SPOTKANIE INFORMACYJNE w ramach Działania 8.4 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 Koszalin , dnia 22 września 2016 r.
Oś priorytetowa VIII Edukacja Upowszechnienie edukacji przedszkolnej oraz wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym i ponadpodstawowym w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego. Działanie 8.4
Założenia Działania 8.4 Zwiększenie liczby miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 – 4 lata oraz rozszerzenie oferty placówek przedszkolnych o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci. Doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych, języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej oraz rozwój systemu indywidualnej pracy z uczniami, prowadzące do wzmocnienia ich zdolności do przyszłego zatrudnienia Projekty powinny się wpisywać w Strategię ZIT Koszalińsko – Kołobrzesko - Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego .
DOFINANSOWANIE PROJEKTÓW LIMIT WARTOSC Alokacja na konkurs 16 809 411,76 zł Rezerwa na odwołania 884 705, 85 zł Wsparcie finansowe EFS 15 040 000,00 zł Wsparcie finansowe krajowe 1 769 411,76 zł
DOFINANSOWANIE PROJEKTÓW ORAZ WKŁAD WŁASNY LIMIT WARTOŚĆ Dofinansowanie ze środków UE Typy projektów 1,2,3,4,5: 85% wartości projektu Typy projektów 6,7,8,9,10: 95 % wartości projektu (85% UE+10% budżet państwa) Środki budżetu państwa Typy projektów 6,7,8,9,10: 10% wartości projektu Wkład własny Typy projektów 1,2,3,4,5: 15% wartości projektu Typy projektów 6,7,8,9,10: 5 % wartości projektu
Ocena
OCENA BRAKÓW FORMALNYCH Ocena wniosków Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 120 dni; Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do 28.02.2017 r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 60 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI właściwych dla IOK WUP KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OCZYWISTE OMYŁKI FAZA II OCENA PRZEZ IOK ZIT
Schemat oceny wniosków KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOSCI OCENIANE przez IP RPO WZ ĄakcE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI I OCZYWISTE OMYŁKI Projekt odrzucony – koniec oceny Nie Niespełnienie minimum Tak Spełnienie minimum Tak – koniec oceny Nie – projekt do poprawy PONOWNA WERYFIKACJA II FAZA OCENIANA PRZEZ IOK ZIT LISTA RANKINGOWA (średnia arytmetyczna)
Skuteczne złożenie wniosku Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: 1. Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od 30.09.2016 r. do 31.10.2016 r.. 2. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni roboczych WUP od dnia zakończenia naboru, tj. do dnia 3.11.2016 r.; dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, 70-383 Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020, Konkurs nr RPZP.08.04.00-IP.02-32-K12/16. Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.
Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK. Pisemny wniosek o przyznanie pomocy Pieczęć Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów nie jest wymagana (ale może zostać zamieszczona). Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.
Najczęściej popełniane błędy formalne Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Składanie wydruku wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe. Uwaga! W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich jednokrotnego uzupełnienia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwaga! W przypadku uzupełnienia / poprawy wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres e-mail podany we wniosku o dofinansowanie.
1. Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT KKBOF Działanie 8.4 – Edukacja przedszkolna i rozwój placówek szkolnych Działania edukacyjne w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego (KKBOF) II faza oceny - Kryteria oceny stopnia zgodności ze Strategią ZIT 1. Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT KKBOF 2. Potencjał rozwojowy projektu 3. Kompleksowość projektu - wsparcie placówek oświatowych różnych typów z obszaru co najmniej jednego powiatu. 4. Szczegółowy charakter projektu -typy zajęć indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem z niepełnosprawnością i z uczniem młodszym oraz bezpośrednie wsparcie uczniów, którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych.
