POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu; Kreski, kwadraty i koła Kreski To, jaką czynność właśnie wykonuje żółw, zależy od trybu jego pracy. może rysować, ścierać lub po prostu się przemieszczać po ekranie. Aby żółw przeszedł do odpowiedniego trybu, korzystamy z następujących komend: POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu; OPU - żółw przesuwa się po ekranie zostawiając za sobą linię; ŚĆIER - żółw przesuwa się po ekranie ścierając istniejące elementy. PŻ - pokazuje symbol żółwia na ekranie; SŻ -chowa symbol żółwia na ekranie; CS - czyści ekran i ustawia żółwia na pozycji (0,0); NP X - porusza żółwiem o X pikseli do przodu; PW X - obraca żółwia o X° w prawo; LW X - obraca żółwia o X° w lewo.
Jak zatem narysować poniższy rysunek? Nic prostszego! Należy pokazać żółwia, następnie przejść żółwiem o 100 pikseli do przodu, obrócić go o 45° w lewo i na koniec przejść nim o 90 pikseli do przodu.
? pż ? np 100 ? lw 45 ? np 90
kwadraty Musisz postawić cztery kreski obrócone względem siebie o 90°. Długość boku 100
powtórz x [polecenie] ? cs ? np 100 ? pw 90 Zauważ, że w powyższym zadaniu czterokrotnie wykonałeś tą samą Czynność Program znacznie by się uprościł, gdyby można było nakazać żółwiowi pewne czynności wykonać kilkakrotnie. Spróbuj powtórz x [polecenie]
? cs ? powtórz 4 [ np 100 pw 90 ]
Wykonaj zadanie stosując uproszczony kod
PROCEDURY Definicję procedury rozpoczynasz od słowa oto. Następnie podaj nazwę procedury (nie może ona zawierać spacji), potem dodaj treść procedury. Koniec sygnalizujesz słowem już.
POKAŻ PAMIĘĆ
RYSOWANIE WIELOKĄTÓW ZASADA NR 1 : ABY UZYSKAĆ POPRAWNY KĄT DZIELIMY 360 STOPNI PRZEZ ILOŚĆ BOKÓW WIELOKĄTA NP.: TRÓJKĄT : 360/3=120 CZYLI KĄT 120 STOPNI KWADRAT : 360/4 = 90 CZYLI KĄT 90 STOPNI SZEŚCIOKĄT : 360/6 = 60 CZYLIMKĄT 60 STOPNI ITD Teraz spróbujemy wykonać procedurę z dwoma parametrami, która będzie nam służyła do narysowania dowolnego wieloboku o dowolnej wielkości (długości boku). Wpisz do Logo Komeniusza poniższą instrukcję: TWORZĄC PROCEDURĘ NALEŻY PAMIĘTAĆ ŻE WYZNACZAJĄC KĄT DZIELIMY 360/ ILOŚĆ BOKÓW
? oto wielobok :bok :ileboków ? powtórz :ileboków [np :bok pw ??????] Parametr „:bok” określa jak duży wielobok zrobimy Parametr „:ileboków” określa ile boków będzie miał wielobok ? oto wielobok :bok :ileboków ? powtórz :ileboków [np :bok pw ??????] ? już
? oto wielobok :bok :ileboków ? powtórz :ileboków [np :bok pw 360 / :ileboków] ? już
Zastosowanie polecenia zamaluj zamaluj - żółw zamalowuje otaczający go obszar, używając ustalonego koloru malowania ukp "kolor (np. ukp "czerwony) - ustala kolor pisaka, do rysowania linii ukm "kolor (np. ukm "żółty) - ustala kolor malowania, do zamalowywania wnętrza figur UWAGA: Jeśli kolor malowania dla danego żółwia nie został ustalony, to do zamalowania będzie użyty jego aktualny kolor pisaka. Aby zamalować figurę, trzeba ustawić żółwia w jej wnętrzu.
oto kwadrat ukm "zielony powtórz 4[ np 150 pw 90 ] ;wejśćie do wnętrza kwadratu pod pw 30 np 10 zamaluj ;wyjście z wnętrza kwadratu ws 10 lw 30 opu już
Zastosowanie polecenia wielokąt wielokąt rysunek - żółw rysuje wypełniony wielokąt na podstawie kodu rysunku. PRZYKŁAD: wielokąt [ powtórz 4 [ np 150 pw 90] ] kolor zamalowanego kwadratu jest czarny, ponieważ nie ustaliliśmy koloru malowania, dodajmy więc poprawkę.
PRZYKŁAD: ukm " jasnoniebieski wielokąt [ powtórz 4[ np 80 pw 90 ] ]
LOSOWE KOLORY Jak wylosować dowolnie wybrany kolor? Możemy skorzystać z funkcji jld – wynikiem jest losowo wybrana wartość potrzebna poleceniu, po którym nastąpiło jld . Nazwa powstała od "jak los da". ukp jld – ustali kolor pisaka na wylosowany przez komputer ugp jld–ustali grubość pisaka na wylosowaną przez komputer
ODCINEK – KOORY LOSOWANE PRZEZ KOMPUTER Powtórz 4 [ukp jld np 100 pw 90]
jeden z trzech podanych kolorów (niebieski, czerwony, zielony) ? Jak wylosować jeden z trzech podanych kolorów (niebieski, czerwony, zielony) ? Aby wybrać jedną z trzech konkretnych (ale nie kolejnych) wartości, możemy skorzystać z funkcji los lista –wynikiem jest element wybrany losowo z danej listy. los ["niebieski "czerwony "zielony]
NARYSUJ ODCINEK SKŁADAJĄCY SIĘ Z KILKU KOLORÓW WYKORZYSTAJ POLECENIA : powtórz 4 [np 100] ukp los ["niebieski "czerwony "zielony] ukm – zastanów się czy można również wykorzystać to polecenie i kiedy
powtórz 4 [np 100 ukp los ["niebieski "żółty "zielony "czarny] ]
ukp - ustala kolor pisaka los ["niebieski "czerwony "zielony] NAMALUJ FIGURĘ Z KOLOREM LOSOWYM ukm – ustala kolor malowania ukp - ustala kolor pisaka los ["niebieski "czerwony "zielony] USTALIĆ KOLOR MALOWANIA POLECENIEM ukm USTALIĆ LOSOWĄ LISTĘ KOLORÓW POLECENIE NA FIGURĘ
ukm los ["niebieski "zielony " czerwony] wielokąt [powtórz 4 [ np 100 pw 90]]