Jak zrozumieć pojęcie kompetencje? dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Psychologia Zarządzania
system zarządzania zasobami ludzkimi
Badania operacyjne. Wykład 1
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czym jest zarządzanie operacyjne
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Normy praktyki zawodowej
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
FUNKCJA PERSONALNA.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Spójność logiczna projektu.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Jakość i parametry procesu kształcenia
Etapy podejmowania decyzji
Lider- Przywódca.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Narzędzie łączące Narzędzie łączące psychometrię i rekrutację psychometrię i rekrutację Psychologia i biznes – wiemy jak je łączyć
Studium Przypadku (case study)
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Przedsiębiorczość Ćwiczenia Zajęcia 2.  Metafora - inaczej przenośnia to środek stylistyczny polegający na utworzeniu nowego, innego niż pierwotnie znaczenia.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Co wynika z wcześniejszych badań wyjaśnienie dodatkowe do III
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół wspierający
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Jak zrozumieć pojęcie kompetencje? dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net

Indywidualnie rozdzielone poznanie Odtwarza się w dwu gałęziach psychologii: kognitywizm i socjalny konstruktywizm. Kognitywizm stara się wyjawić procesy wewnętrzne poznania i jest zorientowany na indywidualną orientację. Socjalny konstruktywizm jest bardziej zorientowany na subiektywne i socjalne aspekty nauczania i działalności profesjonalnej. Ludzie konstruują swoją realność współdziałając z innymi. A ważni inni definiują , jaka koncepcja realności zostanie utworzona u człowieka. I tym sposobem kompetencja jest ciasno związana z kontekstem.

A kontakty to normy i wartości grupy Z którą człowiek współdziała. W tym związku w pełni można przeanalizować problem: Czy kompetencje mogą być przeniesione na grupę i czy prawidłowe jest takie przeniesienie?

Drugi sposób rozdzielonego poznania To myślenie systemowe. A systemy to: organizacje, ludzie, problemy często dzielone na części; a to robi się je bardziej lekkimi w kierowaniu-ale podstawowy niedostatek takiego rozdzielenia , to że oni oddzielają się od całego systemu i wyrywają z kontekstu. W kształceniu np. przejawia się to w problemach adaptacji, której doświadczają młodzi specjaliści, dopiero co zakończone nauczanie i trafienie po raz pierwszy do organizacji. Tym sposobem w systemach thinking systemy są realizowane jako całość.

I w kształceniu i organizacji Pojawiają się tendencje do wykorzystania rozdzielnych kompetencji. Przykładem może być wspólne nauczanie w rozwiązywaniu zadań faktycznych (autentyczne nauczanie). W takim nauczaniu środowisko kształcące jest maksymalnie zbliżone do realnego roboczego stanowiska, gdzie ludzie pracują razem, kształcące środowisko też powinno być zbudowane tak, aby studenci w grupach pracowali nad rozwiązywaniem zadań. W tym związku socjalne aspekty kompetencji grają najważniejszą rolę.

Skuteczne działania grupy w roboczych sytuacjach Są rezultatem wszystkich członków, ludzi z różnymi charakterami, różnym doświadczeniem i różnymi zasobami wiedzy. Możliwe że kompetentni członkowie grupy stali się takimi w rezultacie swojej współpracy z innymi członkami grupy, posiadającymi różnice osobowościowe i cechy profesjonalne.

Kompetencja: specjalna albo wspólna? Rozróżnienie definicji kompetencji można rozłożyć wg skali od specjalnej do ogólnej (wspólnej!) W specjalnych definicjach autorzy starają się uchwycić kompetencje wszystkich współpracowników wypełniających działalność wewnątrz kompanii (np. dyrektorzy zarządzający w kompanii X ). Mniej specjalne definicje wydzielają cały profesjonalny obszar w całości (np. zarządzający w całości) i ogólne definicje zawierają w sobie wszystkie istniejące obszary profesjonalne, uwzględniając kompetencje jak coś przewyższającego specjalizację i rozdzielenie pracy!

