Aktywne włączenie społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
Advertisements

PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Aktywne włączenie społeczne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata ,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Założenia konkursu, kryteria dostępu, kryteria premiujące
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Wskaźniki.
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
WSTĘPNE ZAŁOŻENIA KONKURSU 9.2.1
ZAŁOŻENIA KONKURSU Toruń, r.  .
Zapis prezentacji:

Aktywne włączenie społeczne „Środa z funduszami” Aktywne włączenie społeczne Poddziałania 9.2.1 RPO WK-P – OSI/ ORSG

Obecnie trwają 4 nabory na działania wspierające włączenie społeczne w ramach Poddziałania 9.2.1 RPO WK-P konkurs Nr RPKP.09.02.01-IZ.00-04-048/16 konkurs Nr RPKP.09.02.01-IZ.00-04-049/16 konkurs Nr RPKP.09.02.01-IZ.00-04-050/16 konkurs Nr RPKP.09.02.01-IZ.00-04-051/16 Schemat: Wsparcie ukierunkowane na realizację programów aktywności lokalnej (pal) - w ramach polityki terytorialnej Schemat: Wsparcie realizowane przez centra integracji społecznej (cis) i kluby integracji społecznej (kis) – w ramach polityki terytorialnej Schemat: Wsparcie realizowane przez warsztaty terapii zajęciowej (wtz) i zakłady aktywizacji zawodowej (zaz) – w ramach polityki terytorialnej Schemat: Wsparcie na rzecz osób z niepełnosprawnościami poprzez realizację programów na rzecz zatrudnienia oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej – w ramach polityki terytorialnej 048 PAL - skierowany do OPS i PCPR (realizowany we współpracy z PUP) 049 CIS/ KIS – dedykowany na tworzenie nowych CIS i KIS - gminy lub we współpracy z gminami 050 WTZ i ZAZ - tylko podmioty prowadzące WTZ lub ZAZ 051 NIep. - konkurs dedykowany wsparciu os. z niep. - Wnioskodawcy wszystkie podmioty

Poddziałanie 9.2.1 RPO WK-P Termin naboru wniosków Termin, od którego można składać wnioski – 30 września 2016 r. Termin, do którego można składać wnioski – 28 października 2016 r. Termin rozstrzygnięcia konkursu – marzec 2017 r. Miejsce składania wniosków Punkt Informacyjno-Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Plac Teatralny 2, 87-100 Toruń.

Kto może składać wnioski? jednostki samorządu terytorialnego i/lub ich jednostki organizacyjne (w tym OPS/PCPR) podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (w tym organizacje pozarządowe) podmioty ekonomii społecznej 049 CIS i KIS - O dofinansowanie projektu mogą się ubiegać tylko te podmioty, które prowadzą lub utworzą, w czasie trwania projektu, CIS lub KIS na terenie województwa kujawsko-pomorskiego

Obszar realizacji projektu Realizacja na obszarze strategii rozwoju Obszaru Strategicznej Interwencji (OSI) lub strategii Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego (ORSG). 9.2.1 FISZKA W zakresie kryterium należy ocenić czy: - projekt realizowany jest na obszarze, dla którego została przygotowana i pozytywnie zaopiniowana przez IZ RPO Strategia OSI/ORSG; projekt wykazuje powiązanie z częścią diagnostyczną, w tym analizą wyzwań i problemów Strategii OSI/ORSG; - projekt wykazuje powiązanie z celami wskazanymi w Strategii OSI/ORSG poprzez realizację wskaźników; projekt wynika ze Strategii OSI/ORSG, która posiada pozytywną Opinię IZ RPO WK-P. - projekt wykazuje powiązanie z celami wskazanymi w Strategii OSI/ORSG poprzez realizację wskaźników; - projekt wynika ze Strategii OSI/ORSG, która posiada pozytywną Opinię IZ RPO WK-P. Kryterium weryfikowane w oparciu o wniosek o dofinansowanie projektu oraz strategię

