Stosunki a sytuacja administracyjnoprawna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Przedawnienie prawa wymiaru i prawa wykonywania zobowiązań Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sześciolatek idzie do szkoły
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Części składowe treści pisma
Stosowanie prawa.
Sześciolatek idzie do szkoły
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
Norma prawna.
SWOBODA UMÓW.
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Odmowa stwierdzenia nadpłaty VAT płatnikowi (komornikowi sądowemu) Wyrok WSA w Poznaniu I SA/Po 1112/ 16 Dr Adam Zdunek.
Pojęcie i skład spadku.
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
I SA/Po 703/16 z 19 kwietnia 2017 r. Wypłata nieopodatkowanego zysku
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Formy czynności prawnych
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Stosunki a sytuacja administracyjnoprawna Alina Slizh

Stosunek administracyjnoprawny Stosunek administracyjnoprawny to wzajemny między dwoma podmiotami układ zachowań, kwalifikowany przez prawo administracyjne. Stosunek administracyjnoprawny charakteryzuje się następującymi cechami: Jednym z podmiotów tego stosunku jest zawsze (obligatoryjnie) organ administracji publicznej, który przez nawiązanie stosunku prawnego staje się podmiotem praw lub obowiązków w sferze realizacji zadań administracji, i któremu z tego powodu wystarcza zdolność administracyjnoprawna czynna. Drugim z podmiotów stosunku może być obywatel, spółka, przedsiębiorstwo państwowe, zakład administracyjny i każda inna jednostka organizacyjna kwalifikowana przez prawo jako podmiot praw bądź obowiązków administracyjnoprawnych

Elementy stosunku administracyjnoprawnego: Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego – musi dotyczyć sfery publicznej i być normowany przez kompetentne organy administracji publicznej, w drodze wydawanych na podstawie prawa aktów administracyjnych; Podmiot stosunku administracyjnoprawnego – obligatoryjnym uczestnikiem stosunku administracyjnoprawnego jest organ administracji publicznej lub podmiot wykonujący jego funkcje. Podmiotami mogą być również, o ile posiadają osobowość prawa administracyjnego, osoby fizyczne lub grupy, osoby prawne, jednostki organizacyjne itp.; Relacje pomiędzy uczestnikami stosunku administracyjnoprawnego – w przeciwieństwie do stosunku cywilnoprawnego, w którym istnieje domniemanie równości stron, stosunek administracyjnoprawny charakteryzuje się nierównorzędnością jego podmiotów. Oznacza to, że organ administracji publicznej jednostronnie rozstrzyga o prawach lub obowiązkach podmiotów stosunku.

Główne rodzaje stosunku administracyjnoprawnego: Stosunek materialny – powstaje na skutek zaistnienia stanu faktycznego lub faktu prawnego, wyczerpującego zakres zastosowania norm prawa administracyjnego materialnego. Nawiązanie stosunku materialnego jest związane z nałożeniem na adresatów norm prawa materialnego, określonych w nim praw i obowiązków; Stosunek procesowy – powstaje w wyniku zaistnienia stosunku materialnego, w momencie wszczęcia postępowania administracyjnego. Z mocy stosunku procesowego stronom przysługują, na podstawie prawa administracyjnego procesowego, prawa i obowiązki formalne; Stosunek egzekucyjny – jest pochodną stosunku procesowego. Jego istota polega na konieczności bezwzględnego podporządkowania się decyzji egzekucyjnej, organu administracji publicznej wydanej w celu wykonania prawa; łączy się z mniejszą lub większą dolegliwością

