advertisements

Ergonomia.
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU MOWY I JĘZYKA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU W TERAPII MOWY BEZDŹWIĘCZNEJ.
Sposób jedzenia sushi.
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Logopedia w pigułce, czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien. . .
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Poradnik logopedyczny
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
PIERWSZA POMOC.
PIERWSZA POMOC.
HIGIENA JAMY USTNEJ.
Ćwiczenia dla umysłu.
PIERWSZA POMOC Dominika Bogucka.
Lilia 21 września w środę na lekcji techniki wykonywaliśmy projekt origami ‘’Kwiat Lilii’’ Paulina Telega.
Autor: dr inż. Karol Plesiński
Ćwiczenia prozdrowotne
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
MOWA CIAŁA.
Bajeczki logopedyczne
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Technika Jacobsona.
Profilaktyka logopedyczna
Ćwiczenia wzmacniające
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
BHP ĆWICZENIA FIZYCZNE PRZEZNACZONE DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACE TYPU BIUROWEGO BHP
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
BAJECZKI LOGOPEDYCZNE
Zestaw ćwiczeń.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
Miś Brudasek. Miś Brudasek Miś brudasek od samego rana Brudne łapki wsadzał do swego śniadania. Cmokał i mlaskał trudził się bardzo Ząbki go bolały,
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Gimnastyka buzi i języka
PODSTAWOWE CZYNNOŚCI REANIMACYJNE BLS (BASIC LIFE SUPPORT)
NIE IGNORUJ TEGO!!!.
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
Weronika Sherborne ( ) to angielska terapeutka oraz nauczyciel wychowania fizycznego. Przez całe życie pracowała z dziećmi. Wypracowała własny.
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
Jak dbać o staranną wymowę?
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
Piotr Grzegorzewski klasa 1GB (rok szkolny 2011/2012)
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Samy Molcho przedstawia „Miny i pojrzenia”
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Dobre nawyki pielęgnacyjne
Ćwiczenia logopedyczne
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
KUSUDAMA
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zapis prezentacji:

ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA

Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej; Krokodyl – szeroko otwarta buzia (paszcza) z uwidocznionymi zębami wykonuje „kłapanie paszczą” Żarłok – ruchy szczęki jw ale bez uwidocznionych zębów – jak przy bezgłośnym „am”; Krowa – naśladowanie żucia przez krowę trawy; Śpiewak – słuchając nagrania utworu wokalnego dziecko naśladuje śpiewaka: otwiera szeroko buzię, język powinien leżeć nieruchomo na dnie jamy ustnej, czubek języka dotyka dolnych zębów; Tak czy nie – dziecko odpowiada na pytania ruszając tylko szczęką: tak – otwiera i zamyka buzię, nie – ruch poziomy samą szczęką;

Sekret – nic nie powiem – mocne zaciskanie rozciągniętych warg( można zadawać pytania) Uśmiechy – np. Modelka uśmiecha się do zdjęcia Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła; jakby bezgłośne mówienie „po”; Całuski – cmokanie wargami; Zły pies – dziecko szczerzy zaciśnięte mocno zęby; może naśladować warczenie; Króliczek – dziecko ściska i wysuwa wargi mocniej niż przy „u”, następnie przesuwa „pyszczkiem w prawą i lewą stronę. Należy zwrócić uwagę aby nie ruszały szczęką tylko samymi wargami, choćby ruchy te były minimalne;

Wąsy – przytrzymywanie górną wargą ołówka, słomki itp. Usta zaglądają do brzucha – dziecko wciąga usta w głąb jamy ustnej; Zawody – zjadanie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu, posługując się tylko wargami; Pajac – dziecko naśladuje minę wesołego i smutnego pajaca ( naprzemienne uśmiechanie się i robienie z ust podkówki); Balonik – nabieranie w policzki powietrza, na hasło: „pękł” przekucie palcami; Gwizdanie (zabawa w czajnik lub ptaszki) Motorek – wprawianie warg w wibrację

Malarz – język to pędzel, podniebienie to sufit – dziecko naśladuje malarza, który pędzlem maluje na suficie różne wzorki: kropki, paski, kółka itp. Sufit – podłoga. Na dane hasło dziecko językiem wskazuje sufit lub podłogę (góra – dół) ; inna wersja: okno – drzwi ( kieruje język w prawy lub lewy kącik ust) Młynek – okrężny ruch językiem pod wargami przy zamkniętych ustach, potem przy ustach szeroko otwartych; Kotek – oblizuje wargi czubkiem języka: najpierw przy zamkniętych ustach potem przy ustach jak najszerzej otwartych; mlaskanie, naśladowanie kotka pijącego mleko; Zziajany piesek – sapanie z językiem mocno wysuniętym na brodę;

Konik – kląskanie językiem połączone z pracą warg (na „a” i „o”); Mycie ząbków – czubkiem języka (szczotka) dziecko „szoruje” zęby górne od wewnątrz i z zewnątrz, następnie dolne – również z obu stron; dodatkowo „płucze” zęby nabierając powietrza w policzki i „przelewając” je z jednej strony na drugą; Liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole (sprawdź czy nie zgubiłaś ząbka, czy nie masz w ząbku dziury itp.) Broda i wąsy – dziecko sprawdza językiem, wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rosną mu wąsy i broda; Małpa – wypychanie językiem wargi górnej i dolnej; Cukierek – dziecko wypycha czubkiem języka raz jeden, raz drugi policzek udając, że ma tam landrynkę; inne ćw. Naśladowanie czynności ssania cukierka czubkiem języka;

Język na defiladzie – dziecko wykonuje energiczne ruchy językiem kolejno na wargę górną, do lewego kącika ust, wargę dolną, prawego kącika ust – należy mu przy tym liczyć do czterech; Sztuczki – robimy z języka „łyżeczkę” (unoszenie przodu i boków języka), „rurkę”, „górkę”(czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza) Jaszczurka – zbieranie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu tylko czubkiem języka; Głodny miś – zlizywanie z płaskiego talerza miodu, kisielu itp. Odrywanie czubkiem języka opłatka (andruta) przyklejonego do podniebienia; „Wylizanie” czubkiem języka w płaskim lizaku dziury;

ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE

dmuchanie na wiatraczek; zdmuchiwanie papierków z gładkiej i chropowatej powierzchni; przenoszenie papierków, ścinków za pomocą słomki; nadmuchiwanie balonów; dmuchanie na piórka, kłębki waty, paski folii tak, aby wprawić je w ruch; puszczanie baniek mydlanych; naprzemienne chuchanie i dmuchanie na lusterko ( para pojawia się i znika); zabawa w syrenę – wymawianie na wydechu samogłosek ( eo, iu, au, ia); dmuchanie na kartkę papieru przyłożoną do ściany tak, aby nie spadła; kołysanie książki ( ręki, misia itp.) - oddychanie przeponowe z przedmiotem ułożonym na brzuchu; naśladowanie śmiechu: tubalnego, skrzeczącego, piskliwego itd.;