Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RAMOWE PLANY NAUCZANIA
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Modyfikacja Mariola Przybylska
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Zarządzenie Nr 2 /2012 Podlaskiego Kuratora Oświaty z dnia 2 stycznia 2012 r. w sprawie ustalenia terminów i zasad rekrutacji do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Indywidualne nauczanie
Jakie zmiany czekają gimnazjalistów? Rok szkolny 2010/2011.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Zebranie rodziców uczniów klas szóstych szkół podstawowych 13 kwietnia 2012 r.
Nowa podstawa programowa.
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROEJSKĄ ORAZ MIASTO BYDGOSZCZ AKTYWNY W SZKOLE – TWÓRCZY W ŻYCIU PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
FUNDACJA STEFANKA przy
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
NOWY WYMIAR NAUKI Gimnazjum Informatyczne pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej.
Zasady wyboru przedmiotów rozszerzonych i uzupełnień w Zespole Szkół Odzieżowych.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Raport o stanie oświaty Marzec 2006 rok. Przedszkola Miejskie i Przedszkole Niepubliczne.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
Szkoła Podstawowa im. Szymona Szymonowicza w Czernięcinie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Informacje o szkole w roku szkolnym 2017/2018
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Ankieta na temat przedmiotów szkolnych
Ramowe plany nauczania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Zapis prezentacji:

Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności © by Antoni Jeżowski, 2016

Miasta na prawach powiatu Stopień zabezpieczenia wydatków przez część oświatową subwencji – rok 2014 Przedział [%] Polska Gminy Powiaty Miasta na prawach powiatu Województwa 70-80 2 - 80-90 14 13 1 90-100 149 91 57 100-110 556 381 167 4 110-120 705 625 62 17 pow. 120 1 338 1 301 27 45 10 Przeciętnie w Polsce relacje wydatków do części oświatowej subwencji wyniosły 123,2% Sprawozdanie z wykonania Budżetu Państwa za okres od 1.01 do 31.12.2014 r.. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Rada Ministrów, Warszawa 2015

Średnioroczne wydatki z budżetów jst na doskonalenie jednego nauczyciela w roku 2014 dolnośląskie;kujawsko-pomorskie;lubelskie;lubuskie;łódzkie;małopolskie;mazowieckie;opolskie;podkarpackie;podlaskie;pomorskie;śląskie;świętokrzyskie;warmińsko-mazurskie;wielkopolskie;zachodniopomorskie 16 podlaskie_colors_labels;opolskie_colors_labels;lubuskie_colors_labels;warmińsko-mazurskie_colors_labels;świętokrzyskie_colors_labels;mazowieckie_colors_labels;kujawsko-pomorskie_colors_labels;dolnośląskie_colors_labels;łódzkie_colors_labels;wielkopolskie_colors_labels;śląskie_colors_labels;zachodniopomorskie_colors_labels;podkarpackie_colors_labels;lubelskie_colors_labels;pomorskie_colors_labels;małopolskie_colors_labels 2 3 1 legend_1;legend_2;legend_3;legend_4 620,55 580,67 565,58 479,94 459,57 459,40 443,03 433,17 431,62 421,94 415,52 393,74 377,77 355,85 229,06 209,74 620,55 - 479,94 459,57 - 433,17 431,62 - 393,74 377,77 - 209,74

Jak mała może być mała szkoła?

Obowiązkowych tygodniowy wymiar nauki w ramach zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa I – 20 godzin, klasa II – 21 godzin, klasa III – 21 godzin; na II etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa IV – 25 godzin, klasa V – 26 godzin, klasa VI – 28 godzin; w gimnazjum wynosi: klasa I – 29 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 31 godzin), klasa II – 30 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny), klasa III – 31 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny);

Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy Szacowane prognozowane średnioroczne wynagrodzenie nauczycieli w roku 2015 z uwzględnieniem ich stopni awansu zawodowego [zł] Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy 36 198,24 Mianowany 46 959,96 Dyplomowany 60 004,44

struktura wydatków bieżących Struktura wydatków bieżących w działach 801 i 854 przeciętnie w kilkunastu ostatnich latach struktura wydatków bieżących   84,60% wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 1,03% stypendia i pomoc dla uczniów 6,18% zakup usług remontowych i pozostałych usług 4,28% zakup energii 3,38% zakup materiałów i wyposażenia 0,53% zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek

Roczny koszt utrzymania szkoły Szacowane roczne koszty utrzymania szkół wg typów i miejsca ich lokalizacji w roku 2015 [zł] Typ szkoły Roczny koszt utrzymania szkoły Szkoła podstawowa w mieście 763 154,18 na wsi i… 839 469,60 Gimnazjum 451 172,91 496 290,20

Minimalna ekonomicznie uzasadniona liczba uczniów w szkole i jej oddziale w zależności od miejsca jej lokalizacji w roku 2015

Dyskusyjna liczebność oddziału szkolnego

Rozkład godzin w cyklu edukacyjnym w obowiązujących planie nauczania w gimnazjum jednociągowym z oddziałem do 24 uczniów lub powyżej 26 uczniów Przedmiot Zespoły klasowe do 24 uczniów pow. 26 uczniów język polski 450 historia 190 wiedza o społeczeństwie 65 język obcy 900 matematyka 385 fizyka 130 130 (195*) chemia biologia geografia plastyka 30 muzyka zajęcia techniczne informatyka wychowanie fizyczne 770 edukacja dla bezpieczeństwa zajęcia artystyczne godziny do dyspozycji wychowawcy klasy. 95 razem 2825 3725 (3920*)

Zapotrzebowanie na godziny nauczycielskie (oś Y) w alternatywnych rozwiązaniach organizacyjnych (oś X) w gimnazjum (jeden ciąg) z obowiązującym planem nauczania

Ilość etatów nauczycielskich przypadających na jednego ucznia (oś Y) w funkcji godzin nauczycielskich (oś X) wg typu szkoły

Wnioski Przedstawione wyniki dotyczą szkoły statystycznie przeciętnej, zatrudniającej nauczycieli zgodnie z rozkładem, jaki występuje w całym kraju. W praktyce każda szkoła jest inna, tak więc różnice między szkołami mogą być znaczące. Pozorne oszczędzanie poprzez maksymalizowanie liczebności oddziałów klasowych prowadzi nieuchronnie do wzrostu kosztów kształcenia uczniów.

 Dziękuję za uwagę