Wartość projektu 048/16 - PAL 049-051/16 Minimalna wartość projektu to 100 000 zł Maksymalna wartość wkładu publicznego w projekcie wynosi 100 000,00 euro Maksymalnie 12 000 zł wsparcia na 1 uczestnika projektu 048/16 - PAL Maksymalna wartość projektu – nie dotyczy 049-051/16 048 PAL – wartość projektu może być wyższa, chodzi jedynie o maksymalną wartość wkładu publicznego – środków publicznych (dofinansowania + wkładu OPS/PCPR/PUP). Kwota 100 tys. euro wyrażona w zł, do przeliczenia ww. kwoty na zł należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE aktualny na dzień ogłoszenia konkursu. Wydatki są rozliczane uproszczonymi metodami, na zasadach w tym wypadku ryczałtem! W ramach kryterium ocenie podlegać będzie czy średni koszt bezpośredniego wsparcia na jednego uczestnika wynosi maksymalnie 12.000 zł, oznacza to, że faktyczne wsparcie dla konkretnego uczestnika może wynosić zarówno np. 6.000 zł jak 18.000 PLN. Zróżnicowanie zależne jest od indywidualnej sytuacji osoby objętej instrumentami aktywnej integracji, np. kwestii niepełnosprawności czy sytuacji społecznej. Średni koszt przypadający na uczestnika liczony jest w stosunku do wszystkich planowanych wydatków w projekcie. Do średniego kosztu nie są wliczane koszty związane z racjonalnymi usprawnieniami wprowadzonymi w celu zapewnienia możliwości pełnego uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn

Poziom dofinansowania, a wkład własny Dofinansowanie UE – 85% Wkład własny – 15% 9.2.1 Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 85%. W ramach konkursu wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego, którego minimalny poziom wynosi 15% wartości projektu. - Wkład własny może być wniesiony zarówno w formie pieniężnej, jak i w formie niepieniężnej. Wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. Możliwe jest łączenie różnych form wnoszenia wkładu własnego. Wkład własny nie musi stanowić własności wnioskodawcy. Wkład własny wnoszony jest przez wnioskodawcę, niemniej jednak będzie on mógł pochodzić z różnych źródeł, w tym np. uczestników projektu, samorządu lokalnego czy strony trzeciej. W przypadku projektów partnerskich wkład finansowy może pochodzić od partnerów. W przypadku projektów skierowanych do os. niep. Będzie możliwe wnoszenie wkładu własnego ze środków PFRON.

Do kiedy może trwać projekt? 9.2.1 Maksymalny okres realizacji projektu nie może przekroczyć 24 miesięcy Finansowanie Projekt zakłada trwałość nowoutworzonych CIS/KIS przynajmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu Trwałość 049/16 – CIS/KIS Trwałość – kryterium dostępu - projekt zakłada trwałość nowoutworzonych CIS/KIS W ramach kryterium ocenie podlegać będzie okres zachowania trwałości nowotworzonych CIS/KIS. Zobowiązanie dotyczy zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu podmiotów po zakończeniu realizacji projektu, co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu.

Do kogo kierujemy wsparcie? Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,, w tym osoby bezrobotne, które znajdują się w III grupie osób oddalonych od rynku pracy (sprofilowanych przez powiatowe urzędy pracy) Osoby ze środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w szczególności z obszarów zdegradowanych, w tym objętych rewitalizacją Otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne dla wsparcia osób wykluczonych społecznie), w tym osoby pełniące obowiązki opiekuńcze. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, także nieposiadające ze sobą wspólnych granic, lecz nie może obejmować terenów większych niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkałych przez więcej niż 30% mieszkańców gminy Preferowane do objęcia wsparciem muszą być osoby lub rodziny: - korzystające ze wsparcia Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (PO PŻ), - osoby doświadczające wielokrotnego wykluczenia - osoby z niepełnosprawnościami (WYŁĄCZNIE w przypadku konkursów 048/16 – PAL i 049/16 CIS/KIS) Z otrzymania wsparcia w ramach RPO zostały wyłączone osoby odbywające karę pozbawienia wolności. Mogą być wspierane osoby bezrobotne zakwalifikowane do I i II profilu pomocy, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, o ile oprócz bezrobocia doświadczają wykluczenia na podstawie innych przesłanek wykluczających i wpisują się w definicję osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Niemniej jednak takie osoby nie mogą zostać objęte instrumentami aktywizacji zawodowej. Aktywizacja zawodowa tych osób jest możliwa do realizacji w ramach Osi Priorytetowej 8 Aktywni na rynku Pracy. Poszukujący pracy traktowani są jak bezrobotni (zarejestrowani w pup aktywnie szukający pracy). Urząd pracy może ustalić jeden z trzech profili pomocy: Profil pomocy I – dla osób aktywnych, gotowych od razu do podjęcia zatrudnienia. Profil pomocy II – dla osób wymagających intensywnego wsparcia ze strony urzędu w celu znalezienia zatrudnienia. Profil pomocy III – dla osób oddalonych od rynku pracy, wymagających szczególnego wsparcia ze strony urzędu i innych instytucji rynku pracy. – może brać udział również w aktywizacji zawodowej

