Klasa I Opracowały: Justyna Gudalewicz Svitlana Basko Obliczenia pieniężne Klasa I Opracowały: Justyna Gudalewicz Svitlana Basko
Celem lekcji jest: Poznanie wartości pieniądza, w tym monet i banknotu o wartości 10 zł Umiejętność radzenia sobie w sytuacji kupna-sprzedaży
Podstawową jednostką monetarną w Polsce jest złoty 1 złoty to 100 groszy 1 zł = 100 gr Mamy: -monety groszowe -monety złotowe -banknoty
Monety 1 gr 2 gr 5 gr 1 zł 10 gr 2 zł 20 gr 50 gr 5 zł
Banknoty 10 zł 20 zł 50 zł 100 zł 200 zł
1. Zadanie Ola ma w skarbonce następujące monety i banknoty: 10 zł + 2 zł + 5 zł = = 17 zł Zakreście kółkiem tę zabawkę, którą może sobie kupić dziewczynka. 22 zł 15 zł 18 zł 35 zł
2. zadanie Obliczcie ile to złotych i groszy. 10 zł + 5 zł + 5 zł = 20 zł 2 zł + 2 zł + 50 gr + 50 gr = 5 zł 10 gr + 20 gr + 50 gr + 5 gr = 85 gr
3. zadanie Wojtek kupił balony za 5 złotych 3. zadanie Wojtek kupił balony za 5 złotych. Jakimi monetami mógł zapłacić?
4. zadanie Mama Janka poprosiła syna o kupno w pobliskim sklepie następujących rzeczy: 2 kartony soku 2 kg jabłek 1 tabliczka czekolady 3 lizaki
W sklepie okazało się, że ceny towarów które miał kupić Janek, są następjące: 1 karton 2 zł 1 lizak 50 gr 1 tabliczka 2 zł 50 gr 1 kg 4 zł
Mama dała Jankowi: Obliczcie: Ile Janek zapłaci za zakupy? Czy Jankowi wystarczyło pieniędzy? Ile pieniędzy Jankowi zabraknie lub ile otrzyma reszty?
2 zł + 2 zł + 4 zł + 4 zł + 50 gr + 50 gr + 50 gr+ 2,50 zł = Działanie: 2 kartony soku 2 kg jabłek 2 zł + 2 zł + 4 zł + 4 zł + 50 gr + 50 gr + 50 gr+ 2,50 zł = = 4 zł + 8 zł + 1,50 zł + 2,50 zł = 16 zł 20 zł – 16 zł = 4 zł Odpowiedź: Janek zapłacił za zakupy 16 zł. Jankowi starczyło pieniędzy na zakupy. Chłopcu zostało 4 zł reszty. 1 tabliczka czekolady 3 lizaki
Dziękujemy za uwagę