Sytuacja adminisracyjnoprawna Przez sytuację administracyjnoprawną rozumieć można każdą sytuację społeczną określonego podmiotu, której elementy składowe zostały ukształtowane prawnie w sposób bezpośredni lub pośredni, ze względu na konkretne zdarzenie faktyczne. Sytuacja społeczna jest sytuacją prawną wtedy i tylko wtedy, gdy jest określona przez prawo lub przez organ administracji publicznej działający w oparciu o prawo.Ukształtowanie prawne nie przesądza jeszcze o tym, czy mamy do czynienia z sytuacją potencjalną, to jest określoną w prawie w sposób abstrakcyjny i nie odniesioną jeszcze do określonego podmiotu, czy też z sytuacją prawną realną, to jest związaną w sferze jej treści (praw i obowiązków) już z określonym konkretnie podmiotem.Jeśli sytuacja społeczna regulowana jest przez prawo administracyjne, mamy do czynienia z sytuacją administracyjnoprawną

W podstawowym podziale sytuacji prawnych wyróżnić można: sytuacje prawne potencjalne w tych sytuacjach znajdują się wszystkie podmioty prawne, wobec których nie zindywidualizowano jeszcze konkretnych praw i ob owiązków określonych prawem materialnych, ale wobec którychze względu na ich dotychczasową sytuację faktyczną czy prawną zindywidualizowanie to może lub musi nastąpić,np. sytuacja starającego się o przyjęcie na wyższe studia. sytuacje prawne realne znacza, że w wyniku aktu administracyjnego wydanego w trybie określonego postępowania lub w innym prawem określony sposób nastąpiło odniesienie sformułowanych w prawie w sposóbabstrakcyjny praw i obowiązków do oznaczonego konkretnie podmiotu prawnego (np.sytuacja prawna przyjętego nastudia)

Drugi podzial na : sytuacja proste odpowiada treści określonego jednego stosunku prawnego (np. obowiązek uiszczenia opłatyrejestracyjnej za samochód, który to obowiązek może kwalifikowany także za pomocą stosunk u prawnego).* sytuacja złożona odpowiada treści wielu różnych stosunków prawnych, w które dany podmiot wchodzi. Będziewięc podmiot tej sytuacji podmiotem wielu praw i obowiązków o niejednolitym charakterze, formułowanych przez wypowiedzi administracji w różnych formach prawnych na podstawie różnych działów prawa administracyjnego(np. sytuacja budującego dom). Tę sytuację tworzy zbieg praw i obowiązków o jednolitym charakterze,występujących zazwyczaj we wzajemnym uwarunkowaniu, co oznacza, że wykonani e jednego jest warunkiem powstania drugiego. Wreszcie sytuacje administracyjnoprawne mogą wynikać wprost z przepisów prawa – niezależnie odzachowania się podmiotu sytuacji złożonej – bądź w uzależnieniu od jego prawnego lub faktycznego zachowania się.

Z punktu widzenia wywoływania skutków prawnych można wyodrębnić sytuacje: zamknięte – jest ukształtowana ostatecznie (choćby na czas określony). otwarte-to taka, która może być zmieniona lub modyfikowana, a także taka, która zobowiązuje bądź uprawnia do podjęcia czynności ocenianych w sferze prawa innego niż administracyjne (np. wywołuje skutki cywilnoprawne).