Do kogo kierujemy wsparcie? Osoby z orzeczoną niepełnosprawnością 050/16 – WTZ/ZAZ 051/16- poza WTZ/ZAZ Wsparcie w ramach ww. naborów wniosków kierowane jest do osób z niepełnosprawnościami należących do grupy osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w pierwszej kolejności wymagają aktywizacji społecznej

Efektywność społeczno-zatrudnieniowa Minimalny poziom efektywności społeczno- zatrudnieniowej wynosi 56%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej wynosi 22% W odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi wartości procentowe mogą zostać zmniejszone o 10 punktów procentowych i stanowić odpowiednio 46% dla efektywności społeczno-zatrudnieniowej i 12% dla efektywności zatrudnieniowej. 56%, 22% - z wyłączeniem osób będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, nieletnich wobec, których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości oraz osób przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii; Objęci pomiarem Efektywność społeczno-zatrudnieniową należy liczyć wśród osób, które zakończyły udział w projekcie: 1. zgodnie z zaplanowaną ścieżką, 2. z powodu podjęcia zatrudnienia wcześniej niż było to planowane. Osoby, które przerwały udział w projekcie (przed zakończeniem zaplanowanych dla nich form wsparcia) z powodu innego niż zatrudnienie nie są wliczane do efektywności społeczno-zatrudnieniowej. Wyłączenia – efektywność zatrudnieniowa! Efektywności zatrudnieniowej nie mierzymy wśród: a) osób, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych, b) osób, które w ramach projektu otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej. Grupy objęte pomiarem Efektywność społeczno-zatrudnieniową należy mierzyć osobno wśród dwóch grup osób: - osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi - osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Przykład 2. W projekcie uczestniczy 100 osób, z czego 60 to osoby będące w pieczy zastępczej lub tę pieczę opuszczające. 50 osób osiągnęło efekt społeczny, z czego 25 to osoby będące w pieczy zastępczej, a 10 osiągnęło efekt zatrudnieniowym, w tym 5 to osoby z pieczy zastępczej. Efektywność społeczno-zatrudnieniowa liczona jest w stosunku do 40 osób nie będących w/nie opuszczających pieczy zastępczej. 30:40=75% Przykład 5. W projekcie wzięło udział 200 osób, z których 50 stanowiły osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wszystkie osoby są objęte działaniami aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i są osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. 80 osób osiągnęło efekt społeczny, z czego 20 osób to osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 45 osób uzyskało pracę, z czego 10 to osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Efektywność społeczno-zatrudnieniowa dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Do mianownika efektywności społeczno-zatrudnieniowej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym wliczamy wszystkie osoby z tej grupy z wyłączeniem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, tj. od 200 uczestników odejmujemy 50 z wymienionymi niepełnosprawnościami = 150 osób. Do licznika wliczamy osoby, które osiągnęły efekt społeczny (60 osób) i osoby, które osiągnęły efekt zatrudnieniowy, czyli uzyskały pracę (35 osób). 60+35:(200−50) = 95:150=63% Efektywność zatrudnieniowa dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Do mianownika efektywności zatrudnieniowej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym wliczamy wszystkie osoby z tej grupy z wyłączeniem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, tj. od 200 uczestników odejmujemy 50 z wymienionymi niepełnosprawnościami = 150 osób. Do licznika wliczamy osoby, które osiągnęły efekt zatrudnieniowy, czyli uzyskały pracę (35 osób). 35200−50=35150=35% Efektywność społeczno-zatrudnieniowa dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi Do mianownika efektywności społeczno-zatrudnieniowej dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi wliczamy wszystkie osoby z tej grupy, tj. 50 osób. Do licznika wliczamy osoby z tej grupy, które osiągnęły efekt społeczny (20 osób) i osoby, które osiągnęły efekt zatrudnieniowy, czyli uzyskały pracę (10 osób). 20+10:50=80% Efektywność zatrudnieniowa dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi Do mianownika efektywności zatrudnieniowej dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi wliczamy wszystkie osoby z tej grupy, tj. 50 osób. Do licznika wliczamy osoby, które osiągnęły efekt zatrudnieniowy, czyli uzyskały pracę (10 osób). 10:50=10%

