Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną? Gabriela Bonk – Rybnik 2008-2014
Człowiek zapamiętuje tylko około: - 10% tego, co przeczyta, - 20% tego co usłyszy, - 30% tego, co zobaczy Fragment prezentacji multimedialnej: Jak się uczyć?
Jeśli w edukacji wykorzystamy dobrze przygotowaną atrakcyjną prezentację –zapamiętamy aż 60% przekazywanych treści 60%
Wzrost efektywności nauczania w wyniku korzystania z multimediów Opracowane wg: Adams G.: Why interactive? In Multimedia&Wideodisc Monitor. 1993 Skuteczność nauczania wzrost o 56 % Rozumienie tematu wzrost o 50 – 60 % Tempo uczenia wzrost o 60 % Wiedza przyswojona wzrost o 25 – 50 %
PREZENTACJA – przedstawienie informacji głównie w formie graficznej Składa się z szeregu slajdów przedstawiających tekst ujęty w punkty, wykresy, grafikę i elementy animacji
Przygotowując prezentację koniecznie pamiętajmy o kilku zasadach
- nie więcej niż 5 – 6 linijek tekstu na slajdzie źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnej: Historia pisma
- piszemy raczej hasłami, równoważnikami zdań – nie rozbudowanymi akapitami źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?
- staramy się na slajdach ilustrować przekazywane treści (ilustracje wspomagają tekst) Fragmenty prezentacji multimedialnych: Wielikąt, Juliusz Roger i Śląskie stroje ludowe
- prezentacja multimedialna składająca się jedynie z wrzuconego na slajdy tekstu naszego wystąpienia, bez ilustracji – nie jest dobrą prezentacją źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?
Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki - czcionka powinna być czytelna, i lepiej wybrać jakiś typowy krój – jeśli wiemy, że prezentacja będzie pokazywana także na innych komputerach Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki
Minimalna wielkość czcionki to 20 - Najlepiej wybierać czcionki bezszeryfowe Szeryfy poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek głównych litery Times New Roman
unikajmy wszelkich zbędnych udziwnień
- dla zachowania walorów estetycznych, dla elegancji warto trzymać się ustalonej, jednolitej kolorystyki i kroju czcionki Mniej elegancko Bardziej elegancko
- wszystkie prezentowane przez nas elementy powinny być dobrze widoczne, czytelne
- Dlatego nie dajemy tekstu na ilustracji źle Nie widać ani tekstu, ani zamieszczonej grafiki
- animacje stosujemy, by objaśnić trudne zjawisko; unikajmy wszelkich niepotrzebnych ruchomych elementów, które tylko rozpraszają uwagę i dezorientują odbiorców Dwa kolejne slajdy ilustrują celowe wykorzystanie elementów ruchomych – dla wyjaśnienia starożytnego greckiego sposobu pisania tzw. bustrofedonem oraz dla objaśnienia ruchu gałek ocznych w czasie czytania Fragmenty prezentacji multimedialnych: Historia pisma i Jak się uczyć?
Bustrofedon Historia pisma
Rzeczywisty ruch gałek ocznych w trakcie czytania: ruch oczu zatrzymania od ½ do 1 ½ sekundy wyrazy
- oczywiście zawsze warto pamiętać, że elementy humoru – ułatwiają zapamiętywanie Fragment prezentacji multimedialnej Jak się uczyć?
- zawsze podajemy wykorzystane źródła, oraz podpisujemy przygotowaną w ten sposób prezentację Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć? oraz Pan Tadeusz
Bibliografia: 1. Kos Michał, Łempicki Wojciech: Prezentacja – tak, ale jaka? „Forum Nauczycieli” 2003 nr 1 s. 24- 28 2. Mocna prezentacja. „Komputer Świat” 2003 nr 3 s. 48- 51 3. Mocne wrażenie. „Komputer Świat” 2001 nr 8 s. 40- 45 4. Sławińska-Kopyś Beata: Podstawowe zasady tworzenia prezentacji. [online] „Biblioteka w Szkole” [dostęp 19 kwietnia 2007]. Dostępny w Internecie: http://www.bibliotekawszkole.pl/prezentacje/ zasady_tworzenia.php 5. Wykład z dreszczykiem. „Komputer Świat” 2000 nr 18 s. 34- 38 6. Zaprezentuj się! „Komputer Świat” 2001 nr 7 s. 34- 41
Życzę owocnego tworzenia i wykorzystywania prezentacji multimedialnych Dziękuję za uwagę