Czas trwania sytuacji prawnej daje podstawę podziału na: sytuacje jednorazowe można zaliczyć tu sytuacje, w których uprawnienia bądź obowiązki realizowane są wsposób jednorazowy, choćby w dłuższym czasie (np. kilkukrotne częściowe uiszczenie opłaty rocznej). sytuacje okresowe to takie, w których uprawnienia bądź obowiązki realizowane są w sposób powtarzalny, wczasie określonym przez akt administracyjny lub przepis generalny. Początek i koniec sytuacji okresowej mogą być ustalone w sposób wyraźny terminem kalendarzowym (np. koncesja), mogą też być uzależnione odokreślonych warunków faktycznych (np. obowiązek szkolny). sytuacje trwałe trwałość sytuacji ma charakter względny, co oznacza, że prawa i obowiązki są ograniczone wczasie. Wyraża się to przez wiązanie praw czy obowiązków z określonym adresem (np. decyzja o przydzialemieszkania) albo przez możliwość zmiany sytuacji w określonych warunkach (cofnięcie posiadania broni). Niektóre sytuacje są trwałe bezwzględnie i nie mogą być zmienione (np. sytuacja wyznaczona dyplomem uniwersyteckim). Stosowanie do podziału norm prawa administracyjnego na normy ustrojowo – organizacyjne, normy prawamaterialnego i normy prawa formalnego wyróżnić można trzy zasadnicze rodzaje sytuacji prawnych sytuacje organizacyjnoprawne krąg podmiotów prawnych znajdujących się w tych sytuacjach jestograniczony do bezpośrednich norm organizacyjnych, co oznacza, żepodmioty prawne, dla których norma taka ma znaczenie pośrednie, ale do których nie jest bezpośrednio adresowana, nie znajdują się w sytuacjach organizacyjnych (np. obywatel, którego indywidualna sprawa z zakresu administracji publicznej z powoduzmian orga nizacji administracji będzie załatwiana przez nowy organ bardziej scentralizowany lubzdecentralizowany niż organ dotychczasowy).

Nawiązanie stosunku admiinistracyjnoprawnego z mocy prawa następuje np Nawiązanie stosunku admiinistracyjnoprawnego z mocy prawa następuje np. na podstawie ustaw podatkowych, o ruchu drogowym, o użytkowaniu urządzeń publicznych itp. a. przykład 1. Art. 3. 1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub których czasowy pobyt w Rzeczypospolitej Polskiej trwa w danym roku podatkowym dłużej niż 183 dni, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). b. przykład 2. Art. 15. 2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończeniaGIMNAZJUM, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. W podanych przykładach uwidocznione zostało nałożenie na obywatela (osobę fizyczną) obowiązku. Korelującym z tym zobowiązaniem jest uprawnienie właściwego organu administracji publicznej do żądania zadośćuczynienia obowiązkowi, poprzez uiszczenie podatku od dochodów lub posłanie dziecka do szkoły.

Istnieją w zasadzie dwa sposoby powstania stosunków administracyjnoprawnych z mocy ustawy: gdy w pewnym stanie faktycznym zaczyna obowiązywać norma prawna, która z tym stanem wiąże pewne skutki prawne wyrażające się w nałożeniu obowiązków, przyznaniu praw lub ich modyfikacji, gdy w istniejącym stanie prawnym zmienia się sytuacja faktyczna albo podejmowana jest pewna czynność faktyczna, z którą to zmianą lub czynnością obowiązująca norma prawna wiąże pewne skutki prawne wyrażające się w nałożeniu obowiązków, przyznaniu praw lub ich modyfikacji. W pierwszej z wymienionych sytuacji norma jest odpowiedził na zaistniały stan rzeczy i jest w stosunku do niego późniejsza (np. wydanie z powodu stanu klęski aktu porządkowego, który wprowadza nakazy lub zakazy określonego zachowania się). Odwrotnie jest w drugim przypadku - tutaj norma ma charakter pierwotny i trwały, a tylko zmiana sytuacji faktycznej prowadzi do powstania określonych w niej skutków (zob. przykład 2).

Stosunek administracyjnoprawny może być nawiązany także na skutek jednostronego i władczego oświadczenia organu administracji publicznej. Jest to najczęstszy sposób nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych. Ponadto jest to także niemal wyłączny sposób przyznawania uprawnień podmiotom będących podmiotami stosunku administracyjnoprawnego. Z tym rodzajem powstawania stosunków administracyjnoprawnych mamy do więc do czynienia w zakresie administracji świadczącej (np.POMOC społeczna). przykład: Art. 43. 1. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej są wydawane w formie pisemnej. W szczególnych przypadkach decyzja może być wydana w formie ustnej; nie dotyczy to decyzji o odmowie przyznania świadczenia. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego w drodze aktu administracyjnego