Zlecanie zadań lub usług w ramach projektu winno być realizowane z uwzględnieniem: zasad określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, klauzul społecznych lub zlecane podmiotom ekonomii społecznej W przypadku zlecania zadań lub usług w ramach projektu minimum 5% ich wartości winna być: realizowana na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i/lub realizowana z wykorzystaniem klauzul społecznych zgodnie z PZP i/lub zlecana podmiotom ekonomii społecznej w przypadku zakupów nieobjętych PZP 5% dotyczy wszelkich usług zlecanych w ramach projektu (catering/ zakupy/ nawet najem)!!! Weryfikowane o zapisy wniosku w ramach kryterium dostępu. Prosimy zaznaczać odp. TAK zamiast odp. nie dotyczy

Na co można otrzymać dofinansowanie? Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne, a także powrót na rynek pracy realizowane w oparciu o Program Aktywności Lokalnej, z obligatoryjnym wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej i/lub zawodowej i/lub edukacyjnej 048/16 - PAL PAL – podstawą prawną programu jest art. 110 ust. 10 lub art. 112 ust. 13 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 163), zgodnie z którym rada gminy lub rada powiatu, biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie pomocy społecznej, opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej. Podstawą prawną może być również art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. PAL musi być uchwalony na moment podpisania umowy.

Typy projektów 9.2.1 nabór 048/16 – PAL musi zawierać co najmniej: 1. Diagnoza zasobów, potrzeb i wyzwań stojących przed daną społecznością/ uczestnikiem 2. Współpraca partnerów lokalnych na rzecz PAL i jego uczestników 3. Działania animacyjne animatora lokalnego/ streetworkera, budowanie sieci wsparcia społecznego – wsparcie społeczności 4. Indywidualne wsparcie uczestników – opracowanie Indywidualnej Ścieżki Rozwoju – psycholog/doradca 5. Ocena rezultatów poszczególnych uczestników pod względem skuteczności, trwałości, efektywności, a także użyteczności podjętych dla niego działań

Typy projektów 9.2.1 nabór 048/16 Projekty muszą zakładać kompleksowe wsparcie uczestników poprzez: Zastosowanie, co najmniej 4 instrumentów aktywnej integracji w projekcie. Każdy z uczestników musi skorzystać co najmniej z 2 instrumentów Wsparcie dla otoczenia w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wsparcia osób wykluczonych społecznie, biorących udział w projekcie. Ponadto wobec uczestników oraz ich otoczenia obligatoryjnie zastosowane są działania środowiskowe tj. inicjatywy integracyjne Jednocześnie usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym dla osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji. W ramach kryterium ocenie podlegać będzie czy wobec uczestników oraz ich otoczenia zastosowanie są działania środowiskowe tj. inicjatywy integracyjne obejmujące m.in.: a) przygotowanie i wsparcie działań indywidualnych oraz programów środowiskowych, np. spotkania z grupami docelowymi, przeprowadzanie badań diagnostycznych, przygotowywanie raportów dotyczących potrzeb i zasobów danej społeczności. b) edukację społeczną i obywatelską, w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i debat społecznych dla mieszkańców; c) organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym czy turystycznym; d) inne działania o charakterze integracyjnym, wynikające np. z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii. W ramach kryterium ocenie podlegać będzie czy wniosek o dofinansowanie projektu zawiera wsparcie towarzyszące dla otoczenia osób biorących udział w projekcie polegające m.in. na: - pokryciu kosztów zapewnienia opieki nad dziećmi (na czas realizacji zajęć) poniesione przez osobę będącą uczestnikiem zajęć lub koszty zorganizowania zajęć z dziećmi osób będących uczestnikami zajęć; - pokryciu kosztów pobytu dziecka uczestnika projektu w świetlicach i klubach, w tym klubach sportowych; - organizacja czasu wolnego. – wsparcie towarzyszące ma zastosowanie do wszystkich konkursów 9.2.1!