http://www.koszalin.pl/pl/zit
Zapraszam do kontaktu z Biurem ZIT Urszula Miller-Grzybowska - Dyrektor Wydziału Rozwoju i Współpracy Terytorialnej tel.: + 48 94 348 87 70 @: urszula.miller@um.koszalin.pl Natalia Kłus-Szczeblewska – Kierownik Referatu ZIT Biuro ZIT KKBOF ul. Zwycięstwa 42 75-037 Koszalin II piętro, pokój 212, 213 tel.: + 48 94 348 87 79 +48 94 348 39 12 +48 94 348 39 13 fax: +48 94 348 88 69 @: zit.kkbof@um.koszalin.pl
KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI 1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. Zwiększenie liczby miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 – 4 lata oraz rozszerzenie oferty placówek przedszkolnych o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci., Doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej oraz rozwój systemu indywidualnej pracy z uczniami, prowadzące do wzmocnienia ich a także określenie wszystkich wskaźników z SOOP dot. planowanych typów projektu/operacji. 2. Zgodność z typem projektu Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020. 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum); zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (zasada racjonalnych usprawnień); koncepcją zrównoważonego rozwoju (RPO WZ, sekcja 11. Zasady horyzontalne).
KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI 5. Kwalifikowalność Beneficjenta Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, a Beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonych w konkursie typów projektów. 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000 EUR; Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. 7. Poprawność wypełnienia wniosku Wypełnienie wniosku w języku polskim, w sposób zrozumiały i czytelny. 8. Wymogi organizacyjne Prowadzenie biura projektu na terenie województwa zachodniopomorskiego z jasną deklaracją wskazującą na ten fakt (chyba, że posiada siedzibę na terenie woj.); Złożenie maksymalnie jednego wniosku o dofinansowanie projektu.
KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI 9. Zgodność wsparcia Projekt zlokalizowany jest na obszarze Koszalińsko –Kołobrzesko -Białogardzkiego OF( typ 1 – 10) Skierowanie projektu do grup docelowych z obszaru Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego OF województwa zachodniopomorskiego, zgodnych z SOOP (typ 1 – 10); Wkład własny wniesiony w wysokości nie mniejszej niż określa Regulamin konkursu (typ 1- 10); Beneficjent nie ubiegał się o dofinansowanie na takie same działania w ramach Działania 8.1(typ 1- 10) Dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w takim samym zakresie i dla tej samej grupy odbiorców nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (Typ projektu 3).; Kwota wydatków przeznaczonych na realizację dodatkowych zajęć nie stanowi więcej niż 30 % kosztów bezpośrednich projektu (typ projektu 3) ; Obligatoryjne zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres 2 lat od daty zakończenia projektu (typ projektu 1 ); Działania w typach projektów 3,4 i 5 mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych w 1 lub 2 typie projektu. Natomiast realizacja dodatkowych zajęć dla dzieci z niepełnosprawnościami nie musi być działaniem dodatkowym w stosunku do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc przedszkolnych (typ projektu 3-5) ; OWP może wydłużyć czas pracy maksymalnie o 5 godzin w stosunku do czasu pracy określonego przez organ prowadzący dla danej placówki dla grupy min 10 % dzieci uczęszczających do danej placówki( typ projektu 4) .
KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI 9. Zgodność wsparcia 10. Szkoła lub placówka systemu oświaty objęta wsparciem osiągnęła wynik egzaminów zewnętrznych nie wyższy niż średnia dla woj. zachodniopomorskiego w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie (kryt. Nie dotyczy szkół specjalnych oraz specjalnych ośrodków szkolno wychowawczych, typ projektu 6,7,9,10); 11. Dla wszystkich uczniów i wychowanków szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych obligatoryjnie zaplanowane realizacje doradztwa edukacyjno - zawodowego obejmującego ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i/lub predyspozycji osobowych do wykonywania poszczególnych zawodów (typ projektu 6, 8-10); 12. Działania w ramach 7 typu projektu mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań w ramach 6 typu projektu; 13. Wsparcie będzie realizowane w oparciu o aktualna, indywidualna diagnozę zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty (typ projektu 8); 14. Wsparcie będzie realizowanie w oparciu o aktualną diagnozę poziomu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności u uczniów i słuchaczy, a także zapotrzebowanie uczniów i słuchaczy na tego typu działania (typ projektu 6) 15. Wsparcie będzie realizowane w oparciu o aktualna diagnozę stopnia przygotowania nauczycieli do stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności, a także zapotrzebowania nauczycieli na tego typu działania ( typ projektu 7)
KRYTERIA WYKONALNOŚCI 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna 1. Zgodność prawna Zaplanowanie działań w projekcie zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych, a także (jeśli dotyczy): Ustawą o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz Ustawą o zatrudnieniu socjalnym; 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna Posiadanie przez Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów odpowiednich zasobów organizacyjnych, kadrowych, technicznych, a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań oraz wskazanie metod zarządzania projektem. 3. Zdolność finansowa Wykazanie odpowiedniej kondycji finansowej Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego, a także wskazanie na sposób zagwarantowania środków zapewniających trwałość projektu. 4. Celowość partnerstwa Udowodnienie, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe); Spełnianie wymogów art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020;
1. Odpowiedniość / Adekwatność / Trafność 2. Skuteczność / Efektywność KRYTERIA JAKOŚCI 1. Odpowiedniość / Adekwatność / Trafność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Skala punktów: 1-5; waga: 2 2. Skuteczność / Efektywność Stopień w jakim projekt przyczyni się do rozwiązania lub złagodzenia sytuacji problemowej wskazanej we wniosku, relacja nakład/rezultat. waga:3 3. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (zasada równości szans i niedyskryminacji). 4. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie rezultatów na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. waga: 1
KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI 1. Spójność i kompletność zapisów Brak rozbieżnych informacji we wniosku o dofinansowanie; Przedstawienie wszystkich niezbędnych informacji. 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków Zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020; Zachowanie poziomu wydatków w ramach: Cross - financingu maksymalnie na poziomie 10% wartości projektu; Środków trwałych maksymalnie na poziomie Typy projektów 1,2,3,4,5, - nie więcej niż 10% wartości projektu. Typy projektów 6,7,8,9,10 – nie więcej niż 30 % wartości projektu (włączając cross - financing) Zaplanowanie wydatków w sposób celowy, oszczędny, rzetelny, czasowo uzasadniony.
KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OCZYWISTE OMYŁKI 3. Wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu konkursu Maksymalny % poziomu dofinansowania UE wynosi 85% (dla typów 1-5) i 95 % (dla typów 6-10) wydatków kwalifikowalnych; Maksymalny poziom dofinansowania projektu z budżetu państwa w (odniesieniu do typów projektu 6,7,8,9,10) wynosi 10% wydatków kwalifikowalnych; OCZYWISTE OMYŁKI 1. Weryfikacja oczywistych omyłek pisarskich W rozumieniu z Art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalne jest jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK; Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.
Najczęściej popełniane błędy merytoryczne 1. Rozliczanie kosztów pośrednich jako rzeczywiście ponoszonych 2. Nie wskazanie literalnie we wniosku o dofinansowanie, iż wsparciem objęte zostaną jedynie osoby z terytorium KKBOF 3. Nie wniesienie wkładu własnego w wymaganej wysokości 4. Planowanie do objęcia wsparciem szkoły, która uzyskała średni wynik z egzaminów powyżej średniej województwa (w przypadku szkół podstawowych i gimnazjalnych średniej z przynajmniej jednej części egzaminu, w przypadku szkół ponadgimnazjalnych co najmniej z jednego przedmiotu maturalnego). 5. Nie zaplanowanie w projekcie minimum 50% godzin zajęć w odniesieniu do tej części sprawdzianu (szkoły podstawowe i gimnazja) bądź przedmiotu (szkoły ponadgimnazjalne), z których średni wynik był niższy.
