Aktywność fizyczna w walce z nadwagą i otyłością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

psychospołeczny aspekt otyłości
Studia stacjonarne i niestacjonarne
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
dr n. med.JUSTYNA MATULEWICZ –GILEWICZ
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Problemem współczesnej medycyny
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
W WYCHOWANIU FIZYCZNYM
SPORTOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
I rok SUM. Człowiek jest wielki Nie przez to, co ma, Nie przez to, kim jest, Lecz przez to, czym dzieli się z innymi. Jan Paweł II.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
Otyłości, chorób serca i układu krążenia
Nadwaga Szymon Strzykała.
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
Propozycje tematów prac magisterskich
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Co podać dziecku na talerzu ?
Złe nawyki żywieniowe.
- rola szkoły w profilaktyce tych zaburzeń
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
AKTUALNE TRENDY OTYŁOŚCI I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ UCZNIÓW GIMNAZJUM W ŚWIETLE BADAŃ HBSC Joanna Mazur Instytut Matki i Dziecka.
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
* Praca powstała w ramach projektu Fundacji Badawczej Nutricia RG1/05
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zaburzenia odżywiania
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Prawidłowa waga człowieka
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Program finansowany przez: Realizator Programu:. Program rozszerzenia zakresu działania samorządu lokalnego poprzez współfinansowanie projektu MultiSport.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Światowy Dzień Walki z Otyłością
Rola aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju dziecka dr Aleksandra Niedzielska.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
Badanie masy ciała SZKOŁA PODSTAWOWA NR 314 IM. PRZYJACIÓŁ ZIEMI PORAJÓW 3, WARSZAWA EWELINA KUCHARSKA.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Szkoła Promująca Zdrowie
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Aktywność fizyczna może zapobiegać
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
BMI.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Priorytety Ministerstwa Sportu i Turystyki SPORT POWSZECHNY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ODKRĘGOSŁUPOWYCH PODSUMOWANIE 2017/ 18 DZIAŁANIA PLANOWANE NA 2018/ 19 ,,Galen” - I. i J. Bienkiewicz.
Problem otyłości w Polsce Problem otyłości w Polsce Przygotowała Małgorzata Orłowska.
Zapis prezentacji:

Aktywność fizyczna w walce z nadwagą i otyłością prof. AWF dr hab. Michał Bronikowski Zakład Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF Poznań

Problemy wychowania fizycznego i sportu szkolnego Rekomendowana AF – chłopcy 13 lat Mała intensywność Różnice we wsparciu

Problemy z jakością lekcji WF skoncentrowanie na fizyczności nauczanie tylko podstawowych umiejętności niska intensywność lekcji realizacja celów tymczasowych, bieżących brak angażowania procesów poznawczych archaiczne metody nauczania faworyzowanie uczniów najsprawniejszych brak wsparcia dla uczniów z problemami

Dlaczego uczniowie unikają lekcji WF

Problem otyłości w Polsce na tle innych krajów 11 mld złotych kosztują rocznie budżet państwa skutki nadwagi, otyłości i chorób cywilizacyjnych !!! 1,5 mln osób hospitalizowanych [dane rok 2014] 5

Efektywność szkolnego WF a wygląd Otyłe dzieci, szczególnie dziewczęta, częściej opuszczają lekcje i częściej nie lubią WF [Fenczyn, Szmigiel 2006; Oblacińska, Jodkowska 2007] Otyłe dzieci i młodzież wykazują niższą częstotliwość uczestnictwa w pozalekcyjnych i pozaszkolnych formach aktywności fizycznej [Oblacińska, Tabak 2006] Młodzież otyła rzadziej odczuwa wsparcie nauczyciela (Kantanista, Osiński, Bronikowski, Tomczak, 2013)

Konsekwencje społeczne Otyłość nabyta w okresie dzieciństwa przenoszona jest w życie dorosłe (Clarke, Lauer 1993; Guo et al 2002; Must, Strauss 1999; Power et al 1997; Reilly et al. 2003; Serdula et al. 1993) Większa zachorowalność i umieralność związana z chorobami serca i zaburzeniami metabolicznymi (Must et al. 1992) Niższe poczucie wartości, negatywna samoocena siebie, zaniżone poczucie jakości życia i ograniczone kontakty społeczne (Kochman i Czerwionka – Szafarska 2004, Radoszewska 1995) Młodzież otyła częściej popełnia drobne przestępstwa (Berg i współ. 2005; Janssen i współ. 2004; Oblacińska, Jodkowska 2007)

Rola nauczyciela we wspieraniu dzieci z nadwagą i otyłością Budowanie poczucia własnej wartości Oddziaływanie na pozycję społeczną dziecka Rozwijanie umiejętności życiowych Motywowanie do osiągnięcia optymalnej masy ciała Wsparcie (na i po lekcjach) Oblacińska A. (2013). Wspieranie dziecka z nadwagą….ORE. Warszawa.

Projekt – Aktywni nie tylko on-line Bronikowski M., Bronikowska M. i współ. (2016)

Dzienna aktywność fizyczna określona przez nauczyciela czy samodzielnie? Do They Need Goals or Support? A Report from a Goal-Setting Intervention Using Physical Activity Monitors in Youth M.Bronikowski , M.Bronikowska and A.Glapa Int J of Environ Research and Public Health, 2016.

Dziękuję za uwagę Trening aerobowy + trening oporowy + dieta = najlepsze efekty w redukcji masy tłuszczowej Dziękuję za uwagę