Instrumenty aktywnej integracji: Instrumenty aktywizacji zawodowej Instrumenty aktywizacji edukacyjnej Instrumenty aktywizacji społecznej Instrumenty aktywizacji społecznej o charakterze zdrowotnym Instrumenty aktywizacji zawodowej: praktyka lub staż w spółdzielni socjalnej; b) usługi wspierające aktywizację zawodową -sfinansowanie usług trenera pracy, doradcy zawodowego, pośrednictwa pracy Instrumenty aktywizacji edukacyjnej: sfinansowanie uzupełnienia wykształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym lub policealnym, kształcenia ustawicznego (zawodowego); brokera edukacyjnego (doradza i diagnozuje); studia dla osob opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze. Instrumenty aktywizacji społecznej w ramach indywidualnej ścieżki reintegracji o ile jest to niezbędne dla zapewnienia Indywidualizacji i kompleksowości wsparcia: wsparcie os. niep.: koszty asystenta/ tłumacza.; animacja lokalna, streetworking; dla rodziny: mediator/ asystent rodzinny; treningi umiejętności społecznych, kluby samopomocy i finansowanie os. prowadzących kluby wolontariatu; pracy socjalnej, poradnictwa specjalistycznego. Projekty obejmujące wyłącznie w ramach instrumentu pracę socjalną nie są wybierane do dofinansowania. Instrumenty aktywizacji społecznej o charakterze zdrowotnym: Terapie i programy korekcyjne dla rodzin i osob stosujących przemoc, uzależnionych od narkotyków i alkoholu. Turnusy rehabilitacyjne nie są traktowane jako instrument aktywnej integracji!

Pozostałe kryteria dostępu 048/16: - Projekt realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej lub Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zakłada wdrażanie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej Projekt zakłada szkolenia potwierdzane odpowiednim dokumentem; W ramach projektu zaplanowano stały monitoring uczestników poprzez analizowanie ich postępu podczas spotkań zespołu pracowników projektu; Podmioty w zakresie aktywizacji zawodowej: PUP i inne instytucje rynku pracy CIS i KIS; spółdzielnie socjalne organizacje pozarządowe Projekt zakłada szkolenia potwierdzane odpowiednim dokumentem (certyfikat lub inny odpowiedni dokument potwierdzający efekt szkolenia; W ramach projektu zaplanowano stały monitoring uczestników poprzez analizowanie ich postępu podczas spotkań zespołu pracowników projektu realizujących bezpośrednio reintegrację społeczno-zawodową uczestników (np. psycholog, doradca zawodowy, broker edukacyjny, terapeuta, trener), co najmniej raz na kwartał

9.2.1 - 048/16 – PAL - Punkty premiujące Dodatkowe punkty w konkursach przyznawane są za utworzenie lub dostosowanie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami. Pierwsze kryterium odnosi się do wszystkich konkursów 9.2.1 i jest tak samo punktowane! Projekty, które otrzymały minimum punktowe od obydwu oceniających podczas oceny spełniania kryteriów merytorycznych (punktowych) oraz spełniają kryteria premiujące, otrzymują premię punktową (maksymalnie 30 punktów). Projekty, które nie spełniają kryteriów premiujących, nie tracą punktów uzyskanych w ramach oceny formalno-merytorycznej. Waga punktowa poszczególnych kryteriów premiujących określona jest przy definicji kryterium.

Na co można otrzymać dofinansowanie? Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne, a także powrót na rynek pracy realizowane poprzez programy reintegracji zawodowej i społecznej realizowane przez podmioty, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym 049/16 – CIS/KIS PAL – podstawą prawną programu jest art. 110 ust. 10 lub art. 112 ust. 13 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 163), zgodnie z którym rada gminy lub rada powiatu, biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie pomocy społecznej, opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej. Podstawą prawną może być również art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. PAL musi być uchwalony na moment podpisania umowy.

Na co można otrzymać dofinansowanie? Realizowane projekty mają służyć poprawie dostępu do usług reintegracji społecznej i zawodowej realizowanych przez CIS i KIS, a wsparcie jest udzielane na stworzenie nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej: w istniejących podmiotach poprzez utworzenie podmiotów Podmioty te to CIS i KIS mowa o nich w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.

Nowoutworzony CIS/ KIS CIS/KIS powinien być realizowany na obszarze gminy/terenie której nie funkcjonuje taki podmiot. Istnieje możliwość utworzenia nowego CIS/KIS na obszarze gminy, na której już dany rodzaj podmiotu funkcjonuje o ile Wnioskodawca wykaże w treści wniosku, w oparciu o analizę potrzeb grupy docelowej, niedostateczny poziom dostępności usług tego podmiotu. Rozdział 1.2. Przedmiot konkursu pkt. 10 i 11 wskazuje informacje jakie powinny zawrzeć się we wniosku o dofinansowanie w przypadku tworzenia KIS lub CIS W przypadku rekomendowania do dofinansowania więcej niż jednego projektu w tym samym zakresie rozumianym jako utworzenia nowego CIS/KIS na obszarze tej samej gminy IZ RPO może podjąć decyzję o dofinansowaniu tego projektu, który uzyskał największą liczbę punktów.