Najczęściej popełniane błędy merytoryczne 6. Brak powołania się w treści wniosku na wyniki diagnozy bądź wskazania, iż taka diagnoza została przeprowadzona, dotyczącej zaplanowanych działań w ramach 6, 7 i 8 typu projektu. 7. Brak zaplanowania doradztwa edukacyjno - zawodowego dla 100% uczniów. 8. Brak założenia w projekcie wszystkich obligatoryjnych dla danego projektu wskaźników rezultatu i produktu. 9. Nie wskazanie literalnie w treści wniosku o dofinansowanie, iż beneficjent nie ubiegał się o dofinansowanie na takie same działania dla tych samych placówek w ramach działania 8.1 10. Nie wskazanie literalnie w treści wniosku o dofinansowanie, iż dodatkowe zajęcia będą realizowane w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w takim samym zakresie i dla tej samej grupy odbiorców nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (Typ projektu 3).
Najczęściej popełniane błędy merytoryczne 11. Zaplanowanie w projekcie utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku innym niż 3-4 lata. 12. Zaplanowanie kosztów zajęć dodatkowych przekraczających wartość 30% kosztów bezpośrednich w projekcie. 13. Nie zastosowanie w projekcie stawek ryczałtowych w sytuacji, gdy łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000,00 EUR.
Zasady realizacji projektów
Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP.08.04.00-IP.02-32-K12/16 wynosi minimum 15% wydatków kwalifikowalnych projektu (dot. typów 1-5) wartości projektu; 5 % wydatków kwalifikowalnych projektu (dot. typów 6-10) wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.
Koszty pośrednie Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 1 mln zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 1 mln zł do 2 mln zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej 2 mln zł do 5 mln zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej 5 mln zł. Uwaga! W przypadku projektu o wartości np. 4 mln zł, wartość kosztów pośrednich musi zostać ustawiona w generatorze na równe 15% od wartości kosztów bezpośrednich, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (zgodnie z regułami matematyki). Szczególną uwagę należy zwrócić na dalsze miejsca po przecinku, czyli np. 14,998212%, a nie 14,993892%.
Koszty pośrednie - przykłady Koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; Koszty utrzymania powierzchni biurowych; Koszty obsługi księgowej; Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; Koszty prowadzenia rekrutacji; Amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; Działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.
Cross-financing i środki trwałe Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe - nie więcej niż 10 % wartości projektu ( typy projektu 1,2,3,4,5) - nie więcej niż 30 % wartości projektu (typy projektu 6,7,8,9,10 włączając cross – financing); Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu; Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, szafy na dokumenty, biurka, krzesła, tablice multimedialne itp.
Informacja i promocja
Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020; Strategia komunikacji polityki spójności na lata 2014-2020; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014- 2020 w zakresie informacji i promocji (aktualizacja z 14 czerwca 2016 r.); Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020.
Obowiązki informacyjne Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.
Jak oznaczyć miejsce projektu? Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).
Pytania i odpowiedzi
1.Czy w ramach jednego wniosku beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie na działania w ramach kilku typów projektu - TAK 2. Czy katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje również sprzęt ujęty w rekomendacjach men dot. realizacji działań: zakup sprzętu ict, wg standardów ujętych w projekcie rządowym „Cyfrowa szkoła” oraz „Rozwijajcie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczania wszystkich przedmiotów. - Szczegółowy wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK zawiera się w dwóch katalogach: „Wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK_Cyfrowa szkoła” (https://efs.men.gov.pl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/Wykaz- pomocy-dydaktycznych-oraz-narzedzi-TIK_Cyfrowa-szkola-1.pdf) oraz „Wykaz pomocy dydaktycznych w ramach infrastruktury sieciowo usługowej” (https://efs.men.gov.pl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/Wykaz-pomocy- dydaktycznych-w-ramach-infrastruktury-sieciowo-us%c5%82ugowej.pdf)
3. Dlaczego załącznik nr 7.14 katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje tylko pracownie matematyczne ? - Wyposażenie pracowni przyrodniczych zgodne jest z listą MEN zawierającą zestaw elementów wyposażenia. W katalogu kosztów zamieszczono linki do poszczególnych list. IP zdecydowała się odstąpić od ustalenia maksymalnej stawki ze względu na specyfikę wydatku. Ceny poszczególnych elementów wyposażenia, muszą być racjonalne i nie mogą odbiegać od cen rynkowych. 4. Jak wnieść wkład niepieniężny w formie sal wykładowych , metodologia wyliczenia wkładu i późniejsze rozliczenie we wniosku o płatność ? Wyliczenie wartości wkładu własnego w postaci użyczenia sal polega na skalkulowaniu kosztów eksploatacji (czynsz, media, koszty utrzymania czystości itp.) całego budynku, wyliczenia na tej podstawie kosztu utrzymania 1 m2 i przemnożenia wartości przez ilość metrów użyczanej sali.
