Aktywność fizyczna w walce z nadwagą i otyłością prof. AWF dr hab. Michał Bronikowski Zakład Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF Poznań
Problemy wychowania fizycznego i sportu szkolnego Rekomendowana AF – chłopcy 13 lat Mała intensywność Różnice we wsparciu
Problemy z jakością lekcji WF skoncentrowanie na fizyczności nauczanie tylko podstawowych umiejętności niska intensywność lekcji realizacja celów tymczasowych, bieżących brak angażowania procesów poznawczych archaiczne metody nauczania faworyzowanie uczniów najsprawniejszych brak wsparcia dla uczniów z problemami
Dlaczego uczniowie unikają lekcji WF
Problem otyłości w Polsce na tle innych krajów 11 mld złotych kosztują rocznie budżet państwa skutki nadwagi, otyłości i chorób cywilizacyjnych !!! 1,5 mln osób hospitalizowanych [dane rok 2014] 5
Efektywność szkolnego WF a wygląd Otyłe dzieci, szczególnie dziewczęta, częściej opuszczają lekcje i częściej nie lubią WF [Fenczyn, Szmigiel 2006; Oblacińska, Jodkowska 2007] Otyłe dzieci i młodzież wykazują niższą częstotliwość uczestnictwa w pozalekcyjnych i pozaszkolnych formach aktywności fizycznej [Oblacińska, Tabak 2006] Młodzież otyła rzadziej odczuwa wsparcie nauczyciela (Kantanista, Osiński, Bronikowski, Tomczak, 2013)
Konsekwencje społeczne Otyłość nabyta w okresie dzieciństwa przenoszona jest w życie dorosłe (Clarke, Lauer 1993; Guo et al 2002; Must, Strauss 1999; Power et al 1997; Reilly et al. 2003; Serdula et al. 1993) Większa zachorowalność i umieralność związana z chorobami serca i zaburzeniami metabolicznymi (Must et al. 1992) Niższe poczucie wartości, negatywna samoocena siebie, zaniżone poczucie jakości życia i ograniczone kontakty społeczne (Kochman i Czerwionka – Szafarska 2004, Radoszewska 1995) Młodzież otyła częściej popełnia drobne przestępstwa (Berg i współ. 2005; Janssen i współ. 2004; Oblacińska, Jodkowska 2007)
Rola nauczyciela we wspieraniu dzieci z nadwagą i otyłością Budowanie poczucia własnej wartości Oddziaływanie na pozycję społeczną dziecka Rozwijanie umiejętności życiowych Motywowanie do osiągnięcia optymalnej masy ciała Wsparcie (na i po lekcjach) Oblacińska A. (2013). Wspieranie dziecka z nadwagą….ORE. Warszawa.
Projekt – Aktywni nie tylko on-line Bronikowski M., Bronikowska M. i współ. (2016)
Dzienna aktywność fizyczna określona przez nauczyciela czy samodzielnie? Do They Need Goals or Support? A Report from a Goal-Setting Intervention Using Physical Activity Monitors in Youth M.Bronikowski , M.Bronikowska and A.Glapa Int J of Environ Research and Public Health, 2016.
Dziękuję za uwagę Trening aerobowy + trening oporowy + dieta = najlepsze efekty w redukcji masy tłuszczowej Dziękuję za uwagę