Typy projektów 9.2.1 nabór 049/16 – w ramach Centrum Integracji Społecznej: kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu; nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych; naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą; uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi. Projekty powinny zakładać usługi asystencie w przypadku os. niep. np. Trenera pracy. IZ RPO umożliwia realizację działań wspierających pracodawców w tworzeniu miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności poprzez wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy na potrzeby zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością, dostosowanie stanowiska pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; Kompleksowość działań.

Typy projektów 9.2.1 nabór 049/16 – w ramach Klub Integracji Społecznej: - działania mające na celu pomoc w znalezieniu pracy na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy u pracodawców, wykonywania usług na podstawie umów cywilnoprawnych oraz przygotowanie do podjęcia zatrudnienia lub podjęcia działalności w formie spółdzielni socjalnej; - prace społecznie użyteczne; - roboty publiczne; - poradnictwo zawodowe - działalność samopomocowa w zakresie zatrudnienia, spraw socjalnych i mieszkaniowych - staże

Typy projektów 9.2.1 nabór 048/16 Projekty muszą zakładać kompleksowe wsparcie uczestników poprzez: Wsparcie dla otoczenia w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wsparcia osób wykluczonych społecznie, biorących udział w projekcie; W ramach projektu zaplanowano wsparcie uczestników usługami brokera edukacyjnego/doradcy zawodowego, gdy taka potrzeba wynika z indywidualnej ścieżki reintegracji a) przygotowanie i wsparcie działań indywidualnych oraz programów środowiskowych, np. spotkania z grupami docelowymi, przeprowadzanie badań diagnostycznych, przygotowywanie raportów dotyczących potrzeb i zasobów danej społeczności. b) edukację społeczną i obywatelską, w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i debat społecznych dla mieszkańców; c) organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym czy turystycznym; d) inne działania o charakterze integracyjnym, wynikające np. z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii. W ramach kryterium ocenie podlegać będzie czy wniosek o dofinansowanie projektu zawiera wsparcie towarzyszące dla otoczenia osób biorących udział w projekcie polegające m.in. na: - pokryciu kosztów zapewnienia opieki nad dziećmi (na czas realizacji zajęć) poniesione przez osobę będącą uczestnikiem zajęć lub koszty zorganizowania zajęć z dziećmi osób będących uczestnikami zajęć; - pokryciu kosztów pobytu dziecka uczestnika projektu w świetlicach i klubach, w tym klubach sportowych; organizacja czasu wolnego. – wsparcie towarzyszące ma zastosowanie do wszystkich konkursów 9.2.1!

Pozostałe kryteria dostępu 049/16: - Projekt uwzględnia sytuację na lokalnym rynku pracy oraz zakłada wsparcie we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy; W ramach projektu zaplanowano stały monitoring uczestników poprzez analizowanie ich postępu podczas spotkań zespołu pracowników projektu; W ramach projektu zaplanowano stały monitoring uczestników poprzez analizowanie ich postępu podczas spotkań zespołu pracowników projektu realizujących bezpośrednio reintegrację społeczno-zawodową uczestników (np. psycholog, doradca zawodowy, broker edukacyjny, terapeuta, trener), co najmniej raz na kwartał

9.2.1 - 049/16 – CIS/ KIS - Punkty premiujące Pierwsze kryterium odnosi się do wszystkich konkursów 9.2.1 i jest tak samo punktowane! Projekty, które otrzymały minimum punktowe od obydwu oceniających podczas oceny spełniania kryteriów merytorycznych (punktowych) oraz spełniają kryteria premiujące, otrzymują premię punktową (maksymalnie 30 punktów). Projekty, które nie spełniają kryteriów premiujących, nie tracą punktów uzyskanych w ramach oceny formalno-merytorycznej. Waga punktowa poszczególnych kryteriów premiujących określona jest przy definicji kryterium.

9.2.1 - 049/16 – CIS/ KIS - Punkty premiujące Pierwsze kryterium odnosi się do wszystkich konkursów 9.2.1 i jest tak samo punktowane! Projekty, które otrzymały minimum punktowe od obydwu oceniających podczas oceny spełniania kryteriów merytorycznych (punktowych) oraz spełniają kryteria premiujące, otrzymują premię punktową (maksymalnie 30 punktów). Projekty, które nie spełniają kryteriów premiujących, nie tracą punktów uzyskanych w ramach oceny formalno-merytorycznej. Waga punktowa poszczególnych kryteriów premiujących określona jest przy definicji kryterium.

Dziękuję za uwagę. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu tel. 56 62 18 486