5 . Wsparcie dzieci i uczniów z deficytami rozwojowymi, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami. Dokumentem pomocnym przy planowaniu wsparcia w projekcie powyższych grup docelowych są Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020 oraz Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 6. Czy załącznik 7.15 – zestawienie standardu i cen rynkowych wydatków i usług dla konkursu w ramach działania 8.4 – zawiera nieprzekraczalne kwoty brutto? Czy dopuszczalne jest „przesuwanie kwot” pomiędzy pozycjami – np. przeniesienie części środków pomiędzy „rzutnik” a „tablica multimedialna”? - Przesuwanie kwot nie jest możliwe. Wskazane w katalogu kosztów stawki są stawkami maksymalnymi, nieprzekraczalnymi. Nie ma możliwości przesuwania kwot między pozycjami.
7. Dlaczego załącznik7.15 nie zawiera cen innych narzędzi TIK, oraz elementów infrustruktury sieciowo-usługowej, przewidzianych i rekomendowanych przez MEN? - W przypadku braku wskazania w załączniku 7.15 dopuszczalnych kosztów, należy założyć w budżecie projektu odpowiednie wartości zgodne z cenami rynkowymi. 8. Obecnie największą trudnością jest zaplanowanie projektu w kontekście planowanej reformy systemu oświaty. Projekt ustawy o systemie oświaty przewiduje przekształcenie szkół podstawowych sześcioletnich w ośmioletnie oraz likwidację gimnazjów poprzez włączenie ich w szkoły podstawowe, przekształcenie ich w szkoły podstawowe lub w szkoły ponadpodstawowe. Z formalnego punktu widzenia będą to nowe instytucje, zapewne z nowymi numerami REGON. Stąd nie jesteśmy min pewni co będzie z projektem w momencie przekształcenia szkół, jak wskazywać wskaźniki. Czy w przypadku realizacji projektu będzie możliwość dokonywania zmian i wskazania we wniosku nowych szkół? To tylko część wątpliwości jakie budzi reforma w kontekście projektu? - We wniosku o dofinansowanie należy ujmować wszystkie informacje aktualne na dzień jego składania. Podobnie z zakładanymi wskaźnikami. W trakcie realizacji projektu, jeśli planowana ustawa wejdzie w życie będzie można dokonywać zmian pozwalających dostosować zawarte pierwotnie we wniosku informacje do stanu faktycznego, jeżeli zmiany te będą istotnie wpływać na informacje wskazane we wniosku o dofinansowanie.
Dodatkowych informacji na temat Programu udzielają: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Biuro informacji i Promocji EFS w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, 70- 383 Szczecin tel. 91 42 56 163/164 e-mail: efs@wup.pl www.wup.pl/rpo Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a 75-846 Koszalin tel. 94 344 50 25/26 e-mail: efskoszalin@wup.pl www.facebook.com/wupszczecin Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Kuśnierska 12 b tel. 800 34 55 34 e-mail: gpi@wpz.pl
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 70-383 Szczecin tel. 91 42 56 100 fax. 91 42 56 103 e-mail: sekretariat@wup.pl