Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Advertisements

INSTRUKCJA ALARMOWANIA
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Doświadczenie z wodą i atramentem
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
  OK konspekt z chemii.
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Sprawozdanie z doświadczenia
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Wycieczka w chemię żywności
MYDŁO Michał Misiak I W.
Średniowieczna pracownia alchemiczna
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Doświadczenia Chemiczne
Woda i roztwory wodne.
Szymon Owczarek Wojtek Łyczek
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Świat baniek mydlanych
Doświadczenia.
„Zaczarowany Świat Chemii”
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Dlaczego gęsta ciecz wylana ze słoika rozlewa się, zajmując ograniczoną powierzchnię? Dlaczego woda tworzy pojedyncze krople, a gdy płynie z kranu, tworzy.
Repetytorium z chemii.
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Doświadczalny Konkurs Fizyczny I Chemiczny 2014
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
CHEMIA ORGANICZNA I JEJ ZNACZENIE W UKŁADACH BIOLOGICZNYCH
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Potęga Eksperymentu.
Projekt biologiczno-chemiczny
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Doświadczenie 2 Doświadczenie 2 Badanie wpływu pH na zabarwienie lub zapach różnych substancji i roztworów (kilka przykładów) Projekt edukacyjny.
Mikołajki 2015 „Szlakiem Królowej Zimy”. Oferta Mikołajek: 1. Gry i zabawy rodzinne: Układanie puzzli świątecznych związanych z obyczajami bożonarodzeniowymi.
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
CHEMIA OD KUCHNI.
Alkohole.
Substancje i ich przemiany
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Czy substancje można mieszać?
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”

,,Sztuczna krew” Sprzęt Odczynniki 2x zlewki 2x bagietki gaza Chlorek żelaza (III) Rodanek potasu

Wykonanie Do dwóch zlewek nalewamy wody. Do jednej dodajemy chlorek żelaza(III),a do drugiej dodajemy rodanek potasu, mieszamy. Gazę moczymy w zlewce z rodankiem potasu i przecieramy nią np. rękę. Bagietkę moczymy w zlewce z chlorkiem żelaza(III) i nakładamy na rękę, która została wcześniej przetarta rodankiem potasu.

Wniosek Reakcją charakterystyczną jonu tiocyjanianowego jest powstanie krwistoczerwonych jonów kompleksowych z kationem żelaza(III).

,,Szalona piana” Sprzęt Odczynniki 2x zlewka Kolba Drożdże (suche) Płyn do naczyń Nadtlenek wodoru Jodyna Barwnik Woda

Wykonanie Drożdże rozpuszczamy w ciepłej wodzie. Do kolby wlewamy nadtlenek wodoru, dodajemy płyn do naczyń, dodajemy jodynę i wlewamy barwnik, który wcześniej został rozpuszczony w wodzie, mieszamy. Po chwili wlewamy drożdże.

Wniosek Za produkcję piany odpowiedzialny jest oczywiście detergent, jednak piana różni się znacznie od tej, którą widzimy podczas mycia naczyń czy kąpieli. Wszystkie malutkie bąbelki tworzące pianę wypełnione są normalnie powietrzem. W powyższym eksperymencie wypełnia je tlen uwalniany z nadtlenku wodoru według prostej reakcji:2H2O2 -> O2 + 2H2O Dodanie jodku potasu/drożdży znacznie przyspieszają i dynamizują powyższą reakcję, a tym samym cały proces tworzenia piany. Kolor szalonej piany zapewnia dodanie barwnika spożywczego.

,,Bańki, które można dotykać” Sprzęt Odczynniki Miska 2xszklanki Łyżeczka Gliceryna Woda Płyn do naczyń Bawełniana rękawiczka Coś do dmuchania baniek

Wykonanie Do miski wlewamy wodę, dodajemy płyn do naczyń, dodajemy glicerynę. Wkładamy bawełnianą rękawiczkę, robimy bańkę i odbijamy.

Wniosek Bańki powstają z wody i detergentu, w naszym przypadku płynu do mycia naczyń, który zmniejsza napięcie powierzchniowe wody i tworzy cienką warstwę na jej powierzchni. Użyta gliceryna zmniejsza parowanie wody, a tym samym wydłuża żywotność bańki.

Piasek kinetyczny Sprzęt Odczynniki Zlewka Miska Łyżeczka Mąka Olej

Wykonanie Odmierzamy 4 szklanki mąki oraz 0,5 szklanki oleju. Mąkę połączyć z olejem i zagnieść. Dodatkowo można użyć barwnika spożywczego do zabarwienia piasku

Podczas ściskania piasku możesz poczuć całą zabawę i przekonać się że piasek przylega tylko do siebie, a nie do twoich dłoni. Piasek w niezwykły sposób przepływa przez palce jak ciecz, ale pozostawia je suche.

Wykonany samodzielnie Porównanie piasku kinetycznego wykonanego samodzielnie i kupionego w sklepie Wykonany samodzielnie Kupiony w sklepie

Chemiczna lokomotywa Sprzęt Odczynniki Kolba Zlewka Bagietka Nadtlenek wodoru (Perhydrol) Manganian(VII) potasu

Wykonanie Do kolby stożkowej wlewamy niewielką ilość perhydrolu i wrzucamy do środka kilka kryształków manganianu(VII) potasu i natychmiast się oddalamy. Uzyskujemy wystrzeliwującą z naczynia parę. Kolba jest ciepła.

Wniosek Po wrzuceniu do perhydrolu kilku kryształków manganianu(VII) potasu rozpoczyna się burzliwa i gwałtowna reakcja, w czasie której trwania roztwór intensywnie się ogrzewa, co powoduje wrzenie wody i ucieczkę pary wodnej, wymieszanej z tlenem przez wylot kolby.

Wędrówka kropli Sprzęt Odczynniki Cylinder miarowy Zlewka Bagietka Manganian(VII) potasu Olej Soda oczyszczona Kwasek cytrynowy

Wykonanie Do cylindra wsypujemy sodę oczyszczoną, na nią delikatnie wlewamy olej. Następnie dodajemy przygotowany wcześniej roztwór wody z kwaskiem cytrynowym i manganianem (VII) potasu. Obserwujemy wędrówkę kropli naprzemiennie w górę i w dół.

Wniosek Kropla kwasku cytrynowego jest cięższa od oleju i wędruje w dół. Tam natrafia na warstwę wodorowęglanu sodu. Zachodzi wtedy reakcja opisana równaniem w formie jonowej: HCO3- + H+ H2O + CO2 wydzielający się dwutlenek węgla wędruje ku górze unosząc ze sobą krople, gdy kropla dotrze już do górnej warstwy oleju, gaz się ulatnia, a ona sama znów wędruje w dół.

pod opieką Pani Izabeli Blabuś KONIEC Projekt wykonały: Paulina Gralla Natalia Maślanka Wiktoria Wiora pod opieką Pani Izabeli Blabuś Dziękujemy za uwagę! PREZENTACJA ZAWIERA LOKOWANIE PRODUKTU