Ale istnieje niebezpieczeństwo Mogą powstać niebezpieczne następstwa w sytuacji zbyt długiego wykorzystywania specjalnych definicji. Np: jeżeli firma odbiera zarządzających kierując się swoim wąskim i specyficznym zdefiniowaniem kompetencji, wszyscy wybrani zarządzający menadżerowie będą podobni jeden do drugiego i repertuar ich reakcji jednakowy. A to oznacza, że ich działania będą zwiększać ale nie kompensować działań kolegów.

Sprzeczności mogą powstać gdy: Kompetencja związana z wypełnieniem zadania, jej definicja odnosi się do kryteriów ogólnych kompetencji, które wnoszą wkład w rozwiązanie zadania w ogóle, albo mogą odnosić się do kryteriów które są kluczowymi dla wypełnienia zdefiniowanych działań- czynności.

Poziom kompetencji albo kompetencje jako poziom? Różni autorzy rozróżniają poziomy kompetencji, oraz podkreślają jak ważny jest wybór tego poziomu do którego kompetencje się zbliżają. Np kandydat może osiągnąć poziom progowy albo poziom doskonałego wykonania działalności. Progowy poziom opisuje minimalny poziom kompetentności(?) niezbędny dla rozwiązywania zadań. A ten poziom jest najczęściej przypisywany młodym specjalistom, tym co dopiero ukończyli studia albo są jeszcze studentami, a także analizuje się jako wymagania minimalne w stosunku do nowych pracowników, zakładając, że w drodze wzrostu kariery ten poziom wzrasta. A wspaniałe wypełnienie zadań działalności profesjonalnej dobrze wykorzystać przy ocenie w szczególnych sytuacjach: np. przy podwyższeniu kwalifikacji albo przy wyborze top- menadżerów. Zauważono potrzebę w definiowaniu kompetencji wskazywać jej poziom: np. nowego, adepta, (to człowiek który zdążył zdobyć jakieś doświadczenie zawodowe), doświadczenie specjalisty na najwyższym poziomie wypełniającego swoje działanie. I tym sposobem robotników można podzielić na grupy.

Definicja kompetencji jako etapu w rozwoju profesjonalnym: od początkującego do eksperta W tym wypadku wygląda to jak lina określonych poziomów, którym ludzie mogą odpowiadać w większym albo mniejszym stopniu. A związane z tym pojęciem terminy to:profesjonalizm, poziom kwalifikacji; w jakim stopniu człowiek powinien dysponować tą albo inną kompetencją żeby na wysokim poziomie radzić sobie z postawionymi zadaniami profesjonalnymi.

Czy można się nauczyć kompetencji? Określone kompetencje często buduje się z takich pojęć jak: wiedza, nawyki, relacje, motywy, osobowość, itd.... Jeżeli definicja kompetencji wykorzystywana jest w celach kształcenia albo nauczania, pytanie jest takie: czy można nauczyć tych pojęć? -one stają się szczególnie ważne. Niektórzy twórcy są przekonani, że wiedzy i nawyków łatwo nauczyć, one tworzą widoczną część, a dopiero wtedy cechy osobowościowe , motywy, ukryte-ja koncepcje ukryte pod poziomem morza, biorąc pod uwagę fakt, że bardzo trudno je rozwijać w procesie nauczania. A podczas rekrutacji i wyboru profesjonalistów ten problem może być rozwiązany za pomocą oceny charakterystyk osobowościowych, to jest znacznie prostsze niż rozwijać niezbędne cechy w procesie pracy.

Ta decyzja przeważnie nie jest stosowana w nauczaniu Ale można wyobrazić sobie sytuację w której ocena osobowościowych cech wyprzedza procedurę naboru studentów! Istnieją twarde i miękkie kompetencje. Twarde odnoszą się do cech specyficznych profesjonalnie(takich jak wiedza profesjonalna i umiejętności powinien być też rozum), a miękkie odnoszą się do cech osobowościowych, wartości i stylów. A miękkie kompetencje wg niektórych twórców mogą w pewnym stopniu okazać wpływ na wypełnienie działalności. Miękkie kompetencje, czy one mogą być rozwinięte w procesie nauczania? Jednak wielu autorów stara się wnieść aspekt dynamiczny w próbach zdefiniowania kompetencji, włączając w nie opisy przyszłego rozwoju. Kanadyjscy menadżerowie dopuszczają i starają się stworzyć możliwość zmiany. Inni uczeni przedstawiają cykl życiowy rozwoju kompetencji składający się z 4 etapów: rodzenie się energii kompetencji, upadek kompetencji, stopień przejściowy kompetencji i jądro kompetencji. Ta metoda zawiera w sobie indywidualne kryteria i organizacyjną strategię. A badania w tym obszarze mają odniesienie wprost do wcześniejszego problemu:

A gdy kompetencja stanowi całość to problem jej rozwoju w nauczaniu jest ciągle aktualny. A dopiero odpowiedź może być przyjęta dopiero po przyjęciu definicji: „Co to jest KOMPETENCJA”?

