Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności © by Antoni Jeżowski, 2016
Miasta na prawach powiatu Stopień zabezpieczenia wydatków przez część oświatową subwencji – rok 2014 Przedział [%] Polska Gminy Powiaty Miasta na prawach powiatu Województwa 70-80 2 - 80-90 14 13 1 90-100 149 91 57 100-110 556 381 167 4 110-120 705 625 62 17 pow. 120 1 338 1 301 27 45 10 Przeciętnie w Polsce relacje wydatków do części oświatowej subwencji wyniosły 123,2% Sprawozdanie z wykonania Budżetu Państwa za okres od 1.01 do 31.12.2014 r.. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Rada Ministrów, Warszawa 2015
Średnioroczne wydatki z budżetów jst na doskonalenie jednego nauczyciela w roku 2014 dolnośląskie;kujawsko-pomorskie;lubelskie;lubuskie;łódzkie;małopolskie;mazowieckie;opolskie;podkarpackie;podlaskie;pomorskie;śląskie;świętokrzyskie;warmińsko-mazurskie;wielkopolskie;zachodniopomorskie 16 podlaskie_colors_labels;opolskie_colors_labels;lubuskie_colors_labels;warmińsko-mazurskie_colors_labels;świętokrzyskie_colors_labels;mazowieckie_colors_labels;kujawsko-pomorskie_colors_labels;dolnośląskie_colors_labels;łódzkie_colors_labels;wielkopolskie_colors_labels;śląskie_colors_labels;zachodniopomorskie_colors_labels;podkarpackie_colors_labels;lubelskie_colors_labels;pomorskie_colors_labels;małopolskie_colors_labels 2 3 1 legend_1;legend_2;legend_3;legend_4 620,55 580,67 565,58 479,94 459,57 459,40 443,03 433,17 431,62 421,94 415,52 393,74 377,77 355,85 229,06 209,74 620,55 - 479,94 459,57 - 433,17 431,62 - 393,74 377,77 - 209,74
Jak mała może być mała szkoła?
Obowiązkowych tygodniowy wymiar nauki w ramach zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa I – 20 godzin, klasa II – 21 godzin, klasa III – 21 godzin; na II etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa IV – 25 godzin, klasa V – 26 godzin, klasa VI – 28 godzin; w gimnazjum wynosi: klasa I – 29 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 31 godzin), klasa II – 30 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny), klasa III – 31 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny);
Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy Szacowane prognozowane średnioroczne wynagrodzenie nauczycieli w roku 2015 z uwzględnieniem ich stopni awansu zawodowego [zł] Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy 36 198,24 Mianowany 46 959,96 Dyplomowany 60 004,44
struktura wydatków bieżących Struktura wydatków bieżących w działach 801 i 854 przeciętnie w kilkunastu ostatnich latach struktura wydatków bieżących 84,60% wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 1,03% stypendia i pomoc dla uczniów 6,18% zakup usług remontowych i pozostałych usług 4,28% zakup energii 3,38% zakup materiałów i wyposażenia 0,53% zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
Roczny koszt utrzymania szkoły Szacowane roczne koszty utrzymania szkół wg typów i miejsca ich lokalizacji w roku 2015 [zł] Typ szkoły Roczny koszt utrzymania szkoły Szkoła podstawowa w mieście 763 154,18 na wsi i… 839 469,60 Gimnazjum 451 172,91 496 290,20
Minimalna ekonomicznie uzasadniona liczba uczniów w szkole i jej oddziale w zależności od miejsca jej lokalizacji w roku 2015
Dyskusyjna liczebność oddziału szkolnego
Rozkład godzin w cyklu edukacyjnym w obowiązujących planie nauczania w gimnazjum jednociągowym z oddziałem do 24 uczniów lub powyżej 26 uczniów Przedmiot Zespoły klasowe do 24 uczniów pow. 26 uczniów język polski 450 historia 190 wiedza o społeczeństwie 65 język obcy 900 matematyka 385 fizyka 130 130 (195*) chemia biologia geografia plastyka 30 muzyka zajęcia techniczne informatyka wychowanie fizyczne 770 edukacja dla bezpieczeństwa zajęcia artystyczne godziny do dyspozycji wychowawcy klasy. 95 razem 2825 3725 (3920*)
Zapotrzebowanie na godziny nauczycielskie (oś Y) w alternatywnych rozwiązaniach organizacyjnych (oś X) w gimnazjum (jeden ciąg) z obowiązującym planem nauczania
Ilość etatów nauczycielskich przypadających na jednego ucznia (oś Y) w funkcji godzin nauczycielskich (oś X) wg typu szkoły
Wnioski Przedstawione wyniki dotyczą szkoły statystycznie przeciętnej, zatrudniającej nauczycieli zgodnie z rozkładem, jaki występuje w całym kraju. W praktyce każda szkoła jest inna, tak więc różnice między szkołami mogą być znaczące. Pozorne oszczędzanie poprzez maksymalizowanie liczebności oddziałów klasowych prowadzi nieuchronnie do wzrostu kosztów kształcenia uczniów.
Dziękuję za uwagę