Statyka albo Dynamika Wiele definicji kompetencji jest statycznych w tym planie , że one opisują miniony albo aktualny stan. A jeżeli kompetencje są statyczne to oznacza ze jej nie można rozwijać w nauczaniu. Jeżeli uznać ze kompetencji nie należy nauczać to oznacza to akceptację jej statycznego charakteru. Ale jest też wielu autorów, którzy wnoszą opisy przyszłego rozwoju.

Traktowanie definicji od „wewnątrz” Opisuje 6 najbardziej popularnych aspektów kompetencji, które tworzą granice pojęcia. Niektóre z nich to: co wyjaśnić, gdzie szukać kompetencji( to amerykańska i angielska metodyka traktowania tego problemu), Inne metodyki: aby opisać jej naturę (statyczna metodyka i metodyka dynamiczna).

Inna metodyka oznaczania granic kompetencji Oznaczać różnice między bliskimi pojęciami wg kryterium ich sensu i wtedy wyjaśnimy czym kompetencje nie są. Ale najbardziej ważne to natura relacji między kompetencjami i bliskimi pojęciami gdyż może nam to pomóc coś nowego otworzyć w poszukiwanym pojęciu. Ale problem takiej drogi z zewnątrz zawarty jest w tym jak prowadzić różnice między terminem kompetencja i związanymi z nim bliskimi pojęciami.

Porównanie definicji jest możliwe Tylko wtedy, gdy zdefiniowane są oba pojęcia, a wyjaśnienie definicji kompetencji i jest podstawowym problemem w postawionym w tym artykule. I tym bardziej wykorzystanie niektórych bliskich terminów może wywołać ten sam problem: dla niektórych z nich nie istnieją uznane przez wszystkich definicje. Autorzy w charakterze alternatywy proponują wykorzystanie bardziej pośredniej metody, koncentrując się na porównaniu fokusowym terminów niezależnie od ich definicji.

Ta metoda jest zbudowana tak Że dopuszcza przedstawienie abstrakcyjnych konstruktów w sposób trudny do wyjaśnienia takich pojęć jak kompetencje. Właściwie każdy jest gotów ukazać kompetentnego człowieka wewnątrz jakiegoś określonego obszaru jemu znanego. Ale to jest możliwe tylko w takich warunkach gdy człowiek rozumie pojęcie: co to takiego kompetencja. Za każdym razem pojęcie kompetencja jest porównywane z jakimś bliskim terminem: kompetencja-działanie; kompetencja- kwalifikacje).

A powinna być podjęta decyzja Czy te terminy opisują jedna i tą samą realność (np. matka -kompetentna ale niewykwalifikowana, a fizyk i tym i drugim jednocześnie). Dlaczego? Analizując odpowiedź na to pytanie można głębiej przeniknąć w sens oraz pojęcie kompetencje oraz tego konstruktu z którym się pojęcie porównuje: działanie, kwalifikacja, uzdolnienie, zdolność i kompleks wiedzy, umiejętności i relacje.

Jeden sposób: dokonanie sądu pary pojęć w niewielkich granicach. To różne sesje: a) seminarium -30 ludzi z różnymi życiowymi i profesjonalnymi doświadczeniami w kształceniu, psychologii i zarządzaniu.(Twente). b) na roboczym zebraniu 22 technologów i badaczy w obszarze kształcenia w Otwartym Uniwersytecie Niderlandów. Pomimo tego w tekst artykułu była dodana analiza literatury związanej z badanymi pojęciami.

Kompetencje i działanie. Jeżeli oglądać konkretne przykłady sprzedaży samochodów, jazdy i rysowania; czy będą zbieżne pojęcia działania z pojęciem kompetencji? W pierwszym momencie można stwierdzić że: